Sivu 1/2

825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 12:35
Kirjoittaja Petri
Kyntäessä alkoi kuulua kummaa vaimeaa kolahtelua. Ei löydy päällepäin näkyvää vikaa, hiljeni välillä, välillä taas kului. Onneksi kotoa soitettiin syömään, pihassa oli sitten sylkenyt jo öljyäkin ulos aika lailla. Lopputulemana huomasin, että takasillan kotelo (korjaamokäsikirjan sivun 119 kuvassa 13.) on murtunut ja uloin laakeri on kuulia vailla. Pikkaisen ehkä akseli on ylöspäin taipunut, kun se uloin laakeri oli pois ja kuitenkin nelisiipiset perässä.

Montakohan tonnia menee? Itse en osaa ehkä ehdi, eli pitää laittaa joku alan ammattilainen töihin. Lähinnä hirvittää tuo akselin "taipuma" eli onko kuinka syvältä syönyt pooreja ja hammaspyöriä vai selviääkö pelkällä koteloiden ja ulompien laakereiden vaihdolla?

Olisi tietysti pitänyt hälyytyskellojen soida, kun noin viikko sitten katsoin, että akselin tiivisteestä näyttää vähän öljyä tihkuvan...

Petri

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 13:15
Kirjoittaja Pienviljelijä
Petri, nou hätää, vaikka harmittava takaisku sattuikin kohdallesi. Älä kuitenkaan enää liiku sillä metriäkään. Ellet itse halua avata (kohtuullisen helppoa), niin pane jonkun paikallisukon avaamaan tuon takasillan ja lähetä minulle lista tarvittavista varaosista. Saan ne Kostamuksen kautta aika nopeasti (http://www.astaworld.ru" onclick="window.open(this.href);return false;) ja edullisesti.

Terveisin,
Ilmari
Lupinki
Suomussalmi

ilmari@belkku.fi

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 14:48
Kirjoittaja katoi
Tuli hankittua viisumit Venäjälle ja tarkoitus käydä Kostamuksessa halvoilla ostoksilla. Missä on Pienviljelijä Kostamuksessa tuo Belarus osien kauppa. Jos vaikka olisi joskus asiaa. En osaa Venäjää.

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 14:52
Kirjoittaja Pienviljelijä
Tässä:

http://www.astaworld.ru/shops?shop=46" onclick="window.open(this.href);return false;

Homman nimi on, että tavara tilataan etukäteen (Pietarin Astan kautta) ja he ilmoittavat kun se on saapunut (4-5 päivää). Toimii hyvin, mutta silti en ryhdy välittämään tavaraa muille (menee aikaa ja hermot). Petri on tuttu mies ja hädässä; se on poikkeustilanne.

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 16:33
Kirjoittaja Petri
Petri kirjoitti:Kyntäessä alkoi kuulua kummaa vaimeaa kolahtelua. Ei löydy päällepäin näkyvää vikaa, hiljeni välillä, välillä taas kului. Onneksi kotoa soitettiin syömään, pihassa oli sitten sylkenyt jo öljyäkin ulos aika lailla. Lopputulemana huomasin, että takasillan kotelo (korjaamokäsikirjan sivun 119 kuvassa 13.) on murtunut ja uloin laakeri on kuulia vailla. Pikkaisen ehkä akseli on ylöspäin taipunut, kun se uloin laakeri oli pois ja kuitenkin nelisiipiset perässä.
Petri
No niin, Fiiulla samaa tietä takaisin ajaessa näki, että oli alkanut sylkeä öljyjä ulos noin 200 metriä ennen kotipihaa. Eli sen verran on ajettu ilman uloimman laakerin kuulia. Pienviljelijän kommentti saattaa olla ihan paikallaan; josko sieltä sisempää olisi hieman väärät kosketuskulmat hioneet rattaita vain "kohtuullisesti", niin tuon kotelon vaihto ei ehkä olisi ihan kohtuuton juttu? Onnistuuko vaihto ilman, että lähdetään sisuskaluista liikkeelle? ja sitten jännitetään lähiajat, ilmaantuuko muita ongelmia? Vaiko kerralla täysi avaus?

Petri

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 16:39
Kirjoittaja Vilske
Jeesataas täältäkin :wink:
Kotelo (banjo) 35 kg.
Akseli 35.25 kg.
Laakeri 217 2 kpl.
Tiiviste uloin
Tiiviste sisä
Vetoakselin 2.2-80x105-1 stefaa ei näköjään tuolla ollut.
Yht.375.78€ sis. Viron alv20% jos on Ly-tunnus niin saa tilattua ilman veroa.
Tuolta näkee varaosanumerot
http://www.agrodetale.lt/traktoriai/rea ... 80-82-820/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja Venäjäksi
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 19:03
Kirjoittaja katoi
Pienviljelijä kirjoitti:Tässä:

http://www.astaworld.ru/shops?shop=46" onclick="window.open(this.href);return false;

Homman nimi on, että tavara tilataan etukäteen (Pietarin Astan kautta) ja he ilmoittavat kun se on saapunut (4-5 päivää). Toimii hyvin, mutta silti en ryhdy välittämään tavaraa muille (menee aikaa ja hermot). Petri on tuttu mies ja hädässä; se on poikkeustilanne.
Kiitos tiedosta ! Ei tarvitse välittää osataan sitä itsekin hakea ja tarvittaessa saadaan tulkiksi henkilö, jolla sekä Venäjän että Suomen kansalaisuus.

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 19:34
Kirjoittaja Pienviljelijä
No, hyvä! Tässä muuten tuorein tilaukseni: toinenkin PTU-ikärengas pamahti, koko 12-16 (L-163). Sain siihen seuraavan tilausvahvistuksen. Sähköposti (johon tehdään tilaukset venäjäksi) on siis liv@astaworld.ru ja tilauksen vastaanottaja Aleksei Aleksejevitsh Jegorov. Huippupalvelu, kerrassaan!

Добрый день, Ваш номер заказа № 974904. Сотрудники магазина свяжутся с Вами когда шина будет в магазине. Ориентировочно 08.06.2015. Удачи.

С уважением,
Егоров Алексей Алексеевич,
Специалист интернет-магазина
Ассоциации <АСТА>

Санкт-Петербург, ул. Земледельческая, 3
раб. тел. +7(812)449-49-39, доб. 1341
моб. тел. ,+7(901)305-92-90
liv@astaworld.ru
http://www.astaworld.ru" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 20:25
Kirjoittaja ukki
Tarkoitatko taka-akelin kuorta (panjo putki) ja sen latva laakeria (päädyn laakeria)? Jos kyseinen osa, on remontti helppo, nostaa rengasta , tukevat telineet alle, rengas, sekä napa pois ja panjoputki irti perästä. Akseliin vaihtaa uuden laakerin, tiivisteet ja uusi panjoputki tai sitten käytetty. Eipä ole monen tunnin juttu, kun osat vain saapusilla.

Pääty laakeri loppuu, kun ei enää ole niissä rasvanippa kuten ennen. Kyntäessä tulisi lisätä öljyä perään tai ainakin ajaa välilllä toisinkin päin traktori kallellaa, jotta latvalaakeri saa voidetta. Tämä vaiva poistuu, jos on kääntöaura.

ukki

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 22:29
Kirjoittaja Petri
ukki kirjoitti:Tarkoitatko taka-akelin kuorta (panjo putki) ja sen latva laakeria (päädyn laakeria)? Jos kyseinen osa, on remontti helppo, nostaa rengasta , tukevat telineet alle, rengas, sekä napa pois ja panjoputki irti perästä. Akseliin vaihtaa uuden laakerin, tiivisteet ja uusi panjoputki tai sitten käytetty. Eipä ole monen tunnin juttu, kun osat vain saapusilla.

Pääty laakeri loppuu, kun ei enää ole niissä rasvanippa kuten ennen. Kyntäessä tulisi lisätä öljyä perään tai ainakin ajaa välilllä toisinkin päin traktori kallellaa, jotta latvalaakeri saa voidetta. Tämä vaiva poistuu, jos on kääntöaura.

ukki
Kyllä se helpoimmillaan vaikuttaa tuollaiselta.... Ehkä pitää kohottaa hyttiä vähän, sekin näyttää tuohon panjoputkeen pultatulta. Tai jos ei yhtään tipahda, niin ehkä sinälläänkin. Suurin epäilykseni on tuo pienen kulmavirheen kanssa ajettu 200 metriä, josko se on syönyt sisempää jotain.

nyt on kuitenkin 15 ha mullosta ja tiistaiksi ennustettu sadetta eli toisilla koneilla koetetaan saada siemenet piiloon huomenna. Ehkä sitten tiistaina teltta siihen päälle ja purkutöihin.

Petri

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 22:35
Kirjoittaja Petri
ukki kirjoitti:Tarkoitatko taka-akelin kuorta (panjo putki) ja sen latva laakeria (päädyn laakeria)? Jos kyseinen osa, on remontti helppo, nostaa rengasta , tukevat telineet alle, rengas, sekä napa pois ja panjoputki irti perästä. Akseliin vaihtaa uuden laakerin, tiivisteet ja uusi panjoputki tai sitten käytetty.
ukki
Eli uusi puoliakselikin olisi loppupelissä turha?

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 21 Kesä 2015, 23:36
Kirjoittaja Vilske
Petri kirjoitti:
ukki kirjoitti:Tarkoitatko taka-akelin kuorta (panjo putki) ja sen latva laakeria (päädyn laakeria)? Jos kyseinen osa, on remontti helppo, nostaa rengasta , tukevat telineet alle, rengas, sekä napa pois ja panjoputki irti perästä. Akseliin vaihtaa uuden laakerin, tiivisteet ja uusi panjoputki tai sitten käytetty.
ukki
Eli uusi puoliakselikin olisi loppupelissä turha?
Tuossa aikaisemmassa viestissäni halusin hahmottaa mitä pahimmassa tapauksessa tuo korjaus maksaisi osien osalta.
Varmimman osa tarpeen saa kun purkaa akseliputken irti ja katsoo mitä osia on mennyt käyttökelvottomiksi.
Sisempiäkin laakereita on mennyt vaikka ovat jatkuvasti liikkeessä ollessa öljykylvyssä, ihmisten tekemiä ne belkutkin on.

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 23 Kesä 2015, 19:55
Kirjoittaja Petri
Nyt irroitettu rengas ja meditoitu vesisateessa vieressä. Käsin pyörittäessä tuntuu aika hyvältä, aika tasaisesti ilman rohinoita pyörii. Tuli vain mieleen kevytremontti, jossa vaihtaa pelkän panjoputken, uloimman laakerin, laakerikannen ja tiivisteet kaikki tietty. Onko akseli otettava pois tässä tapauksessa (ja vaatiiko se operaatio sitten "syvempää" avaamista?) vai voiko se olla paikallaan operaation ajan?

Hytin kiinnitysrauta ja etukuormaimen tukikin näyttävät olevan pulttityönä poistettavissa, eli ihan kohtuulliselta näyttää tältä osin.

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 23 Kesä 2015, 20:39
Kirjoittaja Pienviljelijä
Joo, jatka vaan purkamista (hytin kiinityspannat ja etukuormaajan kiinnityslevyt pois. Vaatii erillista tuentaa: lisää tunkkeja). Sen jälkeen tuo hajonnut kotelo pois, jolloin näet onko tuo puoliakseli (Полуось; räjäytyskuvassa no 48 ja varaosanumero 50-2407082-А) pysynyt suorana ja onko sisäinen laakeri ollenkaan vaihdon tarpeessa. Vilsken antama räjäytyskuva on mainio neuvonantaja tässä hommassa:

http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Tue tuo akselin pää vaakasuoraan asentoon, pölkyn avulla tai vaikkapa kuormausliinalla, joka on kiinni lokasuojassa. Veikkaan, että pärjäät pelkästään kotelon, uloimman laakerin ym tiivisteiden vaihdolla. Lycka till ja ota yhteyttä, mikäli tarvitset osia Kostamuksen kautta.

terveisin,
pienviljelijä pohjoiselta itärajalta
(tuskainen kun mansikkamuovin levitys ei edelleenkään onnistu märkyyden takia)

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Lähetetty: 23 Kesä 2015, 21:31
Kirjoittaja ukki
Ota päätylaippa pois ja vedä akseli ulos,( tulee kun vetäset voimakkaasti). Sitten vasta panjoputki irti, kepenee huomattavasti.


ukki