Sivu 1/2

Etunapojen huohotus

Lähetetty: 10 Elo 2007, 17:06
Kirjoittaja Torsti
Nimimerkki ukki käski linkittää tämmöset kuvat:

http://www.belkku.fi/etunapa1.JPG
http://www.belkku.fi/etunapa2.JPG

Nelivedon etunapoihin tehty huohotinputket. Ukki varmaan valaisee lisää, tai idean toteuttaja, jos käy palstalla...

Lähetetty: 10 Elo 2007, 20:04
Kirjoittaja =MTZ=
Samanlaista systeemiä olen itsekin miettinyt useampaan otteeseen. Onko tuossa siis porattu reikä siihen roppuun ja laitettu joku nippa, vai tehty kokonaan uusi roppu?

Lähetetty: 10 Elo 2007, 20:15
Kirjoittaja EJH10
Taitaa olla just porattu reikä roppuun ja ympätty letkunnippa siihen. Safematicin rasvarin letkut ja nipat sopii tuohon huohottimien rakenteluun kuin nyrkki silmään, on helppo vetää letkujen päät vaikka syylärin korkin juureen, niin jää luultavasti veenpinnan yläpuolelle. Eikös muuten nuissa yläkulmavaihteissa oli myös huohottimet tarpeelliset.

Lähetetty: 12 Elo 2007, 18:21
Kirjoittaja Torsti
No niin, siinähän se näkyy! Nämä jipot kun tekee niin luulis etunapojen pysyvän ruodussaan.

Lähetetty: 12 Elo 2007, 20:12
Kirjoittaja ukki
Porataan öljytulpaan 9 mm reikä ja tehdään kierre 1/8 R tapilla. R= kartiokierre tappi.

Rasvanipasta porataan sisäosa pois. Letku nippaan kiinni ja letku kiinnitetään pellistä tehdyllä pannalla ylimmäisen pultin alle pyörän napaan. Letkun päähän tehdään sopivan kokoisesta kupariputkesta 90 asteen mutka kappale, joka varmistetaan lemmarilla.

Käytössä tulee muistaa, jotta ei "uita" napoja ainakaan syvässä rapakossa.

Kronoksella oli kulmavaihteet tehty "huokuviksi", mutta ei pyörän napaa. Näin ainakin kuvasta katsomalla ymmärsin? Onko näin?

ukki.

Lähetetty: 13 Elo 2007, 10:08
Kirjoittaja Vilske
Hyvät systeemit on pojat kehitelleet, varmaan tonne kulmavaihteeseenkin sitä painetta kehittyy ja alkaa öljyt karkailemaan vikapaikkoihin esim. pystyputkea pitkin alas alennusvaihteeseen (etunapa). Itse ainakin huomasin että tuolta alennusvaihteesta alkoi paineet karata tuota pystyputken ja alennusvaihteen saumasta josta pyörä kääntyy. Varsinkin etukuormain käytössä jousituksen n. 30mm aikaan saama liike sai lämpimällä kesäsäällä öljyn oikein tihkumaan tuosta kyseisestä saumasta.
Tehtaalla ovat muuten laittaneet superlonista leikatun tiivisteen pystyputken ja kulmavaihteen väliiseen liitokseen ja sillä on ikävä taipumus kerätä kosteutta.
Yhdessä vähäisen käytön ja kevyen kuormituksen takia ei jousitus liiku kuten on suunniteltu ja yhdessä ruosteen kanssa saattaa joskus jopa olla vaikeuksia saada pyöriä kääntymään haluttuun suuntaan.
Kyseiset superlonit on varmaan heitetty roskiin kun on tehty huoltoa joko öljyvuotojen tai huonon kääntyvyyden takia.

Lähetetty: 29 Loka 2007, 17:08
Kirjoittaja Jones
Meillä on kans kuolannu öljyä sieltä navan ja kulmavaihteen välistä, joten varmaan olis syytä laittaa huohotin ja uusia öljyt. kuulin että kannattais laittaa vaseliinia siihen kulmavaihteeseen... mitäs meinaatte? ite en oo vielä ehtiny perehtyä siihen mutta jos sielä öljyn pitäis pysyä niin kai vaseliinikin vois toimia? tai sitte jäykempi öljy?? etuja vois olla että se ainakin pysyy varmemmin sisällä ja kai se voitelee sen, ainakin jos sen huohottimen siihen laittaa.

Lähetetty: 12 Marras 2007, 00:22
Kirjoittaja Harre
Kah, olettepa keksinyt helpon konstin ylimääräisten paineiden pois päästämiseen navoista.
tarvitsee itsekkin koittaa moista omaan 525:een, kun kesällä öljyä tihkuttaa pois navoista. uudet tiivisteetkin on jo ostettu, muttei asennettu...

Re: Etunapojen huohotus

Lähetetty: 12 Touko 2013, 20:02
Kirjoittaja MTZ 1025
Rakentelin etunapojen huohottimet myös 825:een.Laitoin ilmansuodattimeen imuputkeen pienen kulmaliittimen, joka toimii injektori systeeminä.Kulmasta tein linjat etunavoille.Tällä rakentelulla ennen vuotavat navat ovat ruvenneet pysymään kuivina.Materiaalina käytin keskuvoitelun nippoja ja letkuja.
Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?

Re: Etunapojen huohotus

Lähetetty: 12 Touko 2013, 21:17
Kirjoittaja Vilske
MTZ 1025 kirjoitti:Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
Tänään just katselin 920S( suoralla akselilla) toisen etupyörän navan stefan juuressa olevan hieman kosteutta johon pöly on tarttunut, onhan se jo siinä pyörinyt vajaan 4000h 8)

Toiselle puolelle jouduttiin vaihtamaan uusi etunapa viime kesänä kun laakeroinnissa tuntu olevan hieman sanomista ja olikin mutta suurin vika olikin sitten etuperässä :roll:

Toisessa belkussa oli uutena murroksen juuristefassa vuoto joka vaihdettiin takuuna, muistaakseni tehtaalla oli silloin ideana tunkea superloonia huottimen hatun sisälle pölyn pääsyn estämiseksi se kun poisti niin alkoi paineet tasaantumaan.

Re: Etunapojen huohotus

Lähetetty: 12 Touko 2013, 21:55
Kirjoittaja mtz82
Jos tolpat joutuu purkamaan, kannattaa porata reikä sisemmän pystyputken puoliväliin niin loppuu öljyn nousu alakulmasta, eikä tarvitse tehdä huohottimia. Ne on arat rikkoutumaan metsäajossa. Yläkulmassa huohotin taitaa olla ainoa ratkaisu.

Vaseliini on yläkulmassa varmasti parempi kuin ei mitään, mutta kierrosluku on senverran suuri ettei se ole paraskaan voiteluaine sinne.

Re: Etunapojen huohotus

Lähetetty: 15 Touko 2013, 15:40
Kirjoittaja Torsti
Tuo reikä on kyllä ehdottomasti paras ratkaisu, mikäli sen saa vielä sopivasti tehtyä.

Ihme kun eivät ole jo tehtaalla poranneet sitä...

Re: Etunapojen huohotus

Lähetetty: 15 Touko 2013, 21:15
Kirjoittaja 920GL
MTZ 1025 kirjoitti:Rakentelin etunapojen huohottimet myös 825:een.Laitoin ilmansuodattimeen imuputkeen pienen kulmaliittimen, joka toimii injektori systeeminä.Kulmasta tein linjat etunavoille.Tällä rakentelulla ennen vuotavat navat ovat ruvenneet pysymään kuivina.Materiaalina käytin keskuvoitelun nippoja ja letkuja.
Toisessa Belkussa (1025) jossa on suora akseli, luulin ongelmien olevan ohi ja huohottimien hoitavan hommansa.Käytäntö vaan osoitti toisin, vuosi todella paljon maantieajossa.
Rakensin huohottimet letkujen päähän lokasuojan rautaan.Tämä ratkaisu on testaamatta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa suoran akselin kanssa?
Tuossa mun kolmossarjalaisen suorassa akselissa oli sama, agrikymillä sit sanoivat että öljyn pinnan jättää n. sentin vajaaksi tarkistuspropusta niin ei tuu öljyt ulos. Ja on pitäny paikkansa...ja kyseinen määrä ei kai sit vaikuta voiteluunkaan.

Re: Etunapojen huohotus

Lähetetty: 19 Touko 2013, 09:41
Kirjoittaja Petri
920GL kirjoitti: Tuossa mun kolmossarjalaisen suorassa akselissa oli sama, agrikymillä sit sanoivat että öljyn pinnan jättää n. sentin vajaaksi tarkistuspropusta niin ei tuu öljyt ulos. Ja on pitäny paikkansa...ja kyseinen määrä ei kai sit vaikuta voiteluunkaan.
Eli onko tämä nyt tulkittavissa niin, että antaa huohottaa vaan, lopulta öljymäärä asettuu tasoon, jossa ei enää vuoda ulos, mutta riittää kuitenkin voiteluun?

Petri

Re: Etunapojen huohotus

Lähetetty: 19 Touko 2013, 21:56
Kirjoittaja 920GL
Oman kokemksen perusteella näin oli, toisen kerran kun vaihdoin akseliin oljyt niin jätin sen sentin vajaaksi eikä sen koommin oo huohottanu öljyä pois..kestävyydestä en osaa sanoa kummempaa, on se nyt 1500 tuntia ainakin kestäny.