MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Ensimmäisen kerran pitäisi tuo MTZ-521 1975 huoltaa.

Kysymys kuuluu, mitä kaikkea osia pitäisi huoltoon varata? Saako tuohon jotain "huoltopakettia", jossa tulisi ilmansuodattimen sisuskalut (nyt näyttää aika tyhjältä), öljylingon tiivisteet, pa-suodattimen tiivisteet jne? Ostin 20L pöntön 10w30-maatalousöljyä, jota ajattelin laittaa joka paikkaan. Riittääkö 20L?

Ajatuksena oli vaihtaa/huoltaa ainakin:
-moottori ja peräöljyt + öljylinko
-termostaatti, lämpömittari ja jäähdytinnesteet
-polttoainesuodatin
-ilmansuodatin
-pulttien ja muttereiden kiristys

Termostaatti ei taida toimia oikein, koska lämmöt ei missään tilanteessa nouse yli 60 asteen. Toki itse lämpömittarikin on varsin heikkokuntoinen, koska sitä koputellessa bakeliittipalaset kiilautuivat mittarineulan väliin...

Etuakselille/etukardaanille ei tehdä mitään, koska ne ovat molemmat jo entisiä. Pihakäytössä etuakseli kuitenkin on välttänyt.

Nyt ei ehdi käydä kaikkia paikkoja läpi, koska työmaa on etusijalla, mutta mielelläni ottaisin vinkit vastaan. Tarve olisi päästä talven yli ja vuoden päästä tod näk saa katoksen alla jo tehdä remonttia. Sitten uusitaan sähköpuoli ym.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
flysurferi
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja flysurferi »

Täyttötilavuuksia 10v nuoremman 825 käsikirjasta:
moottori 12
ilmansuodatin 1,7
syöttöpumppu 0,25
vaihteisto 40
hydrauliikka 21,5

Syöttöpumpun öljyt kannattaa myös vaihtaa. . Omassa koneessa ei lämmöt nouse kuin kunnon kuormituksella.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Kannattaa ostaa myyntitorilta käyttöohjekirja ja korjaamokäsikirja ja lueskella sitä ensin iltojen ratoksi sanon vain omasta kokemuksesta. Silloin saat heti oikeaa tietoa ja homma onnistuu.
Alkuperäinen termostaatti kannattaa vaihtaa uudemman malliseen eli koko termostaattikotelo. Sen jälkeen lämmöt nousee heti 80 asteeseen ja talvella on lämmin koppi ja saat ajella pakkasella ilman pipoa ja tervehtiä vanhan Valmetin kuskia kun se ajelee karvalakki päässä. Vanha termostaatti ei mullakaan nostanut kuin 60 asteeseen.
Vanhan mallisen polttoainesuodattimen vaihdoin uudemman malliseen eli koko suodatin kotelon. Tulee halvemmaksi jatkossa vaihtaa suodattimia ja paremmin myös saa niitä tilattua. Uusi suodatinkotelo (sis. suodattimen) maksaa muistaakseni yhtä paljon kuin vanhanmallinen pelkkä suodatin. Ihmettelen miksi ihmiset käyttää yleisöljyä kun kuhunkin paikkaa sopivampi ja parempi erikoisöljy maksaa saman verran ja toimii paremmin.
Kaikki pultit ja mutterit löystyy (vaihdelaatin, perän moottorin kiinnityspultit ja runkopultit), joten ne kannattaa kiristää. Ohjausvarren mutteri erityisesti tehostimen alla (tarkista onko lukituspelti oikein päin paikoillaan).
Starteissa on vanhemmiten ongelmana kenttäkäämin eristyksen haprastuminen (lyö oikoseen runkoon) ja sen voi korjata itsekin käärimällä uutta eristysnauhaa. Muuten belaruksen alkuperäinen startti kestää vaikka hamaan tulevaisuuteen asti.
2 kpl isoa ja hyvää akkua on oltava, jotta pakkasella käynnistys onnistuu ja starttia ei tarvitse sahata minuuttikaupalla pilalle. Belkku on silloin kunnossa kun lähtee lämmittämättä 25 asteen pakkasessa käyntiin ja tunnin lämmityksen jälkeen
heti välittömästi startista.
Tässä minun kokemuksiani ja muut jatkaa ja auttaa miestä mäessä.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tarvitseeko öljynvaihdossa jotain ruuttia tms vai saako esim vaihteiston ja syöttöpumpun öljyt kaadettua ihan suppilolla?

Onko tuo "uuden mallin" suodatinkotelo siis ihan Belaruksen oma osa vai joku yleismalli? Jos on oma osa, niin muistatko tuotenumeroa? Samoin kiinnostaisi tuo uudemman mallisen termostaattikotelon (+termarin) numero.

Ajattelin kokeilla tuota Newtec-firmaa, mutta jäin sellaiseen uskoon, ettei suomi ole myyjän vahvimpia kieliä eli osanumeroiden (tai osien alkuperämallin) tietäminen helpottaisi kummasti tilaamista. Tai jos pk-seudun lähettyvillä on joku firma, jossa jaksetaan painia näiden kanssa, niin mielelläni ottaisin vinkit vastaan.

Tässä on ed omistajan laittama 200ah Varta, jolla tuntuu varsin iloisesti pyörittävän eli käyntiin lähtö ei ollut ongelma viime keväänäkään, jolloin koneen ostin.

Nyt ei ole kone lähellä, niin kysytään, että onko tuolla syöttöpumpulla omat täyttö- ja tyhjennysproput?
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Ruuttaa ei tarvitse suppilo riittää laatikkoöljyt menee helposti, täyttöaukko on vaihdekepin edessä,
syöttöpumpun pohjassa on laskuproppu ja kyljessä siinä kaasuvivun etupuolella viistosti ylös on täyttö. :D
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja katoi »

osilpi kirjoitti:Tarvitseeko öljynvaihdossa jotain ruuttia tms vai saako esim vaihteiston ja syöttöpumpun öljyt kaadettua ihan suppilolla?

Onko tuo "uuden mallin" suodatinkotelo siis ihan Belaruksen oma osa vai joku yleismalli? Jos on oma osa, niin muistatko tuotenumeroa?

Ajattelin kokeilla tuota Newtec-firmaa.
Vanhassa 3kpl suodatin patruunoita maksoi tiivisteen kanssa 29 e. Uuden mallinen on 80-90 luvun Belaruksen oma suodatinkotelo sis. yhden suodatin patruunan. Koko paketti kasattuna valmiina 29,75 e. Siihen jatkossa suodatinpatruuna alta 10 e.
Uuden suodatinkotelon kansi ei niin herkkä vuodolle. Uuden suodattimen nro 240-1117010.
Hinnat AgriKymin 12/2010.
Tilailin osia Newtec:ltä ja tuli kieliongelmien takia osa osista vääriä. Pallonivelten kumit heikkoa kumia. Kestivät 2 kk ja aivan repaleina. Tilasin uudet AgriKymiltä ja ovat paljon paksumpaa kumia :( Muuten 30 % edullisemmat hinnat Newtec:llä. :)
http://www.greene.ee/index.php?page=sho ... 20&lang=fi

Uuden mallinen termostaattikotelo on 90- luvun belkun alkuperäinen ja nro 245-1306000 TERMOSTAATTI SRJ (TS-107)-1306030/40 HINTA 40 e. AgriKymiltä. Belkku lämpiää nopeasti ja en ole saanut lämpöjä nousemaan rasituksessakaan yli 80 asteen, joka on hyvä. http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... telo#p1321
Kyllähän AgriKymin puolesta puhuu se, että sieltä löytyy asiantuntemusta ja tulee varmasti oikeat osat ja jo seuraavana päivänä.
Aapo
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2011, 12:13

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja Aapo »

jos tarvitsed varaosi siten voi kysu müüdan edulisesti ja myös tehtan remontid ja huolto venelais traktorein.0440188413
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tilasin Newteciltä osat (ko firma on työmaan lähellä, joten säästää postikulut, mutta kokonaisuudessa ei taida juuri olla Agrikymiä halvempi). Tarkemmin kun ajattelee, olisi voinut Belaruksen "uudemman" polttoainesuodinkotelon sijasta ostaa IKH:lta tarvikemallisen suodatin-vedenerotinpaketin, mutta nyt on jo tilaus vetämässä, niin näillä mennään.

Ohessa vielä Newteciltä saadut hinnat:
Poltoainesuodatinkotelo maksaa 50,00 euroa,+ suodatin maksaa 7,50 e. (näköjään kotelo olisi ollut sitten Agrikymillä puolta halvempi)
Termostaattikotelo maksaa 50,00 e.+termostaatti -8,00e. (tämäkin olisi ollut Agrikymillä näköjään halvempi)
Ilmapuhdistin karkeasuodati- 5,00e
Varsinainen ilmasuodattimen nail. - 15,00e
Vaihdekepin kumihaitari - 5,00e.
Moottorin lämpömittari - 15,00
Poltoaineen käsipumppu - 30,00e (tätä en tilannut)

Lupasi pakettihinnoitella kylläkin eli noutohetkellä täytynee neuvotella hinnoista... Greene.ee-linkki oli hyvä, kiitos siitä!


Muuten tähän mennessä vastaan tullutta:
1- Polttoainesuodatinkotelo puuttui sitten kokonaan! En asiaa ollut aiemmin huomannut, koska tämä on tuore hankinta.
2- Vedenerottimen pohjalla kunnolla roskia.
3- Liekkö em kohdat vaikuttaneet siihen, että ruiskupumpun öljytilasta tuli pelkkää lirua. Ei vaikuttanut minkään sortin öljylle, muttei myöskään ollut punaista polttoöljyä, jota tankissa on. Ihan kuin olisi tavallista dieseliä ollut (jota en tähän ole koskaan tankannut eli sitten olisi edellisen omistajan juttuja). Joka tapauksessa vehje käy hyvin eli isompia vaurioita suodattimen puuttumisen takia ei kait ole tullut.
4- Öljylingon seinillä oli puoli senttiä paskaa eli sitäkään ei sitten ihan vähään aikaan oltu puhdistettu.
5- Ilmanpuhdistimen karkeasuodatin puuttui. Tosin käytetty pitkään vain talvisin lumitöissä eli ei pölyisissä olosuhteissa.

Tätä oli edellinen omistaja huollattanut paikallisessa nyrkkipajakorjaamossa eli on näköjään kaikki vähän sinne päin.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja katoi »

osilpi kirjoitti:Tilasin Newteciltä osat (ko firma on työmaan lähellä, joten säästää postikulut, mutta kokonaisuudessa ei taida juuri olla Agrikymiä halvempi). Tarkemmin kun ajattelee, olisi voinut Belaruksen "uudemman" polttoainesuodinkotelon sijasta ostaa IKH:lta tarvikemallisen suodatin-vedenerotinpaketin, mutta nyt on jo tilaus vetämässä, niin näillä mennään
Onpa laittanut törkeät hinnat Newtec. Minä ostanut pari kertaa Newtec:ltä , pyytänyt sähköpostilla kirjallisen tarjouksen ja 30 % halvempi kuin Agrikymiltä (Agrikymin alennus 15 %). Belkku foorumin jäsenille kai 20 % alennus AgriKymiltä ?
Minä harkitsin myös IKH:n suodatinta, mutta sen kiinnitys olisi ollut ongelmallinen, samoin alkuperäinen polttoaineletku ei olisi käynyt suoraan. Onko sinulla muovinen polttoaineletku. Kannattaa olla sen kanssa varovainen kun joutuu taivuttamaan
ettei murru halki. Minä otin sen irti ja lämmitin kuumassa vedessä pehmeäksi ja sen jälkeen taipui hyvin eikä halkea. Vanhat banjoliitoksen syöpymät hioin kirkkaaksi viikatteen hiomaliipalla ja uudet kuparitiivisteet niin ei jää vuotoja.
Venttiilit kannattaa säätää ja tarkistaa venttiilikoneiston päästä se pultti onko löysällä. Kokeneemmat belkku miehet osaisi varmaan sanoa onko mahdollista mennä syöttöpumpun polttoainetta voiteluöljyn joukkoon jos "joku" välitilan tiiviste vuotaa.
Kun laitat uuden suodatin kotelon pitää polttoainejärjestelmä ilmata: Anna polttoaineen valua tankista tunnin verran omalla paineella (muista aukaista tankin hana) jotta suodattimet ja letkut täyttyy. Sen jälkeen avaa ilmausruuvi hienosuodattimen päältä ja pumppaa syöttöpumpun kyljessä olevalla käsipumpulla (pumpun ruuvi auki) niin kauan, että suodattimen ilmausputkesta tulee polttoainetta. Ilmausruuvi kiinni ja syöttöpumpun ilmausruuvi auki, pumppaus ja kun tulee ainetta niin ruuvi kiinni (uusi kuparitiiviste ruuviin). Pumpun pyörität kiinni kunnolla. Näin onnistuu ilmaus kerralla. Itse eka kerralla olin vähän pihalla hommasta ja ajattelin laittaa neuvoa sinulle ettei kaikkien tarvitse tehdä samoja virheitä.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt on kaikki letkut edellisen omistajan jäljiltä kumiletkua. Saas nähdä, tuleeko sen alkuperäisen pa-suodatinkotelon mukana nipat, johon saisi ihan 8mm kumiletkun kiinni. Jos ei saa, täytynee käydä hydrauliikka-kaupassa ostoksilla. Mihinkä kohtaan se suodatinkotelo kuuluu tulla siellä vasemmalla puolella?

Täytyy tuo venttiilien säätö vielä laittaa listalle.

Newtecillä taitaa hinnat vaihdella tapauskohtaisesti... Jos ne osat sinne joskus saapuu, niin täytyy neuvotella tiskillä niistä hieman.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tästä näät miten hienosodatin ja putket menee http://www.greene.ee/index.php?page=sho ... 20&lang=fi
Alkuperäiset polttoaineputket menee siten, että karkeasuodattimelta käsipumpulle kuminen ja käsipumpulta suodattimen kylkeen muovinen ja suodattimen pohjasta syöttöpumpun päähän muovinen polttoaineletku. Muoviset letkut on
banjoliittimillä. Suodattimen mukana tulee banjopultit ja kuparitiivisteet uudet. Suodatinkotelon sisällä valmiina suodatin, joten se on helppo ruuvata suoraan vain paikoilleen.
Venttiilivälykset oli muuttunut melko paljon kun säädin omaan belkkuun ja koneen käyntiääni muuttui paljon siistimmäksi.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onko jossain kuvaa, josta ilmenisi syöttöpumpun öljyproput ym (pumppu on eri näköinen kuin edellisen viestin linkissä)? Tuolla ylempänä kun puhutaan, että 825:n pumpun öljytilavuus olisi 0,25L.
Pumpun alla takaosassa on joku tyhjennysproppu, josta tosiaan laskin sitä dieselin oloista litkua ainakin litran ulos. Takaosassa pumpun puolivälin yläpuolella on proppu, jonka kuvittelen olevan täyttöaukko. Siitä loroteltiin reilu litra öljyä sisään, kunnes oli täyttöaukon tasalla. Täyttöaukon ja tyhjennysaukon puolivälissä pumpun takaosassa on proppu, jonka luulin olevan tarkistusproppu ja odottelin koko ajan, koska siitä alkaisi valua öljyä. No ei valunut siitä missään vaiheessa mitään, vaan alkoi tuolta täyttöaukolta valumaan. Liekkö öljyä nyt liian paljon???

Eli onkohan minulla nyt varmasti oikeat proput käsissä, kun öljytilavuus tuntuisi olevan luokkaa 1,2 litraa (eikä 0,25 )? Vai olisiko sinne pitänyt vain laittaa liru pohjalle ihan näppituntumalla? Vai onko tuo kuviteltu tarkistusproppu tukossa (etukuormaimen runko on edessä, niin vaikeasti on käsillä tuo pumppu)?

Korjaamokäsikirja (täältä hankittu) minulla on, mutten löydä siitä sanaakaan koko polttoainejärjestelmästä. Moneen kertaan on plarattu läpi, muttei silmiin kyllä osu mitään polttoaineeseen liittyvää (muuta kuin tekninen erittely sivulla 3). Käyttöohjekirja taas on nyt toisaalla...
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Pumpun pohjassa oikealla puolen tyhjennysroppu ja täyttöroppu käsipumpun vieressä oikealla puolen ja ilmausruuvi vasemmalla ylempänä. Greenen sivun kuvassa on 501/521 belkun pumppu. Kuvaan ei ole piirretty proppuja.
Onko siihen vaihdettu joku muu syöttöpumppu ?
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja Torsti »

En löytäny tuosta omasta 501/521 käyttöohjekirjasta halaistua sanaa koko syöttöpumpun öljystä.

Ilmeisesti sulla on oikea täyttöroppu (kaasuvipuakselin vieressä) ja ite oon kaatanu surutta täyteen. Ainakin omassa rattorissa menee se öljy aikaa myöten liruksi, siihen sekaantuu sen verran polttoainetta. Pumpun takaa pitäisi tulla ylivuotopilli pumpun alapuolelle, valuttaa sieltä kyllä ylimääräisen öljyn pois.
Minski traktor paras traktor!
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Huoltokirjassa sivuilla 60 ja 70 on kuvat miten tehdään.
Viimeksi muokannut katoi, 19 Loka 2011, 06:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin