825:n ilmaus

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 825:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jju
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Elo 2013, 19:37

Re: 825:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja jju »

Meillä on 820 Belkku ja eiköstä vaan ajettiin tankki tyhjäksi. Eiku ilmaamaan. Vaihdoimme "Possilaisen" käsipumpun alkuperäisen, rikkoutuneen pumpun tilalle. Ei siitä ilmaamisesta tullu mitään sillä pienellä "lirputimella". Sain hyvän vinkin eräältä kaverilta. Katkaisimme tankista tulevan, kumisen polttoaineletkun ennen vedenerotinta ja pistimme väliin perämoottorin puristeltavan pumpun. Ja niin siinä kävi, että ilmat lähti ja liukkaasti. Tietysti se sähköinen pumppu olisi kans hyvä, mutta hyvä tuokin ja maksaa vain noin 4 euroa.
jju
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Elo 2013, 19:37

Re: 825:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja jju »

Meidän 820:n sai kerran pahat ilmavaivat kun menovesi loppu tankista. Yritimme ilmata sillä käsipumpulla, mutta se tuntui toivottomalta. Sain eräältä kaverilta pettämättömän vinkin ilmaamiseen. Eli katkaisimme polttoainetankilta tulevan kumiletkun (ennen ensimmäistä filteriä) ja laitoimme siihen väliin perämoottorin kumisen käsipumpun ja kirjoitettu oli, että muutaman puristuksen jälkeen ilmausruuvista suorastaan lensi polltoainetta ja eiku Belkku käyntiin. Jätimme sen pumpun letkuun siltä varata, että jos toiste tarvii ilmata ja kun ei se siinä menoa hidasta muutoinkaan.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: 825:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja katoi »

Hyvin onnistunut alkuperäisellä käsipumpulla. Ensin antanut 1 h verran rauhassa valua suodattimet tankilta täyteen ja sitten ilmaruuvit auki pumppaus pari minuuttia ja ruuvit kiinni ja käyntiin.
Eka kerralla tein sen virheen, että en malttanut odottaa ja sai pumpata tosi kauan.
Tuo käsikäyttöinen puristeltava lerputin on tehokas ja yleinen diesel autoissa mm. Renaul ja Volvo meillä.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: 825:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Tämän alkuperäisen käsipumpun pahimpana ongelmana on sen valmistusmateriaali. Syöpyy aika äkäseen melkoiset kraaterit, jolloin kuseksiikin sitten ihan urakalla näpeille, eikä meinaa tulla pumppaamisesta mitään. Senverta harvoin on tarvinnut ilmata onneksi nuita, että alkuperäisen kanssa on pärjätty vallan mainiosti, ilman mitään paineilman kanssa pelleilyä. Nämähän ovat vielä todella helppoja ilmata, miettikääpä esim. jotain 5610 Fordia, missä ei ole siirtopumppua laisinkaan...
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vastaa Viestiin