Ulosoton jarrupantojen säätö

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

belarusmestari
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:10

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja belarusmestari »

Jos ulosotto on kovassa käytössä,esim.kotitarvemyllyt,paalaimet,tuorerehusilppurit,kenttäsirkkelit ym.mielestäni aina vapaakytkinakseli. Säästää jarrupantoja sanoinkuvaamattomasti ja onhan nivelakselin paikalleen kytkeminenkin helponpaa. Koneet joissa vauhtimassaa ei pahemmin ole esim.kasvinsuojeluruiskut ja muut ketjuharavat pärjää kyllä tavallisella nivelakselilla.IKH-konetarvikeliikkeen sivu T5.25 /nivelakselitarvikkeet on nähtävillä pikakiinnitteinen vapaakytkin,kätevä peli!
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!

Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.

Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.

Siis tämä on ominaisuus, ei vika.

t. ukki
Tänään tuli kokeiltua tuota säätöä niin, että vapaalla ei pyörittänyt nivelakselia ja kyllä täytyy sanoa että "ukki" oli oikeassa, että luistaa sillä säädöllä lingotessa veto päällä. Tuli opittua kantapään kautta että pitää säätää niin kireälle että tuolla vapaa-asennollakin on veto. Hieno ominaisuus vapaa-asento mutta ei mitään käytännön virkaa, vaan käytännössä jarru ja veto vaihtoehdot. Oli muuten 20 cm tullut tielle lunta, joten ei kovin rivakasti voinut lingota. Tuo Esa Patu kääntyvällä torvella on surkein linko lauhalla kelillä mitä olen nähnyt. Aina meinaa olla tukossa jos ei aja kaasu pohjassa ja 3. vaihteella. Vikaostos viime keväänä. :wink:
Viimeksi muokannut katoi, 16 Tammi 2012, 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

ukki kirjoitti:


Jos halua sen olosoton pitävän tosi hyvin, saat silloin unohtaa ohjekirjan saadöt.

t. ukki
Mitenkäs se säätö pitää tehdä? Omassa pelkussa panta luistaa jos kasaa linkoon lunta ja laittaa ulosoton päälle.
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Sen pienen luukun ruuvaat auki sieltä perästä tankin alapuolelta. Sieltä näkyy pari säätötankoa ja niitä pyörittämällä myötäpäivään saat ottamaan paremmin. Lähinnä itseä on jarrupannan säätö ja ulompi pitopannan säätö. Minä kiristin pitopannan niin, että alkoi jo murrosnivel pyöriä käyttövivun keskiasennossa. Se on vain näppituntumalla säädettävä vanhoihin kuluneisiin pantoihin.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Taitaa olla riski säätää pitopannat liian kireälle. Virallisen ohjeen mukaan keskellä pitää pyöriä vapaasti ulosottoakseli ilman vetoa :D Pitänee vielä säätää uudelleen ohjeen mukaan ja kokeilla pitääkö se käytännössä kunnolla pitopannat pitopäällä.
Nyt taidan ymmärtää tämän keskiasennon merkityksen se toimii tietynlaisena ylikuormitussuojana kun akselin massa jatkaa pyörimistä kun ulosoton käyttö lopetettu esim. vetävän peräkärryn. :D
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

En kyllä käyttäisi ulosoton keski asentoa vetävän peräkärryn kanssa. Vaan ihan ajo ulosoton valinta vivusta sen poistaisin, koskaan ei tiedä meneekö VOA jarru päälle esim. heitossa tai vahingossa.


Itellä on vain kaksi asentoa päällä tai poissa ja ohjekirja käskee käyttämään laitteiden kanssa missä on vähänkään pyörintämassaa vapaa kytkimellistä VOA akselia.
952Gl isme 140L kuormain
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja Vilske »

pihlavan kirjoitti:
ukki kirjoitti:


Jos halua sen olosoton pitävän tosi hyvin, saat silloin unohtaa ohjekirjan saadöt.

t. ukki
Mitenkäs se säätö pitää tehdä? Omassa pelkussa panta luistaa jos kasaa linkoon lunta ja laittaa ulosoton päälle.
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... %A4t%C3%B6
ukki ei taida nyt olla kovin aktiivinen foorumilla mutta tälläiset ohjeet mulle ainaskin antoi.
"Kiritään seuraavasti: kansi takaa auki. kiritää sitä majavan häntä ruuvia joka kiristyy helposti (käsin), vipu jarru asennossa= ei pyöri. Laitetaan vipu pitoasentoo=pyörii, nyt kiritää sitä ruuvia joka helpoiten pyörii (käsin). näin jatketaan ja säädetää lopuksi vipujen kulmat, että vipu pysyy ns. pohjassa ja ylhäällä. jarru puoli saa olla hitaasti pysähtyvä (aseli pyörii hitaasti, ei pysähdy kuin seinään). tietenkin pannat pitää olla kunnossa. tuolleen kun säädin linko rattorista on se siinä pysynyt yli 15 vuotta"
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja ukki »

Joo eipä taho keritä tänne pastalle juuri komentoimaan!! On noita rakennus kiireitä ollut jo yli puolivuotta ja tahti vain kiihtyy.

Aivan oikein on Vilske minua lainannut.

Olen lingonut kymmenvuotta ihan suoralla akselilla (ei levykytkintä) ja hyvin pelasi, ei säre mitään koska pannat antavat periksi tiukassa vedossa (este lingossa). Mutta nykyisessä lingossa se on ollut, siis levykytkin. Pannat ovat nytkin niin tiukalla että sammuu, kun linkoo menee liikaa lunta (liian suuri vaihde) tai este. Yletön luistaminen tuhoaa ajan oloon myös pitorummun ja pannan.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Säädin nuo jarrupannat huoltokirjan ohjeen mukaan, siten että vapaa asennossa kun ulosotto päällä traktori sammuksissa pyörittää ulosottoakselia niin juuri saa sen pyörimään käsin lingon siivistä kääntämällä. Kokeilin lingotessa, ajoin kovempaa lingon tukkoon niin että belkku melkein sammui ja hyvin piti. Levykytkimen säädin akselin valmistajan säätöohjeen mukaan ja toimi ihan oikein kun lingon ajoi ihan jumiin niin luisti.
Tämä tietysti edellyttää, että jarrupannat ja jarrurummut VOA:ssa on hyvät.
viniinim
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Syys 2007, 13:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja viniinim »

ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!

Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.

Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.

Siis tämä on ominaisuus, ei vika.

t. ukki
Hmmm, otetaanpas nyt tämäkin esille. Oma peli siis 525 vm -77, eli menee tuohon ukin haarukkaan; ylös-alas -vipukin kuulostaa tutulta. Nyt on niin, että en meinaa saada pyörivää akselia pysähtymään millään. Vain vetämällä vipu täysin ylös ja pitämällä sitä käsin aivan yläasennossaan loppuu pyöriminen. Arvannette, että tuo ei ole erityisen kätevää. Saisikos tätä jotenkin säädettyä? (Tai siis varmaankin saa, mutta miten :?: )
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja ukki »

Joo, nyt on sitten pannat säädetty.

Lue tarkaan tekstiä "säädä lopuksi vipujen kulma, että pysyy ylhäällä ja alhaalla". Jatka vielä harjoitusta.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

viniinim kirjoitti:
ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!

Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.

Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.

Siis tämä on ominaisuus, ei vika.

t. ukki
Hmmm, otetaanpas nyt tämäkin esille. Oma peli siis 525 vm -77, eli menee tuohon ukin haarukkaan; ylös-alas -vipukin kuulostaa tutulta. Nyt on niin, että en meinaa saada pyörivää akselia pysähtymään millään. Vain vetämällä vipu täysin ylös ja pitämällä sitä käsin aivan yläasennossaan loppuu pyöriminen. Arvannette, että tuo ei ole erityisen kätevää. Saisikos tätä jotenkin säädettyä? (Tai siis varmaankin saa, mutta miten :?: )
Aukaise perästä se luukku ja sieltä pääset säätämään sekä pitopantaa ja jarrupantaa.
Onko sinulla käyttö- ja huoltokirjaa :?: Siellä on neuvottu säätö tarkasti ja kun sen mukaan teet niin asia tulee parhaiten kuntoon. Ei siinä säädössä ole mitään ihmeellistä kun vain tekee ohjeen mukaan.
viniinim
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Syys 2007, 13:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja viniinim »

katoi kirjoitti:
viniinim kirjoitti:
ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!

Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.

Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.

Siis tämä on ominaisuus, ei vika.

t. ukki
Hmmm, otetaanpas nyt tämäkin esille. Oma peli siis 525 vm -77, eli menee tuohon ukin haarukkaan; ylös-alas -vipukin kuulostaa tutulta. Nyt on niin, että en meinaa saada pyörivää akselia pysähtymään millään. Vain vetämällä vipu täysin ylös ja pitämällä sitä käsin aivan yläasennossaan loppuu pyöriminen. Arvannette, että tuo ei ole erityisen kätevää. Saisikos tätä jotenkin säädettyä? (Tai siis varmaankin saa, mutta miten :?: )
Aukaise perästä se luukku ja sieltä pääset säätämään sekä pitopantaa ja jarrupantaa.
Onko sinulla käyttö- ja huoltokirjaa :?: Siellä on neuvottu säätö tarkasti ja kun sen mukaan teet niin asia tulee parhaiten kuntoon. Ei siinä säädössä ole mitään ihmeellistä kun vain tekee ohjeen mukaan.
Varsinaista huoltokirjaa ei ole, minulla on "805 825 omistajan käsikirja", eli n. 120 sivua aanelosia, Agri-Kymin kansilehdellä. Näitä tässä mainittuja säätöohjeita ei mielestäni tuosta löydy. 525:sta oli jokin keltakansinen A5 -kokoinen lirpake, jonka tämänhetkinen sijainti ei ole selvillä...
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tuolta tilaamalla korjauskäsikirja http://www.belkku.fi/kauppa.html Kysäise Pennaselta onko siinä säätöohje kun tilailet. Kokemuksesta sanon, että säädä jarrupanta aavistuksen tiukemmalle kuin ohje on, että ei ala liian herkästi luistamaan jolloin pannat ja rummut kuluu piloille.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja Petri »

Nyt olen lueskellut foorumia ja koettanyt ymmärtää korjaamokäsikirjan kuvia. Vielä työn aloitusta suunnitelevana, siinä vieressä patsastellen näyttää, että sen luukun aukaisu vaatii jotain kätilön ja hammaslääkärin käden väliltä. Olenko oikeassa, vai onko asiaan jotain oikopolkua?

Talvella linko on muutamia kertoja mennyt tukkoon sammuttamatta traktoria, mikä ei tunnu ihan terveeltä. Nyt sohjoa lingotessa tuli se "viimeinen" varoitus: enää ei oikein pyöritä kunnolla ollenkaan. Olenkohan jo mennyt kriittisen rajan yli vai vieläkö saisi säätämällä pitoa aikaiseksi?

Petri
Vastaa Viestiin