Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei niitä nippoja 20v aikana saa, jos kerran ei perusvaihteistoon oo saatu H-kaaviota edes 50v:n aikana. Tutkin asiaa tänään ja menis muutama hammasratas uusiksi mutta sitten olis H-kaavio.

Tappelin tappia irti tänään ja tunnin taiston jälkeen se oli tullut ulospäin millin. Aseina kaasutoho, MIG-hitsauskone ja itserakennettu ulosvetäjä. Hommaan huomenissa järeämmät aseet, eli happi-asetyleenipillin, sillä hoksasin vasta taiston pätyttyä että tappi on tiukasti etuakselissa myös tuon puslan toiselta puolen, sisimmästä päästään. En huomannut sitä aiemmin vaan kuvittelin jumimisen tulevan vain siitä näkyvästä korvakosta. Saa nähdä miten käy.

Jos työlleen laskee vaikka vaan viitosenkin tunti niin tuo nelivedoksi muuttaminen ei taida kannattaa, vaan myymällä takavedon + roippeet saisi ostettua valmiiksi nelivetoisen koneen. Harmi vaan että käytetyt belkut on aina kuin pirun repimiä. Ilmeisesti vähän heikompaa rakennetta yhdistettynä keskitasoa ymmärtämättömäpään käyttöön. Uuteen ei olisi vara eikä ole oikein järkeäkään näillä ajoilla, vaikka hupivehkeiksikin näyttää jotkut rattoreita hommaavan.

Tänään oli paikallislehdessä juttu casen työnäytöksessä, puuhamiehenä tottakai paikallinen konekulakki. 200-hevosvoimainen case, messevän näköinen peli, lumi siirtyisi kevyesti ja postitkin tulisi laatikolta vittuilematta vaikka paketissa olisiki Zetor 25:n kansi kuten tässä yhtenä päivänä. Epäilen ettei kukaan 200-heppasella casella ajava kyllä enää rattoriaan omista vaan mahd. omistajien kokoontumisajoon tulisi nordea taikka osuuspankki. Toisaalta, jos tyytyy vain korot makselemaan niin halpaahan se. :D
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tappi lähti n. viidessä sekunnissa viiden kilon vetovasaralla. Yllätys minulle oli että tuommoinen tekee paljon kovemman voiman kuin kierteeseen perustuva ulosvetäjä. Vai johtuukohan tämä siitä että olin väsyttänyt tapin jo aiemmin. :mrgreen:
Urakkamies
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Syys 2015, 15:50
Paikkakunta: Lakeuden laidalla

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja Urakkamies »

Se on se isku mikä sen eron tekee. Varmaan moni ymmärtää, jos käyttää esimerkkinä rekeä nytkällä ja ilman.
Benapycb MT3-52 vm. 1969
asova

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja asova »

Jos vetävästä etuakselista puhutaan, niin leveyden säätömekanismi jumittuu kiinni. Itse tein venäläisten sivuilla olevia ulosvetimiä eipä auttanut. Fermer rus sivuilla oli vastaavat kokemukset, sikäli kuin googelilla pystyi kääntämään. Kirjoittavat murteella ja eivätkä osaa laittaa pisteen ja pilkun jälkeen väliä, joten kääntäminen yhtä tuskaa. Siitä tulee yksi toinen sivu mielee koirankauloineen ja salamarautoineen, vaan en äkkiä vaan muista mikä...
Tämäkään ei ole välttämäättä Belkun vika, koska mekanismia ei oltu minun tapauksessa säädetty eikä rasvattu. Putki jumittuu lian ja hapettumisen myötä.
PS. Pitäisi joku kaksoispyhä pyhittää Belkun ja työkoneiden nippojen rasvaamisella ja tiettujen pulttien aukaisemiselle ja CRC sumutukselle ja kiinnittämiselle. Ja toinen peltikaton ruuvien tiivistekumien vaihtamiselle.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:
suurin vika kuulema ollut että uutena muutaman tunnin jälkeen hukkasi öljynpaineet, kone seis ja öljypohja pois, oli pumpun imuputki päässyt irti, suurempia vaurioita ei tullut.
kyseinen isäntä on pitkän linjan belarus viljelijä, paraillaan ollut 3 yhtä aikaa ja melko montaa mallia oli kokeillut, noin kuvatkin esitteli. vaikkakin ovat olleet edukaita traktoreita niin tarkasti on pitänyt
Oon nähny 6400 vallun ja sen omistajan ilmeen ku tuo sama tapahtu. Ei hymyilly.. Sopi tähän topikkiin eräänlaisena aasin siltana.
asova

Re: Vetävän etuakselin keskitapin irroitus.

Viesti Kirjoittaja asova »

Olen samaa mieltä iskevä työstö olisi huomattavasti parempi kuin staattinen puristus. Säädölle ei ollut muuta tarvetta kuin titrata hydraulituubin liike yhtä pitkäksi molemmille puolille, nyt kääntyy toiselle puolelle hivenen enempi. Eipä ole oikein vieläkään tottunut, kun eturenkaat ei vemputa suoraan ajettaessa. Kyllä olisi hyvä osata kieliä, vaikkapa venäjää on "heinähatut" esim. fermer rus sivustolla puuhastelleet mielenkiintoisa asioita. Koto maassa melkein, joka asiaan tarvitaan joku todistus tai joku synninpäästö, suurin osa porukoista ei osaa eikä viitsi vaihtaa koslaansa renkaita jonot "diblomi" vaihtopaikoille useita tunteja.
Vastaa Viestiin