KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja katoi »

k1200rs kirjoitti:Mulla oli muuten se n.300-500 h ajettu 340mm levy varmaan puolitoista milliä paksumpi ku se uusi 325mm levy ja on korjausohjekirjan mukaan painelevykin on 1,5mm uutena paksumpi tuosa isommassa kytkimessä. Jotenkin vaan tuntuu, että ei kait se levyn paksuus ja asetelman paksuus vaikuta toimimiseen jos säädöt on oikein. Tarkista vielä painelaakerin ja käpälien välys 3mm polkimen kokonaisliike n.110mm ja vapaa liike
40-55mm.
MTZ500 kirjoitti:
k1200rs kirjoitti:Elikkä polkimen vapaaliikeen ollessa oikea 40-55 mm tulee painelaakerin ja käpälien väli olla n.3mm. Ja ei varmaan toimi jos välys lääkerin ja käpälien välissä suuri.
nonnii Belarus jälleen kasassa. Nyt tuli sellainen ongelma että kytkin kyllä pitää mutta ei irrota. Säädöt tehty ohjeitten mukaan mutta ei silti pelaa.

Vaihdettu uudet osat:
- Painelaakeri
- Kytkinlevy halkaisija 340mm. vanhan halkaisija 325mm.
- Paineasetelma (käytetty, vanhasta oli levy kulunut urille)

Mikä avuksi? täytyykö vielä purkaa ja katsoa mikä mättää.
Onko asetelman painelevy vieläkin urilla vaikuttaakohan se toimintaan?
Mistä opuksesta k1200rs olet saanut nuo lukemat 3mm ja 40-55 mm ? Uralla oleva painelevy ei vaikuta irrotukseen ainoastaan pitoon.
MTZ500
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Touko 2010, 19:08

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja MTZ500 »

Elikkä tilasin käytetyn paineasetelman, missä levy oli ehjä ja laitoin sen paikalleen.
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Nuo säätö arvot on kerholta ostetusta 505/525 ja 505/525 Progress sekä 800/820 ja 805/825 Progress korjaamo käsikirjasta elikkä ilmeisesti nuo on liian uuden mallin :oops: . Luulin niiden käyvän vanhaempaankin kun tuossa etusivun johdannossa puhutaan, että ohjeet tehty 500 :evil: mallisarjan pohjalta. Sama kytkinpolkimen vapaaliike löytyy myös tuosta omistajan käsikirjasta jonka ostin kerran netistä se on
Konela Belarus Oy/Agroma Oy:n kirja 505/525.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja katoi »

Kannattaa kaivaa esiin tuo polkimen vapaaliikkeen säätö on niin monimutkainen selostaa. Kuitenkin säätötangosta säädetään vapaaliikkeeksi 50 mm servojousen löysäämisen jälkeen ja sitten servojousi säädetään kohilleen jotta poljin palautuu sopivasti ylös jousen voimalla ja lopuksi kokeillaan painamalla kytkinpoljinta jolloin vapaaliikkeen tulisi olla 35 - 40 mm ja kokanisliike 110 mm.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja katoi »

Näyttää riipuvan mistä kirjasta lukee :lol: Nyt luin 501/521 käyttö/huolto-ohjeet kirjasta ja siinä edelleen 4 mm ja vapaaliike 45 - 55 mm kun 501/521 korjauskirjassa vapaaliike 35 - 40 mm. Otappa näistä selvää.
MTZ500
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Touko 2010, 19:08

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja MTZ500 »

Minulla on korjaamo-opas mikä on tarkoitettu ainakin malliin 505 oli siinä jotain muitakin. Käyttöohjekirja on taas 501. Minun Belaruksen konepellin kyljessä lukee 500. No jokatapauksessa pitää säätää vielä uudemman kerran, jos saisin sen pelittämään.
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Jos ei millään noista säädöistä pelaan niin eihän se auta kun katkoa uudestaan :x Oliko siihen käytettyyn asetelmaan uusittu käpälät eihän ollu kuluneet? Omassa kun meni paine laakeri niin käpälät olu sorvautunut pilalle joten ne oli vaihdettava. Yksi vanha käpälän jousikin oli poikki mut kytkin pelasi hyvin painelaakerin kiinnileikkautumiseen asti.
MTZ500
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Touko 2010, 19:08

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja MTZ500 »

Laitoin vanhasta käpälät, jotka ei ollut pahasti kulunut, sekä vaihdoin niihin uudet jouset
joksu
Viestit: 94
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja joksu »

Jos ymmärsin oikein , niin sinun säätämäsi välys on 9mm vaikka pitäisi olla 12mm,
Sen takia ei kannata katkaista konetta. Vaan säädä polkimen tangosta painelaakerin ja käpälien välykseksi
3,1mm. Alla olevasta luukusta voit tehdä sen työn ja sitten säädät käpälien ja laakerin välykseksi 0,1mm.
Luulen että sen jälkeen pitäisi pelata.
joksu
Viestit: 94
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja joksu »

Jos haluaa ymmärtää ohjeeni oikein niin säätö oli 3mm pielessä. Mulla jäi ohjeista pois painelaakerin ja käpälien säätö takaisin oikeaan välykseen koska sehän on mielestäni itsestään selvyys. Ja jos tällä kokeilulla säästää katkaisun niin se on vaivan arvoinen.
Ja jokainenhan saa omalleen tehdä mitä haluaa.

Täytyy korjata, mulla jäi yksi katkaisu ketjusta huomaamatta.Toisen katkaisun jälkeen säätö keskitystyökalulla oli varmaan oikea 12mm.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Kirjoitetaanpa nyt tänne, niin todennäköisesti tulee oikeaan paikkaan. Eli tehdasvierailun yhteydessä oli tehtaan edustajan kanssa vanhempien varaosien tuotannosta. Nykyään tuotanto rajoittuu valmistuksessa oleviin malleihin, 10- vuotta vanhaan saa vielä osia. Ja tietenkin niihin missä käytetään samoja osia. Mutta esimerkiksi näitä MTZ-50/52 kytkinroippeita EI SAA enää alkuperäisenä varaosana. Uusiotuotantoa on Unkarissa ja Kiinassa. Piste.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vastaa Viestiin