Nivelakselin kytkimen säätö

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Nivelakselin kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Onko tuohon nivelakselin levykytkimen säätämiseen mitään selvää ohjetta. :?: Nyt kun linko pääsi meneen tukkoon ja alkoi luistamaan niin joutui ihan mututuntumalla kiristää niistä ruuveista. Ne kun ei saisi mennä liian kireälle ja taas jos jää liian löysälle niin alkaa luistamaan ja kohta koko levykytkin entinen. Saahan niihin vaihdettua ne levyt mutta toisaalta liian tiukalla on vaarallista pitää, koska voi rikkoa VOA:n. Tämä kysymys askarruttanut varmasti monia.

Minä olen säätänyt seuraavasti: Kaikki pultit kiritään siihen vaiheeseen, jossa jousi juuri ja juuri pyörii sormin sitä pyörittämällä.
Siitä sitten kiristän jokaista pulttia saman verran, esim 2 kierrosta ja testannut lingolla. Jos kytkin luistanut niin kirinyt taas lisää. Ja taas testausta. Joillakin valmistajilla on jousen pituusmitta annettu, mutta kun ei tiedä tuohon meikä levykytkimeen.
Pitäisi kerralla saada säädettyä :D
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Re: Nivelakselin kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Ainakin tuon minun (IKH:sta) ostaman mukana pieni ohjekirjanen, jossa oli käyrä; momentti (Nm) / jousenpituus (mm).
Ongelma vain on, ettei tiedä minkälaista vääntöä linko pitää, ja milloin pitäisi luistaa - eli mutulla mennään :lol:
Muistais vaan aina säilytykseen (kesäksi) laskea jouset vapaaksi, ja levyt irti laipasta, niin eivät "kasvaisi" kiinni :D

Siihen tulee sellainen p€rstuntuntuma mikä lumimäärä on liikaa - ja kunhan muistaa tarkkailla milloin savua/höyryä alkaa nivelakselin kytkimeltä nousee :mrgreen:

Ainakin IKH:n myymiin italoakseleihin saa kytkimiä erkseen ja niiden osia - käyvät kait kokonaisina muihinkin merkkeihin :roll:
http://www.ikh.fi/Tarvikkeet/Nivelaksel ... a_varaosat
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nivelakselin kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

DslCat kirjoitti:Ainakin tuon minun (IKH:sta) ostaman mukana pieni ohjekirjanen, jossa oli käyrä; momentti (Nm) / jousenpituus (mm).
Ongelma vain on, ettei tiedä minkälaista vääntöä linko pitää, ja milloin pitäisi luistaa - eli mutulla mennään :lol
Tuossa olisi tietoa, millä väännöllä levykytkin pitää laueta. http://www.k-maatalous.fi/palvelut/asia ... _kevyt.pdf, sivu 14
Näyttäisi olevan 64 hv tehoinen kone ja säädetty tehtaalla max vääntö jossa luistaa 1200 Nm. Saisko selville siitä sinun ohjekirjasesta paljonko pitää olla jousen pituus 1200 Nm momentilla. Onko ruuville annettu kiristysmomenttia :?: Minkä mallinen on sinun akseli. Minä muistelisin, että se on minulla joku B05 en aivan varma :D
Olisi helppo jos ruuville olisi kiristysmomentti tiedossa kun luistaa. Minulla on myös se sama italialainen kuin IKH:n, mutta näissä on vielä kokoeroja akseleissa ja eri jousen pituuksia. Ihan piruuttani tutkitaanpa tätä hommaa kun "joutilaalla ei ole muuta tekemistä" sanoivat tälläisestä touhusta ennen vanhat ihmiset. :lol:
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nivelakselin kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tuossahan se on sama kuin mitä on minulla nivelakseli http://www.ikh.fi/Tarvikkeet/Nivelaksel ... FF1_13/8-6
Kytkin säädetty, että luistaa 900 Nm momentissa. Nyt kun saisi tietää paljonko jousen pituus pitää olla :?: Voisi kokeilla säätää siihen ja kokeilla lingota jos hyvä niin momemttiavaimella selville ruuvin momentti.
Kyllä se siitä. :D
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Re: Nivelakselin kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Muistaakseni sama B05(105) mullakin - lippulappunen on jossain tallinperukoilla (ja ulkona kylmä) :|
Mutta täältä löytyy arvoja- kuva kaapattu linkin sivulta 28:
Kuva

Akselin levykytkin FF1 pitää tuollaiset 900 Nm (ks. taulukko). Mutta, en tiedä kestääkö mulla Runni tuota - toisaalta en halua VOA:a rasittaa kuin se mitä tarvitaan linkoamiseen :wink: Kivi tai iso jäämöykky saa "laukaista sulakkee" - ajoVOA päälle ja pakilla oksentamaan.. :lol:
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nivelakselin kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Siinähän ne arvot on kuin tarjottimella. Jousen pituus säädetään 26,5 mm ja eikun kokeilemaan. Jos hyvä niin otetaan ruuvin momemtti talteen. Jatkossa vain kiristys momenttiin :D Luulen, että kytkin levy pitää paremmin kun sen tasaisesti kiristää joka puolelta momenttiin. Kun jouset ajan kuluessa veltostuu niin momentti ottaa senkin huomioon. Tuo akseli on varmaankin mitoitettu kestämään sen 900 Nm ja jos vetää kireämmälle voi murjasta poikki.
Vastaa Viestiin