505 koneremontista, ym. suunnittelua

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 505 koneremontista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Mitäs vikaa Hydrosilan hydepumpussa on :?: Itekki saatan hommata vastaavan tekeleen 525. Ja kuinkas paljon maksaa uutena kun tulee vaihtokauppa kuorman mukana niin ei vallan kuseta mua :lol: :lol:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 505 koneremontista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

nokka kone kirjoitti:Mitäs vikaa Hydrosilan hydepumpussa on :?: Itekki saatan hommata vastaavan tekeleen 525. Ja kuinkas paljon maksaa uutena kun tulee vaihtokauppa kuorman mukana niin ei vallan kuseta mua :lol: :lol:

Jokuhan se noista on kuvan perusteella ei osaa sanoa sitten näkee jos joskus saa käsiinsä.

https://www.pmkaubamaja.ee/index.php?op ... 80&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Peksi
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Sitten tuo pikavaihdepolitiikka. Sitähän tässä ei ole...

Lähinnä että minkälaisen kasan erilaista romua siihen tarvii, ja onko kalliskin projekti? Rattaita, siirtäjiä yms. varmaan tarvii, mutta mitä kaikkea?

Raktorin pätkiminen osiin tulee muutenkin varmaan esiin niin samallahan sitten senkin... :roll: :D
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ukki »

Taitaa ne mahtua jopa 500 sarjalaiseen kytkinkopan ja vaihteiston väliin, ne rattaat ja akselit.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja MTZ »

ukki kirjoitti:Taitaa ne mahtua jopa 500 sarjalaiseen kytkinkopan ja vaihteiston väliin, ne rattaat ja akselit.

ukki
Menee heittämällä.Jos laittaa tonni ulos oton joutuu poraamaan reiän valinta kammelle :)
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Peksi
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Joo, emmä sitä tonnista ulosottoa niin kaipaa. Mut kovempaa olis kiva päästä :P Toki jos nostaa moottorin kierroksia nykysestä, ja panis vähä isommat takapyörät ni olishan siinäkin jo jotain.
Isäukolla on työn alla nelosnuhvin kunnostus, ja se kulkee isommilla takarenkailla ja kunnostetulla pumpulla 60km/h GPS:ään :D Eikä ole kylmäkoskelaista tai muutakaan kertojaa välissä.
Katsotaan nyt, jos sattuu vaikka sellasia vaihdepalikoita jostain ilmaantumaan :)
Peksi
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Peksi »

No niin.

Eilenpä heitin akut pitkästä aikaa kiinni Belarukseen, ja ajattelin että käyttelen sitä pihalla joutessani.

No, enpä käytellyt kun ei käynnistynyt. Hehkuttelin silmä iloisesti punottaen pari minuuttia, muutama vaivalloinen pyörähdys ja hento savu solenoidin navoista...
Mutta tämän tapainenhan se oli jo noudettaessa, tosin silloin päätti jopa käynnistyä.

Kuitenkin tarkoitukseni oli enemmänkin selvittää oliko tässä 12V vai 24V startti. Salamarautaa en löytänyt ja startin napaan tuli 12V teki mitä hyvänsä. Eli 12V siis.
Käyntiinhän tämä olisi kuitenkin saatava, mutta miten. Ratkaisun pitäisi olla suht pomminvarma, ja pitkäikäinen. Kustannukset on toistaiseksi toissijainen asia.
Kaapelit kenkineen ja liittimineen uusitaan joka tapauksessa mutta mitä muuta?
Mielessä seuraavaa:

- orggis 12V startti korjataan(jos mahdollista), ja toivotaan että sillä pelaa
- tilalle "nykyaikainen", alennusvaihteellinen 12V startti
- koko starttausjärjestelmän muutos 24V:lle salamarautoineen
- jotain täysin muuta? (penikka?!? :lol: )

Akut tietysti uusitaan tarvittaessa, mutta näillä nykyisillä kyllä muut koneet lähti vielä käyntiin.
Peksi
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Alkuperäisen oloinen tuo nykyinenkin on, joten 80-luvulta tähän päivään on ihan kohtalainen saavutus :)

Tuossa eräs Belarus-isäntä sanoi ajavansa omaa 12V orggistarttia salamaraudan kautta 24V:llä, ja pyörii kuulemma niin pirusti :D Eikä oo vielä antautunu, vaikka on näin ollu jo useamman vuoden.

Mutta jospa nyt lähden kuitenkin varovaisesti liikkeelle purkamalla ja tarkastamalla tuon orggistartin, korjaan jos mahdollista. Vaihdan samalla uudet kaapelit kenkineen.
Koska jotenkin oudoksutti se liitosten savuaminen startatessa. Yleensähän liitokset lämpenee huonon kontaktin takia, ja samalla sähkölaite menettää tehoaan :idea: Joten tällainen vika on tässä tapauksessa kyllä enemmän kun todennäköinen.

Mutta jos muuttaa käynnistyksen 24V:lle, niin tarviko siinä muita osia kun salamaraudan ja 24V startin? Tietysti kytkennän muutos, mutta ei muita osia?
asova

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja asova »

Purin yhden 12V "orkis" startin oli melkoisen likainen niinkuin aina (hiilenpölyä ja vaseliinia). Suurin vika ehken oli nuo käynnistimen kuparipultit numero ST212-3708892 olivat aivan finaalissa. Muutin 24V, joten en viitsinyt tilailla uusia pultteja. Alunperin traktorissa oli MTZ startti, jossa solenoidia voi työntää astalolla tai kengällä kuten vahoissa vehkeiisä oli tapana. Mistä lie känkätty.
Peksi
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Peksi »

asova kirjoitti:Purin yhden 12V "orkis" startin oli melkoisen likainen niinkuin aina (hiilenpölyä ja vaseliinia). Suurin vika ehken oli nuo käynnistimen kuparipultit numero ST212-3708892 olivat aivan finaalissa. Muutin 24V, joten en viitsinyt tilailla uusia pultteja. Alunperin traktorissa oli MTZ startti, jossa solenoidia voi työntää astalolla tai kengällä kuten vahoissa vehkeiisä oli tapana. Mistä lie känkätty.
Tuliko asovalle orggis 24V startti, vai alennusvaihteellinen pikkustartti?
asova

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja asova »

Sellainen Kauppamajan, taisi olla Jupana, ei siis orggis vaan halpis ja käynnistysrele samasta paikasta halpisvehe, maksoi 19 euroa. Varmaan ei vastaa orgisosia eikä ole pitkäikäinen, ollut vasta 3 vuotta. Startti ei painanut varmaan kolmatta osaa alkuperäiseen verrattuna. 24V asennuksessa ei juuri taitoja tarvita, minulla oli jossain "kötöskuva" aiheesta. Kuten tullut monta niin kertaa jo esille: käynnistysmoottori ottaa niin paljon virtaa ja Belkun akut toisella puolella lääniä, 24V johto tappiot käytännössä puolittuvat virta tappiot, joka pakkasella on tärkeää. 24V startti pyörii aivan eri tavalla kuin 12V alkuperäinen "möhkäle".
Peksi
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Nonniin, kaiken muun touhotuksen ohessa tempasin startin Belaruksesta irti. Onpa muuten melko timmi sovitus, just ja just mahtuu syöttöpumpun ja vaihteiston välistä pois...
Pois ottaessa huomasin myös että melko vimmalla on vauhtipyörän hammaskehää startilla sorvattu. Mutta jos toimii noin, niin toimikoot :) Käännetään sitten kehä ympäri jossei pelaa. Tästä ei nyt kumminkaan kuvaa tullut otettua, mutta jokainen varmaan osaa kuvitella.

Tartti pöydälle ja hiilipää auki. Kummastuksekseni havaitsin että kommutaattori on lähes uuden veroisessa kunnossa, joskin likainen toki. Kaikki hiilet eri tavalla kuluneet. Tästäkään en jostai syystä saanut kuvaa aikaiseksi.
Tämän jälkeen koko möhkäle töihin osenpesukoneeseen kun oli niin kaikessa tervassa.

Hiilisilta irti ja tutkailua. Neljä oikein hyväkuntoista hiiltä, pari vinoon kulunutta ja pari loppuunkulunutta. Hiilet vaihtoon siis ainakin.
Kuva
Samalla kokeilin ankkurin välystä laakeriholkkeihin. Ei paha, mutta samoilla lämmöillä vaihtaisi nämäkin.

Sitten solenoidi irti. Tästä luulenkin löytäneeni savuaviin johtoihin syyn. Latan pätkä, joka yhdistää solenoidin kenttään, oli hitsannut molemmista päistä. Kentän pultin päästä enemmän. Tämä taivutettu latta ei oikein istu kunnolla kummankaan pultin päähän, joten ei ihme että kipinöi ja lämpenee.
Kuva
No, tämänkin saisi taivuteltua parempaan asentoon ja viilattua kosketuspinnat suoriksi.

Kentän kuparinen pultti eristeineen tarvisi myös vaihtaa, kun on venynyt ja mutteri joskus kiristetty väärille jengoille.
Kuva
Lisäksi hitsannut niin, että yksi prikka välistä hävinnyt lähes kokonaan.

Bendixin pääty auki, ja romut pihalle. Bendix vaikuttaa ehjältä ja toimivalta, samaten työntöhaarukka. Erikoista minusta oli se, että työntöhaarukan akselipultissa on epäkesko säätöä varten...

Mittasin että kentät ei ole oikosessa runkoon, irroitin ne ja tarkastin eristeet. Eristeet päällisin puolin ehjät. Näihinkin vetäisi kierrokset uutta erkkateippiä päälle varmuudeksi ennen kasausta.
Hiilipäässä ankkuri on päässyt hankaamaan toisen kentän yhdyslankaa hieman, mutta tästäkin selviää taivuttelulla.

Ankkurin mittasin. Kommutaattorissa yhteydet pelaa, käämien ja rungon välissä 408kohm vastusta. Jotenkin erikoinen määrä, kun yleensä mitatessa yhteyttä ei ole ollenkaan...

Solenoidin tinasin auki, ja totesin kontaktipintojen hitsanneen ja kuluneen hyvin vähän.
Kuva
Pultit vaihtamalla ja kytkentälevyn viilaamalla suoraksi varmaan pelaisi. Levyn itseasiassa samalla jo viilasinkin.

Hiilipölyä ja muuta rasvatöhkää oli kyllä ihan joka paikassa pesunkin jälkeen, mutta jarrukliinerillä sai loputkin pois.

Eli tämä voisi ruveta pelaamaan kytkennät korjaamalla :idea:
Tarvisi siis uudet hiilet, ankkurin laakeriholkit, solenoidin kuparipultit ja kenttäkäämin kuparipultin eristeineen.

Olisko esim. suonsyrjä:llä tälläsiä osia saatavilla? :wink:
Peksi
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Re: 505 koneremontista, ym. suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Kaikkea pientähän tämänkin kanssa on askarreltu, mutta kuvaa ei oikein oo sattunu tulemaan askartelujen tuloksista.

Mutta nyt nappas!

Kuva

Tollasen hydraulipikaliittimien kannakeraudan hitsailin kasaan. Minusta jotenkin typerää kyykistellä sinne sivuille ja alas, missä ne yleensä näissä on. Vielä pitäs letkut liittimineen koeasentaa ja testata. Pitäs kuitenkin mahtua olemaan tossa.

Täytyy tehdä toiselle lohkolle samanlainen toiselle puolelle, jos tää osottautuu toimivaks.

Etupainotelineen pulttasin takasin paikalleen ja nostin painotkin telineeseen lattialta lojumasta. Niin ruosteessa oli keulan pultinkierteet, että ties koska ollut edeltävän kerran paikoillaan.

Etupyöränlaakereiden välyksiä yritin kiristellä pois, mutta eipä mennyt kiristämällä. Täytyy siis uusia laakeritkin jossain vaiheessa.

Samalla totesin että eipä lataa. Täytyy siihenkin perehtyä vielä, mutta menee varmaan samalla kun saa 24V starttivehkeet paikoilleen.
Vastaa Viestiin