Sivu 1/1

d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Lähetetty: 04 Tammi 2015, 18:15
Kirjoittaja 8kymppi
Kuva
Kuva
Mikähän on kolhinut mäntää?
Kannessa näkyy myös muutama kolhu, onkohan venttiili lohjennut /katkennut ja
mäntä on vain kylmästi jätetty vaihtamatta. Kansi on ollut aikaisemmin auki.

Vai onko palotilan reunoilla taipumusta lohkeiluun?
Suuttimet oli suurinpiirtein kunnossa kun testailin.

Re: d240 mäntävaurio

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 21:39
Kirjoittaja Torsti
Kaipahan siellä venttiili on välissä käynyt, ei tuo lämmönkään tekosilta näytä.

Re: d240 mäntävaurio

Lähetetty: 09 Tammi 2015, 23:16
Kirjoittaja mtz82
Kuoppiahan tuossa on selvästi, männässä, kannessa ja kummassakin venttiilissä. Imusieraimesta vetässy jotain sisään, ja menny pakopuolelta ulos kun on hakkautunu tarpeeksi pieniksi.

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Lähetetty: 12 Tammi 2015, 18:46
Kirjoittaja 8kymppi
Kyllä tässä täytyy uskoa ulkopuoliseen vauriotekijään.

Keskustelin kaubamajan myyjän kanssa männistä,
Puhuin mahdollisesta turbotuksesta ja siihen ehdotettiin D245 koneen mäntiä.
Ymmärtääkseni turbokoneessa puristus jätetään hiukan alhaisemmaksi.. miten käy käynnistymisen ääriolosuhteissa.
Toinen ero taitaa olla helman pinnoitus.
Onko foorumilla kokemuksia uudentyypin männistä vaparissa?
http://www.ktd.hu/index.php?lang=English&page=porshni" onclick="window.open(this.href);return false;
Harrastuskäyttöön tulevassa koneessa kestää varmaan kumpikin ratkaisu, mutta mietitään silti.

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Lähetetty: 13 Tammi 2015, 01:18
Kirjoittaja MtZ525
8kymppi kirjoitti:Kyllä tässä täytyy uskoa ulkopuoliseen vauriotekijään.

Keskustelin kaubamajan myyjän kanssa männistä,
Puhuin mahdollisesta turbotuksesta ja siihen ehdotettiin D245 koneen mäntiä.
Ymmärtääkseni turbokoneessa puristus jätetään hiukan alhaisemmaksi.. miten käy käynnistymisen ääriolosuhteissa.
Toinen ero taitaa olla helman pinnoitus.
Onko foorumilla kokemuksia uudentyypin männistä vaparissa?
http://www.ktd.hu/index.php?lang=English&page=porshni" onclick="window.open(this.href);return false;
Harrastuskäyttöön tulevassa koneessa kestää varmaan kumpikin ratkaisu, mutta mietitään silti.
Eihän se turbo koneen mahdollinen matalampi puristussuhde ole suoraan verrannollinen puristuspaineiden kanssa, itse olen haaveillut kanssa useamman vuoden turbotuksesta ja viimme kesänä jo Pietarissa sopivaa pakosarjaa hypistelin veen en raskinnut ostaa.

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Lähetetty: 13 Tammi 2015, 16:22
Kirjoittaja =MTZ=
Muistaakseni mäntien lisäksi oli eroa myös nokka akselissa.

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Lähetetty: 13 Tammi 2015, 23:04
Kirjoittaja mtz82
Mäntien korkeudessa ei saakkaan olla eroa, puristussuhde-ero tehdään nimenomaan palotilan koolla kun homma hoidetaan oikein. Männän ja kannen väli pitää säilyä samana, liian pienestä välistä seuraa venttiilien kosketus, ja liian suuresta karstaleikkautuminen.

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Lähetetty: 25 Tammi 2015, 01:11
Kirjoittaja 8kymppi
Remontti edistyy.. pitäähän se kansikin vielä käydä läpi.
Venttiilijouset oli melkoisen kuoleentuneet, ja olipa männissäkin selvät jäljet pakoventtiileistä.

Kannen 17 ja 28mm pakkastulpat onkin vähän hakusessa, taitaa nippelit.com olla ainoa vaihtoehto.
Isot tulpat olisikin kohta päästäneet nesteet öljyn joukkoon,
vaikka muuten syöpymiä on ollut yllättävän vähän.

Ohjureita vaihtaessa huomasin että uusissa on tila kumeille.
Kannattako laittaa venttiilivarren kumit?
Vai onko niistä enenmmän haittaa, varsinkin rikittömällä nykylöpöllä..
Kuva

Re: d240 moottoriremonttia-mäntävaurio

Lähetetty: 26 Tammi 2015, 19:16
Kirjoittaja 8kymppi
Posti toi uuden kampiakselin, ja pääsin vertailemaan..
Vanhasta (vm.77) löytyy painoa 37kg tarvikeakseli 31.5kg henkiövaa'alla punnituna.
Painolimput on molemmissa.
viiden kilon painoero tuntuu melkoisen isolta..
Valu on toteutettu hiukan eri tavalla, ja leima 240 löytyy.

Onko sitä kompensoitu uudemmissa painavammalla vauhtipyörällä?
Tarkoitus olisi koota omalla vauhtiksella, ja porata toisen keskitystapin reikä seitsämännelle pultille sopivaksi.

Akseli on mallia halpis, mutta uusi orginal painaa kuulemma saman.

Sitkeydessä luultavasti häviää, tärinäherkkyys mietityttää eniten.

Onko kokemuksia akselin vaihdosta?