B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kariksalo
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Loka 2014, 19:46

B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja kariksalo »

Belarus 521, parin starttaus yrityksen jälkeen akut hiipu ja laitoin lataukseen. Uudelleen kokeillessa ei tapahtunu mitään, ei edes naksausta. Startti pyörii meisselillä kytkiessä, mutta solenoidi sökö. Sit alko hämmästely.

Varaosaluetteloista katsoessa kaikki samannököset startit on 24V, mutta kun mun koneessa on 12v, jep. 2kpl 105ah akkuja kytketty rinnan kiinteesti ja suoraan starttiin. Ei mitään releitä näkyvissä missään matkanvarrella. Jos edes tietäs minkä näköstä relettä (12-24v) pitäs ettii, niin konehuonees vois ol jossai piilos vie paikka mihin en oo kattonu. Mut nyt kaksi kysymystä viisaammille.

1) Voiko 24v startti toimia 12v niin että moottori lähtee käyntiin (aina ollu vähä hankala käynnistyy) vai onko toi oikeesti 12v startti.
2) jos jännitteen vaihtorelettä ei enää oo olemassakaa ja startti 24v, niin löytyykö 12v startteja 521:seen? Sillä muuten solenoidin lisäksi tarvin sen jännitteen vaihtoreleen.

Nii ja mistä kannattaa kysellä osia?

K

ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja ukki »

Onko siellä teillä päin pakkasta? Jos on, niin veikkaan, että solennoidi on vain jäässä. Kokeleppa lämpöpuhaltimella lämmittää solennoitia, sitten kokeile startata. Joko lähtöö.

Jossain noissa vanhoissa viesteissä ole tästä aiheesta joskus kirjottanut (muistelen niin)

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966

kariksalo
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Loka 2014, 19:46

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja kariksalo »

Ny ei ollu pakkase vaikutusta. Selkee sinisen sauhun poistuminen tapahtunu ja sähköt ei enää toimi. Osat liikkuu hyvin. Solenoidin käämiä en päässy kattoo missä kunnossa on kun on kasattu jotenkin runttaamalla kuoreen/putkeen lommot, ettei poistu enää, ilman väkivaltaa.

katoi
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja katoi »

521 ja 501 on sama starttimalli 12 V.
Startin tyyppi ST-212.
Solenoidi tyyppi RS-212 ja RS-502 tyyppinen suojarele.
Tässä kuva
Liitteet
Kuva0061.jpg
Kuva0061.jpg (316.27 KiB) Katsottu 6265 kertaa

katoi
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tuo kuvassa oleva ei ollutkaan enää alkuperäinen vaan vaihdettu iskra starttiin. Ei kannata hirveästi rassautua vanhan startin kanssa kun uusi alennusvaihteellinen maksaa virossa alta satasen ja pyörittää alkuperäistä mallia rivakammin vähemmällä virralla.

kariksalo
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Loka 2014, 19:46

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja kariksalo »

Kiitos tiedoista. Katsoin tänään päivänvalossa starttia ja kyljestä löyty kirjoitusta joka alkoi - 12B 3,5KB ..... joten startti on arvattavasti 12v ja 3,5 kw

Elikkä virosta tilaamaan varaosa starttia...

Jaa olisko vinkkiä mistä firmasta kannattaa kysellä?

katoi
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja katoi »

Hakusanalla startti löytyy tältä forumilta runsaasti tietoa starteista. Tuoltahan ne belkun osat tulee edullisimmin http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Veikkaisin, että tuo olisi passeli http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false; alennusvaihteella. Jubanan tekemä ja tuossa lisää infoa http://catalog.jubana.eu/en/starter/123708101" onclick="window.open(this.href);return false;

=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

521:ssä on ollut vajaan vuoden kiinni kyseinen startti. Lähtee varmasti, ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993

kariksalo
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Loka 2014, 19:46

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja kariksalo »

Käyntiin lähti, pitkän veivauksen jälkeen (+3'c)

Virosta tilasin startin ja posti toi kirkonkylälle, jossa vaihdoin startin rahaan. Tänä aamuna asensin paikalleen. Ohjeet oli että 20 s starttia ja 30 sek taukoa max 3 kertaa... no 4. kerta sit venuttamalla vasta lähti käyntiin. Aika kuumaksi tääkin malli tuli kun hurjat virrat kulkee läpi.

Seuraavaksi sit moottorin lämppärin korjausta jotta käynnistyy pakkasilla paremmin. On sellanen vesikierto-diesel-lämmitin olemassa, mutta en oo vuosien varrella saanut kertaakaan toimimaan ja pakkas raja on -10'c sen alta on turha edes yritää ilman jotain uusia konsteja.

=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: B 521 solenoidi kaput ja hämmästely alkoi

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Kuullostaa kyllä minun korvaan vähän siltä, että vikaa on jossain muuallakin. Jos on akuissa virtaa, suuttimet kunnossa ja hehkut pelaa, niin etukammiokoneen pitäs kyllä hyrähtää melko vähällä vaivalla tulille. Etenkin tuo huono käynnistyvyys jo plusasteiden puolella epäilyttää. Onko polttoainepuoli varmasti kunnossa?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993

Vastaa Viestiin