MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
Oma pumppu jotenkin näyttää erilaiselta kuin aiemmat kuvat eli kerrataan vielä kerran nämä pumpun proput (oheinen kuva):
1=Tästä minä kaadoin öljyt sisään eli tämä siis oli väärä tai mahdollisesti oikea proppu (ristiriitaista tietoa)? Mikä tämän tarkoitus on? Nyt siellä on sitten reilu litra öljyä....
2=Öljytilan tyhjennys (proppu on pumpun pohjassa)? Täältä laskin liruja ulos.
3=Tämän propun avasin ja mitään ei tullut ulos missään vaiheessa ja näytti ihan kuivalta. Mikä tämän tarkoitus on?
4=Tätä en ole käyttänyt auki vielä. Olisiko tämä kuitenkin se oikea täyttöproppu?
5=Ilmaus
Kävin tänään Newtecillä eikä hänkään tietänyt noista propuista mitään, vaikka pihassa oli samanlainen kone. Sanoi, ettei koskaan ole sinne vaihtanut öljyjä.
Tässä tavarat, jotka ostin:
Poltoainesuodatinkotelo "uusi" malli, jossa 1 iso patruuna sisällä (lisäksi 2 varapatruunaa)
Termostaattikotelo "uusi" malli termostaatilla + tuli näköjään ylimääräinen termostaatti myös mukaan
Varsinaisen ilmasuodattimen nailonkasa
Vaihdekepin kumihaitari
Moottorin lämpömittari
Hydrauliöljyn mittatikku
=Yhteensä 126€ pienen tinkimisen jälkeen
Hyllyssä oli suuttimia paria eri mallia, välitettyä starttia, raidetangon päitä, jarruosia, korjattua hydrauliventtiilistöä ym. Muuten tilaustavaraa. Asiallista palvelua, vaikka kävin iltakahdeksalta. Kielen kanssa hieman vaikeuksia, mutta pärjättiin.
1=Tästä minä kaadoin öljyt sisään eli tämä siis oli väärä tai mahdollisesti oikea proppu (ristiriitaista tietoa)? Mikä tämän tarkoitus on? Nyt siellä on sitten reilu litra öljyä....
2=Öljytilan tyhjennys (proppu on pumpun pohjassa)? Täältä laskin liruja ulos.
3=Tämän propun avasin ja mitään ei tullut ulos missään vaiheessa ja näytti ihan kuivalta. Mikä tämän tarkoitus on?
4=Tätä en ole käyttänyt auki vielä. Olisiko tämä kuitenkin se oikea täyttöproppu?
5=Ilmaus
Kävin tänään Newtecillä eikä hänkään tietänyt noista propuista mitään, vaikka pihassa oli samanlainen kone. Sanoi, ettei koskaan ole sinne vaihtanut öljyjä.
Tässä tavarat, jotka ostin:
Poltoainesuodatinkotelo "uusi" malli, jossa 1 iso patruuna sisällä (lisäksi 2 varapatruunaa)
Termostaattikotelo "uusi" malli termostaatilla + tuli näköjään ylimääräinen termostaatti myös mukaan
Varsinaisen ilmasuodattimen nailonkasa
Vaihdekepin kumihaitari
Moottorin lämpömittari
Hydrauliöljyn mittatikku
=Yhteensä 126€ pienen tinkimisen jälkeen
Hyllyssä oli suuttimia paria eri mallia, välitettyä starttia, raidetangon päitä, jarruosia, korjattua hydrauliventtiilistöä ym. Muuten tilaustavaraa. Asiallista palvelua, vaikka kävin iltakahdeksalta. Kielen kanssa hieman vaikeuksia, mutta pärjättiin.
- Liitteet
-
- mtz521pumppu.JPG (204.65 KiB) Katsottu 5564 kertaa
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
1= täyttöproppu
2= tyhjennysproppu
3= sellainen pruppu mitä ei tarvii avata
4= öljyn tason tarkistusproppu eli kun öljyä alkaa tästä reijästä valuu ulos on pumpun öljytaso oikea eli n. 2,5 dl
5= ilmausruuvi
2= tyhjennysproppu
3= sellainen pruppu mitä ei tarvii avata
4= öljyn tason tarkistusproppu eli kun öljyä alkaa tästä reijästä valuu ulos on pumpun öljytaso oikea eli n. 2,5 dl
5= ilmausruuvi
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
Kiitos tästä! Eli avaan propun numero 4 ja annan ylimääräisten valua ulos. Tekemällä oppii...
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
Nyt on huolto pitkälti tehty pikkujuttuja lukuunottamatta.
Alkuperäisen käsipumpun vaihdoin IKH:lta ostamaani italialaiseen tarvikkeeseen, jolla ei tehnyt yhtään mitään. Sillä ei saanut laitetta edes käyntiin, vuotaa kuin seula eikä pumppaa juuri lainkaan. Laitoin takaisin alkuperäisen hyvin kulahtaneen oloisen pumpun, joka ei vuoda, muttei myöskään pumppaa. Koska jouten oli polttoaineletkun väliin asennettava käsipumppu, laitoin sen takilta tulevaan letkuun ja johan alkoi ilmaus onnistua. Ainut vaan, että sekin vuotaa...
Nyt ilmeisesti imee nyt ilmaa jostakin muualtakin. Saan vehkeen hieman vaivalloisesti käyntiin. Käy hyvin muutaman minuutin, kunnes sammuu itsestään. Pikailmaus (=pumpun proppu auki ja letkumallisesta käsipumpusta pari painallusta) uudelleen ja taas käy pari minuuttia. Täytyy tuo letkumallin pumppu vaihtaa toiseen. Lisäksi uuden polttoainesuodatinkotelon liitin ei ollut kovin vakuuttava, joten se täytyy uusia. M14-kierre, jossa 6mm letkulähtö. Täytyy koittaa metsästää m14 kartiokierrettä, koska tuo normaali kierre uppoaa liian syvälle.
Jos ei em konsteilla tokene, niin arvelin kokeilla tälläkin foorumilla mainittua ensiapukeinoa eli 12v sähköinen polttoaineen siirtopumppu tankin juureen. Alkuperäinen mekaaninen siirtopumppu on käsittääkseni melko arvokas ja tuolla sähköpumpulla taattaisi se, että jos jostain vuotaa, se vuoto näkyisi myös ulospäin.
Saako sähköpumppu kannatusta? Hinnasta ei ainakaan ole kiinni.
Alkuperäisen käsipumpun vaihdoin IKH:lta ostamaani italialaiseen tarvikkeeseen, jolla ei tehnyt yhtään mitään. Sillä ei saanut laitetta edes käyntiin, vuotaa kuin seula eikä pumppaa juuri lainkaan. Laitoin takaisin alkuperäisen hyvin kulahtaneen oloisen pumpun, joka ei vuoda, muttei myöskään pumppaa. Koska jouten oli polttoaineletkun väliin asennettava käsipumppu, laitoin sen takilta tulevaan letkuun ja johan alkoi ilmaus onnistua. Ainut vaan, että sekin vuotaa...
Nyt ilmeisesti imee nyt ilmaa jostakin muualtakin. Saan vehkeen hieman vaivalloisesti käyntiin. Käy hyvin muutaman minuutin, kunnes sammuu itsestään. Pikailmaus (=pumpun proppu auki ja letkumallisesta käsipumpusta pari painallusta) uudelleen ja taas käy pari minuuttia. Täytyy tuo letkumallin pumppu vaihtaa toiseen. Lisäksi uuden polttoainesuodatinkotelon liitin ei ollut kovin vakuuttava, joten se täytyy uusia. M14-kierre, jossa 6mm letkulähtö. Täytyy koittaa metsästää m14 kartiokierrettä, koska tuo normaali kierre uppoaa liian syvälle.
Jos ei em konsteilla tokene, niin arvelin kokeilla tälläkin foorumilla mainittua ensiapukeinoa eli 12v sähköinen polttoaineen siirtopumppu tankin juureen. Alkuperäinen mekaaninen siirtopumppu on käsittääkseni melko arvokas ja tuolla sähköpumpulla taattaisi se, että jos jostain vuotaa, se vuoto näkyisi myös ulospäin.
Saako sähköpumppu kannatusta? Hinnasta ei ainakaan ole kiinni.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
Ei se alkuperäinen siirtopumppu ole mitenkään kovan hintainen, jos en väärin muista niin agrilla 50e ja voipi olla että saa virosta vielä halvemmalla, ja onhan esim suomen käyttökonekkin.
Itse en kannata sähköistä mekaaninen on toimintavarmempi, mutta jokainenhan tekee miten parhaaksi näkee.
Itse en kannata sähköistä mekaaninen on toimintavarmempi, mutta jokainenhan tekee miten parhaaksi näkee.
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
Mekanisen kannalla olen minäkin. Minulla 35 v. vanha alkuperäinen ja hyvin toimii ja ilmaa. Ehkä tyhmä kysymys mutta oletko tarkistanut pumpun männän O-renkaan onko kunnollinen. Käsipumpulla kun ilmaa pitää aukaista ensin suodattimen ilmausruuvi.jazzy78 kirjoitti:Ei se alkuperäinen siirtopumppu ole mitenkään kovan hintainen, jos en väärin muista niin agrilla 50e ja voipi olla että saa virosta vielä halvemmalla, ja onhan esim suomen käyttökonekkin.
Itse en kannata sähköistä mekaaninen on toimintavarmempi, mutta jokainenhan tekee miten parhaaksi näkee.
Sanoit, että uuden polttoainesuodatinkotelon liitin ei ollut kovin vakuuttava, joten se täytyy uusia. M14-kierre, jossa 6mm letkulähtö. Täytyy koittaa metsästää m14 kartiokierrettä, koska tuo normaali kierre uppoaa liian syvälle. Mitä ihmettä onko sinulla joku ihme viritys niissä letkuissa. Alkuperäinen pultti on tarkoitettu banjoliittimeen ja käy siihen suoraan. Suodattimen mukana tulee uusi banjopultti ja kuparitiiviste.
Täältä käsipumppu http://www.greene.ee/index.php?page=sho ... 20&lang=fi ja koko siirtopumppu
http://www.greene.ee/index.php?page=sho ... 20&lang=fi
Menisin hydrauliliikkeeseen ja uusisin nuo vanhat kumiletkut uusiin ja päihin alkuperäisen malliset banjoliittimet tai ostaisin alkuperäiset letkut. Minulla ollut 35 vuotta alkuperäiset muoviletkut ja ei mitään ongelmaa. Kuvassa näkyvä letku klemmariliittimellä herättää epäilyjä ja uusisin sen ainakin.
Uusi panjoliitin http://www.greene.ee/index.php?page=sho ... 20&lang=fi ja banjoruuvi http://www.greene.ee/index.php?page=sho ... 20&lang=fi
Viimeksi muokannut katoi, 01 Marras 2011, 13:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
Hei
Minulta saa alkup siirtopumpun (sisältäen käsipumpun) 25e + postikulut.
greeneltä ehkä halvemmalla.
omani saan tarvittaessa ens viikon alussa postiin kun käyn maalla jos kova hoppu niin nopeampikin vaihtoehto on.
omaani laitoin uuden siirto pumpun ja ei se alkuperäine käsipumppu uutena vuoda ja on ihan toimiva kapiste
minulla voisi olla alkup banjoliittimiä ja kuparirenkaita kotona.
T: Jussi
Minulta saa alkup siirtopumpun (sisältäen käsipumpun) 25e + postikulut.
greeneltä ehkä halvemmalla.
omani saan tarvittaessa ens viikon alussa postiin kun käyn maalla jos kova hoppu niin nopeampikin vaihtoehto on.
omaani laitoin uuden siirto pumpun ja ei se alkuperäine käsipumppu uutena vuoda ja on ihan toimiva kapiste
minulla voisi olla alkup banjoliittimiä ja kuparirenkaita kotona.
T: Jussi
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Re: MTZ-521 ensimmäinen huoltokerta
Päivitetään tätäkin.
Nyt vehkeet käy ja kukkuu.
Siirtopumppu maksaa käsipumpun kera Greenellä alle 8€. Vanha oli jo selvästi kulunut.
Jouduin käyttämään kuparitiivisteiden sijaan terästiivisteitä kumireunuksella (IKH 0,6€/kpl). Siirtopumpun liitosta kun ei kuparitiivisteellä saanut pitämään, vaan aiheutti ilmavuodon.
Nyt vehkeet käy ja kukkuu.
Siirtopumppu maksaa käsipumpun kera Greenellä alle 8€. Vanha oli jo selvästi kulunut.
Jouduin käyttämään kuparitiivisteiden sijaan terästiivisteitä kumireunuksella (IKH 0,6€/kpl). Siirtopumpun liitosta kun ei kuparitiivisteellä saanut pitämään, vaan aiheutti ilmavuodon.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA