keskipako suodatin
Valvoja: pelarusmaisteri
keskipako suodatin
siis olis öljyn vaihto belarus 505 vm 83..mites purkautuu tuo keskipako suodatin..siis kupu lähti sit lähti sen alta se 19 kantanen pultti jonka jälkeen liikku ylös alasin noin sentin..miten siitä eteen päin pitääkö saaha se isompi alumiininen pultti ja lähteekö se kierteellä vai onko se ssillä isolla sokalla kiinni..jos joku tietää vinkkejä nii ei muutaki vastaileen kiitos...
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: keskipako suodatin
Ei muuta kuin jatkat eteenpäin. Iso alumiininen mutteri kokonaan irti, jonka jälkeen nostetaan tuo alumiininen suuri kuppi pois akselista (käytä vaikka iso meisseliä vängän tavoin). Pane kuppi nurinpäin, sen "keskipultin" varassa ja työnnät tai koputat reunoilta varovasti siten, että ulkokuori valuu pikkuhiljaa alas. Saattaa olla tiukassa. Kun alareunan iso o-rengas paljastuu, voit ottaa koko sisällön esiin ja alkaa varsinainen puhdistuminen. Ensiksi kaavit kaikki roinan pois kupin ulkoseinän sisäpinnasta (voi olla hyvinkin paksu kakku). Älä käytä loppuun asti puukkoa vaan jotain pehmeämpää (puulaasta vaikka). Irrota alareunan suutimet (2 kpl) sekä sisälaitteen yläsihti ja puhdistaa myös tuo sisäputken sisäpintaa. Puhalla kaikki roskat pois ja asenna suutimet, sihdit ym. vastaavuoroisessa järjestyksessä. Voitele iso o-rengas tai vaihda uuteen. Keskipakoissuodatin toimii hyvin niin kauan kun moottorin sammuttamisen jälkeen kuulet sen hyrinää (jopa 2 min).miko80 kirjoitti:siis olis öljyn vaihto belarus 505 vm 83..mites purkautuu tuo keskipako suodatin..siis kupu lähti sit lähti sen alta se 19 kantanen pultti jonka jälkeen liikku ylös alasin noin sentin..miten siitä eteen päin pitääkö saaha se isompi alumiininen pultti ja lähteekö se kierteellä vai onko se ssillä isolla sokalla kiinni..jos joku tietää vinkkejä nii ei muutaki vastaileen kiitos...
Harmittaa kun en ottanut kuvaa viime syksyn lahjabelaruksen keskipakoissuodattimesta. Kone oli leikkanut kiinni huollon puutteesta ja suodatin oli AIVAN tukossa...En ole ikinä nähnyt vastaavaa. Kone oli sen jälkeen seissyt yli 10 vuotta ulkona ennenkuin älysivät lahjoittaa pois (hakupalkalla). Nyt pelaa kuin unelmaa (runkonumero: 543444).
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: keskipako suodatin
Millä tuo iso alumiini mutteri lähtee pois? Itse en sitä kohtuu voimalla saanut pois? Etukuormain vielä haittaamassa touhuumista.Pienviljelijä kirjoitti:Ei muuta kuin jatkat eteenpäin. Iso alumiininen mutteri kokonaan irti, jonka jälkeen nostetaan tuo alumiininen suuri kuppi pois akselista (käytä vaikka iso meisseliä vängän tavoin). Pane kuppi nurinpäin, sen "keskipultin" varassa ja työnnät tai koputat reunoilta varovasti siten, että ulkokuori valuu pikkuhiljaa alas. Saattaa olla tiukassa. Kun alareunan iso o-rengas paljastuu, voit ottaa koko sisällön esiin ja alkaa varsinainen puhdistuminen. Ensiksi kaavit kaikki roinan pois kupin ulkoseinän sisäpinnasta (voi olla hyvinkin paksu kakku). Älä käytä loppuun asti puukkoa vaan jotain pehmeämpää (puulaasta vaikka). Irrota alareunan suutimet (2 kpl) sekä sisälaitteen yläsihti ja puhdistaa myös tuo sisäputken sisäpintaa. Puhalla kaikki roskat pois ja asenna suutimet, sihdit ym. vastaavuoroisessa järjestyksessä. Voitele iso o-rengas tai vaihda uuteen. Keskipakoissuodatin toimii hyvin niin kauan kun moottorin sammuttamisen jälkeen kuulet sen hyrinää (jopa 2 min).miko80 kirjoitti:siis olis öljyn vaihto belarus 505 vm 83..mites purkautuu tuo keskipako suodatin..siis kupu lähti sit lähti sen alta se 19 kantanen pultti jonka jälkeen liikku ylös alasin noin sentin..miten siitä eteen päin pitääkö saaha se isompi alumiininen pultti ja lähteekö se kierteellä vai onko se ssillä isolla sokalla kiinni..jos joku tietää vinkkejä nii ei muutaki vastaileen kiitos...
Harmittaa kun en ottanut kuvaa viime syksyn lahjabelaruksen keskipakoissuodattimesta. Kone oli leikkanut kiinni huollon puutteesta ja suodatin oli AIVAN tukossa...En ole ikinä nähnyt vastaavaa. Kone oli sen jälkeen seissyt yli 10 vuotta ulkona ennenkuin älysivät lahjoittaa pois (hakupalkalla). Nyt pelaa kuin unelmaa (runkonumero: 543444).
Belarus 525 -86
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: keskipako suodatin
Anteeksi; kirjoitin ulkomuististani hieman väärin. Ensiksi suojakuppu pois. Sen jälkeen irroitat ainoastaan tuon pystyakselin pienen mutterin ja sen prikan (kuvassa: 4 ja 5), jonka jälkeen koko laite (8 ja 7 ym; alumiinimuttereineen päivineen) voit nostaa pois. Käytä varovasti vaikka isoa meisseliä vängänä.
Itse olen sen jälkeen irronut tuota alumiinimuuteria ruuvinpenkissä (laite nurinpäin ja iso mutteri ruuvipenkin puristuksiin). Kyllä se siitä. Ehkä tällä sivustolla on jossain aiemmassa viestissä parempi selitys mutta tässä joka tapauksessa siihen liittyvät kuvat:
Itse olen sen jälkeen irronut tuota alumiinimuuteria ruuvinpenkissä (laite nurinpäin ja iso mutteri ruuvipenkin puristuksiin). Kyllä se siitä. Ehkä tällä sivustolla on jossain aiemmassa viestissä parempi selitys mutta tässä joka tapauksessa siihen liittyvät kuvat:
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: keskipako suodatin
Tänään koitin irroittaa tuota suodatinta oikeen ajatuksen kanssa. Ei lähde, vaikka sorkkaraudalla lopuksi jo autoin. Tuon mutterin (4) otin kyllä pois, prikkaa (5) ei ollut. Mikähän tuossa mahtaa olla vikana?Pienviljelijä kirjoitti:Anteeksi; kirjoitin ulkomuististani hieman väärin. Ensiksi suojakuppu pois. Sen jälkeen irroitat ainoastaan tuon pystyakselin pienen mutterin ja sen prikan (kuvassa: 4 ja 5), jonka jälkeen koko laite (8 ja 7 ym; alumiinimuttereineen päivineen) voit nostaa pois. Käytä varovasti vaikka isoa meisseliä vängänä.
Itse olen sen jälkeen irronut tuota alumiinimuuteria ruuvinpenkissä (laite nurinpäin ja iso mutteri ruuvipenkin puristuksiin). Kyllä se siitä. Ehkä tällä sivustolla on jossain aiemmassa viestissä parempi selitys mutta tässä joka tapauksessa siihen liittyvät kuvat:
Belarus 525 -86
Re: keskipako suodatin
Itse en tuota jalkaosaa oo ollenkaan irroittanut (33) vaan oon irroittanut sen lingon ulkokuoren (8) aina öljyn vaihdon yhteydessä.
Joku on varmaan yksinkertaisesti kiertänyt sen kupin päällä olevan alumiinimutterin (7) liian tiukalle.
Auttaiskohan pieni lämmitys mutta ei liikaa?
Kun 36 mm kiintoavaimella kääntää kyseistä mutteria kiinni riittää kun kädellä pitää kupista kiinni kiristyksen aikana, O-rengas (32) kannattaa vaihtaa sekä voidella vaikka vaseliinilla ettei leikkaudu kupin kirityksen yhteydessä.
Kierre on normaali osassa (7) eli vastapäivään auki ja myötäpäivään kiinne.
Auetessaan mutteri ikäänkuin ulosvetää lingon kuoren auki jalastaan ja oo varovainen ettet sotke itseäsi ja paikkoja lingossa olevan pienehkön öljymäärän holahtaessa jalkaosan sekä kuoren välistä
Joku on varmaan yksinkertaisesti kiertänyt sen kupin päällä olevan alumiinimutterin (7) liian tiukalle.
Auttaiskohan pieni lämmitys mutta ei liikaa?
Kun 36 mm kiintoavaimella kääntää kyseistä mutteria kiinni riittää kun kädellä pitää kupista kiinni kiristyksen aikana, O-rengas (32) kannattaa vaihtaa sekä voidella vaikka vaseliinilla ettei leikkaudu kupin kirityksen yhteydessä.
Kierre on normaali osassa (7) eli vastapäivään auki ja myötäpäivään kiinne.
Auetessaan mutteri ikäänkuin ulosvetää lingon kuoren auki jalastaan ja oo varovainen ettet sotke itseäsi ja paikkoja lingossa olevan pienehkön öljymäärän holahtaessa jalkaosan sekä kuoren välistä
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: keskipako suodatin
Vaikuttaa siltä, ettei tuota suodatinta ole huollettu Minskin jälkeen.....alkuperäisessä asussa siis. Suosittelisin kiireellistä huoltoa jotta kone ei leikkaisi kiinni toukotöiden aikana. Koko alumiininen laite (= osat 6-9 + osat 28-37) on tultava pois kokonaisena, jonka jäkeen Vilsken ja minunkin neuvojen mukainen purku ja kasaaminen.
Laite on jostain syystä jäänyt kiinni pystyakseliin (27), mikä on kyllä outoa kun sen pitäisi pyöriä vapaasti ja vieläpä voidellusti..
Älä tee isompia hommia sillä traktorilla ennen kuin saat tuon öljysuodattimen huolletuksi. Teimme kaverini Risto Mannerin kanssa viime kesänä yhden 501:n täysremontin, joka oli leikkanut kiinni samasta syystä. Saimme sen lahjaksi kun oli seissyt 15 vuotta, heh, heh (runkonumero: 543444). Harmi, etten ottanut kuvaa suodattimen sisuksista: täysin tukossa. Keskipakosuodatin on hieno laite, joka oli aikoinaan myös Scanioissa ym.
Laite on jostain syystä jäänyt kiinni pystyakseliin (27), mikä on kyllä outoa kun sen pitäisi pyöriä vapaasti ja vieläpä voidellusti..
Älä tee isompia hommia sillä traktorilla ennen kuin saat tuon öljysuodattimen huolletuksi. Teimme kaverini Risto Mannerin kanssa viime kesänä yhden 501:n täysremontin, joka oli leikkanut kiinni samasta syystä. Saimme sen lahjaksi kun oli seissyt 15 vuotta, heh, heh (runkonumero: 543444). Harmi, etten ottanut kuvaa suodattimen sisuksista: täysin tukossa. Keskipakosuodatin on hieno laite, joka oli aikoinaan myös Scanioissa ym.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: keskipako suodatin
Uudemman mallin öljylinko ei lähte jalkaosaltaan irti vaan lingon kuori puhdistetaan ja laitetaan jalkaan uudestaan kiinni.
Vm.1976 501- mallissa lähti muistaakseni tuo linko kokonaisuudessaan irti mutta ei näissä uudemmissa joten jonkinlainen lukitussysteemi siinä jalkaosassa on akselille.
Ainakin omat belkut on kestäneet yht. n.16000h vaikka linkoo ei kokonaisuudessaan oo irti saatukaan öljynvaihdon yhteydessä
Vm.1976 501- mallissa lähti muistaakseni tuo linko kokonaisuudessaan irti mutta ei näissä uudemmissa joten jonkinlainen lukitussysteemi siinä jalkaosassa on akselille.
Ainakin omat belkut on kestäneet yht. n.16000h vaikka linkoo ei kokonaisuudessaan oo irti saatukaan öljynvaihdon yhteydessä
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: keskipako suodatin
Niin onkin. Alkuperäinen kysymys koski kuitenkin MTZ-505:tä (vm.1983) ja oletin, että siinä kuppi irtoaa kokonaan 501:n tavoin. Pohjan irrotus on vanhoissa malleissa sikäli paikallaan, että samalla voi putsata pohjalla olevat suutimet (2 kpl), jotka aiheuttavat pyörimisliikkeen.
Joka tapauksessa alumiinikuoren irrottamista ja sisäpinnan, sihtien ja suutimien puhdistusta on tarpeen. Kuten kerroin tuossa jo aiemmin, "lahjabelaruksen" (501) kuppi oli aivan tukossa (noin 10 sentin "kakku") ja leikkasi kiinni.
No, meikäläisen tuuria kun lahjoittivat ilmaiseksi pois...
Joka tapauksessa alumiinikuoren irrottamista ja sisäpinnan, sihtien ja suutimien puhdistusta on tarpeen. Kuten kerroin tuossa jo aiemmin, "lahjabelaruksen" (501) kuppi oli aivan tukossa (noin 10 sentin "kakku") ja leikkasi kiinni.
No, meikäläisen tuuria kun lahjoittivat ilmaiseksi pois...
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: keskipako suodatin
Hei
Kyllä tälläinen öljylinko löytyy vielä tämänkin päivän scaniasta. jokaisessa auton moottori mallissa on öljylinko.
se on tehokas ja hyvä öljyn putsaaja nyky moottoreissa nyky öljyilläkin. ja sen huoltoa ei kannata laimin lyödä.
ja sen puhdistus kulut on minimaaliset verrattuna uuteen länsimaiseen öljyn suodattimeen.
nykyään on scaniassa lingon lisäksi paperielementti suodatin. uusimmissa pelkkä sisus vaihdetaan, vanhemmissa on peltikuorinen suodatin joka suodattaa turbolle menevän öljyn.
omassa belkussa oli lingossa aikamoinen kakku kun sen huolsin. se tosiaankin kannatta pitää puhtaana. scanian ohje on ettei scanian lingossa saisi olla yli 22mm kakkua.
jos darksmokella vastustaa linko pahasti niin ei kai uusikaan mahottomia maksa.
Kyllä tälläinen öljylinko löytyy vielä tämänkin päivän scaniasta. jokaisessa auton moottori mallissa on öljylinko.
se on tehokas ja hyvä öljyn putsaaja nyky moottoreissa nyky öljyilläkin. ja sen huoltoa ei kannata laimin lyödä.
ja sen puhdistus kulut on minimaaliset verrattuna uuteen länsimaiseen öljyn suodattimeen.
nykyään on scaniassa lingon lisäksi paperielementti suodatin. uusimmissa pelkkä sisus vaihdetaan, vanhemmissa on peltikuorinen suodatin joka suodattaa turbolle menevän öljyn.
omassa belkussa oli lingossa aikamoinen kakku kun sen huolsin. se tosiaankin kannatta pitää puhtaana. scanian ohje on ettei scanian lingossa saisi olla yli 22mm kakkua.
jos darksmokella vastustaa linko pahasti niin ei kai uusikaan mahottomia maksa.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Re: keskipako suodatin
mulla on 525 vm. -83,samoja oireita lingon kanssa. sain kyl sen jokseenkin purettua ja putsattua mutta jalka osaa ja ennenkaikkea palikkaa nro.33 en saanu irti. ei arvannu murjoa kun en tajua sen kiinnitystä.
Re: keskipako suodatin
Täytyy ottaa kylvyjen jälkeen etukuormain pois ja katsoa paremmin mitä tehtävissä. Tunteja ei tuohon tuli juuri mitään, kun ainoastaan nostan sillä apulantasäkit kylvölannoittimeen.koras kirjoitti:Hei
omassa belkussa oli lingossa aikamoinen kakku kun sen huolsin. se tosiaankin kannatta pitää puhtaana. scanian ohje on ettei scanian lingossa saisi olla yli 22mm kakkua.
jos darksmokella vastustaa linko pahasti niin ei kai uusikaan mahottomia maksa.
Belarus 525 -86
Re: keskipako suodatin
Moro! Uusi jäsen ilmottautuu. Malli 825 vm 89. Puhdistin öljylingon (ei muuten ollu kovin likainen), niin huomasin että siellä ei ole tuota kartion mallista sihtiä eikä sen päälle tulevaa metallilätkää. Onko ollut tapana heittää ne mäkeen tarpeettomana vai olisiko niiden syytä olla paikallaan? Linko ei "hurise" kun koneen sammuttaa.
Re: keskipako suodatin
Kyllä siellä pitää olla kaikki tarpeelise osat paikoillaa. Lingon saa "hurisemaan" kun ennen sammutusta antaa koneelle kieroksia.
ukki
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: keskipako suodatin
Ok kiitos vastauksesta. Virosta varmaan helpoiten saa osat..