Belarus 805 Progress

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

JaniV
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Tammi 2012, 15:57

Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Terve,

Olisi pari ongelmaa Belarus 805 Progressin (vm. 86) kanssa. Startti ei pysy päällä startatessa, eli irroittaa parin sekunnin kuluttua startista ja startti hyrrää kunnes palauttaa virta-avaimen alkuasentoon. Joskus saattaa startata hieman pidempään. Traktori lähtee käyntiin noilla pätkästarteillakin muutaman yrityksen jälkeen, jos on lämmittänyt moottorin hyvin.

Toinen ongelma koskee sitten polttoainepuolta (luulisin). Eli kun traktori lykkää moottoria alkaa se päkättämään kuin kaksipyttyinen ja savutus on aivan hervotonta. Päkätyksen aikana moottori käy kuitenkin kaikilla neljällä. Tuon saa yleensä loppumaan kun painaa jarrua, että moottori vedättää. Ylivuotoputkesta ei tule polttoainetta tankkiin ollenkaan. Tankille moottorilta menevä letku on tarkastettu ja se on auki.

Kiinnostaisi noiden aiheuttaja ja vähän remonttivinkkiä?
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Taitaapi joutua tekemään startti remontin. Ja miten on vaihdettu polttoaine putsarit?
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
JaniV
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Tammi 2012, 15:57

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Ei ole vaihdettu. Pitää kokeilla vaihtaa. Tuntuu kyllä, että saa liikaakin ainetta kun pajassa on hetkessä näkyvyys metrin luokkaa. Pukkaa puoliraakana ulos.
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Hyvä ne kuiteskin on vaihtaa jos ei tietoa milloin ovat viimeksi vaihdettu.
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Startista on bendixpyörä paskana. Vaihda se ja homma toimii.

Jos savu on harmaata tai sinistä niin suuttimissa on vikaa. Jos mustaa, niin en osaa tarkasti sanoa. Ehkä ilmaa? Silloin käyvistä sylintereistä, joihin ei tule ilmakuplia, tulee mustaa savua.
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Säädin hirttänyt auki asentoon ja antaa soppaa niin kuin suuttimista mahtuu, jos savutus kerran vähenee kun työskentelemään rupeaa.

Meillä useamman vuoden seisonut mersu teki samaa ja pumppu huolto putsasi ja irroitteli jumit niin rupesi käymään kauniisti.

Kannattaa käydä jossain läheisessä pumppuhuollossa hyvän videon kanssa, niin osaavat jo ehkä kertoa missä vika tai ainakin osaavatko korjata.
952Gl isme 140L kuormain
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Miettikääpäs pojat nyt hieman miten dieselmoottori toimii. Ei vialla ole säätimen kanssa mitään tekemistä. Jos säädin olisi hirttänyt täysille, ryntäisi moottori ylikierroksille. Jos talli on täynnä savua käynnistyksen yhteydessä, on se aina palamatonta tai puolipalanutta polttoainetta. Joko suuttimet sököt taikka puristuksia ei ole jossain sylintereissä yhtään, jonka vuoksi polttoaine ei syty. Puristusvian tapauksessa savutus kovemmilla kierroksilla vähenee tai lakkaa, koska sylinterin puristuspaine ei ohivuodon kautta "ehdi" vuotaa pois. Samoin lämpimänä vika hellittää enemmän tai vähemmän koska moottorin lämmetessä sen välykset kutistuvat.
JariS
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 17:09
Paikkakunta: Humppila

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja JariS »

kimmoa kirjoitti:Startista on bendixpyörä paskana. Vaihda se ja homma toimii.
Bendixiä on kahta mallia(4? ja 6 uraa jos alkuperäinen startti) kannattaa purkaa ennen uuden osan tilaamista ja varmistaa moniko uraisen tilaa.

Tuossa kuvassa osa no. 14

http://www.greene.ee/index.php?page=sho ... 20&lang=fi

-Käynti ongelmaan..... tämä on kopioituna =MTZ=:in vastauksesta toiseen aiheeseen:

Ongelmaksi kuitein muodostuu syöttpumpun takaiskuventiilien muoviset tiivisteet, jotka saattavat alkaa kusta jossain välissä kun polttoainetta lämmitää, tunnistaa helposti siitä kun kone rupeaa kuullostamaan kakspyttyseltä zetorilta.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Tuo vika saattaa olla mahdollinen. Ei kyllä aiheuta liiallista savutusta, ainoastaan käynti on epämääräisen kuuloista. Voit toki vaihtaa, samalla suuttimiin uudet kärjet ja avautumispaine 200 bariin. Minä aloittaisin tosiaan tarkistamalla, että pumppu saa varmasti voitelua. Öljynvaihdon yhteydessä pumpun pohjaroppu auki ja sieltä sakka pois. Sitten vaan käymään läpi sitä polttoainelinjaa. Suuttimet kannattaa katsoa ihan koepenkissä läpi.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja katoi »

Minulla jonkinverran vaikutti käyntiin kun vaihtoi öljyt syöttöpumppuun. Voisko venttiilit kantaa. Milloin on säädetty. Säädin omaan belkkuun venttilit kesällä ja oli muuttunut paljon välykset ja selvästi vaikutti käyntiääneen ja tuli tasainen tyhjäkäynti. Venttilikoneiston keinuvipuakselin päässä oleva ruuvikin oli melkein irti :D
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että 400-sarja toimii vain omilla kärjillään. Kokeilin Belaruksen kärjillä ja tulos oli että yski ja nyki, savutti, pomppi, eikä vetänyt. JuMZ:n nelireikäisillä toimii paremmin jos syöttö on pienellä. Mutta kunnon vedot saa vain omilla kärjillään. Pitänee ens kesänä laittaa omansa takaisin.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Kyllä tuo oma ainakin tärähtää kylmänä tulille ihan hyvin, vaikka on paineet nostettu. Käynti on aavistuksen tasaisempaa ja muutenkin ominaisuudet tuntuivat muuttuvan parempaan suuntaan. En tiedä miten lipetskiläisen moottorissa vaikuttaa, mutta suoraruisku D-240:ssä auttoi ainakin.

Onkos muuten tässä kyseisessä 805:ssä pumpussa vielä oma voitelunsa, vai tuleeko jakopäältä? Eli onko pumpun kupeessa öljypinnan tarkastusroppu? Muutoinhan siihen ei pysty juuri tekemään muuta kuin sakan laskemaan pois, hieman tosin huuhtelemaan.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
JaniV
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Tammi 2012, 15:57

Re: Belarus 805 Progress

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Bendix menee uusiksi. Käsin pyörittelee niin lipsuu. Pumppu on nyt irti ja huollossa. Katsotaan mitä löytävät. Noin kuukausi sitten oikaistiin kansi ja ja suuttimen kärjet vaihdettiin samalla. Säädetty penkissä.

=MTZ=: Pumpussa on oma voitelu.
Vastaa Viestiin