Mistä opuksesta k1200rs olet saanut nuo lukemat 3mm ja 40-55 mm ? Uralla oleva painelevy ei vaikuta irrotukseen ainoastaan pitoon.k1200rs kirjoitti:Mulla oli muuten se n.300-500 h ajettu 340mm levy varmaan puolitoista milliä paksumpi ku se uusi 325mm levy ja on korjausohjekirjan mukaan painelevykin on 1,5mm uutena paksumpi tuosa isommassa kytkimessä. Jotenkin vaan tuntuu, että ei kait se levyn paksuus ja asetelman paksuus vaikuta toimimiseen jos säädöt on oikein. Tarkista vielä painelaakerin ja käpälien välys 3mm polkimen kokonaisliike n.110mm ja vapaa liike
40-55mm.Onko asetelman painelevy vieläkin urilla vaikuttaakohan se toimintaan?MTZ500 kirjoitti:nonnii Belarus jälleen kasassa. Nyt tuli sellainen ongelma että kytkin kyllä pitää mutta ei irrota. Säädöt tehty ohjeitten mukaan mutta ei silti pelaa.k1200rs kirjoitti:Elikkä polkimen vapaaliikeen ollessa oikea 40-55 mm tulee painelaakerin ja käpälien väli olla n.3mm. Ja ei varmaan toimi jos välys lääkerin ja käpälien välissä suuri.
Vaihdettu uudet osat:
- Painelaakeri
- Kytkinlevy halkaisija 340mm. vanhan halkaisija 325mm.
- Paineasetelma (käytetty, vanhasta oli levy kulunut urille)
Mikä avuksi? täytyykö vielä purkaa ja katsoa mikä mättää.
KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Elikkä tilasin käytetyn paineasetelman, missä levy oli ehjä ja laitoin sen paikalleen.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Nuo säätö arvot on kerholta ostetusta 505/525 ja 505/525 Progress sekä 800/820 ja 805/825 Progress korjaamo käsikirjasta elikkä ilmeisesti nuo on liian uuden mallin . Luulin niiden käyvän vanhaempaankin kun tuossa etusivun johdannossa puhutaan, että ohjeet tehty 500 mallisarjan pohjalta. Sama kytkinpolkimen vapaaliike löytyy myös tuosta omistajan käsikirjasta jonka ostin kerran netistä se on
Konela Belarus Oy/Agroma Oy:n kirja 505/525.
Konela Belarus Oy/Agroma Oy:n kirja 505/525.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Kannattaa kaivaa esiin tuo polkimen vapaaliikkeen säätö on niin monimutkainen selostaa. Kuitenkin säätötangosta säädetään vapaaliikkeeksi 50 mm servojousen löysäämisen jälkeen ja sitten servojousi säädetään kohilleen jotta poljin palautuu sopivasti ylös jousen voimalla ja lopuksi kokeillaan painamalla kytkinpoljinta jolloin vapaaliikkeen tulisi olla 35 - 40 mm ja kokanisliike 110 mm.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Näyttää riipuvan mistä kirjasta lukee Nyt luin 501/521 käyttö/huolto-ohjeet kirjasta ja siinä edelleen 4 mm ja vapaaliike 45 - 55 mm kun 501/521 korjauskirjassa vapaaliike 35 - 40 mm. Otappa näistä selvää.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Minulla on korjaamo-opas mikä on tarkoitettu ainakin malliin 505 oli siinä jotain muitakin. Käyttöohjekirja on taas 501. Minun Belaruksen konepellin kyljessä lukee 500. No jokatapauksessa pitää säätää vielä uudemman kerran, jos saisin sen pelittämään.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Jos ei millään noista säädöistä pelaan niin eihän se auta kun katkoa uudestaan Oliko siihen käytettyyn asetelmaan uusittu käpälät eihän ollu kuluneet? Omassa kun meni paine laakeri niin käpälät olu sorvautunut pilalle joten ne oli vaihdettava. Yksi vanha käpälän jousikin oli poikki mut kytkin pelasi hyvin painelaakerin kiinnileikkautumiseen asti.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Laitoin vanhasta käpälät, jotka ei ollut pahasti kulunut, sekä vaihdoin niihin uudet jouset
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Jos ymmärsin oikein , niin sinun säätämäsi välys on 9mm vaikka pitäisi olla 12mm,
Sen takia ei kannata katkaista konetta. Vaan säädä polkimen tangosta painelaakerin ja käpälien välykseksi
3,1mm. Alla olevasta luukusta voit tehdä sen työn ja sitten säädät käpälien ja laakerin välykseksi 0,1mm.
Luulen että sen jälkeen pitäisi pelata.
Sen takia ei kannata katkaista konetta. Vaan säädä polkimen tangosta painelaakerin ja käpälien välykseksi
3,1mm. Alla olevasta luukusta voit tehdä sen työn ja sitten säädät käpälien ja laakerin välykseksi 0,1mm.
Luulen että sen jälkeen pitäisi pelata.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Jos haluaa ymmärtää ohjeeni oikein niin säätö oli 3mm pielessä. Mulla jäi ohjeista pois painelaakerin ja käpälien säätö takaisin oikeaan välykseen koska sehän on mielestäni itsestään selvyys. Ja jos tällä kokeilulla säästää katkaisun niin se on vaivan arvoinen.
Ja jokainenhan saa omalleen tehdä mitä haluaa.
Täytyy korjata, mulla jäi yksi katkaisu ketjusta huomaamatta.Toisen katkaisun jälkeen säätö keskitystyökalulla oli varmaan oikea 12mm.
Ja jokainenhan saa omalleen tehdä mitä haluaa.
Täytyy korjata, mulla jäi yksi katkaisu ketjusta huomaamatta.Toisen katkaisun jälkeen säätö keskitystyökalulla oli varmaan oikea 12mm.
Re: KYTKINKÄPÄLÄN JA PAINELAAKERIN VÄLYS
Kirjoitetaanpa nyt tänne, niin todennäköisesti tulee oikeaan paikkaan. Eli tehdasvierailun yhteydessä oli tehtaan edustajan kanssa vanhempien varaosien tuotannosta. Nykyään tuotanto rajoittuu valmistuksessa oleviin malleihin, 10- vuotta vanhaan saa vielä osia. Ja tietenkin niihin missä käytetään samoja osia. Mutta esimerkiksi näitä MTZ-50/52 kytkinroippeita EI SAA enää alkuperäisenä varaosana. Uusiotuotantoa on Unkarissa ja Kiinassa. Piste.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993