greene.ee osia

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja katoi »

Minkälaiset on kokemukset SCS-ketjuista :?: Meillä belkussa venyneet ja nyt ongelmana että täydessä vauhdissa "moikaavat" lokasuojiin. Yhden talven olleet käytössä.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Heitän tänne sekaan tyhmän kysymyksen. Mulla tuli belkun mukana uudehkot piikkiketjut. Ne käy hyvin paikalleen, mutta aavistuksen jää löysälle. Kirimään ei pysty. Ei hakkaa lokasuojaan, mutta hirveä on rynkytys ajaessa. Tuntuu että paikat irtoaa hampaista vaikka ajaa kävelyvaihtia melkein. Ketjut näyttää olevan ihan hyvin paikallaan.

Kun ei zetorissa tuolleen rynkyttäny.. ei ne tosin olleet piikkiketjutkaan.

Kun toiset tuntuu ajelevan maantielläkin ketjuilla.. voiko noita jotenki säätää vai mikä mättää?
jannuli
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Marras 2007, 15:41
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja jannuli »

kulmahiomakoneella katkasee oikeenmittaseks.sivuriimuissahan ei muutama ylimenevä lenkki haittaa laittaa vaan ylimenevän sakkelilla kiinni niin ei heilu irrallaan.selkäketjut katkasee sitten oikeen mittaseks ettei jää ylimääräisiä lenkkejä heilumaan.senverran jättää löysää ettei tarvii sakkeleita rystyset valkeena punnertaa paikoilleen.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Ketjujen mallillakin on vaikutusta tuohon rynkytystaipumukseen. Sellainen salmiakkikuvio hyvä tieajoon. Harvahkot poikkiketjut kunnon piikeillä ikävät tiellä, vaikka toisaalta pitoakin sitten löytyy. Tiukallahan nuo tietysti saapi tiellä olla, aina parempi, mallista riippumatta.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Joo,ne on just tollaset harvahkot piikeillä. Se sivuketjun kiristin on justiinsa kahden poikkiketjun välissä siten, että ei voi leikata lenkkejä pois, eli ei saa silleen kiristettyä. Päälliketjuja vois varmaan lyhentää, mutta sivulta ne jäis kuitenkin löysälle.

Laiton yhteydessä nostin paineita kahteen kiloon, kun ajattelin sen kirivän vähän. Täytyy kokeilla pudottaa puoli kiloa pois, jos ei rynkyttäis niin pahasti.
jannuli
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Marras 2007, 15:41
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja jannuli »

minkälaiset lukot noissa sivuriimuissa on.ainakin ovakon ketjuista sivuriimujen lukon saa irti vasaralla ja taltalla.ruuvipenkissä puristaa kiinni sopivaan kohtaan ja katkaisee ylimääräisen riimunpätkän pois.tai sitten siirtää lukon viereen tulevaa selkäketjua sivuriimussa parilla lenkillän niin että saapi sivuriimut tiukemmalle.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja katoi »

Noissa SCS- ketjuissa selkäriimut venyneet kun taas sivuriimut ei veny. Toinen ketju venyy ja toinen ei . Olisko laatu kehnonlainen :?: . Pitänee lyhentää liitoskohdan selkäriimuja.
Vanhat lumiketjut ei taasen ole venyneet, vaikka ovat kuluneet melkein jo poikki.
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Tilasin tuolta uuden koukun ja tänään asentelin paikoilleen. Homma jäi hieman kesken ja jatketaan huomenna. Syy uuden koukun asentamiseen on vanhan kuluneisuus ja turvallisuuskin siemenkärryn kanssa.

Kuva uudesta ja vanhasta koukusta
Belarus 525 -86
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Darksmoke kirjoitti:Tilasin tuolta uuden koukun ja tänään asentelin paikoilleen. Homma jäi hieman kesken ja jatketaan huomenna. Syy uuden koukun asentamiseen on vanhan kuluneisuus ja turvallisuuskin siemenkärryn kanssa.

Kuva uudesta ja vanhasta koukusta
Kuva lähes valmiista asennuksesta

Koukku paikoillaan, koukun tiputukseen pitää laittaa jatkomutteri ja kierretankoa. Mutta mihin tuossa edessä olevat reiät pitäisi laittaa kiinni. Luulisi vaativan tukea johonkin? Koukku on siis jonkinverran pidempi kuin alkuperäinen koukku. Taitaa olla jostain uudemmasta koneesta?
Belarus 525 -86
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Darksmoke kirjoitti:
Darksmoke kirjoitti:Tilasin tuolta uuden koukun ja tänään asentelin paikoilleen. Homma jäi hieman kesken ja jatketaan huomenna. Syy uuden koukun asentamiseen on vanhan kuluneisuus ja turvallisuuskin siemenkärryn kanssa.

Kuva uudesta ja vanhasta koukusta
Kuva lähes valmiista asennuksesta

Koukku paikoillaan, koukun tiputukseen pitää laittaa jatkomutteri ja kierretankoa. Mutta mihin tuossa edessä olevat reiät pitäisi laittaa kiinni. Luulisi vaativan tukea johonkin? Koukku on siis jonkinverran pidempi kuin alkuperäinen koukku. Taitaa olla jostain uudemmasta koneesta?
Ei ehkä ihan samanlainen, mutta tällä tavalla on ainakin -07 920:ssä toteutettu tuo.

Kuva
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: greene.ee osia

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Tässä on lähempänä

Tuo taitaa olla alkuperäisesti jonkin 920 mallin koukku ja vaatii varmaankin tuen tekemisen vetovarsien akselilta. :evil:
Belarus 525 -86
Vastaa Viestiin