825 startti

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

jyrze
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 16:52

825 startti

Viesti Kirjoittaja jyrze »

Startti ei puhu mitään. Solenoidi yhdistää ja "salamarauta" yhdistää, 24v tulee muttei pyörähdäkkään.
Solenoidin navat kun yhdistää meisselillä (pelkkä 12v toisessa navassa) niin startti pyörii tyhjänä hitaanlaisesti.


Mikähän tuota vaivaa ja mistä nopeiten/sopuhintaan uusi tilalle?
24v järjestelmässä meinaan pysyä.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Tuosta alennusvaihteellinen malli:

http://www.mvtavaratalo.eu/index.php?pa ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Tai jos haluat pysyä alkuperäisen kaltaisessa, niin sitten iskra:

http://www.mvtavaratalo.eu/index.php?pa ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä jälkimmäinen on alkuperäisenä 920:ssä, ei ole vielä vajaan 7:n vuoden aikana temppuillut kertaakaan. Ihan eri planeetalta kuin nämä vanhat.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
jyrze
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 16:52

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja jyrze »

Muillekin tiedoksi jos sattuu tarve olemaan, tämä:

http://www.mvtavaratalo.eu/index.php?pa ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

sopii heittämällä 825 paikoilleen ja lähtee kyllä ihan eritavalla käymään. Pyörii melko vinhasti!

Vanhan pois repiminen olikin sitten aika talkoo. Vilske 1405 kuormaaja juuri sopivasti edessä ja väkisin piti kuormaliinoilla vetää pankkojen välistä pois.
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Joo ostin tuollaisen mutta 12volttisenja kyllä pyörii.Olisi ylmääräisinä kaksi salamarautaa toinen hieman käytetty noin 10 starttausta ja toinen toimiva vanhempi.Niin ja 24 volttinen startti jos joku tarvii torninosturiin vastapainoa. :D En tiedä oliko viisas teko mutta jotenkin loppu virta tähän avaruusteknolokiaan tuntuu 12 volttinen hippasen yksinkertaisemmalta ja kai se kesäaikaan riittää.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja Petri »

Tuossa talvisessa 12/24 vaihtokytkin vain napsuu -ketjussa on aika paljon tästä starttiongelmasta ym. Ainakin itselle siitä oli kovasti apua.
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Kevään tullen pitäisi 825 herätellä henkiin ja hommata uusi startti.Onko kokemuksia mikä MV Tavaratalon 24 volttisista starteista on paras/kestävin? Letrika näyttäisi suuritehoisimmalta.Joskus vuosia sitten hankin startin jossa oli päätystä painavat hiilet, ja se ei ilonpäivää nähnyt.Kolmannen hiilienpidikkeen hajoamisen jälkeen heitin sen mäkeen.Tällaisen homman uusiutumisen haluan välttää!
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
asova

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja asova »

Minulla on noin kolme vuotta vanha Kauppamajan 24V startti. Vähän yli satasen maksoi ja on muistaakseni 4,5 kW. Erittäin kevyt, painoltaan jos vertaa alkuperäiseen 12V:seen. Muutin 525 käynnistyksen 24V. Maisemakonttori ohjaamossa virtakaapelit on mielestäni liian pitkät 12V ja 4,5 kW startille, kun käynnistysvirta 375A luokkaa ja 24V:lla vain puolet siiä - siis teoreettisesti, kun vain käynnistymoottorin virta lasketaan. Kaapeli yms. hävikkiä ei kannata laskea -tulee pahamieli. Käynnistysmoottori pyörii vinhasti. Kestävyydestä en pysty sanomaan mitään, koska jos rupeaa kehumaan, niin ylimielisellä tahtoo olla paskanen loppu.
asova

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuo varmaan pitää paikansa, minulla ei ole kokemusta kuin parista tavarantoimittajasta Eestistä. Itse olen käyttänyt usein tuota Mv, kun verkkoakuppa toimii kohtuullisen hyvin. Maksaminen ja postitus toimivat myös sujuvasti.
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Olen Mv kanssa noin parisenkymmentä kauppaa tehnyt eikä minulla mitään huomauttamista heidän toiminnastaan.Ystävällinen ja nopea palvelu.Hintataso mielestäni kohtuullinen,ehkä halvempiakin löytyy.Toimituskulut ainakin MV:n eduksi.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Jatketaan laadukkaiman startin metsästystä ja unohdetaa tuo hinta kokonaan.Onko mahdollista sovittaa esim.Boschin startti? Olisiko sittenkin alkuperäinen hyvä valinta?
Mielipiteitä kehiin!
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Suonsyrjä on oikeassa tuosta välitetystä startista. Työpaikan zetoriin hommattiin tullollanen mangneton, sen kesto oli noin 1,5 vuotta eli ~4500 käynnistystä. Alkuperäinen kesti kolmisen vuotta. Etuja nuisssa välitetyissä vs. normi on pienempi koko. Yllätävän paljon mukavanpi asentaa esim. tuohon etukuormaajalliseen zetoriin.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

asova kirjoitti:Minulla on noin kolme vuotta vanha Kauppamajan 24V startti. Vähän yli satasen maksoi ja on muistaakseni 4,5 kW. Erittäin kevyt, painoltaan jos vertaa alkuperäiseen 12V:seen. Muutin 525 käynnistyksen 24V. Maisemakonttori ohjaamossa virtakaapelit on mielestäni liian pitkät 12V ja 4,5 kW startille, kun käynnistysvirta 375A luokkaa ja 24V:lla vain puolet siiä - siis teoreettisesti, kun vain käynnistymoottorin virta lasketaan. Kaapeli yms. hävikkiä ei kannata laskea -tulee pahamieli. Käynnistysmoottori pyörii vinhasti. Kestävyydestä en pysty sanomaan mitään, koska jos rupeaa kehumaan, niin ylimielisellä tahtoo olla paskanen loppu.
Saattaa olla että tuo 375A ei ihan riitä.. Tai ainakin moottorin pitää pyöriä notkeasti. Se startti ottaa aika rajusti virtaa silloin pakkas aamuna, ku se kone jaksaa juuri ja juuri pyöriä.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

jyrze kirjoitti:Startti ei puhu mitään. Solenoidi yhdistää ja "salamarauta" yhdistää, 24v tulee muttei pyörähdäkkään.
Solenoidin navat kun yhdistää meisselillä (pelkkä 12v toisessa navassa) niin startti pyörii tyhjänä hitaanlaisesti.


Mikähän tuota vaivaa ja mistä nopeiten/sopuhintaan uusi tilalle?
24v järjestelmässä meinaan pysyä.
Eikös se mene niiden salamaraudan sulakkeitten kautta virta jos meisselillä noin yhdistää, että saatta net sulakkeetki vähän rajoittaa virran kulkua. Pakko oli vastata vaikka jo vanha juttu..
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Juu. Ei palio kylmäkäynnistyksiä kerkeä tulemaan tuohon zetoriin. Kahen tunnin välein lyyään tulille yötä päivää.. Viikonloput vielä saa huilata. Eellinen 4341 lähti kiertoon 7700 tuntia mittarissa (jossa se startti kokeilu). Nykynen proxima 80. 550h. mittarissa. Vaikuttaa muuten laadukaamalta tämä uusi, ei vielä muita vikoja kuin pakkasilla huohottimen jatkuva jäätyminen.

Eikös CAV startit (ne isot pötköt) olleet muuten samoja 12v/24v paitsi 24v.sessa oli hopeoidut kontaktorit.
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: 825 startti

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Kokemusta kiinalaisista osista ei ole,kun aina on tullut orkkis osaa ostettua.Ehkä kuitenkin pieni länsimaistaminen on kohdallaan esimerkiksi tietyissä tiivisteissä.Startin kohdalla taidan jälleen kerran ostaa alkuperäisen.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
Vastaa Viestiin