Pittää syynäillä jahka oon taas Belaruksen äärellä nousuviikolla.EJH10 kirjoitti:Tuo 4 ohmiahan kuulostais yhtäkkiä yhen polttimon vastusarvolta, kannattaiskohan siinä koittaa vielä siten, että irrottas johot polttimoista ja sen 15-nap. liittimen. ja jos vielä näyttää yhteyttä runkoon, niin irroittelis linjoja erilleen niistä tuulitunnelin yläosassa olevista rasioista (vihreä johto).
Sähkökaavio
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Sähkökaavio
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Sähkökaavio
Saanen vähän lainata M_Kanen topikkia kun liittyy niin läheisesti siihen:
Kaverin ostamaan 505:toseen sähköjä rakentelen. Noissa ketjun alkupuolella olevissa linkeissä lienee Junkkarikopillisen kaaviot, ainakin minun ohjekirjassa 505/825 on samat kaaviot. Ainoa pikku juttu vaan, että 505 on sylinterihehkuilla ja 825 liekkihehkulla, mutta kumpaankin on kirjassa yhdet ja samat kaaviot. Minun tulkinnan mukaan koppikaavio saattaa ollakkin sama, mutta tuo linkin eli myös ohjekirjassa oleva moottoritilan kaavio ei oikein tunnu täydellisesti natsaavan kumpaankaan. Muuten, sähköalalla ikäni olleena uskallan sanoa että noiden kaavioiden piirtäjän olisi kannattanut tehdä jotain muuta, tuo esitystapa on ihan jostain mihin valo ei kajasta...
Linkin moottoritilan kaaviossa näkyvä vastus no3, osaako joku kertoa mikä on sen tehtävä kun se ei oikein aukea minulle noista kaavioista? Joku Nikke Natterton on kaiken lisäksi todennut että se on turha, kummassakin navassa jäljellä 2cm johtoa. Toinen on harmaa paksu, ja toinen ruskea paksu ja siitä lähtee ohut ruskea starttireleelle. Hyvä että on vähän kuortakin raskittu jättää, näkee edes värin. Hehkuille ei ollut enää minkäänlaista johtoa, no ei tarvinnutkaan, kun kaksi hehkua oli jokatapauksessa poikki. Startin ohjauskin oli vedetty suoraan virtalukolta ohuilla palaneilla karvoilla pitkin lattioita. Onko se no3 sylinterihehkujen etuvastus, joka on välissä hehkutettaessa ja ohitetaan startatessa? Oma kone on 800-sarjalainen joten siitä ei apuja näiltäosin oikein irtoa. Sama vastus on siinäkin mutta lienee eritavalla kytketty liekkihehkulle, vai onko? Venäläisiä tosi hyviä kaavioitakin minulla on, mutta ne on kaikki 800-sarjalaiselle.
Tuo kone on aika huvittava, ja ilmeisen yleinen esimerkki sähköjen korjailusta. Kun sulake on palaa tupsahtanut, eikä uusikaan enää ole kestänyt, on laitettu rautanaulan pätkä tilalle. Sitten on sulaa pössähtänyt johto, ja sehän joutaakin jo tässä vaiheessa katkasta kokonaan pois häiritsemästä johdotuksen toiminnan syvällistä pohdintaa . Tilalle vedellään sitten jos jonkinlaista viritystä että saadaan jotain tuikkuja palamaan. KAIKKI moottoritilaan menevät johdot oli vedetty kylmän viileesti poikki ja hännät roikku ilmavasti kojetaulun alla. Jäljellä olevat johdot tökitty mikä minnekkin kiinni, kokeiltu vissiin että toimisko paremmin jostain toisesta liittimestä. Uudet akut oli laitettu, ja uusi laturi, vetästy johto sinne, mutta ei herätevirtaa laturille, ei oikein piisannu virta . Jouti myydä pois, eikä onneksi ollut kallis. Hohhoijjaa, kivaa sähköaskaretta vielä moneksi päiväksi jäljellä .
Kaverin ostamaan 505:toseen sähköjä rakentelen. Noissa ketjun alkupuolella olevissa linkeissä lienee Junkkarikopillisen kaaviot, ainakin minun ohjekirjassa 505/825 on samat kaaviot. Ainoa pikku juttu vaan, että 505 on sylinterihehkuilla ja 825 liekkihehkulla, mutta kumpaankin on kirjassa yhdet ja samat kaaviot. Minun tulkinnan mukaan koppikaavio saattaa ollakkin sama, mutta tuo linkin eli myös ohjekirjassa oleva moottoritilan kaavio ei oikein tunnu täydellisesti natsaavan kumpaankaan. Muuten, sähköalalla ikäni olleena uskallan sanoa että noiden kaavioiden piirtäjän olisi kannattanut tehdä jotain muuta, tuo esitystapa on ihan jostain mihin valo ei kajasta...
Linkin moottoritilan kaaviossa näkyvä vastus no3, osaako joku kertoa mikä on sen tehtävä kun se ei oikein aukea minulle noista kaavioista? Joku Nikke Natterton on kaiken lisäksi todennut että se on turha, kummassakin navassa jäljellä 2cm johtoa. Toinen on harmaa paksu, ja toinen ruskea paksu ja siitä lähtee ohut ruskea starttireleelle. Hyvä että on vähän kuortakin raskittu jättää, näkee edes värin. Hehkuille ei ollut enää minkäänlaista johtoa, no ei tarvinnutkaan, kun kaksi hehkua oli jokatapauksessa poikki. Startin ohjauskin oli vedetty suoraan virtalukolta ohuilla palaneilla karvoilla pitkin lattioita. Onko se no3 sylinterihehkujen etuvastus, joka on välissä hehkutettaessa ja ohitetaan startatessa? Oma kone on 800-sarjalainen joten siitä ei apuja näiltäosin oikein irtoa. Sama vastus on siinäkin mutta lienee eritavalla kytketty liekkihehkulle, vai onko? Venäläisiä tosi hyviä kaavioitakin minulla on, mutta ne on kaikki 800-sarjalaiselle.
Tuo kone on aika huvittava, ja ilmeisen yleinen esimerkki sähköjen korjailusta. Kun sulake on palaa tupsahtanut, eikä uusikaan enää ole kestänyt, on laitettu rautanaulan pätkä tilalle. Sitten on sulaa pössähtänyt johto, ja sehän joutaakin jo tässä vaiheessa katkasta kokonaan pois häiritsemästä johdotuksen toiminnan syvällistä pohdintaa . Tilalle vedellään sitten jos jonkinlaista viritystä että saadaan jotain tuikkuja palamaan. KAIKKI moottoritilaan menevät johdot oli vedetty kylmän viileesti poikki ja hännät roikku ilmavasti kojetaulun alla. Jäljellä olevat johdot tökitty mikä minnekkin kiinni, kokeiltu vissiin että toimisko paremmin jostain toisesta liittimestä. Uudet akut oli laitettu, ja uusi laturi, vetästy johto sinne, mutta ei herätevirtaa laturille, ei oikein piisannu virta . Jouti myydä pois, eikä onneksi ollut kallis. Hohhoijjaa, kivaa sähköaskaretta vielä moneksi päiväksi jäljellä .
mtz82
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähkökaavio
Mulla tossa 80ssä tuli kaupan mukana onnellinen hiiriperhe joka oli asustanut kojelaudan sisällä jo useamman talven. Sen pitkän talviajan he olivat käyttäneet Belkun sähköjen uudelleen järjestelyihin.No ei ole suurikaan vaiva koneella jolla ei ajeta joka päivä , räjäyttää ruuvarilla startin kyljestä käymään.Mutta joskus kun on aikaa niin.....Mitä muuta kun startti pitää vaihtaa jos muuttaa 24v - 12v.Entä riittääkö yksi 110ah akku kesä startteihin.Kipinärauta luonnollisesti poistuu.Entäs sen johdotus?
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
Re: Sähkökaavio
Itse tulkitsin tuon vastuksen juuri noin, että se on hehkujen esivastus, ja ohitetaan startatessa, jolla kompensoidaan jännitteen alenemista. 500-sarjasta en tiedä, mut vois olla samalla tavalla kaavion mukaan.
Mulla tuo hehku aiheuttaa virtalukon käryämistä, lienee kontaktipinnat hapettuneet. Pitäisi releyttää tuo, mut toisaalta hehku tuntuu turhalta kapistukselta suorasuihkukoneessa. Lähtee ilmankin hyvin käyntiin, jos viittii lämmittää kovemmilla yli 10 asteen pakkasilla.
Mulla tuo hehku aiheuttaa virtalukon käryämistä, lienee kontaktipinnat hapettuneet. Pitäisi releyttää tuo, mut toisaalta hehku tuntuu turhalta kapistukselta suorasuihkukoneessa. Lähtee ilmankin hyvin käyntiin, jos viittii lämmittää kovemmilla yli 10 asteen pakkasilla.
Re: Sähkökaavio
No joo, nyt on taas yhdessä Belaruksessa sähköt, kaik toimii taas.
Vielä niistä hehkuista, tää siinä oli kun ei meinannut mennä jakeluun. Tuossa Junkkarikopillisen kytkentäkaaviossa, kuten myös vastaavissa traktoreissa, on hehkut kytketty eritavalla kuin alkuperäisessä venäläisessä kytkentäkaaviossa. Alkuperäisessä tehtaan kytkennässä hehkuttaessa on hehkujen kanssa sarjassa kojetaulun merkkilanka ja konetilassa oleva etuvastus, mutta startatessa ne MOLEMMAT ohitetaan. Junkkarikytkennässä pelkästään etuvastus ohitetaan, merkkilanka jää sarjaan ja vie osaltaan tehoa hehkuilta. Lieneekö tarkoituksella että säästää hehkuja kun ei sentään siperiassa olla. Kytkin venäläisittäin, hehkuu paremmin.
Vielä niistä hehkuista, tää siinä oli kun ei meinannut mennä jakeluun. Tuossa Junkkarikopillisen kytkentäkaaviossa, kuten myös vastaavissa traktoreissa, on hehkut kytketty eritavalla kuin alkuperäisessä venäläisessä kytkentäkaaviossa. Alkuperäisessä tehtaan kytkennässä hehkuttaessa on hehkujen kanssa sarjassa kojetaulun merkkilanka ja konetilassa oleva etuvastus, mutta startatessa ne MOLEMMAT ohitetaan. Junkkarikytkennässä pelkästään etuvastus ohitetaan, merkkilanka jää sarjaan ja vie osaltaan tehoa hehkuilta. Lieneekö tarkoituksella että säästää hehkuja kun ei sentään siperiassa olla. Kytkin venäläisittäin, hehkuu paremmin.
mtz82
Re: Sähkökaavio
Hyvä huomio. Mulla on tästä asiasta semmonen käsitys, että toveri ois aikoinaan noudatellu semmosta linjaa, että käynnistyshetkellä etukammiokoneissa ohitetaan vain etuvastus ja suoraruiskuissa molemmat. Ja että suomikoppisissakin homma menis näin, mutta väittelemään en ala asiasta, ei mullakaan ole kaikenkattavasti nuita sähkökuvia.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Sähkökaavio
Se saattaa olla niinkin. Tuo minun venäläinen kaavio on suorasuihkun ja siinä ne molemmat ohitetaan. Minulla on suomalainen ohjekirja 800 -sarjalaiseen ja siinä on tuo sama kaavio kuin tämän ketjun alussa ja sen kun "piirtää puhtaaksi" ymmärrettävään muotoon, niin pelkästään etuvastus ohitetaan siinä. Ohjekirjassa on vain yksi kytkentäkaavio, mutta olikos se kirja nyt sitten 525/825 vai 805/825. Pitää vielä tarkistaa, mutta suorasuihkun osalta tuo ristiriita jokatapauksessa on.
Esikammiokoneisen kytkentäkaaviota minulla ei ole, mutta sukulaismiehen -67 MTZ50:ssä hehkun merkkilanka hiipuu mustaksi kun käännetään hehkulta starttiasentoon joka tarkoittaa sitä että molemmat ohitetaan. Ja sähköt on varmasti CCCP. Sama tilanne omassa -77 82-mallissa, se on kanssa kojelaudan ja konetilan osalta venäläisissä sähköissä vaikka koppi onkin Fernmo. Vähän näyttää siltä, että junkkarikoppisissa tuo kytkentä on väärin. Olisko kellään esikammiokoneellisen venäläistä kaaviota?
Esikammiokoneisen kytkentäkaaviota minulla ei ole, mutta sukulaismiehen -67 MTZ50:ssä hehkun merkkilanka hiipuu mustaksi kun käännetään hehkulta starttiasentoon joka tarkoittaa sitä että molemmat ohitetaan. Ja sähköt on varmasti CCCP. Sama tilanne omassa -77 82-mallissa, se on kanssa kojelaudan ja konetilan osalta venäläisissä sähköissä vaikka koppi onkin Fernmo. Vähän näyttää siltä, että junkkarikoppisissa tuo kytkentä on väärin. Olisko kellään esikammiokoneellisen venäläistä kaaviota?
mtz82
Re: Sähkökaavio
Minä vähän askartelin tässä sadepäivää vietellessä:mtz82 kirjoitti:Olisko kellään esikammiokoneellisen venäläistä kaaviota?
Kirjasta: Тракторы ”Беларусь” МТЗ-50 и МТЗ-50Л v. 1966
Kirjasta: Тракторы ”Беларусь” МТЗ-50, МТЗ-50Л, МТЗ-52, МТЗ-52Л v. 1974 kuva 1
Kirjasta: Тракторы ”Беларусь” МТЗ-50, МТЗ-50Л, МТЗ-52, МТЗ-52Л v. 1974 kuva 2
Kirjasta: Belarus MTZ-501/521 Käyttö- ja huolto-ohjekirja kuva 1
Kirjasta: Belarus MTZ-501/521 Käyttö- ja huolto-ohjekirja kuva 2
Kirjasta: Тракторы МТЗ-80 и МТЗ-82 v. 1984
Kirjasta: 505-825 Progress Korjausohjekirja: 500-sarja kuva 1
Kirjasta: 505-825 Progress Korjausohjekirja: 500-sarja kuva 2
Kirjasta: 505-825 Progress Korjausohjekirja: 800-sarja kuva 1
Kirjasta: 505-825 Progress Korjausohjekirja: 800-sarja kuva 2
Nuistahan nyt ei kovin hyvin saa selvää, eli niin kuin ennenkin olen maininnut tässä kohtaa, että yv:llä sähköpostiosotetta tulemaan, niin laitan vähän parempaa kuvaa tulemaan tarvittaessa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 28 Joulu 2013, 20:17
Re: Sähkökaavio
Oon viimeviikon aikana tutustunu aika tarkoin 525 sähköihin. Mielellään selvennän jos joku apuja kaipaa. Tuli hankittua eka belkku, 525 progress ja vilske 1000 alkeellisella etukuormaajalla. Hurja peli.
Re: Sähkökaavio
Terse!Ilu77 kirjoitti:Selvittelin tuota Belaruksen sähkökaaviota eilisen illan. Miulla on menossa sulaketaulujen uusinta lattasukeille sopiviksi kun noitten vanhanmallisten kanssa on jatkuvasti kosketushäiriöitä. Samalla tulee muutenkin käytyä liitokset läpi ja putsattua hapettumat. Kaaviosta jäi epäselväksi että mistä tulee syöttö ajovalojen releelle (osa nro: 10) Siihen tuleva musta johto nro:35 on syöttäva johto josta jakaantuu pitkille ja lyhyille releen ohjaamana. Ja sitten sulakkeiden kautta ajovaloille. Ja tuossa kaaviossa ei näy akkua missään? Olisikohan joku muu perehtynyt näihin sähköihin paremmin niin ei tarviisi lähteä johtoa seuraamalla etsimään ajovalojen syöttöa.
Ja konehan oli 525 progress vuosimallia 1989
Ainakin mulla 505 sähkökaavio näyttää ja ilmeisesti pitää paikkansa, niin valojen syöttö releelle tulee valokatkaisimelta (8) musta 35 johdin ja valokatkaisimelle tulee syöttö sulakerasian syöttö puolelta musta 10...
Nii ja virran syöttö sinne sulakerasialle tulee amppeerimittarin ja virtalukon kautta startilta. Näin ainakin omassa. Mahdollista paikkansapitävyyttä en vielä tohdi joka kohdasta varmistamaan mut kaavio sanoo näin ja luulen että se myös pitää traktorissani paikkansa.
Eli kaikki virta menee katkaisimen kautta .
Aika kova virta katkaisimelle, varsinkin jos tarvikekatkaisin on 10A kestoltaan. Itsellä meni ~11 A katkaisimen läpi. Joten päädyin vetään uudet johdot keulaan ja releet sinne ja ohjaus vanhoilla johtimilla.
Re: Sähkökaavio
Ohhoh....räpeltäjä kirjoitti:Terse!Ilu77 kirjoitti:Selvittelin tuota Belaruksen sähkökaaviota eilisen illan. Miulla on menossa sulaketaulujen uusinta lattasukeille sopiviksi kun noitten vanhanmallisten kanssa on jatkuvasti kosketushäiriöitä. Samalla tulee muutenkin käytyä liitokset läpi ja putsattua hapettumat. Kaaviosta jäi epäselväksi että mistä tulee syöttö ajovalojen releelle (osa nro: 10) Siihen tuleva musta johto nro:35 on syöttäva johto josta jakaantuu pitkille ja lyhyille releen ohjaamana. Ja sitten sulakkeiden kautta ajovaloille. Ja tuossa kaaviossa ei näy akkua missään? Olisikohan joku muu perehtynyt näihin sähköihin paremmin niin ei tarviisi lähteä johtoa seuraamalla etsimään ajovalojen syöttöa.
Ja konehan oli 525 progress vuosimallia 1989
Ainakin mulla 505 sähkökaavio näyttää ja ilmeisesti pitää paikkansa, niin valojen syöttö releelle tulee valokatkaisimelta (8) musta 35 johdin ja valokatkaisimelle tulee syöttö sulakerasian syöttö puolelta musta 10...
Nii ja virran syöttö sinne sulakerasialle tulee amppeerimittarin ja virtalukon kautta startilta. Näin ainakin omassa. Mahdollista paikkansapitävyyttä en vielä tohdi joka kohdasta varmistamaan mut kaavio sanoo näin ja luulen että se myös pitää traktorissani paikkansa.
Eli kaikki virta menee katkaisimen kautta .
Aika kova virta katkaisimelle, varsinkin jos tarvikekatkaisin on 10A kestoltaan. Itsellä meni ~11 A katkaisimen läpi. Joten päädyin vetään uudet johdot keulaan ja releet sinne ja ohjaus vanhoilla johtimilla.
Tää olikin vuoden vanha kommentti...
No parempi myöhään ku ei ikänä. Ja voihan olla viel jollekkin apuva. Eipä nuo kytkennät lie vuodessa vanhoista koneista muuttuneet.
Re: Sähkökaavio
Sadepäivien sähkökaavioista: erittäin havainnollinen esitys MTZ sähköistä. Mielestäni MTZ 50L ja 52L kuvan osanumeroiden selostus kuva lienee väärä, esim numero 35 pitäisi olla käynnistysmoottori. Toki tuosta sähkökaaviosta saa selvän ilman tuota tekstikuvaa, on huomattavasti parempi kuin suomennetun korjauskäsikirjan.
Re: Sähkökaavio
Oikeassa olet, väärän kuvatekstin olin linkittäny, muutin sen oikeaksi. Mikähän tuolle photobucketille tuli, ei enää onnistu kuvien lataaminen sinne, joutu vaihtaan virmaa.asova kirjoitti:Sadepäivien sähkökaavioista: erittäin havainnollinen esitys MTZ sähköistä. Mielestäni MTZ 50L ja 52L kuvan osanumeroiden selostus kuva lienee väärä, esim numero 35 pitäisi olla käynnistysmoottori. Toki tuosta sähkökaaviosta saa selvän ilman tuota tekstikuvaa, on huomattavasti parempi kuin suomennetun korjauskäsikirjan.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Sähkökaavio
Mielestani etusvastus ohitetaan, kun startaan. Kuten tuossa "sadepäivien" havainnollisessa kaaviokuvassa 1974 se esitetään. Hehkulanka on ko kuvan numero 34, joka on aina sarjassa hehkutulppien kanssa, vain tuo etuvastus ohiteaan virtalukon liitimessä ЗК. Etuvastus kiertää hehkutusasennossa tuohon liittiimeen ЗК kautta. Tunnukset ovat kyyrillisiä kirjaimia kuten orginaali virtalukossa. Minulla oli 525 aina kierto tuon etuvastuksen kautta, ja olipa melkoista tahkoamista käynnistäminen. Minulla on tämä suomalainen "autohalliohjaamo", mutta sähköt laitettu myöhemmin periaateella sinne päin eli ei ne venäläiset mitään sähköistä tiedä. Loppu on kevennystä, vittuilu ei kuulu tapoihini.