Pinnat puhtaaksi ruosteesta ja maalista. Hiomanauhalla puhdistus riitää. Kiristys pitää tehdä tasaisesti ja ristikkäsesti. Itse ole vetänyt 1,5 m:n varella olevalla avaimella, 32 mm:n hylsy ja koko 85 kg:n painollani pultit kiinni tai sitten momenttiavaimella 750 Nm:iin ja kiinni on pysynyt. Vai silloin kun akseli on jo ajettu soikeaksi väljällä navalla sekä kiila ura mennyt väljäksi olen joutunut pariin kertaan laittamaan navan akselin juureen ja vanteet toisin päin.
Itsekin olen käyttänyt suolahappoa moottorisahan sylinterin putsaukseen. Ensin hoonaus ja sitten happoa ja puutikulla raaputusta, savu vaan nousee.
Apteekista kävin hakemassa happoa, myyjäkyseli mihin käyttöön selitin kohteen, kysyi mistä tiedät sen liuvottavan alumiinia totesin vanhan krossipyörä miehen neuvoneen keskustelu päätty siihen. Betoni roiskeita voi myös pestä laimennetulla suolahapolla kuten myös tiilten kalkkeumia.
k1200rs kirjoitti:Itsekin olen käyttänyt suolahappoa moottorisahan sylinterin putsaukseen. Ensin hoonaus ja sitten happoa ja puutikulla raaputusta, savu vaan nousee.
Apteekista kävin hakemassa happoa, myyjäkyseli mihin käyttöön selitin kohteen, kysyi mistä tiedät sen liuvottavan alumiinia totesin vanhan krossipyörä miehen neuvoneen keskustelu päätty siihen. Betoni roiskeita voi myös pestä laimennetulla suolahapolla kuten myös tiilten kalkkeumia.
On tullut pestyä tiilimuurausta ja kannattaa muistaa kastella hyvin tiilet ennen suolahapolla pesua ja kumihansikkaat käteen ja suojalasit ja tuuletus hyvä. Ei ole leikkimistä suolahapon kanssa.
ukki kirjoitti:Pinnat puhtaaksi ruosteesta ja maalista. Hiomanauhalla puhdistus riitää. Kiristys pitää tehdä tasaisesti ja ristikkäsesti. Itse ole vetänyt 1,5 m:n varella olevalla avaimella, 32 mm:n hylsy ja koko 85 kg:n painollani pultit kiinni tai sitten momenttiavaimella 750 Nm:iin ja kiinni on pysynyt. Vai silloin kun akseli on jo ajettu soikeaksi väljällä navalla sekä kiila ura mennyt väljäksi olen joutunut pariin kertaan laittamaan navan akselin juureen ja vanteet toisin päin.
ukki
Komppaan "ukkia" eli samaa mieltä. Omassa belkussa oli takanapa ollut edellisellä omistajalla ruuvit löysällä ja napa+kiila kulunut pilalle. Ostin uuden takanavan ja kiilan Virosta ja vedin sen 2 m jatkovarrella niin tiukkaan, että "napa rutisi" ja on pysynyt hyvin 5 vuotta (1000 h). Ne ruuvit pitää vetää uhka tiukalle ja hylsä pitää olla kestävää laatua.
Sitten kun navat siirretään akselin juureen, ja vanteet käännetään, pitää olla tarkkana ettei kiila jää kantamaan. Kiilaura kun on tehty kiekkoterällä, uran pohja madaltuu akselin juuressa, ja kiilaa pitää ohentaa sieltä. Omassa Pelarkooniassa oli tehty kyseinen virhe, ja napa piti sorvata ja kiinnittää akselille Loctiten akselintäyttömämmillä. Kiilauran täytin hitsaamalla ja "mitallistin" katkasulaikalla . Lyöntilenkillä pultit soimaan ja on pysyny kiinni. Mitä olen noita siirrettyjä napoja ja käännettyjä vanteita nähny, lähes kaikki on ollu väljänä . Tehtaan jäljiltä akselinpäässä useimmiten pysyneet kiinni.
Saapa nähä, miten nuo kartiokiristyksellä olevat navat toimii ajan kanssa. Nuo tulleet 4- ja 5-sarjalaiset otettiin niillä. Oletusarvona tulevat tehtaalta perinteisellä navalla, pitää tilatessa muistaa mainita.
Ens kertaa tehtaalla käydessä 2007 oli testikeskuksessa rasitusradalla pomppimassa ympyrää belkku jossa oli nuo takanavat sekä muoviset polttoainetankit peltisten tilalla
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003 "Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa" Kerho facebookissa