Voimanottoakseli(PTO)

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Voimanottoakseli(PTO)

Viesti Kirjoittaja diesel »

Huomasin jarrupantoja uusiessa(1025) ,että takimmaisessa pannassa on epäkesko akselissa mihin tulee kiristys/kutkentä/säätöpultti kiinni ja tätä epäkeskoa voi säätää ulkoapäin, huomasin asian vasta kun osat oli "ämpärissä",mikä mahtaisi olla epäkeskon nollakohta(uusilla pannoilla). Tämä on varmaan kakissa belkuissa missä näkyy takaapäin pto akselin oikeassa yläkulmassa sinkitty peltilipuke. Tämä varmaan siksi, että ei joudu ottamaan koko nostolaitetta pois ,että pääsee säätämään vetopantaa
Toivottavasti joillekkin tuttu asia.
Joulun odotusta
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: Voimanottoakseli(PTO)

Viesti Kirjoittaja joksu »

Kannattaa säätää panta semmoseen asentoon, jotta jälkeenpäin jää mahdollisimman paljon kiristysvaraa ulkoa päin.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Voimanottoakseli(PTO)

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kun epäkeskoakselin päässä olevan leikkauksen pituussuuntainen taso on pystysuorassa akselin keskilinjan oikealla puolella, on säätö nollakohdassa. Pyörityspantaa saa kiristettyä pikasäädöstä akselia myötäpäivään. Kun sitten akseli on pyörähtänyt nollakohdasta lukien puoli kierrosta, eli em. taso on jälleen pystysuorassa, mutta akselin keskilinjan vasemmalla puolella, on pikasäädön säätövara käytetty loppuun.
Liitteet
Pikasäätö.jpg
Pikasäätö.jpg (28.64 KiB) Katsottu 9874 kertaa
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Voimanottoakseli(PTO)

Viesti Kirjoittaja diesel »

Kiitos hyvistä neuvoista, testasin säätöä ja kääntyi ainoastaan vastapäivään, hihnojen palaminen johtui siitä, että ajovoimanotto oli päällä kärryn kanssa ja kuski käänsi penkin alta ulosoton(valintavivun) vapaa asentoon,mutta silloinkin täytyy olla ulosotto kytkettynä käyttövivusta päälle, että ei ole jarru päällä. Koskee niitä (Belaruksia) joissa on kaksi asentoa käyttövivussa (pyöritys/jarrutus). Vanhemmissa onkin kolmiasentoinen ulosoton käyttövipu,päällä/vapaa/jarrutus.
Vastaa Viestiin