Nostolaite valuu alas
Valvoja: pelarusmaisteri
Nostolaite valuu alas
Mikä vikana kun nostolaite ei pysy ylhäällä vaan hitaasti valuu alaspäin. Vaihdoin uuden tiivistesarjan työsylinteriin, mutta ei auta. Ei näkyvää vuotoa.
Voiko jo pieni vuoto venttiilipöydässä aiheuttaa sen. Nostolaitteen lukitus oikean puoleisesta hydraulivivusta ei auta.
Belarus 501 vm. -77 tunteja 2300.
Voiko jo pieni vuoto venttiilipöydässä aiheuttaa sen. Nostolaitteen lukitus oikean puoleisesta hydraulivivusta ei auta.
Belarus 501 vm. -77 tunteja 2300.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13
Re: Nostolaite valuu alas
Hyvinkin vuotoa venttiileissä.Lisäkäyttöventtiilin kara voi vuotaa taikka pääkäyttöventtiilin vastaventtiili tai lukitusventtiili. Vaikea paikallistaa
Re: Nostolaite valuu alas
Useasti se vika on lisähydrauliikassa jos kyse on 501-525 kasikymppinen ym, Tossa kuvassa kuulat 32 ja 17 näkyviin ja tarkastaa ettei ole syöpymiä, jos kunnossa niin aseta paikalleen ja napakka isku vasaralla tuurnaa apunakäyttäen niin vuoto (laskeminen) loppuu.
- Liitteet
-
- Belkku.jpg (229.48 KiB) Katsottu 15571 kertaa
Re: Nostolaite valuu alas
Ajelin juontokouralla puita metsästä ja koura ei pysynyt kiinni. Vaihdoin kouran letkut toisinpäin pikaliittimiin ja alkoi pysymään kiinni eli vuotoa on jossain. Aukaisin ratin alta suojapellit pois ja kuinkas ollakaanflysurferi kirjoitti:Hyvinkin vuotoa venttiileissä.Lisäkäyttöventtiilin kara voi vuotaa taikka pääkäyttöventtiilin vastaventtiili tai lukitusventtiili. Vaikea paikallistaa
hydraulivipujen alapäässä oli jokainen venttiili vuotanut hydraulinestettä suojakumin juuresta. Kysymys olisi miten korjataan, onko siihen olemassa jotain korjaussarjaa ja miten paljon pitää purkaa. Pitääkö purkaa koko mötikkä (jakolaite)
Kesällä säädin moottorin venttiilit ja venttiilikoneiston päässä oleva pultti oli löystynyt pahasti, joten kannattaa joskus tarkistaa sen kireys 501:ssa.
Tarkoitus olisi talven aikana ajella polttopuuta metsästä. Muuten Belkku toimii kyllä hyvin ja en vieläkään ole katunut sen ostoa.
Re: Nostolaite valuu alas
Kyllä siihen saa tiivisteet toi o rengas 26 vuotaa usein noissa
- Liitteet
-
- 121.gif (103.23 KiB) Katsottu 15407 kertaa
Re: Nostolaite valuu alas
Tuostahan se vuotaa. Riittäisiköhän noiden o renkaiden 26 vaihto vai pitäisikö varmuuden vuoksi vaihtaa muitakin tiivisteitä. Onko kukaan ostanut AgriKymiltä jakolaitteeseen tiivistesarjaa ja mitä tiivisteitä se on sisältänyt.kronos kirjoitti:Kyllä siihen saa tiivisteet toi o rengas 26 vuotaa usein noissa
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13
Re: Nostolaite valuu alas
26 O-renkaat pitää öljyt lohkon sisällä mutta vaihto ei todennäköisesti korjaa kouran kiinnipysymistä Renkaat on kyllä helppo vaihtaa lohkoa irroittamatta.Agrikymillä on ollut tiivistesarjaakin mistä on jäänyt tavaraa tähteeksi suojakumien ja 26:ten lisäksi.Lieneekö kara 68 joka vuotaa? Näinköhän siinä on tiivisteitä ensinkään?
Re: Nostolaite valuu alas
Luulen, että ei ole aukaistu lohkoa vielä kertaakaan, joten on kai siellä tiivisteet. Kouran lisäksi nostolaite myös valuu hitaasti alaspäin. Etukuormaaja laskee myös itekseen.flysurferi kirjoitti:26 O-renkaat pitää öljyt lohkon sisällä mutta vaihto ei todennäköisesti korjaa kouran kiinnipysymistä Renkaat on kyllä helppo vaihtaa lohkoa irroittamatta.Agrikymillä on ollut tiivistesarjaakin mistä on jäänyt tavaraa tähteeksi suojakumien ja 26:ten lisäksi.Lieneekö kara 68 joka vuotaa? Näinköhän siinä on tiivisteitä ensinkään?
Pääkäyttöventtiiliin uusin o-renkaat, jotka vuotivat.
Viimeksi muokannut katoi, 27 Syys 2011, 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Nostolaite valuu alas
tuo o rengas 67 voisko se vuotaa jos toiseen suuntaan pitää paineet siinä tiivistesarjassa on aika paljon noita renkaita itse en vaihtanut kun ne muovikupit 31-32 ja renkaan 26 vuoti vain ulospäin
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13
Re: Nostolaite valuu alas
Onhan siellä karan sisällä tosiaan O-rengas Katselin 825:sen kataloogia vuodelta -84, niin siinä on hieman erilainen tiiviste tuolla kohtaa.Huolto-oppaassa (520-825) oli maininta :Luistien asennuksessa huomoitavaa
1. Karojen reiät oltava suoraan vapaakiertoventtiiliin( 45) päin, kun käyttövivut asennettu.Muutoin paine lukitsee karat seinämää vasten.
2.Karojen yläpään jousikupin reunat eivät saa olla limittäin (toistensa päällä).
3. Lukitusventtiilien säätöruuvit vaikuttavat myös maksimipaineen säätöön.
Eli vaikuttaa olevan jonkinlainen virhemahdollisuus kasauksessa.Karatkin kannattaa laittaa alkuperäisille paikoille.Ovat varmaan hiottu kukin paikalleen sopivaksi
1. Karojen reiät oltava suoraan vapaakiertoventtiiliin( 45) päin, kun käyttövivut asennettu.Muutoin paine lukitsee karat seinämää vasten.
2.Karojen yläpään jousikupin reunat eivät saa olla limittäin (toistensa päällä).
3. Lukitusventtiilien säätöruuvit vaikuttavat myös maksimipaineen säätöön.
Eli vaikuttaa olevan jonkinlainen virhemahdollisuus kasauksessa.Karatkin kannattaa laittaa alkuperäisille paikoille.Ovat varmaan hiottu kukin paikalleen sopivaksi
Re: Nostolaite valuu alas
Näyttäis korjaussarja sisältävän o-renkaatkin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Nostolaite valuu alas
Pitääpä olla tarkkana kasatessa. Tilasin korjaussarjan AgriKymiltä h. 30 e. Samat osat Virosta Greeneltä 1,85 e. Kyllä on katetta reilusti AgriKymilläflysurferi kirjoitti:Onhan siellä karan sisällä tosiaan O-rengas Katselin 825:sen kataloogia vuodelta -84, niin siinä on hieman erilainen tiiviste tuolla kohtaa.Huolto-oppaassa (520-825) oli maininta :Luistien asennuksessa huomoitavaa
1. Karojen reiät oltava suoraan vapaakiertoventtiiliin( 45) päin, kun käyttövivut asennettu.Muutoin paine lukitsee karat seinämää vasten.
2.Karojen yläpään jousikupin reunat eivät saa olla limittäin (toistensa päällä).
3. Lukitusventtiilien säätöruuvit vaikuttavat myös maksimipaineen säätöön.
Eli vaikuttaa olevan jonkinlainen virhemahdollisuus kasauksessa.Karatkin kannattaa laittaa alkuperäisille paikoille.Ovat varmaan hiottu kukin paikalleen sopivaksi
Re: Nostolaite valuu alas
Tuliko ne lisähydrauliikan kuulaventtiilit tarkastettua? Sieltä päästä vikaa etsisin ja sitten katsoa, että kynnön syvyyden säädin on oikeissa säädöissä. Se vaikkuttaa lähes kaikkeen. Tiiviste 26 ei näihin vaikuta sieltä täytyisi tulla litra kaupalla öljyä ulos jos sen kautta laitteet valuvat alas. Koneen ikä huomioiden voivat tiivisteetkin murentua, että vaihtaa kannattaa mutta tuntimäärä ei viela sitä edellyttäisi. Siellä varaosakirjan takaosassa on kaikkien standardi osien millikoot, stefat, laakerit ym- Löytyy varaosa numerolla ja sitten tarvikeliikkeeseen sieltä saa sopivasti.
Re: Nostolaite valuu alas
Ei ole vielä tehty mitään. Pitää tarkistaa ensin ne kuulaventtiilit ja kokeilla korjaantuuko . Uudet o-renkaat olen sinne vaihtanut. Mitä säätöjä pitää tarkistaa, että kynnön syvyyden säädin on oikeissa säädöissä ? Itse olen miettinyt, että eikö paineisiin vaikuta jakajassa vain luistinventtiilin ja sylinterin kunto ? Tiiviste 26 ei pidättele paineita tai luulisin näin olevan ? Olen kahden vaiheilla kannattaako vaihtaa luistinventtiileihin tiivisteitä (riskaapeli purkaa) ja taidan vaihtaa vain tiivisteen 26 ja muovihilun. Vuoto on pientä, mutta kun minulla on ollut tapana pitää koneet hyvässä kunnossa. Vetovastus ratin akselilla on keskiasennossa eli pois päältä. Painonsiirtäjän vipu ( oikean puoleinen venttiilivipu) on keskiasennossa.s42141 kirjoitti: Tuliko ne lisähydrauliikan kuulaventtiilit tarkastettua? Sieltä päästä vikaa etsisin ja sitten katsoa, että kynnön syvyyden säädin on oikeissa säädöissä. Se vaikkuttaa lähes kaikkeen. Tiiviste 26 ei näihin vaikuta sieltä täytyisi tulla litra kaupalla öljyä ulos jos sen kautta laitteet valuvat alas. Koneen ikä huomioiden voivat tiivisteetkin murentua, että vaihtaa kannattaa mutta tuntimäärä ei viela sitä edellyttäisi. Siellä varaosakirjan takaosassa on kaikkien standardi osien millikoot, stefat, laakerit ym- Löytyy varaosa numerolla ja sitten tarvikeliikkeeseen sieltä saa sopivasti.
Korjaamokäsikirja sanoo, että painonsiirtäjän vipu kun asennossa "pois kytketty" ja työkone ei pysy ylhäällä niin vikana on painonsiirtolaitteen tai jakolaitteen luistinventtiileiden tai niiden sylinterien kuluminen ja ne on uusittava.
En itsekään usko niiden olevan kulunut pahasti kun siellä oli hyvännäköiset hydraulinesteet kun vaihdoin ne kesällä. Vaikuttaakohan luistinventtiilin o-rengas jos on kovettunut paineisiin ?
Tuo haulivuoto tuntuisi kyllä minustakin todennäköiseltä ja pianhan se huomenna selviää.
Re: Nostolaite valuu alas
Tarkoitan, että vivun asento on oikea! Eli vivun (kuvassa 2) lukitus nuppi (kuvassa 6) on oikeassa kohdassa. Niillä vivuilla mitkä menevät sinne hydrauli karalle on taipumus kulua vuosien myötä ja ne tarvitsevat säätöä. Ne vaikuttavat sen karan asentoon, kun se on hiukankankin pois paikoiltaan niin se vaikuttaa koko hydrauliikan toimintaan. Sinne syntyy voimakkaita ohivirtauksia ja kaikki toimii miten sattuu.katoi kirjoitti:Mitä säätöjä pitää tarkistaa, että kynnön syvyyden säädin on oikeissa säädöissä ?
Jos on kyseessä pelkkä nostosylinterin hidas lasku niin silloin vika on lähes varmasti siinä kuulaventtiilissä, koska sen tarkoituksena on lukita paluupuoli.
Se kuula tuli -75 jälkipuolella valmistettuihin koneisiin. Rekisteriotteen vv, ei välttämättä sano mitään koska myynnissä oli myös vanhempaa varastoa. Tuo lisähydrauliikka tuli kait -74 käyttöön ja niissä ensimmäisissä ei ole sitä kuulaventtiiliä. Konela ohjeisti niihin laitettavaksi paluuletkuun vipuventtiilin. Niitä sinisiä vipuja on koineissa aina -76 asti ja ehkä pidenpääkin.
Pieni tarina.
Törmäsin tähän nostolaite ongelmaan ensimmäisen kerran -75 syksyllä kun eräs isäntä oli ostanut "meidän firmasta" uuden Belaruksen, jonka nostolaite laski yön aikana alas. Tein kaikki mahdollisen mutta vika ei korjaantunut. Konela sanoi, että laita sulkuventtiili paluuletkuun! Isäntä oli tiukkana, kone kuntoon taikka viekää se sinne mistä olette sen tuonutkin.
Sattumalta Konelaan vaihtui tehtaan tekninen insinööri. Keskustelin hänen kanssaan koneen ongelmasta. Hän totesi, että tehtaalla on asia tiedostettu ja sinne lisähydrauliikan paluupuolelle on lisätty uusi venttiili, jonka tehtävä on sulkea paluuletku.
Hän halusi itse tulla kyseiselle maatilalle katsomaan konetta. Paikalle päästyämme kaivoin hänelle ko, kuulan näkyviin. Hän pyöritteli sitä näpeissään ja totesi: että kunnossa on. Anna tuurna ja vasara? Hän laittoi kuulan paikoilleen ja antoi sille kyytiä tuurnan ja vasaran avulla. Laitoin pelin kasaan ja jäimme odottelemmaan kuinka nostolaite reakoi.
Samalla hän kädestäpitäen neuvoi kuinka nostolaitteen hydrauliikka säädetään. Luennon ja kahvittelun jälkeen vain todettiin, että laite toimii niinkuin pitää. Isäntä oli tyytyväinen ja vaihtoi vuosien varrella ainakin pari uutta Belarusta taloon.