Ulosoton jarrupantojen säätö

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Säädin huoltokirjan ohjeen mukaan ulosoton pannat. Tapilla lukitsin käyttökahvan keskiasentoon eli vapaalle ja sen jälkeen säätöruuvit kiinni ja sitten 3 kierrosta auki.
Käsin pyörittämällä pyörii ulosottoakseli hyvin säädön jälkeen kun ulosotto ei ole päällä (vas. lattiassa oleva pieni vipu keskiasennossa) eli säätö on mielestäni oikein (ei liian tiukalla). Ulosoton ollessa päällä esim. lingotessa toimii hyvin käsikahvan etuasennossa ja jarru myös toimii. Ongelma on kun laitan käyttökahvan vapaalle keskiasentoon niin ei pysähdy ulosotto.
Käsikahva on säädetty niin että kun lukistustappi on reiässä niin käyttökahvan asento keskellä olevassa kolossa. Onko kukaan törmäännyt vastaavaan ongelmaan ja onko siihen mikä ratkaisu ?
Viimeksi muokannut katoi, 10 Huhti 2011, 13:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja ukki »

Tarkennappa hieman, en oikein ymmärrä?
Siitä perän kupeelta laitoit pultin lukitteeksi?
Ulosotto akseli pyörii, vaikka ulosoton kytkin "pois asennossa"?
Mitä pyörität ulosottoakselilla?

Jos halua sen olosoton pitävän tosi hyvin, saat silloin unohtaa ohjekirjan saadöt.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tarkennetaan. Lingotessa ulosotto toimii muuten ihan oikein, mutta ulosottoakseli ei pysähdy kun laitan käyttövivun (käsijarrun viereinen vipu) keskiasentoon eli vapaalle.
Ohjekirjan mukaan keskiasento on vapaa, etuasento ulosotto päällä ja taka-asento jarru päällä. jarru päällä pysähtyy mutta keskiasennossa ei pysähdy. Onko tämä normaalia 501:ssä.
Olisi mukava tietää toimiiko muilla keskiasento eli vapaa. Ongelma ei haittaa käyttöä,koska voihan ulosoton pysäyttää jarrulla. En oikein ymmärrä mikä tämä vapaa asento on käytännössä, jarruttaako jarrupanta silloinkin vai
luistavatko molemmat pannat.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Olisiko tuo vapaa-asento sitä varten, että raskaan työkoneen nivelakseli on helpompi kytkeä paikoilleen, kun voi tuossa vapaaa-asennossa käsin pyörittää akselinpään sopivaan kohtaan nivelakselin kytkemistä varten. :wink:Kuulostaisi vähän, että sinulla on pitopanta liian tiukalla jos vapaaasennossakin pyörii. Toisaalta eipähän luista niin helposti, kun tuolla vapaa-asennolla ole isommasti käyttöä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Pyörii se mullakin vapaa asennossa mutta pysähtyy ajastaan lingon kanssa.Joskus saattaa hiljakseen pyöriä pitemmänkin tovin.
Mutta eipä ole haitannut kunhan pitää ulosotto asennossa :D
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Sehän tässä ihmeellistä onkin kun käyttövivun vapaa-asennossa ei voi pyörittää ulosottoakselia käsin. Ainoastaan jos kuskin vas. puolella lattiassa olevan vivun laittaa vapaa-asentoon niin voi ulosottoakselia pyörittää käsin.
Onko tämä normaalia. Kylläpä tässä tuli monimutkainen selostus mutta toivottavasti käsititte mitä ajan takaa.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Veikkaan edelleenkin, että pitopanta on hiukan liian tiukalla jos kerta ei voi käsin pyörittää. Mutta sinuna antaisin olla noin. Eipähän luista niin helposti
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Rokressi kirjoitti:Veikkaan edelleenkin, että pitopanta on hiukan liian tiukalla jos kerta ei voi käsin pyörittää. Mutta sinuna antaisin olla noin. Eipähän luista niin helposti
Rokressi puhuu asiaa. Olenko ymmärtänyt oikein eli vapaa asennossa pitää olla säätö niin, että molemmat pannat luistaa. Minulla jarrupanta ottaa kiinni kun vetää taakse puoliväliin, joten se ainakin luistaa vapaa-asennossa
ja siitä voi päätellä saman kuin Rokressi eli pitopanta on hiukan kireällä jos haluan sen vapaa asennossa luistavan.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Juuri noin tuon asian näkisin kuten sanoit. Tietysti voit yrittää etsiä pitopannalle sopivan tiukkuuden, että se ei enää nahista vapaa-asennossa, mutta ole tarkkana ettei ala sitten pitopanta luistaa rasituksessa. Niinkuin Ukki sanoi niin nuo säätöarvot on aika ohjeellisia, melkein kokeilemalla sattuvat paremmin kohdilleen vanhassa koneessa.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Taitaa olla viisainta, että ei yritäkään hakea sitä vapaa-asentoa vaan antaa olla reilusti kireällä pitopannan. Eipähän sitten luista eikä kulukaan pitopanta. Kiitos hyvistä neuvoista.
Majorilla aiemmin ajellessa oli vaan ulosoton päälle ja pois kytkentä yhdestä vivusta joten tämä oli vähän vaikea ensin käsittää mutta kyllä se siitä lopuksi meni tajuntaan.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Ainut mikä puoltaisi tuo vapaa-asennon toimintaa on se, että jos pyörittää jotain raskasmassaista työkonetta esim paalain tai suurteholinkoa ilman vapaakytkimellistä nivelakselia. Jarrupanta menee äkkiä piloille kun työkoneen liikeenergia yrittää pyörittää jarrupantaa vastaan kytkettäessä ulosotto pois päältä. Tuossa tapauksessa olisi hyvä antaa koneen pyörimisen ensin hiljentyä vapaa-asennossa. Tämä vain jos ei ole vapaakytkintä nivelakselissa. Pienemmillä työkoneilla tällä ei ole merkitystä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja ukki »

No nyt asia ratkesi!

Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.

Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.

Siis tämä on ominaisuus, ei vika.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!

Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.

Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.

Siis tämä on ominaisuus, ei vika.

t. ukki
Käydäänpä asia pohja mutia myöten vielä kerran. Belaruksen logiikkako on, että traktorilla lingotessa väliasennolla ei ole käyttöä (ei saa vapaalle) vaan jarrua käyttämällä pysäytetään ulosotto ? Joten väliasennossa käyttöpanta ei saisikaan luistaa? Traktorin seisoessa sammutettuna voi käyttää väliasentoa ja saada vapaalle kuten Ukki mainitsi ? Näinkö on traktorin suunnittelija ajatellut. ? Mitä ollaan mieltä ? Tästähän kehkeytyi yllättävän vaikeaselkoinen asia.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

ukki kirjoitti: Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Ukki varmaan tarkoitti tuolla, että ihan työturvallisuuden takia pitää traktori olla sammutettuna kun menee ulosottoa käsin pyörittämään vaikka se onkin vapaa-asennossa. Kyllä siinä alunpitäin Belaruksessa tuo vapaa-asento on tarkoitettu käytettäväsi ihan töitä tehdessä. Molemmat pannat on löysällä siinä vapaa-asennossa
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ulosoton jarrupantojen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Rokressi kirjoitti:
ukki kirjoitti: Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Ukki varmaan tarkoitti tuolla, että ihan työturvallisuuden takia pitää traktori olla sammutettuna kun menee ulosottoa käsin pyörittämään vaikka se onkin vapaa-asennossa. Kyllä siinä alunpitäin Belaruksessa tuo vapaa-asento on tarkoitettu käytettäväsi ihan töitä tehdessä. Molemmat pannat on löysällä siinä vapaa-asennossa
Okei ! Uskotaan, että näin se on.
Vastaa Viestiin