Sähkökaavio

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Belaruksen sähköt on sen näköset että sen rinnalla kalpenee parhaimmankin sähkö-ranen viritykset. Konehuone on täynnä abikojatkoa, avonaisia katkottuja johdonpäitä ja vaikka mitä kauheaa.

Nyt täytyisi saada kytkentäkaavio että saisi jotain selvää noista. Onkohan olemassa sellaista kunnollista, jossa olisi johtovärit merkattuina? Mulla on joku suttuinen mustavalkoinen, jossa on osa kytkennöistä, mutta valot, lataus jne puuttuu.

Jos joltain löytyy, niin olisin kovin kiitollinen

Tai linkkiä, jos netissä olis jossain..

Onko havaintoa, missä on latauksen säädin? Toteemin kyljessä näyttää olevan joku, mutta sitten on myös startin yläpuolella säätimen näköinen mutikka.
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Lataussäädin on toteemin kyljessä oleva murikka, startin yläpuolella on kaksoiskäynnistyksen estävä rele, siihen tulee laturilta ohjaus.
mtz82
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Oliskohan tuosta mitään apuja, 500-sarjan kaaviota kylläkin mutta säädin löytyy toteemista sekä johtojen värit merkitty.
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... hjaamo.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... ottori.jpg
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja m_kane »

mtz82 kirjoitti:Lataussäädin on toteemin kyljessä oleva murikka, startin yläpuolella on kaksoiskäynnistyksen estävä rele, siihen tulee laturilta ohjaus.
Joo, tuo selvisi, mutta siinä on lisäksi noiden lisäksi latauksen säätimen näköinen murikka sen käynnistysreleen vieressä. Ilmeisesti kyseessä on "latauksen merkkilampun rele", kuten minun suttuinen kytkentäkaavio sanoo, mikä sitten lieneekään sen tehtävä.

Ohjaamon ilmanottoaukon vieressä on edestä katsottuna vasemmalla puolella iso "pötikkä", johon tulee 2 johtoa. Luulisin sen olevan hehkun vastus. Lienenkö oikeassa?
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Vilske kirjoitti:Oliskohan tuosta mitään apuja, 500-sarjan kaaviota kylläkin mutta säädin löytyy toteemista sekä johtojen värit merkitty.
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... hjaamo.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... ottori.jpg
Kiitos, auttaa kyllä. Mulla on vastaavat, mutta paljon suttuisemmat joista ei saa kunnolla selvää.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Osaisko joku valaista, mihin tuo liekkihehkun ohuempi (vihreä) johto kuuluu kytkeä? Varsinainen virtajohto on kytketty nyt ok, ja hehkulankakin hehkuu.

Kytkin sen vihreän nyt hehkun lähtöön virtalukolta, kun ajattelin sen olevan jonniimoinen magneettiventtiili polttoaineen syötölle. Naksahdus sieltä kuuluukin nyt kun hehkuttaa. Mitään ääntä ei muuta kuulu. Pitäisikö sen pitää korviinkuultavaa pöhinää? Täytyis irrottaa hehku ja säiliö että vois todentaa, tuleeko sinne liekki vai ei.
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Siinä taitaa vaan palaa langan päällä samanlainen liekki kuin sytkärissä suurempi tosin, joissainliekki hehkuissa kuuluu mossahdus syttyessä.
952Gl isme 140L kuormain
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Senhän pitäisi toimia silleen, että virta-avaimen hehkutus asennossa lanka kuumenee. Sitten kun käännetään avain starttaus asentoon, moottori alkaa pyöriä ja tulpan ohi tulee ilmavirta. Kun nyt startin herätevirta ohjataan myös liekkihehkun magneettiventtiiliin, se aukeaa ja putoavat polttoainepisarat osuvat kuumaan lankaan syttyen ja imusarjaan pitäisi nyt muodostua oikeen kunnon liekki. :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja m_kane »

EJH10 kirjoitti:Senhän pitäisi toimia silleen, että virta-avaimen hehkutus asennossa lanka kuumenee. Sitten kun käännetään avain starttaus asentoon, moottori alkaa pyöriä ja tulpan ohi tulee ilmavirta. Kun nyt startin herätevirta ohjataan myös liekkihehkun magneettiventtiiliin, se aukeaa ja putoavat polttoainepisarat osuvat kuumaan lankaan syttyen ja imusarjaan pitäisi nyt muodostua oikeen kunnon liekki. :)
Joo, tuo oli hyvä tieto. Täytyy muuttaa se magneettiventtiili startin herätteeseen. Kiitos.
Ilu77
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Marras 2007, 11:47
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Ilu77 »

Selvittelin tuota Belaruksen sähkökaaviota eilisen illan. Miulla on menossa sulaketaulujen uusinta lattasukeille sopiviksi kun noitten vanhanmallisten kanssa on jatkuvasti kosketushäiriöitä. Samalla tulee muutenkin käytyä liitokset läpi ja putsattua hapettumat. Kaaviosta jäi epäselväksi että mistä tulee syöttö ajovalojen releelle (osa nro: 10) Siihen tuleva musta johto nro:35 on syöttäva johto josta jakaantuu pitkille ja lyhyille releen ohjaamana. Ja sitten sulakkeiden kautta ajovaloille. Ja tuossa kaaviossa ei näy akkua missään? Olisikohan joku muu perehtynyt näihin sähköihin paremmin niin ei tarviisi lähteä johtoa seuraamalla etsimään ajovalojen syöttöa.

Ja konehan oli 525 progress vuosimallia 1989
Viimeksi muokannut Ilu77, 04 Tammi 2013, 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tuota, ihan yleisesti aattelin että olis kätevää, kun kysellään, ilmoitettaisiin kyselyn kohteena olevan belkun tiedot esim. tyyppi/ vm että osattaisiin vastauksien neuvoja kohdentaa paremmin :wink:
Noita kytkentäkaavojakin on vuosien mittaan tullut varsin hyttien osalta monenlaisia.
Omien belkkujen ilmoittaminen onkin kätevää tuossa allekirjoituksen yhteydessä kuten monet ovatkin jo tehneet.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Kun kerran kaavioista on puhe, niin onko kellään hallussa 920:n tai 820:n kytkentäkaaviota? Itselläni kyllä on kaavio, mutta siitä puuttuu nämä selitteet kokonaan, mikä hieman vaikeuttaa tulkintaa. Ongelmana on siis, että pitkien valojen sulake palaa. Mittailemalla pääsin senverran pitkälle, että ilmeisesti kaavion liittimen 81 (15 napainen liitin) napa 4 vetää maihin jostain kohti.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

=MTZ= kirjoitti:920:n tai 820:n kytkentäkaaviota?
Laitoin sähköpostia, josko ois vaikka apua. Selitteet olen ite tulkannu, että saa suhtautua varauksella :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Noniin, kiitoksia vain. Paikallistin muutaman nirhauman syyläriä vastan hanganneissa pitkien valojen johdoissa. Sulakerasian navoista mitattuna tämä kulutuspuolen piiri on jostain kohti oikosessa, vastus on noin 4 ohmia. Irroitin tämän 15- napaisen liittimen kojetaulun alta, jonka napa numero 4 syöttää pitkiä valoja. Eli tähän liittimeen asti kaikki on ok. Siitä eteenpäin herjaakin sitten oikosulkua. En ole purkanut vielä tätä johtonippua, eikä kiinnostaisi ruveta aukomaankaan sitä liitintä. Koulusta jäi senverta kivat muistot MIG-21:n liittimistä, että ei kiitos. Ajovalojen liittimissä oli ruostetta juurikin näiden pitkien syöttöpiuhoissa. Puhdistin ne, ei vaikutusta. Onkohan tässä nyt joku jippo mitä en tajua, vai onko ruvettava purkamaan tuosa johtonippua?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tuo 4 ohmiahan kuulostais yhtäkkiä yhen polttimon vastusarvolta, kannattaiskohan siinä koittaa vielä siten, että irrottas johot polttimoista ja sen 15-nap. liittimen. ja jos vielä näyttää yhteyttä runkoon, niin irroittelis linjoja erilleen niistä tuulitunnelin yläosassa olevista rasioista (vihreä johto).
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin