525 murheita

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

asova
Viestit: 126
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja asova »

Miksi 526 ei siedä lingoamista?
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

52:nen täytenä käyttökoneena, toisena 50:nen superi. 165 fergusoni pihapiirissä, mutta kelpaa lähinnnä kärryn piha siirtoihin, vaikka papereiden mukaan samassa teholuokassa ollaankin. Zetka firman pihakoneena. Mutta jos töitä tarvii tehdä,niin belkku käynnistetään... varsinkin pakkasilla. Täällä kuullut kanssa koneyrittäjien valittavan, että uuden karheat valtrat kaipailee pakkasilla töpseliä, että lähtee töihin. Kenttäsirkelin eteenkään ei parane heittää kuin belkku, ursus tai kutoskone fiiatti, muuten menee menovettä niin, ettei kotitarve sahaus kannata. Lietekaivo sekotuksessakin saa valtrat kuulemma unohtaa kun 1000 perällä ahdistaa ja 540:llä huutaa, käytettävä kuulemma vanhempaa kalustoa. Ja pahoissa olosuhteissa tuo vanha 52:nen on kyllä ollu köyden päässä muiden traktoreiden kanssa, mutta aina vetävänä osapuolena. Tuosta kunnossa olevan ulosottotapin momentista kertoo jotain se, ettei parikaan konemyyjää ole suostunut myymään alle 85hv nivelakselia, kun kuullut että vanha 60hv belkku edessä. Ilmeisesti täällä satakunnassa tietynlaista kunnioitusta belkkuihin on vaikka niitä pirusti "essonbaarissa" haukutaankin. Liekö sitten itsellä asennevamma, kun tuo tikalla heitetty vaihdekaavio sopii kuitenkin käteen ja hallintalaitteet tekee mitä pitää.
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

asova kirjoitti:
18 Maalis 2018, 10:21
Miksi 526 ei siedä lingoamista?
Viimeksi muokannut pihlavan, 26 Maalis 2018, 16:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
kimmoa
Viestit: 722
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En nyt sanoisi valmistusmaan mukaan luokittelun olevan aivan paskaa. Yllättävän hyvin nuo kiinan ja ukrainan, ja valkovenäjänkin osat on aina tietyn tyyppisiä ja kuten aiemmin totesin, ainakaan itse en ole noista kahdesta ensimmäisestä maasta saanut mitään toimivaa. Siis todellakaan, en kertaakaan. Eikä ainakaan yksikään käteeni sattunut skf:n laatulaakeri ole ollut kiinalainen, vaan aina ne on olleet tehtyjä jossain länsi-euroopan maassa. Aikanaan tehtiin piirilevynkäsittelylaitteita, joissa kuljetin oli laakeroitujen rullien päällä pyörivä kuminauha. Kinulaakerit eivät kestäneet puolta vuotta edes tyhjänä käyttöä, länsilaakerit kestivät vuosikaudet.

Mitä tulee teollisuuden tavaroiden valmistamiseen niin kai siellä kaikkea tehdään, mutta yksikään tehdas, konepaja tms. ei kyllä käytä kiinalaisia koneita varsinaisessa tuotannossa. Menepä katsomaan koneistamoita, missä tehdään tarkkuusosia niin kyllä koneet on aina japseja, saksalaisia tai amerikkalaisia. Ja omakohtaista kokemusta on levytyökeskuksen työkaluista. Amadan kaluilla hakkaa 3:n millin levyyn 12000 tälliä ilman teroitustarvetta, kinujen kalut murtuu käsiin. Kulutustavarat on sitten oma lukunsa. Johtuuko kiinasta vai mistä mutta varmaan olet itsekin huomannut että tavaroiden laatu ei enää tänä päivänä vastaa sitä, mitä se joskus aikoinaan oli. Ja siihen aikaan ei mitään kyllä tuotu kiinasta. Kun hellat, pyykkikoneet tms. tehtiin Suomessa, kestivät ne heittämällä 10 vuotta, useimmiten 20 vuotta. Suomalaiset televisiot loppuaikoja lukuunottamatta kestivät mitä vaan.

Tuskin kinujen työntekijät erikseen neuvotaan tekemään paskaa silloin, kun on kyse belkun osista, vaan niitä vaan tehdään eri tehtaissa. Mikäli kiinasta tulee jotain laadukasta tavaraa on kyseessä ainakin tähän asti poikkeuksetta ollut siellä toimivan länsimaisen yhtiön sikäläisen pajan tuotos. Niiden omat tuotokset on sitten sutta ja sekundaa. Mistä tämä johtuu, en tiedä, mutta arvelisin sen johtuvan joka välissä yritettävästä halpuutuksesta ja välistävetämisestä, että saataisiin vähän otettua välistä omaankin taskuun.

Aika paljonhan belkkuun näit tehneen remonttia. Tuostahan puuttuu enää vaihteisto, kytkin ja perä.

Jos öljy haisee kitkerälle pyöritettäessä ulosottoa niin kyllä näyttäisi siltä, että Vilskeen ajatus oli oikea.
Vilske
Viestit: 2948
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja Vilske »

pihlavan kirjoitti:
18 Maalis 2018, 10:59
asova kirjoitti:
18 Maalis 2018, 10:21
Miksi 526 ei siedä lingoamista?
Lingotessa hajoaa aina hydr.käyttöratas. Oon vaihtanut sen kolme kertaa ja ei kehtaa enää vaihtaa. Niittomurskaa ja pyöröpaalainta ynnä klapikonetta voi täysin tuolla pyörittää,mutta linko hajottaa rattaan heti. 501een kun laitan saman lingon+saman nivelakselin, ei mitään hätää.
Ratasta vaihtaessa katsoitko alempana olevien rattaiden kunnon, uusi käyttöratas ei kestä jos rataslinjasta puuttuu hampaita.
Kuva
Kuva
Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Jep,joka kerta on tarkastettu. Tuo tuntuu olevan joissain 500-sarjasissa ominaisuus tuo rattaan hajoaminen. Tiedän että seitsemänkin ratasta on vaihettu. Mikähän esim nuilla 501llä ja 526lla on erona että toinen kestää ja toinen ei? Tästä on ennenkin täällä keskusteltu ja ei kukaan oo tainnut tyhjentävää vastausta antaa.
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
asova
Viestit: 126
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja asova »

Toivottavasti kevät rupeaa edistymaään, vaikka lumisateita ja pakkasia vain luvataan. Ptänee tutkia tuo VOA systeemi kunhan tie avautuu touko-kesäkuun vaihteessa. Uskon, että Belkulla ajetaan tulevaisuudessa mökin pihassa, sen verran on luottamus mennyt.
asova
Viestit: 126
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuli mielen korjausoppaasta, että sylintetinputkien asennuksessa voidaan käyttää soviterenkaita. Poistaessa entisiä putkia ei niissä ollut soveterenkaita ja toisaalta en minäkään niitä laittanut. Mistäpä olette nuo renkulat hankkineet. Vai oletteko luottaneet kannentiivisteeseen kuten minä eli Belkussa ei taida olla vikaa vaan asentajassa. Fordissa, jossa on mopon moottori näitä ongelmia ei ole, kun on porattu männille reiät eikä putkia ole höntyilemässä.
asova
Viestit: 126
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja asova »

Tutkin noita venäläisiä sivuja sylinteriputkien asentamisesta. Yhdellä sivustolla annettiinmitaksi D240 alemmasta olakkeesta 0,065— 0,165 мм. Belkku sivujen korjausoppaassa on 0,05 - 0,10 mm ja D60 0,005 - 0,11 mm. Venäläisissä ohjeissä käsketään käyttämään kuparisia korotusrenkaita. Mutta mistään en löytänyt näitä renkaita. Suomesta löytyy kyllä Leylandiin, Fiatiin, jne..
Yotubessa venälaäinen antaa peruisteellista opetusta putkien mittamisesta.
Tokihan voi olla , että varaosa putket ovat asennus toleranssissaan, mutta sopii epäillä.
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Ainakin superissa (d-60) putket istu ihan jämptisti, kun pohjat putsasi hyvin. Käytin linjan tarkistukseen koneistettua 40mm levyn palaa ja rakotulkkia. 5 satkun liuska ei mahtunu minkään putken päitten väliin ja 2 satkun päälle taas oli putkien yläpäiden olakkeet samankorkuisia digitönärin mukaan (moisen mittaustarkkuuteen en enempää luotakaan). Joten toisiinsa nähden ainakin linjassaan. Kansi olikin eri asia.
joksu
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja joksu »

Kun vaihtaa termostaattikotelon 500 sarjaan. Niin kannattaa hommata uusi lämpöanturi uudemman termostaattikotelon kylkeen. Koska jäähdyttäjän yläosassa oleva anturi ei näytä aina oikein.
asova
Viestit: 126
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja asova »

Onko siinä sille valmis asennuskohta, vai ptääkö "työstää".
joksu
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja joksu »

Ainakin mulla on kaikissa. Voihan vanhankin vaihtaa mutta jäähdyttäjään jäävä reikä pitää tulpata . Tiheä millikierre.
asova
Viestit: 126
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja asova »

D60 koneita on viety "länsimaihin" melkein koko 1980 luvun, ei ainostaan Suomeen. Mikä on tuon asian syy? Ymmärtääkseni USSR sirryttiin 1970 luvun lopulla suorasuhkutuskoneisiin. Onko asiaan perehtyneillä tietoa? Pyörrekammio ei ole mikään surkea kone, mtä nyt nämä ympäristö idiootit ja niin sanotut "konemiehet" antaa ymmärtää.
Etukammio dieseleihin ei Venäjällä ei tunnu olevan paljon varaosia pl. esim. Unkari, joka kärsi pitkään 1956 tapahtumista.
Vilske
Viestit: 2948
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 525 murheita

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Legendan mukaan suomeen tuotiin D-60 moottorilla varustettuja mtz-50 mallisarjan runkoja 80-luvun puoleen väliin asti koska maahantuojan ja tehtaan välillä oli nähtävästi tietokatkos että uudenpaakin moottoria olisi saatavilla (D-242) ja kovasti olivat tehtaalla ihmetelleet miksi suomalaiset haluavat näitä D-60 mottoreita belkkuihinsa kun muut eivät niitä enään halua.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin