245 syöttöpumppu on outo vekotin

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

rytö
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 13:35
Paikkakunta: Lieksa

245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja rytö »

Elikkä tuli tuossa ongelma eteen. Kun tuolla tallissa on tuo 825 pelastus. Siihen joutu kesällä vaihtamaan syöttöpumpun kun entisellä pumpulla ei enään käynyt kaikilla mukeilla. Kun tuo samainen moottori tuli peruskorjattua ja ahdettua tuossa aiemmin, ajattelin että voipihan siihen laittaa nyt sit sen kalvosäätäjällä olevan 245 pumpun. Kalvorasian letku on nyt kytketty imusarjaan ahtimen ja kannen väliltä. Mutta ,Mutta kun ei se minusta nyt oikein toimi järkevästi. Liikkeelle lähdettäessä tahtoo hyytyä ja sammua jos saa huikkasen kierroksia lähtee vetämään ihan kivasti. Hankala vaan kun ennen pumpun vaihtoa tottu siihen että veti jo tyhjäkäynnillä että ei ollu pelkoa sammumisesta. MIettiipä tässä nyt että, mikä on pieleessä ? Missä meni vikaan? ja Mitä tehdä/kokeilla? muhkeasta alaväännöstä jo tyhjäkäynnillä on muisto vain. Ruikutus ennakko on säädetty ohjeen mukaa, suuttimen kärjet on vaihdettu ja säädetty oikein. Ideat loppuu. Juohtusko jotain mieleen?
Paljon voimaa ja vielä enemmän ominaisuuksia!
rytö
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 13:35
Paikkakunta: Lieksa

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja rytö »

Tuosta pumpun alkuperästä en voi päätellä muuta kun että tuli jokikaupungin kyöstin kautta hintaa oli muitaakseni yli kuussatasen. Ulkoselta habitukselta saman olonen kun entinen mutta kalvosäätäjällä. Ja mitä kyöstiin tulee aikasemminkin hyvää osaa on toimittanu. Ei voi moittia ja toki osansa tietty joutuu hinnaassa ottamaan. Tuo ajotus homma, Kasatessa oli vieressä merkin oma korjaamokäsikirja ja kasaajat isä ja minä molemmat ajoneuvo asentaja koulutuksen aikanaan käyneitä ja mottoriremontteja tehneitä. Vaikka ei kai kukaan virheetön tietysti ole. Ja se moottori, se kun pelasi remontin jälkeen kun unelma vaikka se vanhan pumpun säätäjä temppuilikin. Tehopuntarissa anto kuitenkin vähä reilun 103 hepoa ulosoton hitaalla perällä sillä vanhalla pumpulla. Nyt kun saa vähän kierroksia niin vetää kyllä moitteetta mutta lähellä tyhjäkäytiä on semmonen uupelo. Tarkotus oli huomenna laitta perään talon tuhti ja hakee naapurin montulta muutama murskekuorma ja kokeilla sitä letkun eliminointia. Saas nähdä kulkeeko vai onko vaihettava konetta vaunun eteen. Hankala tässä on se kun ei oo tietoo miten tuon tommosen pumpun pitäs oikeesti käyttäytyy kun ei vielä oo rahat riittäny uuteen pelastukseen on niin hienoja koneita että ostasin muuten kyllä uuen.
Paljon voimaa ja vielä enemmän ominaisuuksia!
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Eikös tuo kalvorasia vain rajoita syöttöä kun ei ole ahtoa? Ja kun ahtopaine nousee säädin toimii kuin vanhoissakin. Eli ei varsinainen ahdonalainen rikastus vaan ahdottoman kuristus. Kalvon karaa pidentämällä saa ahdottomalle alueelle lisää syöttöä (se kalvorasian epäsymmetrisen kannen alta). Ja voihan sitä kokella painaa pumpulla paine kalvorasiaan jossei vaikutusta ala vääntöön nii sitte vika muualla (esim. Keskipakosäädin/ sen säätö)
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

https://goo.gl/images/qeuCNT tuossa vielä periaate kuva.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Oisko suonsyrjällä tietoa onko eri ennakko näissä uudemmilla pumpuilla joissa epäsymmetrinen nokka
EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

kaikkonen kirjoitti:Eikös tuo kalvorasia vain rajoita syöttöä kun ei ole ahtoa?
Näinhän se juurikin on. Kun kerran pumppu on samannäköinen päällepäin kuin vanha + kalvosäädin, niin kyseessähän lienee modernimpi UTNI (4УТНИ-Т-1111005) -pumppu, koska vanhempaa versiota (4УТНM-Т) ei varmaankaan enää tehdä. Harvoin tulee vastaan kokonaista UTNM-pumppua nettiä kahlatessa, varaosanimikkeissähän se kyllä vilisee.

Kirjasta И. П. Ксеневич, ”Tракторы МТЗ-100 и МТЗ-102” 1986 г. löytyy kuvaus 4УТНM-Т pumpun ahtopainesäätimen toiminnasta ja uskon sen pitävän paikkaansa uudemmankin version kohdalla, se menee näin vapaasti suomennettuna: Ahtopainesäädin rajoittaa syötön määrää ahtopaineen ollessa alhainen. Ahtopaineen ollessa 0,1 – 0,15bar säädin leikkaa täyden tehon syötöstä 25 – 35% estämällä päävivun liikkumisen maksimisyötön rajoitinpulttiin asti. Ahtopaineen ollessa vähintään 0,4bar säädin päästää päävivun liikkumaan koko liikematkansa, jolloin kaikki teho on tarvittaessa käytettävissä.

Tuolla Suonsyrjän kertomalla letkun irroituksellahan saa varmistettua, vaikuttaako ahtopainesäädin menoon. Jos letku irtiollessa ei tule enää sitä ”heräämistä” voimassa kierrosten noustessa, niin ko. säädinhän siellä jarruttaa syöttöä. Sitten vaan säätimen päältä kansi auki ja säätömutterin 3 vierestä lukkomutteria auki ja säätömutteria kiertämään kohti raktorin etupäätä. Tangossa on hahlo mistä saa pidettyä nokkapihteillä tai sopivalla kiintoavaimella kiinni, ettei tanko pyöri matkassa. En osaa sanoa montako kierrosta säätömutteria pitää pyörittää ”auki” ennen kuin tilanne paranee, mutta kokeilemalla selviää. Voi olla, että saa ottaa koko säätömutterin pois, eikä päästä samaan alavääntöön kuin vanhalla pumpulla, koska tämä uus pumppu tekee moottorista erilaisen luonteeltaan joka tapauksessa.
Liitteet
säädin.jpg
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

kaikkonen kirjoitti:Eikös tuo kalvorasia vain rajoita syöttöä kun ei ole ahtoa? Ja kun ahtopaine nousee säädin toimii kuin vanhoissakin. Eli ei varsinainen ahdonalainen rikastus vaan ahdottoman kuristus. Kalvon karaa pidentämällä saa ahdottomalle alueelle lisää syöttöä (se kalvorasian epäsymmetrisen kannen alta). Ja voihan sitä kokella painaa pumpulla paine kalvorasiaan jossei vaikutusta ala vääntöön nii sitte vika muualla (esim. Keskipakosäädin/ sen säätö)
Tuo on kyllä sitkeässä elävä käsitys ahdonalaisen säädön toiminnasta. Vanhat ammattilaisetkin on kynsin hampain kiinni tässä ajatustavassa, johtunee Boschin vanhasta koulutusmateriaalista jossa puhuttiin savutuksen estosta.

Dieselien turbottamisen alkuaikoina puhallin pultattiin vaparikoneeseen, ja ruuvattiin lisää syöttä että saatiin jotain hyötyä turbosta. Ei siis oltu enää "normaalissa" säätäjän toiminnassa, vaan se oli säädetty täydelle ahtopaineelle. Tästä seurasi haittapuolena se, että ilman ahtopainetta syöttöä oli liikaa ja tuli mustaa savua. Sitten possi rakenti pumppuun ahdonalaisen säädön, ja kuinka ollakkaan, nimesi sen savutuksen estoksi. Toimintatapakin selitettiin materiaalissa niin päin, että syöttöä pienennetään kun ahtoa ei ole. No, kumpi oli ensin, muna vai kana?

Kyllä todellisuus moottorin toiminnan kannalta on se, että syöttöä lisätään kun ahtopainetta on, verrattuna samaan moottoriin ilman turboa. Silloin kun ahtoa ei ole, säädin toimii niinkuin se toimisi ilman turboa. Käytännössäkin, mekaniikaltaan, kalvorasia työntää syöttöä suuremmalle kun painetta on, eikä estä säätäjän liikettä ilman painetta. Asian voi ajatella tietysti "nurinperinkin" mutta miksi? Vähän OT, mutta ei taaskaan malttanut...:oops: .

Mutta tuohon kysyjän ongelmaan, voiko ilmanpuhdistin aiheuttaa senverran alipainetta, että ahtopaineensäädin estää syötön nousemisen heti kun kaasua painetaan. Selvinnee sillä letkun irrotuksella. Vai onko pumppu niin uutta mallia, että se on säädetty jo johonkin päästörajoihin? Juuri tuo ahdon herääminen tuntuu olevan suurin ongelma nykyisten päästörajojen kannalta. Ei ole vielä painetta että voisi antaa ainetta, ja kun ei voi antaa ainetta turbo ei herää jne. Nykydieseleissä alavääntö ja herääminen on mennyt kokoajan huonompaan suuntaan päästörajojen myötä, vanhat suorasuihkut heräsi niinkun olisi heittänyt bensaa nuotioon, ja alavääntöä oli. Nykyisissä vehkeissä ei tietoakaan moisesta.
mtz82
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

mtz82 kirjoitti:
Tuo on kyllä sitkeässä elävä käsitys ahdonalaisen säädön toiminnasta. Vanhat ammattilaisetkin on kynsin hampain kiinni tässä ajatustavassa, johtunee Boschin vanhasta koulutusmateriaalista jossa puhuttiin savutuksen estosta.

Dieselien turbottamisen alkuaikoina puhallin pultattiin vaparikoneeseen, ja ruuvattiin lisää syöttä että saatiin jotain hyötyä turbosta. Ei siis oltu enää "normaalissa" säätäjän toiminnassa, vaan se oli säädetty täydelle ahtopaineelle. Tästä seurasi haittapuolena se, että ilman ahtopainetta syöttöä oli liikaa ja tuli mustaa savua. Sitten possi rakenti pumppuun ahdonalaisen säädön, ja kuinka ollakkaan, nimesi sen savutuksen estoksi. Toimintatapakin selitettiin materiaalissa niin päin, että syöttöä pienennetään kun ahtoa ei ole. No, kumpi oli ensin, muna vai kana?

Kyllä todellisuus moottorin toiminnan kannalta on se, että syöttöä lisätään kun ahtopainetta on, verrattuna samaan moottoriin ilman turboa. Silloin kun ahtoa ei ole, säädin toimii niinkuin se toimisi ilman turboa. Käytännössäkin, mekaniikaltaan, kalvorasia työntää syöttöä suuremmalle kun painetta on, eikä estä säätäjän liikettä ilman painetta. Asian voi ajatella tietysti "nurinperinkin" mutta miksi? Vähän OT, mutta ei taaskaan malttanut...:oops: .

Mutta tuohon kysyjän ongelmaan, voiko ilmanpuhdistin aiheuttaa senverran alipainetta, että ahtopaineensäädin estää syötön nousemisen heti kun kaasua painetaan. Selvinnee sillä letkun irrotuksella. Vai onko pumppu niin uutta mallia, että se on säädetty jo johonkin päästörajoihin? Juuri tuo ahdon herääminen tuntuu olevan suurin ongelma nykyisten päästörajojen kannalta. Ei ole vielä painetta että voisi antaa ainetta, ja kun ei voi antaa ainetta turbo ei herää jne. Nykydieseleissä alavääntö ja herääminen on mennyt kokoajan huonompaan suuntaan päästörajojen myötä, vanhat suorasuihkut heräsi niinkun olisi heittänyt bensaa nuotioon, ja alavääntöä oli. Nykyisissä vehkeissä ei tietoakaan moisesta.
Lueppa se mun aikasempi kommentti tai vaikka koko viesti ketju ja kahto oikein tarkasti se ejh10 linkittämä kuva ja kerrokko vielä mikä käsitys mulla on. Ja lueppa kaks viimestä kappaletta omasta kommentistas ja kerroppa mikä käsitys sulla on?
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:mutta nyt kuintekin luettavissa rivien välistä että tuotekehitys ei ole välttätämäti tuonnut kehitystä eteenpäin...

itsellä 825sessa 4UTHM pumppu ja d-240 koneen männät, vielä on belaruksen ominaisuudet tallessa niin ja käykin rynkyttämäti
Eipä ne huonoja ole vaan saastettomuusshan ne pilaa. Ahtopainetta pitää olla että voi syöttää ja paineet ei nouse ku ei voi syöttää.. Mikähän turbo muuten kysyjän traktorissa on..
rytö
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 13:35
Paikkakunta: Lieksa

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja rytö »

No joo. nyt on ainakin yritetty ajaa mursketta pihaan ja eihän se vahvasti mennyt. Ei tuolla saa kuormaa liikkeelle montulta. Siis kuormana 6t tuhti matalilla laidoilla vetäskö jotain 3-4mottia 16 millistä kallioo oli kyydissä. Yritin nopeella ykkösellä liikahti vaihon kakkosen ja kaasua, hyyty siihen. Uudestaan käyntiin vaivoin ykkösen kautta liikkeelle ja kun kierroksia sai nousemaan yli 1500 kiekan veti niin kun ei mitään. vaihdoin kolmosen nousin tielle sit nelonen, kiekat ylös, vitonen kaasun kanssa sammu siihen. Uuudestaan käyntiin neloselle vaivoin kuten edellä, vaihto vitoselle ei jaksanu pikavaihde pienelle, rupesi vaivoin yltymään lopuksi pikavaihden isolle. sit kulki nätisti tuohon tie 73 risteykseen tuli autoja joutu pysähtyyn. Kun autot ohi liikkeelle nopeella ykkösellä ja vaihto kakkoselle sammu keskelle risteystä. Tässä esimerkki millasta tappelua koko päivä. Ahdin on tkr-6 kun sitä kysyttiin. Muuten ideat alkaa olla vähissä. Tuo kalvosäätimen letkun irrotus ei vaikuta mitenkään.
Paljon voimaa ja vielä enemmän ominaisuuksia!
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Lähtikö se vetämään silloinki ku se letku oli irti? Ja savuaako se yhtään?
rytö
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 13:35
Paikkakunta: Lieksa

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja rytö »

Tuo viimenen kuorma jonka kävin hakemassa letku oli irti. Eli kun päästään yli 1500 kiekan lähtee melko ripeesti kiihtyyn ja pukkaa hivenen mustaa. kiihytyksen jälkeen voi käyttää kierroksia vaikka lähellä 1000 ja kun käskee lähtee kiihtymään. Mutta jos pysähtyy ja alkaa kelata vauhtia siitä hyytyy nille sijoilleen. Ja mikäli ei sammu ja kerkeää polkasta kytkimen irti ei kierrokset kohoa edes tyhjäkäynnille vaan jää rytyämään hyvin matalille kierroksilleettä ei tiedä sammuuko vai pyöriikö.
Paljon voimaa ja vielä enemmän ominaisuuksia!
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Koitappa laittaa jatkuva paine siihen kalvorasiaan. Jos silläkään ei vaikutusta nii sitte itse säädin takkuaa.
EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kyllähän tuollainen kuorma pitää kulkea ahtamattomallakin 825:lla helposti. Käykö moottori paikallaan kaasutellessa normaalisti, tarkoitan, että löytyykö kaasua säädellessä kaikki kierrosluvut aina sinne n. 2300 asti? Jos löytyy, niin silloinhan varsinaisen pumpun säätimen pitäisi toimia. Jos alle 1500:n kiekan ei tuu savua piipusta juuri mitään, kun yrittää lähteä liikkeelle, niin oiskohan se vika kuitenkin polttoaineen saannissa? :shock:
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 245 syöttöpumppu on outo vekotin

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Entäpä puutuuko se mootorijarrutuksen jälkeen?
Vastaa Viestiin