952.3 Kannentiiviste

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Mitä pitää huomioida noitten teflonrenkaiden asentamisessa kun kannentiivistettä asentaa paikalleen? Nyt olis kansi hiottu ja tiivisteet hankittuna kun vaan saa flunssan parannettua niin viittii alkaa hommiin 8)
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja ukki »

Sen kun muistat, että et mene niitä lyhentämään, ovat melkoiset asennettavat. Kun olet saanut yhden värkättyä paikoileen ensin, menevät loput sitten helpommin. Olen joittenkin kuullut jättäneen ne poiskin. En tiedä onko niistä mitään virkaa? Tärkeintä olisi kuitenkin, että mittaat sylinteriputkien korkeuden, ettei ole niissä heittoa. Jos putket eri korkeuksilla ei kannentiiviste tule kestämään. Laita katkokohdat ensin paikoilleen ja taivuta loppu renkaasta sisään päin U-lenkille. Alat seuraavaksi painamaan kaksin puolin U-lenkkiä sisään.

Muista rauhoitella välillä itseäsi, jos et onnistu ensimmäisellä kymmenellä kerralla :twisted: :lol:
Voithan harjoitella flunssa parannellessa sitä pirtissäkin. Kun saat ne paikoilleen, kannat sitten tiivisteen paikoilleen varovasti.


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja 920GL »

ukki kirjoitti:Sen kun muistat, että et mene niitä lyhentämään, ovat melkoiset asennettavat. Kun olet saanut yhden värkättyä paikoileen ensin, menevät loput sitten helpommin. Olen joittenkin kuullut jättäneen ne poiskin. En tiedä onko niistä mitään virkaa? Tärkeintä olisi kuitenkin, että mittaat sylinteriputkien korkeuden, ettei ole niissä heittoa. Jos putket eri korkeuksilla ei kannentiiviste tule kestämään. Laita katkokohdat ensin paikoilleen ja taivuta loppu renkaasta sisään päin U-lenkille. Alat seuraavaksi painamaan kaksin puolin U-lenkkiä sisään.

Muista rauhoitella välillä itseäsi, jos et onnistu ensimmäisellä kymmenellä kerralla :twisted: :lol:
Voithan harjoitella flunssa parannellessa sitä pirtissäkin. Kun saat ne paikoilleen, kannat sitten tiivisteen paikoilleen varovasti.


ukki
Kuulostaapa huolestuttavalta tuo asennus...no, kokeillaan se kymmenen kertaa ja heitetään sitte ne renkaat nurkkaan..
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Helposti ne menee.Tai ainakin minä sain menemään eikä ponnahtaneet poiskaan :)
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja 920GL »

No niin, vajaan vuoden kesti se kansipahvi :evil: Kai se on taas alettava ruuvaamaan...ainakin ennen kylvöjä. Seiskööt tallissa nyt odottamassa. Prkle.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Vilske »

920GL kirjoitti:No niin, vajaan vuoden kesti se kansipahvi :evil: Kai se on taas alettava ruuvaamaan...ainakin ennen kylvöjä. Seiskööt tallissa nyt odottamassa. Prkle.
Niin muistithan kannen jälkikiristyksen muutaman 10 tunnin jälkeen :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja diesel »

Kannataa ainakin tutkia ettei jäähdytysvesi pääse oikaisemaan kannen ohi esim. letkulämmittimen tai hytinlämmittimen letkujen kautta. Itsellä ei ole tiivite palanut vuosikausiin varmaan teflonrenkaat auttaneet (3belarusta), 826turbo ei ole palanut ollenkaan (n.5000h ajettu)
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Vilske kirjoitti:
920GL kirjoitti:No niin, vajaan vuoden kesti se kansipahvi :evil: Kai se on taas alettava ruuvaamaan...ainakin ennen kylvöjä. Seiskööt tallissa nyt odottamassa. Prkle.
Niin muistithan kannen jälkikiristyksen muutaman 10 tunnin jälkeen :wink:

Muistin kyllä :D Kaikkien taiteen sääntöjen mukaan se tehtiin mut sama edessä taas :roll:
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Laita lavalukot kannen sivuille niin on helpompi avata taas seuraavalla kerralla :D
Lavalukkoja kytkinkoppaan ehdotti mulle aikoinaan huoltaja kun tuli katsomaan kytkinkäpälien säätöjä kun kolmannen kerran kuukauden sisällä oli belkku poikki kytkimen huonon irroittamisen takia.
Syy löytyi sitten myöhemmin painelaakerin käyttöakselista sen mennessä poikki :roll:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Yks juttu tuli mieleen kun muisteli...ois pitäny uusia kannenpultit varmaan kun jotenkin siinä jälkikiristyksessä tuntui että pultit "venyi"...voiskohan tuo olla osasyy?
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja japes »

Minulle ihan uutta. Meillä on ollut viisi Belkkua ja kuudes tulossa eikä yhdenkään koneeseen ole tarvinnut tehdä mitään.
Etupäätä, kardaanin väiakselia ja käsijarrun akselia on kyllä mennyt. Ja koneilla on tehty urakointiakin aika paljon. Onkohan ollut vaan älyttömän hyvä tuuri
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Viides on tämä mullakin eikä yhdenkään moottoriin oo koskettu ikinä..ilmeisesti tää on sitte se huonon tuurin kone.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Onhan noita kansipahveja joillakin menny vissiin silloin tällöin? Meidän 826 myös aikoinaan joutui kansipahvin vaihtoon. Jos en väärin muista niin oli jopa, ainakin yhdessä, sylinteriputkessakin syöpymää. Belkku-huoltomies sanoi sen kestävän ja uudella kansipahvilla mentiinkin sitten niin kauan kuin 826 oli isällä. Onko tämä ominaisuus pelättävissä erikoisesti tuolla turbo-moottorilla? Vai onko "vaan huonoa tuuria" kannentiivisteiden palaminen? Tosin siihenkin vaikuttaa useakin mahdollinen syy.

:D kiitos ja anteeksi typeristä kysymyksistä...
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja ukki »

Lainaan tekstiä aijemmasta: "Tärkeintä olisi kuitenkin, että mittaat sylinteriputkien korkeuden, ettei ole niissä heittoa. Jos putket eri korkeuksilla ei kannentiiviste tule kestämään."

Siis tarkastitko putkien korkeuta?
Mistä kohtaa edellinen pahvi oli rikki?
Onko kansi taipunut?
Jos nämä on kunnossa, katso moottorin lohkon tason suoruus.

Silpaisehan kansi pois. Mittaa putkien korkeudet, käytä kansi koneistamossa ja jos epäilyttää pulttien venyminen, niin hanki uudet.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 952.3 Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En muista enää tarkasti opiskeluajoilta, kun asiaa tutkittiin ja pulttiliitoksia suunniteltiin mutta kiristysmomentista muistaakseni n. 90% menee pultin kannan ja vastinpinnan välisen kitkan voittamiseen ja ainoastaan sitten se loppuosa kiertää pulttia kierteissään aiheuttaen pintojen toisiaan vasten kiristymisen. Jos kiristät pultit kuivana ja kannessa pultin vastinpinta on vielä sopivasti naarmuinen tms. niin voit hyvin saada momenttiavaimen naksahtamaan halutulla momentilla, mutta pultti ei itse asiassa olekaan vielä kireällä.
Vastaa Viestiin