Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuli hulluuttaan hommattua nurkkiin vetävä etuakseli. Kävikin niin että kauppa osoittautui paremmaksi kuin luulinkaan, kun etukehto seurasi mukana siitä syystä että taaempaa laakeritappia ei saatu akselista irti.

Tapin sisällä näyttää olevan joku M50 tai jotain sisäkierre, jolla kait tuo on tarkoitettu ulosvedettäväksi. Koska kyseistä kierrettä ulkokierteenä ei mistään löydy enkä omista sorviakaan sellaisen tekemiseksi niin ajattelin, voisiko tuohon hitsata jonkin jämerän pultin ja kiskoa tapin sillä ulos.

Onko joku kokeillut tämmöistä? Voiko käydä niin että tulee joku peruuttamaton vahinko?
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja ukki »

Jos sinulla on se etutappi irti, se mallina sorvaamoon. Teetä siellä sorvaamalla se ulkokierteen ja sisälle reikään M20 kierre. Päähän neliökanta, josta saat sen väännettyä paikoilleen.

Sitten vaan sisäreikään passeli M 20 pultti. Lisäksi tarvitset lisää lämpöä, joten kaasuhitsaus välineet ja 750 - 1000 litran suutin siihen.

Noilla ohjella se irtoaa varmasti.

Muista, että ulosvetäjä ei voi olla kovin pitkä. Mutta senhän sinä jo tiesitkin.

Tietenkin kaikkea voidaan hitsata, kunhan omistaa vain hitsauskoneen. Järkeen ja taitoa sen käyttöön ei koskaan tarvita :-).


Ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Urakkamies
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Syys 2015, 15:50
Paikkakunta: Lakeuden laidalla

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja Urakkamies »

Se sisäkierre oli ainakin 520:pin tapeissa 36x1,5. Liikaa ei kannata jatkovartta laittaa, mulla ratkes korva tuollaisen ulosvetotyökalun kanssa. Onneksi Belkun valu tuntuu olevan hyvää hitsata :D
Benapycb MT3-52 vm. 1969
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja ukki »

Vanhoissa Belaruksissa 1960 /70 luvun mallit, on erilainen kierre, mitä näissä 1980/90 malleissa. Pyöreänokka mallissa tuli tuo ulosveto työkalu siinä isossa puulaatikossa mukana!!

Lämpöä juuri sen takia, että ei mikään pääse murtumaan. Kyllä se osaa olla tiukassa, joten kannattaa laittaa siihen jo etukäteen öljyä, jotta asennus ruoste pehmiää.


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuossa pari kuvaa kohteesta. Mikäli ulosvetäjä painaa kohtiin, joissa on kuvassa mustaa "vesiväriä" niin eikö sen pitäisi estää korvakkoa murtumasta?

Toisessa kuvassa yksityiskohta, jonka huomasin... Ei kai tuolla mitään putkisokkaa ole pitämässä tappia paikallaan? Näkö niin huonontunut etten nähnyt tuonne reiän pohjalle.
Liitteet
akseli1.jpg
akseli2.jpg
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Puikolla neljä saumaa pohjalta alkaen (3,25 mm puikolla)reilulla virralla.Tappi putoaa lähes itsestään tämän jälkeen.Uusi tappi maksaa muistaakseni alle viisi euroa,joten paljon ei kannata vanhan tapin säästämiseksi tehdä! Olen irroittanut laakeri kooleja tällä konstilla ja aina toiminut.Reikä lienee tehty rasvausta varten.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Tarkistin hinnan, eipä sopinut alle vitoseen:Tappi 52-2301058-A3 OR. 5.52 e ALV 0.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Viimeistään viikolla 46 löytyy.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Eipä tuon MV:n kanssa ole ongelmia ollut.Aina kun on originaalia luvattu sitä myös on toimitettu.Kauppoja on sentään tullut tehtyä useammalla tuhannella.Eikä tuo ostopaikka alkuperäisosan laatua muuta!
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Taitaapi tulla tapit Bel-Estille samassa lootassa ku MV:llekki. :wink:
" Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" :mrgreen:
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

"mutta noin firman puolest, mittään sellaast mitä en ihte käyttäs, en myöskään myy.."Kuva
Mutta noista "logoista", onko ne aitouden merkki.
Tilasin Mitsu Pajeron polttoaineanturin Ebaysta, myyjää en muista, nii mitsun logo ja numero on anturis.
Hinta vaan alta 40 € postilaatikkoon ku timanttitiskillä 160 €.
Aitoudesta ei varmuutta mutta toimii, ainaski viä. :roll:
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Olen itse tehnyt nämä laatu päätelmät 20 vuotisella koneasentajamestarin pätevyydellä.Töissä on oltu keskisuurella konepajalla ja nyt suurella alihankkijalla.Monesta palikasta näkee päällepäin onko laatu ok. Kaikilla myyntimiehillä omat metkunsa, josta kaikista ei pidä perustaa. Mv kanssa jouduin nivelakselista vääntämään kun tilasin Commerin ja sain Co-partin.Vaihtoivat Commeriin muutaman sähköpostin jälkeen.Asiointi ei ole sen kummempaa etelään kun suomessakaan kun pitää puolensa.Kymmenien tilauksien jälkeen en osaa kauppakulttuuria moittia,ehkä olen ollut äärettömän hyvä onninen :D
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
Urakkamies
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Syys 2015, 15:50
Paikkakunta: Lakeuden laidalla

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja Urakkamies »

Kun tämä keskustelu, nyt lähti jo muutenkin valmiiksi sivuraiteelle, niin pitää vielä omakin lusikka työntää soppaan.

Minä tein itte tapit, niin ei tarvinnu odotella ja miettiä mitä saa. Reunimmaisena pikkuisen kehitystä kehdon puslaan. Eipähän hiero rauta rautaa vasten kuten orikinaalissa. Akselin korvatkin vaatis puslat, olis paljon helpompi vaihdella niitä, eikä täytellä ja aarporata korvaa. Ainakin kuormaajan kanssa oli reiät venyneet huomattavasti. Näin omassa viiskakkosessa, tiedä sitten olisko uudempaan saatu jotain kehitystä.
Kuva
Benapycb MT3-52 vm. 1969
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Messinkipusla on varmasti paras ratkaisu ja vielä rasvanippa kylkeen ,on kestävyys taattu.Tietysti jos haluaa maksimoida niin tekee tapit vielä mokista.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja Vilske »

2006 tehtaan inssin kanssa oli puhetta mitä mieltä olin 3 levyisistä kuivista levyjarruista niin samalla tulin kysyneeksi tuon keskitapin voitelunippojen puutteesta mutta sain vastaukseksi vain lievää hymyilyä ja lupauksen asian viemiseksi eteenpäin tehtaalle :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin