Kytkin
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Kytkin
Eipä meillä "EJH10" ole sitten ku n.90km välimatkaa tällä hetkellä.
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Kytkin
Tuossa jossain toisessa ketjussa joku epäili, ettei niitä viiskymppisten, "vanhan mallin" paineasetelmia enää saa mistään (muuten kuin heikkoina kopiona). Tässä tuoreessa kuvassa näkyy, että Venäjällä niitä edelleen on myynnissä:
Hintaan 3590 ruplaa/kpl.
http://textron-chel.ru/about/blog/blog_32.html
http://kemerovo.blizko.ru/products/korz ... tsa_264026
Hintaan 3590 ruplaa/kpl.
http://textron-chel.ru/about/blog/blog_32.html
http://kemerovo.blizko.ru/products/korz ... tsa_264026
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Kytkin
Onnistuu ilman keskitys työkaluakin,latoo asetelman ja levyn laatikon akselille ja konetta perään.
Ala luukusta saa asetelman pultit laitettua.Mittauksen voi tehdä kun kone vielä erossa laittaa siinä vaiheessa kytkimen kasaan.
Ala luukusta saa asetelman pultit laitettua.Mittauksen voi tehdä kun kone vielä erossa laittaa siinä vaiheessa kytkimen kasaan.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Re: Kytkin
Itse tarkistin varaosakirjasta saman asian. Eli pitää olla 50- alkuinen.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Kytkin
Saattaa hyvinkin olla, mutta kyseisen kuvan kohdalla luki: 70-1601090А МТЗ (старого образца) eli "vanha malli". Pitäisi sitten olla "vielä vanhempi malli".
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Kytkin
OK, lupaan kysellä seuraavan kerran kun olen Petroskoissa. Siellähän on mainio varaosakauppa, joka osaa palvella (toisin kuin tuo Pietarin putiikki, jossa kävimme kerhon kanssa).
Muuten: joko liityit kerhon jäseneksi?
Muuten: joko liityit kerhon jäseneksi?
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Kytkin
Kun tein kytkin remonttia niin Pietarista toi maahantuoja juuri tuon 70- alkuisen asetelman, joka on 340 mm halkaisijalle. Tätä on käytetty välimallina belkussa ja tuo kytkinkopan numero on myös silloin 70- alkuinen (mahtuu pyörimään 340 mm kytkin).
Tuo 70-alkuinen on muuten saman näköinen kuin 50-alkuinen paitsi se halkaisija on eri. Agri-Kymi sanoi ettei valmisteta alkuperäistä ja myös Pietarissa olivat sanoneet samoin tälle maahantuojalle http://www.nettikone.com/belarus/belaru ... ia/1011579. Viron pojat myös sanoi ei saa.
Se 50-alkuinen on muuten ruskea väriltään alkuperäisenä. Tuo tarvike kytkin Unkarista oli punertavan värinen eikä ruskea 50- alkuinen.
Laitoin ilman keskitystyökalua kytkimen kasaan siten : Levy ja paineasetelma ruuvataan paikoilleen ja asennusruuvit 3 kpl asetelmasta pois ja käpälien säätö, seuraavaksi asennusruuvit 3 kpl takaisin asetelmaan paikoilleen ja levy ja asetelma irti ja kytkin akselille irrallaan, seuraavaksi traktori yhteen ja lopuksi alaluukun kautta paineasetelman ruuvit kiinni ja asennusruuvit pois. Turvallinen asennus kytkimelle.
Tuo 70-alkuinen on muuten saman näköinen kuin 50-alkuinen paitsi se halkaisija on eri. Agri-Kymi sanoi ettei valmisteta alkuperäistä ja myös Pietarissa olivat sanoneet samoin tälle maahantuojalle http://www.nettikone.com/belarus/belaru ... ia/1011579. Viron pojat myös sanoi ei saa.
Se 50-alkuinen on muuten ruskea väriltään alkuperäisenä. Tuo tarvike kytkin Unkarista oli punertavan värinen eikä ruskea 50- alkuinen.
Laitoin ilman keskitystyökalua kytkimen kasaan siten : Levy ja paineasetelma ruuvataan paikoilleen ja asennusruuvit 3 kpl asetelmasta pois ja käpälien säätö, seuraavaksi asennusruuvit 3 kpl takaisin asetelmaan paikoilleen ja levy ja asetelma irti ja kytkin akselille irrallaan, seuraavaksi traktori yhteen ja lopuksi alaluukun kautta paineasetelman ruuvit kiinni ja asennusruuvit pois. Turvallinen asennus kytkimelle.
Viimeksi muokannut katoi, 19 Helmi 2014, 22:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kytkin
Yritin paikallisella ammattikoululla sorvauttaa keskitystyökalun, mutta ei kerenneet tälle viikolle. Meinasin tehdä noilla katoin ohjeilla ton kytkimen asennuksen.
Re: Kytkin
No nyt olis Belkku katkastu ja eka savut otettu rampan jälkeen. Paine laakeri oli sylkeny jo haulit ulos ja oli tarvike laatua.
Muuten meni remppa hyvin, mutta kytkin levy oli pieni ku sattu olemaan tuossa 340mm levy jos jollain on tarvista alaku peräselle kytkin levylle ni mulla on nyt ylimääräsene.
Vanha levy ja asetelma oli hyväkuntoisia joten kasasin niillä ja hyvin tuntu pelaavan. Vauhtipyörässä ja painelevyssä oli jonkin verran syöpymää mutta kevyt hionta lamelli laikalla ni tuli kohtuu hyvä. Asetelmaan vaihdettiin uudet käpälät ja niiden jouset.
Aikaa kahteen mieheen meni n,7h itse ensikertalaisena ja kaveri jonku zetkan ja urkin katkoneena ihan sujuvasti meni.
Muuten meni remppa hyvin, mutta kytkin levy oli pieni ku sattu olemaan tuossa 340mm levy jos jollain on tarvista alaku peräselle kytkin levylle ni mulla on nyt ylimääräsene.
Vanha levy ja asetelma oli hyväkuntoisia joten kasasin niillä ja hyvin tuntu pelaavan. Vauhtipyörässä ja painelevyssä oli jonkin verran syöpymää mutta kevyt hionta lamelli laikalla ni tuli kohtuu hyvä. Asetelmaan vaihdettiin uudet käpälät ja niiden jouset.
Aikaa kahteen mieheen meni n,7h itse ensikertalaisena ja kaveri jonku zetkan ja urkin katkoneena ihan sujuvasti meni.
Re: Kytkin
Joo, ei tullu kuvia otettua vaikka piti. Kyllä se ainakin sopi hienosti siellä pyörimään. Ihan vauhtipyörästä meisselillä kävin kerran ympäri koko levyn eikä hipaissutkaan.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Kytkin
826:seen vaihdettiin kytkin, painelaakeri ja 80 alkuinen paineasetelma. Pikkusen piti viimeistely laikalla silotella kytkinkopan "peräseinää", muuten passasi hyvin. Enpä ole aijemmin ajatellut, että vauhtipyörän pultit johon paineasetelma tulee kiinni, eivät ole tasajaolla. Onkin yksi väli muita lyhempi ja vastaavasti toinen pitempi väli. Aikansa kun pyörittelin, niin sehän passasi.
Toinen kytkin levy vaihdettu ja paine asetelma, paine laakeri oli alkuperäinen, hienan oli jo "kahinaa" joten vaihdoin uuden. Vaijeri tunteja nyt 5357.
ukki
Toinen kytkin levy vaihdettu ja paine asetelma, paine laakeri oli alkuperäinen, hienan oli jo "kahinaa" joten vaihdoin uuden. Vaijeri tunteja nyt 5357.
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Kytkin
Juu, nyt on tuollakin 501:llä ajeltu jo vähän testejä kesää odotellessa ja hyvin sopii tuo iso kytkin pyörimään.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: Kytkin
Sepä tuntuu olevan tuurista kiinni, mahtuuko uusimman mallinen asetelma pyörimään. Tuossa kaveri vaihto 526:een kytkintä ja minä uskottelin, että uusimman mallinen asetelma käy sinne helposti tai ainakin pienin sovitteluin. Noh, sitäpä olikin sitten joutunu työstään aika lailla...muistaakseni takaseinästäkin, kello kymmenestä eestäpäin kattoen, kolmisen milliä, isommalta kuin kämmenen kokoselta alueelta.
Viime viikonloppuna tehtiin 825 Progressiin kytkin, mallattiin siihenkin uusimman mallista asetelmaa, ei sopinu, eikä alettu sovittaan, kun vanhempi malli toimii sekin hyvin ahtamattomissa koneissa.
Viime viikonloppuna tehtiin 825 Progressiin kytkin, mallattiin siihenkin uusimman mallista asetelmaa, ei sopinu, eikä alettu sovittaan, kun vanhempi malli toimii sekin hyvin ahtamattomissa koneissa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Kytkin
Kyllä sitä jonkin verran piti sieltä kello seitsemästä, yhteentoista eniten hioa, siitä aina kello kolmeen sitten vähemmän. Olisi voinut vähemmälläkin mennä, koska kallistin asetelmaa pyörityksen aina sen mikä kytkinakselin poorit antoivat myöten.
Syykin selvisi, miksi toinen kytkin kului nopeammin kuin ensimmäinen. Kytkin vivuston alinmainen "sarana" kohta vaihteiston alaosassa oli juminut ja toiminta siten heikentynyt, kytkin poljin ei palautunut tarpeeksi ylös, joten se kantoi jatkuvasti hieman. Purkaminen ja rasvaus auttoivat. Oli muuten vanhoissa malleissa siinäkin kohdassa rasvanippa. Laita siihen nipan, sekä siihen jarruakselilla olevaan "saranaan" kun kesäkuussa on jarrujen huolto.
ukki
Syykin selvisi, miksi toinen kytkin kului nopeammin kuin ensimmäinen. Kytkin vivuston alinmainen "sarana" kohta vaihteiston alaosassa oli juminut ja toiminta siten heikentynyt, kytkin poljin ei palautunut tarpeeksi ylös, joten se kantoi jatkuvasti hieman. Purkaminen ja rasvaus auttoivat. Oli muuten vanhoissa malleissa siinäkin kohdassa rasvanippa. Laita siihen nipan, sekä siihen jarruakselilla olevaan "saranaan" kun kesäkuussa on jarrujen huolto.
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Kytkin
Onko näissä joku logiikka eli käykö 70- alkuinen asetelma 70-alkuiseen kytkinkoppaan? Putosin kärryiltä jälleen kerran...