Pari sähköongelmaa...

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Petri »

825, vm. -88.

Startti ei ihan aina "lyö päälle". Eli vielä useimmiten (19/20 starttiyrityksestä) lähtee kuin ajatus "palmun alta", mutta toisinaan virta-avainta kääntäessä ei tapahdu mitään. Saattaa hyrähtää käyntiin toisella tai kahdenkymmenen virta-avaimen käännön jälkeen. Akkukotelossa ei napsu, virtamittarista tuon avaimen käännön kyllä näkee. Startti puolitoistavuotias Iskra, tähän asti pelannut kuin ajatus. Vielä ei siis paniikki päällä, mutta mistähän pitäisi tehdä jotain, ettei petä sitten kun on tosi kyseessä jossain etäpellon laidassa pimeänä syysyönä...

Sitten ehkä vähemmän Belarus-spesifi ongelma, vaikka tuossa ylläolevassa koneessa onkin: ajovaloja ei saa päälle. Tai tarkemmin: kun valokatkaisijasta laittaa ajovalot, niin itse lamput eivät syty, mutta kaukovalojen sininen merkkivalo kyllä. Puoli/pitkät valot napsuttelu ei vaikuta mihinkään. Silloin tällöin saattavat valot toimiakin, silloinkin tosin puolivaloilla se sininen palaa erittäin himmeästi. Mistähän nurkasta lähdetään osia vaihtamaan?

Petri
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja ukki »

Sulakkeet, katkaisimien kunto, polttimot ja niiden maadoitus.

Oletko vaihtanut virtalukkoa, jospa siinä vika, tai sitten huono kosketus akun maakaapelissa.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
asova

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja asova »

Puhdista akkujen navat ja akkukengät akkuharja työkalulla. Hanki ylesimittari ja mittaa minne asti jännite tulee: esim lampun liittimestä navat 56a kaukovalot ja 56b lähivalot niin muistelen toinen mittarin johdosita runkoon. Yleensä viat ovat aina löystyneissä, hapettuneissa, hankatuneissa johtimissa sekä järjettömissä asennuksissa.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Petri »

ukki kirjoitti:Sulakkeet, katkaisimien kunto, polttimot ja niiden maadoitus.

Oletko vaihtanut virtalukkoa, jospa siinä vika, tai sitten huono kosketus akun maakaapelissa.

ukki
Virtalukkoon ei ole koskettu, täytyy siis vain systemaattisesti alkaa käydä ongelmaa läpi. Toiveeni oli tietysti löytää joku oireisiin täsmäävä spesifi juttu... siis joku oikotie onneen ;-))

Sähköissä(kin) on koneessani jotain "järjettömiä asennuksia". Parkkivalot nimittäin palavat aina, kun päävirtakatkaisin on päällä. Ehkä sekin vika/ominaisuus jostain löytyisi, mutta tuleepahan käytettyä sitä päävirtakatkaisijaa ihan refleksinä. Sitten talouden muihin traktoreihin siirtyessä oikea käsi käy takana ihan itsestään.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kato moninapaliitin hydraulisäiliön päällä josko auttais, ainakin auki ja suhaus crc:tä tai vastaavaa että hapettumat poistuu.
Muutaman kerran itsekkin ihmetellyt palamatomia ajovaloja mutta polttimoiden vaihto uusiin auttoi.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja ukki »

Lainaus " Toiveeni oli tietysti löytää joku oireisiin täsmäävä spesifi juttu... siis joku oikotie onneen"

Sähköasennuksissa EI OLE oikotietä onneen, on hyvin äkkiä tarjolla tulipalo.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Itselläni valojen himmeänä palaminen ja yhtäaikaisesti kaukovalon merkkivalon himmeä hehku johtui ajovaloumpioiden sisällä olevasta huonosta kontaktista. Jos sulla on orkkis-825:n lamput niin se lampun kanta on aivan kelvotonta, jossa ohut kuparipellinlisu pitää johtoa paikallaan. Liitos hapettuu eikä se oikein kaksinen ole vaikka putsaisitkin. Ota uudet H4-polttimon kannat taikka pura vanhasta autonromusta ja liitä ne olemassaoleviin johtoihin. Tällöin on ainakin yksi ongelma systeemistä poistettu.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Petri »

Käynnistysongelma pysyi akun napojen (ja muidenkin liitosten) puhdistuksesta/tarkistuksesta huolimatta. Välillä, kun avain kääntää, kuuluu hyvin vaimea hurina/sirinä siitä akkujen päässä olevasta 12/24 boksista. Joskus kevyesti napsahtaa startin suunnallakin, mutta ei ota päälle.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin solenoidia voisi yrittää varovasti puhdistella. Startti on vajaat pari vuotta vanha, kyljessä lukee Letrika. Ja Belkku 825. Moista mötikkää startin kyljessä en ole koskaan vielä purkanut, kuivannut, puhdistanut ja öljynnyt (jossain aiemmassa ketjussa neuvottua); onko siinä jotain erityista huomioon otettavaa? Vai lähetäänkö jostain muualta liikkeelle?

Petri
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Ei ole käytännön kokemusta 24 volttisesta, mutta 12 volttisessa on startin välirele konepellin alla startin yläpuolella. Omasta oli siitä kärjet heikossa hapessa ja teki juuri tuota. Se rele on virtalukon ja solenoidin välissä, jotenkin tuntuisi että 24 volttisessakin on joku välirele kun siinä ohjataan solenoidin lisäksi salamarautaakin.
mtz82
flysurferi
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja flysurferi »

Kyllähän sen 12/24 boxin pitäisi selvästi naksahtaa kun avainta kääntää. Siellä on iso rele joka paukaa 24v päälle. Kokeile kopauttaa boxia jollain samalla kun käännät avainta. Silloin saattaa releen jumi aueta. CRC-suihkaus boxiin voi herkistää mekanismeja. Boxissa on myös ainakin yksi ellei kaksikin pienempää relettä. jotka vaikuttaa käynnistykseen. Mikäli ne on kärvähtäneet, voi korvaavan yleisreleen hankkia vaillkka Motonetistä. 70 ampeerista olen käyttänyt.Vinkki siihen löytyi joskus täältä foorumilta mutta en nyt löytänyt sitä ketjua. Varmaan vuosia vanha :D
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Petri »

flysurferi kirjoitti:Kyllähän sen 12/24 boxin pitäisi selvästi naksahtaa kun avainta kääntää. Siellä on iso rele joka paukaa 24v päälle. Kokeile kopauttaa boxia jollain samalla kun käännät avainta. Silloin saattaa releen jumi aueta. CRC-suihkaus boxiin voi herkistää mekanismeja. Boxissa on myös ainakin yksi ellei kaksikin pienempää relettä. jotka vaikuttaa käynnistykseen. Mikäli ne on kärvähtäneet, voi korvaavan yleisreleen hankkia vaillkka Motonetistä. 70 ampeerista olen käyttänyt.Vinkki siihen löytyi joskus täältä foorumilta mutta en nyt löytänyt sitä ketjua. Varmaan vuosia vanha :D
Kuinka tuon saa avattua? Avasin nurkissa olevat ruuvit, mutta kansi oli yhä aika tukevan oloisesti paikoillaan. Vieläkö jotain muuta auki vai ainoastaan ronskia vääntöä jostain nurkasta?
asova

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja asova »

Onko akkujen jännite yli 24 V, kun ne ovat sarjassa. "Salamarauta" ts. käynnistysrele kytkee akut sarjaan, kun rele saa ohjausvirran. Monesti siinä poksissa on kaksi sulakketta muistaakseni jotain 80 Ampeeria sellaisia metlliliuskoja. Ovatko sulakkeet ehjät ja kiristetty kunnolla ruuveillaan. Jos releen nokat ovat kuluneet ei kannata viilailla vaan hankkia uusi poksi. Maksaa Kauppamajassa noin 30 €.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Petri »

asova kirjoitti:Onko akkujen jännite yli 24 V, kun ne ovat sarjassa. "Salamarauta" ts. käynnistysrele kytkee akut sarjaan, kun rele saa ohjausvirran. Monesti siinä poksissa on kaksi sulakketta muistaakseni jotain 80 Ampeeria sellaisia metlliliuskoja. Ovatko sulakkeet ehjät ja kiristetty kunnolla ruuveillaan. Jos releen nokat ovat kuluneet ei kannata viilailla vaan hankkia uusi poksi. Maksaa Kauppamajassa noin 30 €.
Sulakkeet ehjännäköiset, en tosin ole kiristellut niitä ruuveja. Ehkä pitää laittaa tilaukseen, mutta nyt pitää saada kone liikkeelle tänään, siksi tämä avauskysely. On se kone kyllä mäkistarttivalmiudessa (ja avaimestakin käynnistyy 1., 2., 15. tai 30. käännöllä) mutta ei viitsisi pitää louskuttamassa koko päivää kun tarvii aina puolen tunnin välein 5 min...
Viimeksi muokannut Petri, 06 Loka 2015, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
asova

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja asova »

Jos virtalukon pohjassa ei ole vikaa, pitäisi virtalukolta tulla poksin liittimille 50A 12V jännite. Tämä kytkee releen kelan vetäväksi, jolloin liittimestä 50 menee ohjausvirta starttimoottorille. Sama rele on kytkenyt akut sarjaan starttimoottoria varten. Toisin sanoen virtalukko, akkurele, starttimoottori mahdolliset vikapaikat, jos akuissa virtaa ja jännitettä ja johdotukset ehjät.. Kytkentä ei ole monimutkainen, vaikka siltä voi tuntuakin.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Pari sähköongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Petri »

Epämääräinen ruuvailu ja kolistelu kohensi tilannetta, tosin ei korjannut täysin. Voisiko se hydesäiliön luona oleva rele vaikuttaa tähän mitenkään (uusi sattuu uusi olemaan varastossa..) vaiko ei?
Vastaa Viestiin