Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja katoi »

Hyvä homma ,että tuli kuntoon. Se ilmaussysteemi kieltämättä on erikoinen ensikertalaiselle kun vertaa länsikoneisiin.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onko tuosta ilmausoperaatiosta ensikertalaiselle "näinetvoitehdäväärin"-ohjeita? Vehkeet ei käy, vaan hörähtelee vain. Imee ilmaa jostain, vaikka alkaa olla pa-puolella kaikki uutta. Uutta siirtopumppua vielä odotellaan ja pitäisi saapua lähiaikoina. Jos sekään ei auta, niin liekkö vika väärissä ilmausmetodeissa?

Pumpun ilmausruuvin kun avaa, niin polttoainetta tulee sieltä urakalla eikä näy ilmakuplia. Sinne myös kehittyy ilmauspumpulla hyvä paine, eli ruuvi meinaa karata käsistä, jos sen avaa, kun on pumpannut painetta järjestelmään (kokeilun vuoksi). Eli pumpusta tulee ainetta. Suutinputket löysätty yksitellen ja kaikista tulee ainetta. Silti vehje vain pitkällisen starttauksen jälkeen hörähtää ja sammuu heti. Viikko sitten sain käymään pariksi minuutiksi kerrallaan, jonka jälkeen sammui itsestään. Nyt parin letkun uusimisen jälkeen ainoastaan hörähtää.

Tehty on siis:
-polttoaineletkut uutta (kumiletkua)
-metallisten polttoaineputkien kuparitiivisteet uusittu niiltä osin, kun on avattu (ei luuli muiden vaikuttavan, kun on aiemmin toiminut moitteetta)
-vanhan mallin polttoainesuodatinkotelo -> vaihdettu "uuden mallin" koteloon
-vedenerotin putsattu
-IKH:sta italia-mallin käsipumppu (tällä ei edes hörähtänyt koskaan + vuoti toivottomasti -> 35v vanha käsipumppu takaisin ja hörähtelee)

Vielä tehdään:
-siirtopumppu ja käsipumppu (uusi alkuperäinen) uusiksi, jahka tulevat
-loputkin kuparitiivisteet uusiksi
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja katoi »

osilpi kirjoitti:Onko tuosta ilmausoperaatiosta ensikertalaiselle "näinetvoitehdäväärin"-ohjeita? Vehkeet ei käy, vaan hörähtelee vain. Imee ilmaa jostain, vaikka alkaa olla pa-puolella kaikki uutta. Uutta siirtopumppua vielä odotellaan ja pitäisi saapua lähiaikoina. Jos sekään ei auta, niin liekkö vika väärissä ilmausmetodeissa?

Pumpun ilmausruuvin kun avaa, niin polttoainetta tulee sieltä urakalla eikä näy ilmakuplia. Sinne myös kehittyy ilmauspumpulla hyvä paine, eli ruuvi meinaa karata käsistä, jos sen avaa, kun on pumpannut painetta järjestelmään (kokeilun vuoksi). Eli pumpusta tulee ainetta. Suutinputket löysätty yksitellen ja kaikista tulee ainetta. Silti vehje vain pitkällisen starttauksen jälkeen hörähtää ja sammuu heti. Viikko sitten sain käymään pariksi minuutiksi kerrallaan, jonka jälkeen sammui itsestään. Nyt parin letkun uusimisen jälkeen ainoastaan hörähtää.

Tehty on siis:
-polttoaineletkut uutta (kumiletkua)
-metallisten polttoaineputkien kuparitiivisteet uusittu niiltä osin, kun on avattu (ei luuli muiden vaikuttavan, kun on aiemmin toiminut moitteetta)
-vanhan mallin polttoainesuodatinkotelo -> vaihdettu "uuden mallin" koteloon
-vedenerotin putsattu
-IKH:sta italia-mallin käsipumppu (tällä ei edes hörähtänyt koskaan + vuoti toivottomasti -> 35v vanha käsipumppu takaisin ja hörähtelee)

Vielä tehdään:
-siirtopumppu ja käsipumppu (uusi alkuperäinen) uusiksi, jahka tulevat
-loputkin kuparitiivisteet uusiksi
Jos ilmaa vain syöttöpumpun ilmausruuvista, niin ei lähde polttoainesuodattimesta ilmat kiertää. Ilmattava hienosuodatin suodattimen päällä olevaa sulkuruuvia käsin vähän aukaisemalla ja kun ylivuotoputkesta tulee kunnolla polttoainetta laitat kiinni.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tämä "uuden mallinen" kotelo on erilainen kuin vanha, jossa oli tuo aiemmin kuvattu hana. Tämän päällä on 1 yksinäinen pultti, joka voisi olla ilmauspultti. Arvelin aluksi, ettei siihen tarvitsisi koskea, jos kerran pumpusta tulee ainetta, mutta tarkemmin kuin miettii, niin suodatinhan on ylempänä, joten sinne voi hyvinkin muodostua ilmatasku.

Täytyy koittaa sitä kautta ilmata ensin, kunhan taas seuraavan kerran pääsee kokeilemaan. Sitten vielä pumppu uudestaan ja suutinputket löysälle. Kiitos neuvosta, joka toivottavasti auttaa...
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ei oo suutinputkia tarvinnut belkuissa ilmauksen takia availla 35-vuoden yhteisen taipaleen aikana :wink:
Hienosuotimen kannessa on se ilmauspultti, sieltä ensin ilmat pois ja kiinne, sen jälkeen poistaa kuplat ruiskutuspumpun jakopään puoleisesta ilmausruuvista.
Ilmausruuvi kiinne ja käsipumpusta muutama painallus ennenkuin kiristää käsipumpun männän pumpun runkoon kevyesti pihdeillä kiinni ettei aukea itsekseen ajossa :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Ite ilmaan 952Gl;n pumppaamalla niin pitkään kunnes paluu putkesta työntää tankkiin ja ylipaine venttiili "viheltää" samalla. Kone tais olla boshin pumpulla.
952Gl isme 140L kuormain
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja katoi »

Vilske kirjoitti:Ei oo suutinputkia tarvinnut belkuissa ilmauksen takia availla 35-vuoden yhteisen taipaleen aikana :wink:
Hienosuotimen kannessa on se ilmauspultti, sieltä ensin ilmat pois ja kiinne, sen jälkeen poistaa kuplat ruiskutuspumpun jakopään puoleisesta ilmausruuvista.
Ilmausruuvi kiinne ja käsipumpusta muutama painallus ennenkuin kiristää käsipumpun männän pumpun runkoon kevyesti pihdeillä kiinni ettei aukea itsekseen ajossa :)
Toinen tapa ilmata on, että toinen starttaa ja toinen samanaikaisesti löysää ilmausruuvia auki jolloin ilmat tulee ulos, ensin hienosuodatin ja lopuksi syöttöpumppu. Silloin ei tarvitse käyttää käsipumppua.
Nopea ja helppo tapa. Vaati, että akut on hyvät.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja katoi »

viniinim kirjoitti:
Ja toinen oppi oli, että ilmauksen käsipumppu ei toimi jos pa-suodatin on kokonaan tyhjä. Pumppailin varmaankin 1½ tuntia sormeni kipeiksi :x kunnes tulin kokeilleeksi suodattimen täyttämistä ensin ilmausreiästä.
Ei tarvitse täyttää pa-suodatinta. Olen monta kertaa ilmannut käsipumpulla 5 minuutissa vaikka suodatinkotelo ollut tyhjä kun vaihtanut uuden suodattimen.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja Torsti »

katoi kirjoitti:
viniinim kirjoitti:
Ja toinen oppi oli, että ilmauksen käsipumppu ei toimi jos pa-suodatin on kokonaan tyhjä. Pumppailin varmaankin 1½ tuntia sormeni kipeiksi :x kunnes tulin kokeilleeksi suodattimen täyttämistä ensin ilmausreiästä.
Ei tarvitse täyttää pa-suodatinta. Olen monta kertaa ilmannut käsipumpulla 5 minuutissa vaikka suodatinkotelo ollut tyhjä kun vaihtanut uuden suodattimen.
Itellä taas vastaavat kokemukset kuin viniinimillä. Vissiin ovat yksilöitä nämä rattorin polttoainejärjestelmät, siinä missä kaikki koneet yleensäkkin.

Jos ilmauksessa on hankaluuksia tai ei halua täyttää suodatinkoteloa ennalta, niin tosi tehokas keino on työntää paineilmaa tankkiin. Käyttää rättiä tilkkeenä täyttöaukossa tai yksi hyvä on lypsykoneen kumi. Joskus pystyy myös paluupuolen liittimen lähtöön tms puhaltamaan, jolloin ilmapistooli ei tilkkeitä tarvitse. Onhan tästä paineilmalla ilmaamisesta tainnut olla aiemminkin puhetta.

Jotkut on jopa polttanu startteja, kun on ilmattu enemmän tai vähemmän väkisin pelkällä startilla.
Minski traktor paras traktor!
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja katoi »

Torsti kirjoitti:
katoi kirjoitti:
viniinim kirjoitti:
Ja toinen oppi oli, että ilmauksen käsipumppu ei toimi jos pa-suodatin on kokonaan tyhjä. Pumppailin varmaankin 1½ tuntia sormeni kipeiksi :x kunnes tulin kokeilleeksi suodattimen täyttämistä ensin ilmausreiästä.
Ei tarvitse täyttää pa-suodatinta. Olen monta kertaa ilmannut käsipumpulla 5 minuutissa vaikka suodatinkotelo ollut tyhjä kun vaihtanut uuden suodattimen.
Itellä taas vastaavat kokemukset kuin viniinimillä. Vissiin ovat yksilöitä nämä rattorin polttoainejärjestelmät, siinä missä kaikki koneet yleensäkkin.

Jos ilmauksessa on hankaluuksia tai ei halua täyttää suodatinkoteloa ennalta, niin tosi tehokas keino on työntää paineilmaa tankkiin. Käyttää rättiä tilkkeenä täyttöaukossa tai yksi hyvä on lypsykoneen kumi. Joskus pystyy myös paluupuolen liittimen lähtöön tms puhaltamaan, jolloin ilmapistooli ei tilkkeitä tarvitse. Onhan tästä paineilmalla ilmaamisesta tainnut olla aiemminkin puhetta.

Jotkut on jopa polttanu startteja, kun on ilmattu enemmän tai vähemmän väkisin pelkällä startilla.
Jännä juttu miksi toisilla ei onnistu ilmaus ilman hienosuodattimen täyttöä. Onko Teillä suodattimen ilmausruuvi auki ilmattaessa ? En usko, että traktori olisi suunniteltu niin, että täytetään suodatin kaatamalla polttoainetta suodattimeen.
Silloin polttoaine ohittaisi hienosuodattimen ja roskat menisi syöttöpumpulle ja suuttimiin. Käsipumppu pitää olla iskussa.
No väliäkö sillä miten ilmaa kun saa vain homman tehtyä.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kyllä voi olla vaikeaa... Ilmaus sinänsä onnistui hyvin, kun oli uusi siirtopumppu uudella käsipumpulla ja hoksasi avata sen hienosuodattimen ruuvin ensin. Tämän jälkeen pumpun ilmaus ja vot -> kävi hyvin paikallaan noin 15 minuuttia. Mutta kun hain ensimmäisen kauhan hiekkaa, niin jo hyytyi paluumatkalla... Siirtopumpun alapuolella oleva tuplabanjoliitos, johon tulee linja tankilta ja syöttöpumpun paluuputki, näyttää tihkuvan. Kiristetään hieman lisää ja ilmataan. Taas päästään hetken matkaa, kunnes hyytyy... Sama liitos vuotaa vieläkin. Enempää ei uskalla kiristää. Jotenkin tuntuu, että kierteet pohjaisi ennen aikojaan tms, mutta liitos on kyllä tiukka. Silti vaan tihkuu tipoittain ulospäin tyhjäkäynnillä eli vetänee myös ilmaa sisään kuormitettaessa.
Täytyy viikon päästä ottaa tuplabanjo kokonaan pois ja kokeilla paksummilla kupariprikoilla. Harmiksi kyseinen banjo on erittäin ahtaassa kolossa kiitos etukuormaimen palkkien. Muutama sormi sopii sinne väliin ja pitkällä lenkillä aika toivotonta (räikkä ei mahdu eikä myöskään jatkovarren ja nivelen avulla onnistu). Ostin jo avuksi 19mm lyhyen nivelletyn räikkälenkin.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja katoi »

osilpi kirjoitti:Kyllä voi olla vaikeaa... Ilmaus sinänsä onnistui hyvin, kun oli uusi siirtopumppu uudella käsipumpulla ja hoksasi avata sen hienosuodattimen ruuvin ensin. Tämän jälkeen pumpun ilmaus ja vot -> kävi hyvin paikallaan noin 15 minuuttia. Mutta kun hain ensimmäisen kauhan hiekkaa, niin jo hyytyi paluumatkalla... Siirtopumpun alapuolella oleva tuplabanjoliitos, johon tulee linja tankilta ja syöttöpumpun paluuputki, näyttää tihkuvan. Kiristetään hieman lisää ja ilmataan. Taas päästään hetken matkaa, kunnes hyytyy... Sama liitos vuotaa vieläkin. Enempää ei uskalla kiristää. Jotenkin tuntuu, että kierteet pohjaisi ennen aikojaan tms, mutta liitos on kyllä tiukka. Silti vaan tihkuu tipoittain ulospäin tyhjäkäynnillä eli vetänee myös ilmaa sisään kuormitettaessa.
Täytyy viikon päästä ottaa tuplabanjo kokonaan pois ja kokeilla paksummilla kupariprikoilla. Harmiksi kyseinen banjo on erittäin ahtaassa kolossa kiitos etukuormaimen palkkien. Muutama sormi sopii sinne väliin ja pitkällä lenkillä aika toivotonta (räikkä ei mahdu eikä myöskään jatkovarren ja nivelen avulla onnistu). Ostin jo avuksi 19mm lyhyen nivelletyn räikkälenkin.
Minulla oli sama ongelma, ei pitänyt vaikka oli uudet kuparitiivisteet. Tutkin asiaa ja huomasin, että niissä pinnoissa mihin kuparitiiviste painaa oli aikojen saatossa tullut syöpymiä. Otin hienon hiomakiven (viikateliippa) ja hioin sillä tiivistepinnat kirkkaiksi ja uudet kuparitiivisteet. Sen jälkeen ei enää vuotanut.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Hyvä idea, kiitos! Täytyykin kokeilla hioa niitä. Ei käynyt edes mielessä, koska kyseessä on uusi siirtopumppu. Olisi varmasti ollut viisasta hioa banjoista kevyesti mahdolliset röpöt pois.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Turpoava fiiberi prikka on myös kova sana
952Gl isme 140L kuormain
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoainetta valuu ylivuotoputken täydeltä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt vehkeet käy ja kukkuu.

Jouduin käyttämään kuparitiivisteiden sijaan terästiivisteitä kumireunuksella (IKH 0,6€/kpl). Siirtopumpun liitosta kun ei kuparitiivisteellä saanut pitämään, vaan aiheutti ilmavuodon.
Fiiberitiivisteitä ei täältä etelästä löytynyt ihan helpolla...
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Vastaa Viestiin