Syöttöpumpun voitelu

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kimmoa
Viestit: 722
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Nyt on pajassa odottamassa rempattu ND-21 -jakajapumppu 10mm nestepäällä. Pumppu on tarkoitettu moottoreihin, missä öljy ei kierrä moottorista pumpun nokka-akselitilaan. Belkussa taas on paikallaan rivipumppu, joka saa voitelunsa moottorista.

Mietin tässä että sen aiemman jakajapumppuongelman saattoi aiheuttaa tuokin. Öljy tuli moottorista paineella eikä ilmeisesti päässyt sitten pumpusta pois kuin täyttöaukon kautta. Mikä reikä on nyt tukittava, että öljyn tulo syöttöpumppuun estyisi? Syöttöpumpussa on normaalit täyttö- ja tyhjennysaukot, joten se on kai suunniteltu ajettavaksi omilla öljyillään.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja ukki »

kimmoa, etkö ole löytänyt mistään edes alkuperäis kielellä siitä ohjetta? Miten löytyy tietoa venäjän kielisiltä netti sivuilta?

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
asova

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja asova »

Ohjeita tai sinnepäin löytyy kirjoittamalla НД 21. Käykö putkitukset muuten suoraan tuohon pumppuun?
asova

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja asova »

Toki kannattaa laittaa winiin venäläinen (kyyrillinen) näppäimistöasettelu.
kimmoa
Viestit: 722
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Terveisiä Liettuasta.

Oon imuttanut netistä kymmeniä sivuja ND-21 -pumpun kasaus- ja korjausohjeita mutta oikein mikään ei ota kantaa voiteluun. Kiitoksia vaan vinkeistä, mutta osaan kohtalaisen sujuvaa venäjää ja olen jo hakenut nuo kaikki, mitä löytyy. Serkku on syntyperäinen venäläinen ja ammatiltaan belkku-mekaanikko, eikä sekään ole löytänyt sikäläisiltä sivuilta mitään asiaan liittyvää. Yleensä tuolla pumpulla kuvataan vain T40-rattoreihin liittyviä asioita eikä oikein kukaan ole asennellut noita D240-moottoreihin. Lisäksi dieselkorjaamo teki mokan ja nyt pumppu ruiskuttaa 90:n asteen vaihesiirrolla, eli kun tulee polttoainetta kolmoseen, pitäiskin tulla ykköseen. Vituttaa. :/ No onneksi tuo on helppo muuttaa.

Sain vinkin dieselkorjaamosta että Mazda 2200-dieselpakun pumppu käy melko vähillä töillä belkun moottoriin. Jos joku kyllästyy rynkyttävään, pomppivaan, nylkyttävään ja ravistavaan menoon niin tuolla ehkä pääsisi vähimmällä. Lisäksi ko. pumppuun saa 12mm.n nestepäitä ja niillä alkaa jo irrota voimaakin.
EJH10
Viestit: 780
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Mulla kans on tuossa omassa D-240 moottorissa D-60:stä otettu pumppu omalla öljyllään. Mitään muutosta öljytiehyeisiin ei tehty, toimii. Välillä on päästänyt polttoainetta sinne pumpun öljytilaan, mutta nyt ei ainakaan vuoteen :P . Tuossa rivipumpun kuvassa näkyy, että pumpun kiinnityslaipassa, alimmaisten pultinreikien välissä on kanava A, jota pitkin öljynpaine menee pumpun käyttöpyörän pronssiliukulaakerin voiteluun, eli sitä ei passaa tukkia (tämän varmaan olittekin huomioinut, mutta muistutin varalta...). ND:n kohdalla varmaan sama rakenne. Kiertovoidelluissa pumpuissa on sitten vielä katkoviivalla piirretty yhteys, jota pitkin öljy menee pumppuun ja purkautuu sieltä laakerin kautta jakopään koteloon.
Liitteet
Sieppaa.JPG
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
kimmoa
Viestit: 722
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kiitos, Jarkko. Tuon kuvan ja tiedon perusteella voin sanoa että ainakin tuo painevoitelukanava ND-pumpusta puuttuu. SIinä rakenne on vähän toisenlainen, pumpun rungossa on erillinen alumiininen asennuslevy, jotta käy UTN-pumpun kanssa samoihin kiinnityksiin, eikä sinne mahdu tuommoinen kanava. Täytyy nyt kuitenkin tarkistaa se vielä kun palaan Suomeen.

Vetolaite sen sijaan on erilainen. Pooritus on paljon pidempi ja tuollainen sileä kaula, kuten utn-pumpussa puuttuu. Tuossa ei siis tarvittaisi rasvaa edes sen liukuholkin voiteluun. Onko joku törmännyt tämmöiseen rakenteeseen? Ilmeisesti kai pooritukset pitävät rattaan tarpeeksi hyvin linjassaan eikä tuota kaulaa tarvita. Pumppu on ollut kiinni D240-moottorissa ennen, eikä jakopää ole hajonnut, joten ilmeisesti toimii. En kuitenkaan tiedä, onko moottori, missä tuo oli kiinni, jo niin uutta mallia että siinä olisi ollut painevoitelua pumpulle. Vai onko moottoreissa tämän asian suhteen mitään eroa? Onko ero pelkästään pumpuissa?
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Ihan hyvin on omalla pumpullaan pelannut eikä ole kyllä ainakaan mulla ravistellut eikä rynkytellyt moottori käy erittäin nätisti ja tasaisesti. Miks ihmeessä pitäisi alkaa änkeämään jotain astmalaatikon pumppua toimivan tilalle?
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
kimmoa
Viestit: 722
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

jazzy78 kirjoitti:Ihan hyvin on omalla pumpullaan pelannut eikä ole kyllä ainakaan mulla ravistellut eikä rynkytellyt moottori käy erittäin nätisti ja tasaisesti. Miks ihmeessä pitäisi alkaa änkeämään jotain astmalaatikon pumppua toimivan tilalle?
Koska minulla ei kolmesta pumpusta yksikään toimi kunnolla eikä niitä ole remonteista huolimatta kukaan saanut toimimaan kunnolla. Ehkä kriteerisi kunnolla toimimiseen on erilainen kuin minulla.

Tunnustan kyllä että vanhan ajan pumput raskaammilla keskipakopainoilla näyttää toimivan tasaisemmin, ettei traktori niin helposti loiki isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla ajettaessa. Tuossa tilanteessa rytkiminen helpoiten tulee esille.
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: Syöttöpumpun voitelu

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Niin minä en osaa kriteeristä sanoa mutta jos viereenajettu länsivalmiste case käy epätasasemmin kuin tuo 50 belkku niin voiko pumppu silloin olla kovin huono?
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Vastaa Viestiin