Ääni kytkimestä
Valvoja: pelarusmaisteri
Ääni kytkimestä
Mikäpä mahtaisi olla vikana 825:n kytkimessä kun kuuluu melkoinen urahdus kytkintä nostettaessa. Siitä vekkuli homma, että kytkin ei luista ja vapaaliike on kohdillaan, säätövaraakin on vielä reilusti jäljellä. Jos luistatat kytkintä muutaman kerran reippaasti niin ääni häviää loppupäiväksi, mutta kun lähdet ajoon jonkun päivän päästä niin taas jurahtaa. Traktori kyllä seisoo pitkiäkin aikoja (kuukausia) ajamatta. Ajattelin vain, kun tuo ääni alkoi ilmetä samoihin aikoihin kun Belarus jäi vähemmälle ajolle. Voisiko ruosteella paineasetelmassa olla osuutta asiaan? Tuntimittarissa rapiat 3000 tuntia normaalia maataloskäyttöä.
Kyseessä siis Belarus 825 progres 4W v.1987
Kyseessä siis Belarus 825 progres 4W v.1987
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Saattaa se tietenkin olla hieman ruosteessakin, mutta oletko katsonut sieltä alaluukusta, millä korkeudella kytkinkäpälät ovat. Jos säädöt pääsevät liikkumaan, kytkin irroittaa huonosti ja kuluttaa kytkinlevyn, paineasetelman ja vauhtipyörän pinnaat pilalle.
Oletko muistanut rasvata painelaakerin?
t. ukki
Oletko muistanut rasvata painelaakerin?
t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Painelaakerihan siellä ääntelee!
Oletkos voidellut kytkinkopanssa olevan propun kautta painelaakeria.
Oletkos voidellut kytkinkopanssa olevan propun kautta painelaakeria.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
ukki oli 4 sekuttia nopeempi
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Joo se urahdus on vähän niinkun ominaisuus.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Kyllä painelaakeriakin on rasvattu ihan säännöllisesti. Eikös se viallinen painelaakeri anna ääntä myös kytkinpolkimen ollessa pohjassa? Omassani tuo ääni ääni kuuluu ainoastaan kun kytkintä nostaa ja juuri silloin kun masiina liikahtaa eteenpäin. Pitää tiirailla tuolta luukusta vielä tuo käpälien korkeus. Se vain ihmetyttää kun tuo melkoinen jurahdus ääni häviää kun vähän luistatat kytkintä isolla vaihteella eikä sitä sillä ajokerralla enää kuulu, mutta taas parin päivän jälkeen lähtee liikkeelle niin rouhaisee!
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Jäi vielä kysymäti kumpi loppuu ennemmin, säätövara vivustosta vai kytkinlevystä pinta? Kohta 20 vuotta on näillä Belaruksilla tullut ajettua vaan yhdestäkään ei ole vielä kytkinlevyä tarvinnut vaihtaa, 820-mallin voimanulosottoakselin jarru- ja pitopannan paikat olen kerran vaihtanut kun ei säätämällä enää saanut pitämään.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Meilläkin on tuota ilmennyt, semmoinen ihme rönähdys siitä lähtee kun kytkimen nostaa. Kytkin tosin on vaihdettu tässä ihan vastikään 1025:n kytkimeen.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Kyllä sen kytkinlevyn saapi ajettua melko tarkkaan, että siinä mielessä varmaan säädöt riittää pidemmälle, vaikka rajoillahan ne levyn lopulla alkaa säädötkin olla.Rokressi kirjoitti:Jäi vielä kysymäti kumpi loppuu ennemmin, säätövara vivustosta vai kytkinlevystä pinta? Kohta 20 vuotta on näillä Belaruksilla tullut ajettua vaan yhdestäkään ei ole vielä kytkinlevyä tarvinnut vaihtaa, 820-mallin voimanulosottoakselin jarru- ja pitopannan paikat olen kerran vaihtanut kun ei säätämällä enää saanut pitämään.
Minski traktor paras traktor!
Tuli nyt vihdoinkin kurkisteltua tuota kytkimen kuntoa sieltä alaluukusta. Kaikki näytti muutoin olevan kunnossa, mutta levy taitaa olla viimeisillään. Korjaamokäsikirjani antaa levylle minimipaksuudeksi 8mm, vaan eipa taida olla omassani juuri 6mm enempää lisäksi vaihteiston puoleinen pinta on kulunut paljon enemmän. Uusi levyhän on 10,2-11mm. Taitaa olla pajalle asiaa!
Kertokaas nyt mitä kannattaa vaihtaa vai riittääkö pelkkä levyn vaihto?
Mitäs osat suurinpiirtein kustantaa ja paljonko voivat tunteja veloittaa korjaamossa, jos tuon kuormaimen ruuvailen pois itse. Näyttäisi ainakin päällisin puolin siltä ettei kovin paljoa tarvitse muuten purkaa. Ohjauksen hydrauliputket, muutama sähköjohto, mittarin- kaihtimen- tasauspyörästönlukon käyttövivun vaijeri, tasauspyörästönlukon öljyputki. lieneekö muuta?
Kertokaas nyt mitä kannattaa vaihtaa vai riittääkö pelkkä levyn vaihto?
Mitäs osat suurinpiirtein kustantaa ja paljonko voivat tunteja veloittaa korjaamossa, jos tuon kuormaimen ruuvailen pois itse. Näyttäisi ainakin päällisin puolin siltä ettei kovin paljoa tarvitse muuten purkaa. Ohjauksen hydrauliputket, muutama sähköjohto, mittarin- kaihtimen- tasauspyörästönlukon käyttövivun vaijeri, tasauspyörästönlukon öljyputki. lieneekö muuta?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Lisäksi polttoaine letku irti ja etukardaani.
Yleensä vain levy tarvitsee vaihtaa, mutta lopullisen kunnon paineasetelmalle + käpälille, vauhtipyörälle ja painelaakerille näkee vasta kun osat ovat näkösällä.
Kyllä siinä tahtoo mennä yksin tehdessä kaksi työpäivää. On se joskus kyllä vaihdettu 5 tuntiin, mutta silloin "ukkoja" täytyy olla jo kaksi, eikä tarvikkeet saa olla "etinnässä".
Ei se ole vaikea tehdä itsekkään, meinaan se katkaisu, mutta kunnon pukit täytyy olla tai sitten katkaisu rata.
Näillä traktori sivuilla netissä on paljon valokuvia, jotka ainakin minua ihan hirvittää. Ei ole alkeellisintakaan tajua miten perä tai moottori on tuettava katkaisun aikana tai kun niitä maalataan. Alle on laitettu pullotunkki yksinään, tai lankun pätkiä päällekätä.
Ennen kaikkea työturvallisuuteen pitää kiinnittää erityistä huomiota!!!
t. ukki
Yleensä vain levy tarvitsee vaihtaa, mutta lopullisen kunnon paineasetelmalle + käpälille, vauhtipyörälle ja painelaakerille näkee vasta kun osat ovat näkösällä.
Kyllä siinä tahtoo mennä yksin tehdessä kaksi työpäivää. On se joskus kyllä vaihdettu 5 tuntiin, mutta silloin "ukkoja" täytyy olla jo kaksi, eikä tarvikkeet saa olla "etinnässä".
Ei se ole vaikea tehdä itsekkään, meinaan se katkaisu, mutta kunnon pukit täytyy olla tai sitten katkaisu rata.
Näillä traktori sivuilla netissä on paljon valokuvia, jotka ainakin minua ihan hirvittää. Ei ole alkeellisintakaan tajua miten perä tai moottori on tuettava katkaisun aikana tai kun niitä maalataan. Alle on laitettu pullotunkki yksinään, tai lankun pätkiä päällekätä.
Ennen kaikkea työturvallisuuteen pitää kiinnittää erityistä huomiota!!!
t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Tein viime talvena samantien kytkinremontin kun MTZ-50:n kampiakseli piti Kuusamossa hiota (öljypumpun hajoamisen takia). Olen samaa mieltä kuin ukki. Kunnon tuentaan kannattaa kiinnittää huomiota. Lisäksi kirveellä kakkosnelosesta kunnon puukiilat etuakselin ja rungon välissä.ukki kirjoitti:Ei se ole vaikea tehdä itsekkään, meinaan se katkaisu, mutta kunnon pukit täytyy olla tai sitten katkaisu rata.
Näillä traktori sivuilla netissä on paljon valokuvia, jotka ainakin minua ihan hirvittää. Ei ole alkeellisintakaan tajua miten perä tai moottori on tuettava katkaisun aikana tai kun niitä maalataan. Alle on laitettu pullotunkki yksinään, tai lankun pätkiä päällekätä.
Ennen kaikkea työturvallisuuteen pitää kiinnittää erityistä huomiota!!!
t. ukki
Joskus 90-luvun alussa tein kahdesta belkkumoottorista yhden, silloin kun alkuperäinen rupesi kunnolla huohottamaan (n. 6000 tunnin jälkeen). Silloin tein kuitenkin ratkaisevan virheen, että laitoin alkuperäisen öljypumpun takaisin "kun se näytti toimivan vielä hyvin". Tyhmyydestä siis nyt sakotettiin (pumpun kuparipuslat olivat sen verran kuluneet, että hammasrattaat menivät jumiin ja kone leikkasi kevyesti kiinni 2006 vuoden syksyllä). Onneksi ehdin sammuta käynnistä ja remontin kokonaiskulut jäivät olemattomaksi oman työn sekä Petroskoin osien ansiosta. Hionta Kuusamossa oli selvästi edullisempi kuin uusi kampiakseli Venäjältä.
Joo, korjaamolle tuo varmaan pitää ajella ennenkuin on raudat vastakkain kytkimessä. Kun ei ole kunnon pukkeja ja katkaisurataa ja tuolla hallissakin alkaa näpit hyytyä näin "talvella". Aattelin vaan noista osien hinnoista, jotta lieneekö Agrikymi ainoa vaihtoehto vai muistanko oikein, että oliko jossain Joensuun seudulla Belarukseen osia tarjolla?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!