mytraktor.by

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

No niin tytöt ja poijjaat. On avattu uusi venäjänkielinen remonttiohjesivusto http://mytraktor.by/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; mutta se kääntyy kuukkelilla hienosti ainakin enkuksi https://translate.google.fi/translate?h ... traktor.by" onclick="window.open(this.href);return false; . Sivustoa ylläpitää ja kehittää tehtaan suunnitteluosaston voimansiirtopuolen insinööri harrastuksenaan, mikä tarkoittaa sitä, että asiat mitä hän siellä esittelee, pitävät paikkaansa ja jos niitten suhteen ilmenee kysymyksiä, niin vastaa kun ehtii. En tiedä onko hänellä apuvoimia käytettävissä, paljon on asiaa tulossa esille ja huomatkaa, että sivusto on kovin alussa vielä ja informaatiota sinne lisätään kokoajan, joten kärsivällisyyttä, ja sitähän meissä pelkkuihmisissä riittää. Itse olen jo käynyt siellä huseeraamassa, kuten ehkä sitten huomaattekin. Sivut on nyt sitten avoinna kaikille. Toivon, että sieltä saadaan paljon lisää puheenaiheita omalle foorumille. Olkaapa hyvät
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

Pienviljelijä
Viestit: 900
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Hienoa palvelua tehtaan pojilta ja ihailtavaa innostusta Jaroslav Hasselman:in taholta!

EJH10 kirjoitti remonttiohjesivuston "kysymys ja vastaus"-osastolla: "Я прошу прощения за мой плохой русский, но энтузиазм в тракторах МТЗ больше, чем позор".

Молодец, Ярослав!!
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга

pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Minkähäntakia ainakaan miun koneella ei näy esim nuo jarkon kommentit kun vennäänkielesenä...transformaattori ei nuita löyä?
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.

Vilske
Viestit: 2931
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja Vilske »

EJH10 kirjoitti:No niin tytöt ja poijjaat. On avattu uusi venäjänkielinen remonttiohjesivusto http://mytraktor.by/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; mutta se kääntyy kuukkelilla hienosti ainakin enkuksi https://translate.google.fi/translate?h ... traktor.by" onclick="window.open(this.href);return false; . Sivustoa ylläpitää ja kehittää tehtaan suunnitteluosaston voimansiirtopuolen insinööri harrastuksenaan, mikä tarkoittaa sitä, että asiat mitä hän siellä esittelee, pitävät paikkaansa ja jos niitten suhteen ilmenee kysymyksiä, niin vastaa kun ehtii. En tiedä onko hänellä apuvoimia käytettävissä, paljon on asiaa tulossa esille ja huomatkaa, että sivusto on kovin alussa vielä ja informaatiota sinne lisätään kokoajan, joten kärsivällisyyttä, ja sitähän meissä pelkkuihmisissä riittää. Itse olen jo käynyt siellä huseeraamassa, kuten ehkä sitten huomaattekin. Sivut on nyt sitten avoinna kaikille. Toivon, että sieltä saadaan paljon lisää puheenaiheita omalle foorumille. Olkaapa hyvät
Hieno kädenojennus meille Belarus traktoreiden omistajille tehtaan suunnalta ja tukevoittaa tietopohjaa jo alan konkareillekkin :D
Hieno systeemi kehitetty pikavaihde/suunnanvaihtajaksi ja asennus onnistuu vanhempiikin 14/4 syncrolaatikollisiin belkkuihin.
Tarvittavien osien numerot ja saatavuus selviää tässä ajan mittaa varmaankin jos mekaanista suunnanvaihtoa tarvitsee.
Ja kiitos linkistä EJH10 :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Pienviljelijä kirjoitti:Hienoa palvelua tehtaan pojilta ja ihailtavaa innostusta Jaroslav Hasselman:in taholta!

EJH10 kirjoitti remonttiohjesivuston "kysymys ja vastaus"-osastolla: "Я прошу прощения за мой плохой русский, но энтузиазм в тракторах МТЗ больше, чем позор".

Молодец, Ярослав!!

Спасибо за комплимент, Илмари Янович

Joo, minä tässä puuhaan suomennosta justiisa tuolle suunnanvaihtaja tsydeemille. Varaosanumerot osille on sivujen ylläpitäjä lähettää. Sillä vaan pittää kiirettä, pukkaa sähköpostia vennäältä kuulemma mahottomasti, mutta ootellaan...
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja ukki »

Mielenkiintoiset sivut, kääntyvät myös suomeksi.

Rungon jäykistys ja suunnanvaihtaja herätti ajatuksia. Onnistuisikko 800 sarjaan suunnanvaihto laatikon laitto, miten siihen käy tuo sykromoimaton alennus laatikko (suomeksi pikavaihde, joka ei ole pikavaihde, siis oikeesti)? Olihan siellä koneistus ohjeetkin, mutta mitähän tuo tekisi rahassa, jos olisi aivan uudet vermeet ja sen vain heittäisi paikalleen?

Joka osaa kieliä, niin laittakaa vain kommenteja ja kysymyksiä menemään.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

ukki kirjoitti:Rungon jäykistys ja suunnanvaihtaja herätti ajatuksia. Onnistuisikko 800 sarjaan suunnanvaihto laatikon laitto, miten siihen käy tuo sykromoimaton alennus laatikko (suomeksi pikavaihde, joka ei ole pikavaihde, siis oikeesti)? Olihan siellä koneistus ohjeetkin, mutta mitähän tuo tekisi rahassa, jos olisi aivan uudet vermeet ja sen vain heittäisi paikalleen?
Kyllä onnistuu 500-800-900-sarjaan ja 1021:een suunnanvaihtajan laitto (ja kunhan tuo uutuus, pikavaihde/suunnanvaihtaja-paketti tulee varaosina myyntiin, niin sekin käy sinne). Jos tekee vanhaan kytkinkoppaan, niin pelkkää suunnanvaihtajaa varten ei tarvi kuin sen ohjuritapin reikä tehä (ylempi kuva). Tuo uutuus vaatii jo sitten isomman kairaamisen, mutta eikö senkin saa rasiaterällä ja jonkunlaisella ohjurilla tehtyä, kun siitä pitää vaan mahtua tuo paketti menemään sisään (alempi kuva). Sitten tarvii vain päävaihteiston puolelle porata reikä, missä uusi siirtäjäakseli pääsee huilaamaan ja vaihtaa se kytkinakselin jatke eli sisään menevä akseli. Vielä uus kansi keppeineen, niin se on siinä.

Valmiiksi nuilla osilla ladattua kytkinkoppaa tulee myös saamaan. Siitä on sitten enemmänkin hyötyä. Kopan materiaali on lujempaa ainetta kuin vanha, lisäksi siinä on lisää pultinreikiä runkopalkeille, eli jos vaihtaa nekin, niin tulee siitäkin kohtaa vahvempi. Sitten voi miettiä sitä, minkälaisilla moottorin kierroksilla haluaa käyttää ulosottoa. Jos ottaa 1800rpm koneeseen tarkoitetun valmiiksi ladatun kytkinkopan, niin silloinhan saa tapista sen 540/1000rpm moottorin kiertäessä 1632/1672rpm.

Saatavuuden kanssa on semmonen juttu, että jos tuolla uutuudella olevaa konetta menis tehtaalta paljon kaupaksi, niin sitten niitä tehtäs urakalla. Silloin ois tavaraa tarjolla ja hinnat alhaalla. Hintatiedusteluja olen laittanu menemään, varmaan saa oottaa helposti viikkoja, ennenkuin kuuluu mitään. Tuo pelkkä suunnanvaihtajahan on jo sen ikäinen keksintö, että siihen saa kyllä osia.
Liitteet
krevzad.jpg
kkombinzad.jpg
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

Vilske
Viestit: 2931
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Käytännön töissä olisi enemmänkin hyötyä märistä jarruista kuin synkronoimattomasta suunnanvaihdosta.
Täytyis laittaa vinkkiä että kaivattaisiin käytännön ohjeita märkien jarrujen asennukseen kuivien tilalle.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Vilske kirjoitti:Käytännön töissä olisi enemmänkin hyötyä märistä jarruista kuin synkronoimattomasta suunnanvaihdosta.
Täytyis laittaa vinkkiä että kaivattaisiin käytännön ohjeita märkien jarrujen asennukseen kuivien tilalle.
Juu niin suunnanvaihtajahan on aina synkronoitu olipa se missä versiossa vaan...
Märkien jarrujen osalta selvitystyö parhaillaan käynnissä ja sen verran on noin hintoja saatu tietää, että menee yli 3000€ tuollakin ulkomailla kaikkine lukkoineen ja käsijarruineen :o . Syy on ilmeisesti lännestä ostetut levyt ja verrattain vähäiset tuotantomäärät :cry: .
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

Vilske
Viestit: 2931
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja Vilske »

EJH10 kirjoitti:Juu niin suunnanvaihtajahan on aina synkronoitu olipa se missä versiossa vaan...
Hyvä juttu :D

[qoute="EJH10"]Märkien jarrujen osalta selvitystyö parhaillaan käynnissä ja sen verran on noin hintoja saatu tietää, että menee yli 3000€ tuollakin ulkomailla kaikkine lukkoineen ja käsijarruineen :o . Syy on ilmeisesti lännestä ostetut levyt ja verrattain vähäiset tuotantomäärät :cry: .[/quote]

Ei taas niin hyvä juttu :(
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Lienee tässä kohtaa hyvä mainita, että joku on voinut huomatakkin, että on tullut kirjoteltua tavallista enemmän tänne foorumille. Tarkoitus ei ole ollut loistaa omilla tiedoillaan ja aikaansaannoksillaan, vaan kun tämän tehtaan kaverin kanssa on näitä tiedotusasioitakin käyty läpi, niin hän ainakin on harmissaan, että tieto ei vaan kulje. Tarkottaa, että heijänkin osaston keksinnöistä vain harvat pääsee tuotantoon, mutta, jos niistä menisi tietoa enempi maakuntiin saattaisi kysyntää olla enempi ja sitä kautta homma lähtis vyöryyn eteenpäin. Kun sitten omalta kohaltani tätä asiaa ajattelin, niin hokasin, että pittää ainakin ite koittaa välittää tietoa etteenpäin. Varsinkin nyt, kun ei paljo muuta pystykkään tekemään tuon selän takia. Senpä takia tässä nyt on sitten tekeillä teknisiä tiedotteita ja tuotakin omaa projektia hiukan esiteltyä. Varsinkin uutuus asioissa pitäisi vaan saaha kulkemaan tieto myös niille Pelkkunaisille ja -miehille joita netti ei tavota.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja ukki »

EJH10, kerroppa tikitilleen, missä nykymallissa on kaksi kytkinlevyä? Onhan niitä toki ollut jo -80 luvulta asti, mutta onnistuisikko tälläisen kytkinkopan asentaminen 800 sarjaan , sekä siihen tuon suunnanvaihtajan. Olisi ainakin kytkinkopassa lisä pulttien reijät ja muutenkin järeämpi (vielä ei ole yhtään kytkinkoppaa halennut). Vai pitääkö etsiä jo uudempia Belarus vuosimalleja rakenteluun?

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966

asova

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja asova »

Venäläisillä näyttää olevan MTZ-50-80 traktoreissa tuota KUN etukuormaajaa. Etukuormain on tuettu yleensä vain alapuolelta poikittaistangolla kuormaajan pystytolppiin. Nuo kytkin kopan vauriot voinevat selittyä ainakin osiltaan siitä. Etukuormaajan tökätessä kunnolla niin törmäysmassa löytää kyllä heikoimman lenkin rakenteista.

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

ukki kirjoitti:EJH10, kerroppa tikitilleen, missä nykymallissa on kaksi kytkinlevyä? Onhan niitä toki ollut jo -80 luvulta asti, mutta onnistuisikko tälläisen kytkinkopan asentaminen 800 sarjaan , sekä siihen tuon suunnanvaihtajan. Olisi ainakin kytkinkopassa lisä pulttien reijät ja muutenkin järeämpi (vielä ei ole yhtään kytkinkoppaa halennut). Vai pitääkö etsiä jo uudempia Belarus vuosimalleja rakenteluun?

ukki
Yksilevyisen kytkinkopassa on nykyään runkopalkkien kiinnityksessä lisäpulttien reiät, eli kytkinkopan vaihtuessa voi vaihtaa myös uudistuneet runkopalkit. Lisäksi koppa on valmistettu suuremman lujuuden omaavasta valuteräksestä.

Tähän yksilevyiseen kytkinkoppaan saa pikavaihteen, joka voi olla alentava tai ylentävä, synkronoimaton tai synkronoitu, nuista saadaan yhteensä neljä eri vaihtoehtoa, jonka perään käy sitten synkronoimaton päävaihteisto. Pikavaihde voidaan myös korvata synronoidulla suunnanvaihtajalla, jota on tarjolla kahdella eri välityksellä i=-1,07 ja i=-1,88 (myöhemmin tulossa tarjolle yhdistetty pikavaihde ja suunnanvaihtaja, jonka mahdollisia vaihtoehtoja en laita tähän, ettei menisi enempää sekavaksi).
Jos kysymyksessä on synkronoitu päävaihteisto, sen eteen kytkikoppaan saa samat pikavaihde tai suunnanvaihtaja vaihtoehdot, mutta ei synkronoimattomia.
Yksilevyisen kytkinkopan jatkeeksi käy vain 800-sarjasta tuttu synkronoimaton 18x4 vaihteisto tai 900-sarjan synkronoitu 14x4 vaihteisto.

1000-sarjalaisten kaksilevyisten kytkinkoppien jatkeeksi käy vain 16x8 tai 24x12 vaihteisto. (näihin tulossa myöhemmin myös suunnanvaihtaja)

Kaikkien edellämainittujen pakettien perään käy sitten molemmat, 800- ja 900-sarjan taka-akseli tai 1000-sarjan taka-akseli. (kaksilevykytkimiä löytyy sitten myös pääsääntöisesti kaikista isommista eli 2000- ja 3000-sarjan koneista. Ne onkin oma lukunsa, eikä osat käy pienempiin).

Eli todella monipuolinen valikoima. Teen tästä taulukon, kun joskus ehdin. En tiedä, osasinko esittää asian ymmärrettävästi, joten kysymyksiä saa esittää.


t. Jarkko
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kiitos EJH10. Kyllä selventi asiaa.


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966

Vastaa Viestiin