820 ja kourakuormain

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

jju
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Elo 2013, 19:37

820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja jju »

Tervehdys!
Hankimme 820 Belkkuun peräkärryt, jossa on kourakuormain. Emme ole vielä kokeilleet ko. vehjettä, koska meillä on hieman epäselvää hydrauliikan ulosotosta ja paluuletkun paikasta. Onko sellaisessa ajatuksessa mitään järkeä, kun suunnittelimme ulosoton etukuormaajan letkusta (poistetaan etukuormaaja). Ajatuksena on, että kun traktorilla ajetaan maantiellä, tai siirretään metsässä, saadaan kuormaajasta paineet pois asettamalla etukuormaajan käyttövipu keskiasentoon (mahdollinen letkurikko ei valuttaisi tällöin öljyjä ulos). Sitten se paluuletku. Onko hydraulitankin päällä oleva pikaliitin paluuletkulle, vai onko siinä jossain muussa paikka paluuletkulle? Valitettavasti emme ole löytäneet ohjekirjoista tietoa.

Entäpä sitten raidetanko. Vaihdoimme oikeanpuoleisen raidetangon nivelineen. Nyt kääntyminen vasemmalle ei oikein onnistu, koska nivelen pohjassa oleva kiristysmutteri vastaa kardaaniin. Se uusi nivel pitäisi oleman saman lainen kuin alkuperäinenkin (ehkä muutaman millin paksumpi). Siitä alkuperäisestä puuttui ko. kiristysmutteri. En tiedä, onko edellinen omistaja poistanut sen em. ongelman vuoksi. Voisiko ko juttu johtua siitä, että jos nivelten kiinnitysrauta ei ole totemissa kunnolla (pohjassa) kiinni? Ei ole tullut sitä tarkistetuksi.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Sen voin sanoa, jos toteemista lahtevä ohjausvarsi on huonosti kiini, niin sillä ei pysty ajamaankaan.
Kävin juuri katsomassa, niin niissä nivelissä ei ole alapuolella ulkonevaa mutteria, vaan sormella kokeilemalla, siellä on nelisknttinen kolo.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Vastaan kuormaajaa koskevaan kysymykseen, ajatus on mielestäni oikein,mutta kuormaajakäytössä suosittelen painepuolelle 1/2" letkua ja paluuseen 3/4" letku olisi hyvä. En muista enää
lukkiutuko 820:sen vipu työasentoon, 826:sessa joudun sitoon vivun työ asentoon.
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja koras »

hyvin todennäköisesti se kääntövarsi on irti toteemin pohjasta tai taipunut pahasti.

silmällä kahtottuna noin 5cm jää tilaa kardaanin ja nivelen väliin.

kuormaajan kytkentään on monta vaihtiehtoa. joko paine liittimeen ja paluu vapaasti öljysäilöön. tai sitten pumpulta paine letku suoraan kuormaajan ventiilistölle. ja sieltä sarjanipan kautta takaisin belkun omaan järjestelmään. vapaa paluu tarvitaan silloinkin lohkolta tankiin. mutta helpoin lienee kytkeä niin kuin se on edelleisellä omistajalla ollut kytkettynä. belkku ehkä tarvii liittimiä ja letkuja
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Koras kirjoitti. hyvin todennäköisesti se kääntövarsi on irti toteemin pohjasta tai taipunut pahasti.
silmällä kahtottuna noin 5cm jää tilaa kardaanin ja nivelen väliin-
kuormaajan kytkentään on monta vaihtiehtoa. joko paine liittimeen ja paluu vapaasti öljysäilöön. tai sitten pumpulta paine letku suoraan kuormaajan ventiilistölle. ja sieltä sarjanipan kautta takaisin belkun omaan järjestelmään. vapaa paluu tarvitaan silloinkin lohkolta tankiin. mutta helpoin lienee kytkeä niin kuin se on edelleisellä omistajalla ollut kytkettynä. belkku ehkä tarvii liittimiä ja letkuja
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tiedän, että tunnet belarukset hyvin, mutta huomaan, että et ole ajanut sellaista belarusta, jonka ohausvarsi on löysästi kiini toteemin booreissa, sellaisella ei ajaessa ei kädet riitä tiellä pyssymiseen. On totta, että on monta vaihtoehtoa hydrauliikan kytkentään. Minä pididin käytännöllisimpänä sellaista, että otin paineen edessä oolevastta kakkos vivun ulosotosta 1/2" letkulla ja paluu kuormmaajan paluusta 3/8" letkulla öljysäiliön suodattimen kautta tankkiin. Pari selitystä, letkujen koko minulla oli sarjaan kytkettynä sykepatu tyyppinen karsintä katkonta prosessori. Paineen otin sen vuoksi belkun lohkosta, kun minun kuormaajani oli tuppisonituksella ja käytiin sitä myös toisessa belaruksessa. Sen kytkennän huono puoli on, että belkun lohkon shokkiventtiilit estivät paineen noston säätämääni 190 , Vanhemmassa belaruksessa on tarvike lohko, siinä saan paineet mieleisikseni.
Viimeksi muokannut er3004, 14 Heinä 2014, 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jju
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Elo 2013, 19:37

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja jju »

Tervehdys!
Joo, ehdin jo kokeilemaan sitä kourakuormaajaa. Otin paineen lohkolta, jota käytetään vivulla toinen vasemmalta. Se lukkiutuu työasentoon, keskellä vapaa ja ylös käännettäessä paine pääsee pois järjestelmästä. Paluun pistin suoraan tankin yläpuolella olevaan pikaliittimeen. Homma toimii, kunhan vaan sormet tottelisivat kuormaajan vivustossa. Tuli kuiten pieni moka, paluuletku on myös puolituumaa ja on totta, että se saisi olla kolmeneljäsosa tuumaa. Mutta josko se toimisi näikin, tai taidanpa vaihtaakin sen paksumpaan letkuun.

Se nivel minua vielä ihmetyttää. Häätyypä ruveta katselemaan sitä tarkemmin ohjekirjan kanssa. Ilmeisesti se on jotenkin irti, koska se on niin lähellä kardaania.

Kiitos vinkeistä!
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Niitä niveliä on kahdenlaisia, minullakin raidetankossa on päissä sellaiset, jossa on normaali mutteri alapuolella, mutta sisimmäisissä on jokin aivan erilainen matalakantainen, jossa on se kertomanni neliskulmainen kolo. En ole joutunut pitkän belarus urani aikana vaihtaan yhtään niveltä, vanhin on - 75 vuosimallia.
jju
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Elo 2013, 19:37

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja jju »

Jahas, meillä siinä uudessa nivelessä on ulkoneva kanta, joka vastaa kardaaniin. Taidanpa ratkaista ongelman ottamalla "rälläkän" käteen ja tasoitan kannan. Voipihan sitä niveltä tiukkoa meisselin ja vasaran kanssa, jos se on tarpeen.

Kiitos viestistä
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja ukki »

Onko siihen vaihdettu joskus takaveto mallin kääntövarsi toteemin alle? On muuten korkeampi malli, eikä siten sovi nelivetoon. Vai onko se raidetangon pää väärin päin? Kun olisi kuva niin auttaisi paljon neuvoja antaessa. Ei se rälläkkä aina kaikkea ratkaise, vaikka siihen josku on pakko turvautua.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja Vilske »

ukin kanssa samaa mieltä.
Kuva kääntövarresta olis kyllä aika hyvä juttu ongelman ratkaisussa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jju
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Elo 2013, 19:37

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja jju »

Ei kai se pää ole väärinpäin, eli kiinnitysmutteri yläpuolella ja renkaan puolella kiinnitysmutteri alapuolella? En tiedä, onko siihen vaihdettu takavedon kääntövarsi, ostimme sen viime kesänä entiseltä työkaverilta. Hän on taas ostanut sen käytettynä jostain? Tota, seuraavan kerran kun käyn mökillä, otan siitä valokuvan.
Minulla on kuitenkin sellainen mielikuva, että se kääntövarsi kaartuu alaspäin ja siinä alaspäin kaartuvassa osuudessa ovat nämä raidetangonpäät kiinni.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Lähetän pari kuvaa, joita käy ilmi, että raidetankon sisemmissä nivelissä on erilainen alapuoli, kui ulommaisissa nivelissä.
Oletan siihen kuuluvan erilainen raidetanko, tämä on todennäköisesti takavetoisen raidetanko.

https://www.dropbox.com/s/w4ez15jyqqywv ... C3%A4t.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/s/1cnophj5yjwh4 ... ulompi.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/s/dpzdzh7fb65ax ... ulompi.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
jju
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Elo 2013, 19:37

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja jju »

Tota noin, Siis raidetangon sisempi nivel on erilainen kuin ulompi nivel? Ymmärsinkö oikein? Siinä meidän uudessa raidetangossa oli kumpikin nivel, sisempi ja ulompi samanlaisia.
Se ekakuva, jossa oli tämä sisempi puoli kuvattuna, on tismalleen saman näköinen kuin meidän Belkussa. Pitäisiköhän minun alkaa hakemaan sitä syytä totemiin kiinnityksestä, eli siitä kääntövarren kiinnityksestä.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: 820 ja kourakuormain

Viesti Kirjoittaja er3004 »

jju, Kirjoitti,


Jahas, meillä siinä uudessa nivelessä on ulkoneva kanta, joka vastaa kardaaniin. Taidanpa ratkaista ongelman ottamalla "rälläkän" käteen ja tasoitan kannan. Voipihan sitä niveltä tiukkoa meisselin ja vasaran kanssa, jos se on tarpeen.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jos tämä tämä nivel jonka hankit on lähettämäni ensimmäisen linkin mukainen matala kiristysruuvinen, niin mitä siitä rälläköisit. Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, Jos siinä on normaali mutterikirisstys niin se on takavetoiseen tarkoitettu. Asia on minun kohdaltani loppuun käsitelty.
Vastaa Viestiin