mytraktor.by

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Vilske
Viestit: 2941
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Parhainta tietoa Suomen parhaimmasta Belarus traktori-foorumista :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
diesel
Viestit: 153
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja diesel »

Kyllä on suunnanvahtaja(synkroton) (1025 S vm.2002) ja pakkia ei muuten saakkaan. Suunnanvaihtajassa on viisi koloa eli iso/pienipuli(jousentakana) ja eteenpäin kaki nopeutta ja taakse yksi JOKAISEN näiden kolmen suunnanvihtjan asennon päässä on nelivaiteinen synkro vaihteisto eli eteenpäin 16 ja taakse 8 vaihdetta
asova

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja asova »

Onko tuosta tunkirunkosta saatavana oikeata mittapiirrosta. Tarkoita kuvan 6 "modified" mallia, neljällä pultilla kytkinkopassa. Ymmärrän kyllä yskän, jos tehdas on sitä mieltä, että se runko on hankittava joltakin dealerilta. Kun on tullut kötösteltyä tuo etukuormaajakin, niin voipi sitä könytä edelleenkin belkun alla mittailemassa mittoja, jos businekset ei anna myöten.
EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

asova kirjoitti:Onko tuosta tunkirunkosta saatavana oikeata mittapiirrosta. Tarkoita kuvan 6 "modified" mallia, neljällä pultilla kytkinkopassa. Ymmärrän kyllä yskän, jos tehdas on sitä mieltä, että se runko on hankittava joltakin dealerilta. Kun on tullut kötösteltyä tuo etukuormaajakin, niin voipi sitä könytä edelleenkin belkun alla mittailemassa mittoja, jos businekset ei anna myöten.
Huomenta asova.
Aikaisemmin kyselit eturungon mittoja kuormaajan sovitteiden tekoa varten. Jostakin syystä en saanut tehtaan kautta mittapiirrosta hommattua, hiukan myöhemmin sain etunostolaite 526:een asiassa kuvan, jonka mitat pitäisi päteä vanhempaankin. Laitan sen nyt liitteeksi ja pyydän tehtaalta mittapiirrosta tuolle tukirungolle. Tehtaan politiikka raktoreihin liittyvän teknisen tietouden osaltahan on aivan omaa luokkaansa, esim. tuolla mytraktor.by:ssä esitellyt viat ja niiden ratkaisut. Luulen, että muilla merkeillä viat ja uudistusten teknilliset yksityiskohdat pyritään salaamaan mahdollisimman hyvin. Noh - se siitä. Mutta nyt laitan sen kyselyn saman tien, katotaan kauanko kestää sen tulla. Se on varmaankin sitten uudempia "pitkänokkasia" varten, mutta takapään mitat on joka tapauksessa samat ja etupään mitat täytyy ottaa tuosta liitteenä olevasta kuvasta.
Liitteet
570_572_592.2 reijät.pdf
(596.48 KiB) Tiedosto ladattu 386 kertaa
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
hermanni
Viestit: 204
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Jossain meneekin 826, johon hitsasin ja ruuvisin välituen ek:n pitkiin sovitteisiin, kun asensin kuormain.
Kytkinkoppa oli pahasti halki.
826 oli meille tullessa heikossa hapessa. Kymmenen vuotta ainakin kaikki hommat hoituu.
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
asova

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja asova »

Kiitoksia, tosi selkeät kuvat ja tarkat tiedot pulteista ja reijistä.
asova

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja asova »

Kyssäri Suonsyrjälle: Oliko noissa vääntyneissä ek:ssa puskulevyissä minkäänlaista jousimekanismia tai muuta varolaitetta. Tarkoitukseni minulla oli tuolla lumilevyllä työntää tieltä lunta, kun olosuhteet ns. normilingolle ovat epäsuotuisat nuoska jne., varovaisella vauhdilla noin 5km/h. Mielestäni oikeat alueaurat on tarkoitettu näihin tehokkaisiin nyky maantietraktoreihin. Kuten totesin jo aiemmin vääntyköön ek, kauha tai puskulevy, ne on tehty heinäntekojärjellä(omalla), kun Belkku pysyisi kuosissa.
asova

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja asova »

Olen samaa mieltä Suonsyrjän kanssa eturungon paremmuudesta aurauksessa. EK on tosiaan parempi käyttää vain auran nostossa ja laskussa, muuten huilatkoon. Kiitoksia neuvoista.
EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Ja ei kun hitsaamaan. http://mytraktor.by/Pages/Video/Bysel.html" onclick="window.open(this.href);return false; video alhaalla
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Jokos ootte tämän päivän jutun nähneet http://mytraktor.by/Pages/Video/Superupravlenie.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Tais olla juutuupissa aikasemmin...Tuohan lienee jonkun muun, kuin tehtaan tekemä systeemi. Paineilmalta kuulostaisi. Joku tuommonenhan se on meininki omaankin laitella, vähän on vielä hienosäätöä vailla:
Liitteet
IMG_1210.jpg
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tämänpäiväiset kuva päivitykset http://mytraktor.by/Pages/ObzoryTraktor ... retro.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vilske
Viestit: 2941
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Mielenkiintoinen ohjausnivellytys :)

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

EJH10 kirjoitti:Jokos ootte tämän päivän jutun nähneet http://mytraktor.by/Pages/Video/Superupravlenie.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Tais olla juutuupissa aikasemmin...Tuohan lienee jonkun muun, kuin tehtaan tekemä systeemi. Paineilmalta kuulostaisi. Joku tuommonenhan se on meininki omaankin laitella, vähän on vielä hienosäätöä vailla:

Onkos tossa vasemmalla jotain ylimääräsiä keppejä siis käsijarrun ympäristössä
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja ukki »

Onhan muuten tehty entisöinti. Ei sinne päinkään, vai eikö olekkaan ollut tarkoitus tehdä, kyllä ne musikat sen uskoo kuitenkin, mutta minä en!
Tähän listasin vain ihan muutaman kohdan joka heti huomasi, entä jos sitä olisi katsellut ns. käsistään, mitä kaikea silloin olisi löytynyt? Tuo Superi mallin entisöinti on jo lähempänä, mutta näkyy siinäkin muutama kohta olevan, jotenkin sinne päin. Varmaanki on suurin osa keritty sulattaa siellä suuressa idässä, joten muistikuvat heittää, tai sitten ei vain ole enää mistä ottaa mallia. Tietenkin tässä on sisämarkkinoiden väri, joten jotakin se selittää, mutta ei nyt ihan kaikkea.

Näkyy tuossa MTZ 50, vm 1966 olevan 800:sen moottori.

- pakoputki tuli konepellistä läpi
- Ilmansuodattimen yläosa pellistä ja erimallinen
- oven kahvat ovat pakeliittia, olivat teräksettä valmistetut
- kattopuhallin puuttu
- missä parkkivalot? ei ole mittää lokasuojan päällä
- etulokasuojat väärän malliset
- keulamaskista puuttu verkko
- peili ei ollut ovessa, kuin ensimmäisissä suomeen tuoduissa
- eturenkaat liian leveät
- rappusissa oli vain yksi askelma, ei kahta
- ylävarren säilytys teline aivan eri vuosi kymmeneltä
- päävirta kytkin väärässä paikassa
- ohjaamon sisä kuva, - puuttu ensiapu kotelo oikean puolen ovesta, lisäksi kojetaulussa ei ole vasemmalla kiinnipito kahvaa, tässä on jo lasinpyyhin moottori, jota ei ollut ko. vuosimallissa vielä
- etuakseli keskiputki on vasta seuraavassa vuosimallissa, joten sekin väärän mallinen
- nostolaitteen kynkkien akseli, myöhempää mallia, ja siihen liittyvä ylävarren kiinike myös
- koko istuin osasto on ollut tulijan, ei entisöijän vallassa, jokin lattarauta hitsattu etuosaan ja selkänoja peittä takaikkunaa isolta alueelta
- Pakoputkesta puuttu kipinän sammutin!
- ratista keskiön pakeliitti kansi


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: mytraktor.by

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kuvia en saanut liitettyä tekstiin, mutta katsokaa ko. sivulta.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vastaa Viestiin