Sivu 1/4

525 murheita

Lähetetty: 14 Maalis 2018, 20:59
Kirjoittaja asova
525 kammoaa lumen linkousta, kun linkosin 500m kevyttä 15 cm paksua pakkaslunta, syylärissä rupesi vaahtoamaan. Kannetiivisteellä ajettu noin 60 tuntia. Traktori lähtee hyvin käyntiin, eikä savuta lämpimänä. Voiko tuo VOA olla jotenkin viturallaan, kun lumen linkous melkoista takkuamista onnistuu vain 1 vaihteella. Kannetiiviste maksaa muanviljelijän kaupassa pari euroa eikä tuo vaihtokaan ole kummoinen, mutta tuntuu melko järjettömältä harrastukselta, vaihdella tiivistettä päntiönään. Nyt on tarkoitus kiristellä pultteja tiukemmaksi ja nykäisitä termostaatti pois.
Kesällä on tarkoitus vaihtaa D240 sylinterin kansi. Youtubessa Unkarin hemmot vaihtavat D552 moottoriin kannen ja kampiakselin, vauhtipyörän, männät putkineen, kytkimen, öljypumpun. Kyssäri onnistuuko homma vain kanne, mäntien/putkien ilman kampiakselin ja vauhtipyörän jne. vaihtoa. Miten onnistuu ajoitus ja tuleeko ongelmia kuten Nuhfeissa 4/65, joissa värinän takia putket tahtoivat särkyä. Halvoilla kiinalais/ukrainalais osilla noin 950 - 1100£.
Ideanaremontilla noin 500 tunnin elinkaari vai onko liiallinen tuo tuntimäärä, käy kyllä 300 tuntiakin. Näillä korkeuksilla ei ole enää varsinaista käytettyjen traktoreiden kauppaa, ettei voi tuota linkousta hoitaa jollain toisella vehkeellä.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 14 Maalis 2018, 22:08
Kirjoittaja kronos
Oliko moottorin lämmöt kui korkealla?

Re: 525 murheita

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 07:45
Kirjoittaja asova
Anturihan on syyylärin yläpäässä, mutta se ei noussut edes normaali lämpötilaan. Anturi tai toinen pitäisi olla moottori takapäässä. Itse olen alkanut epäilemään tuota VOA. Vaikka 525 on laiska köntys, tuskin kuitenkaan noin hengetön. Käytössä oleva lumilinko tulee Setka 4011 perässä ihan leikiten. Uskoisin, että tuo D50/60 moottori -50 luvun suunnittelua, eikä silloin siinä ollut termostaattia. Pakkasilla laskettiin vedet pois ja aamulla kuumat vedet tilalle, säätö kaihtimilla ja moottorin päällä palttoo. Tuolla termostaatilla voi ehken seurata vain, että nesteet eivät jäädy.
PS Setkan kuulamutteriohjaus on vinaalissa eikä sillä viitsi ajaa.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 08:46
Kirjoittaja kaikkonen
Tarkistappa ilmansuodatinki samalla, nostelee lämpöjä ja kuormalla vedot hukassa jos vedelly lunta/ vettä sisään.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 09:05
Kirjoittaja asova
Linkouksen jälkeen ajoin 80cm lumihngessa ja pukin etukurmaajalla lunta, siinä eiollut mitään ongelmaa. Mielestäni nestettä ei ollut hävinnyt.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 17:35
Kirjoittaja Vilske
Onkohan pantojen säätö oikein kun tuossa 500-sarjassa on pito- ja jarrupannat toisinpäin kuin 800-sarjassa?
Pyöriikö ulosottoakseli melko herkästi koneen ollessa sammutettuna ja istuimen alla oleva ulosoton vipu on vapaa-asennossa ja pantoihin vaikuttava kytkentävipu pitoasenossa (pyöritys).

Re: 525 murheita

Lähetetty: 15 Maalis 2018, 18:59
Kirjoittaja asova
Tuotapa vapaa asentoa ei ole tullut kokeiltua. Olinpahan unohtanut koko vivun sieltä penkin alta. Pitääpä testata, kun menen tapaamaan Belkkua. Tietä kun en saanut avattua, niin saapi hiihdellä nelisen kilometriä. Korjausopuksessa puhutaan sylinterin putkien, että sylintereitä painetaan 900 kg voimalla ja korkeusero 0,05 - 0,11 mm. Korjaus tehdään soviterenkailla. Mielestäni vaihataessani uudet männät ja putket, ne eivät ainakaan meneet pintason yläpuolelle, mutta lienee tuhoisaa kannentiivisteelle, jos liian suuri väli alaspäin.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 10:12
Kirjoittaja asova
Kun en ole nähnyt oikeasti tuota D240 konetta, osat voivat hanurista ja puuttua jotain oleellista tai olla vääriä. Varaosat ovat oikeasti todella edullisia, jos vertaa läntisiin merkkeihin. Toisaalta etukammion moottoriin voi olla joiden osien saanti hankalaa. Pahoittelen sekavaa esitystä, koska lähettäessä "pakkaa" samaan pötköön.
Listasin osia moottori konvertointiin D-240:
ovat Eestin alv eli hinnat Suomessa kalliimpia. Pitäsi varmaan käydä paikan päällä ostamassa ja samalla tuoda asennus juomat.
a hinta kpl yht
Kampiakseli 240-1005015 (KIINA) 113,34 1 113,34
Kiertokangen laakerisarja N1 50-1004140-A 4,34 1 4,34
Kannen pultti lyhyt 240-1002047-01 OR. 1,44 8 11,52
Kannen pultti pitkä 240-1002047 OR. 2,66 8 21,28
Keinuvipuakselisto täydellinen 240-1007100 OR. 77,95 1 77,95
Mäntä 4x 240-1004021 (C) 10,16 4 40,64
Männänrengassarja 4Rx4 240-1004060-A1 (Stavropol) 17,31 1 17,31
Männänputki 240-1002021 "C" MOTORDETAL 15,8 4 63,2
Täydellinen sylinterinkansi 240-1003012 UKRAINA 181,3 1 181,3
Tiivistesarja D-240 10,55 1 10,55
Venttiilirunko 240-1003032 OR. 31,98 1 31,98
Kansi ylempi 240-1003122-B OR. 52,24 1 52,24
Ilmaputki 240-1003260 OR. 13,64 1 13,64
Pakosarjan ilmaputki 240-1003033 OR. 32,06 1 32,06
Säiliö 240-3707140 OR. 6,64 1 6,64
Tuuletus kansi 240-1002430-V OR. S 4 1 4
Vauhtipyörä 240-1005115 (st) 68,39 1 68,39
Suutin FD-22M 14,85 4 59,4
Suuttimen tiiviste 240-1111036-B EURO 0,5 4 2
Suutin putki setti 240-1104300-1,2,3,4 5,52 1 5,52
Ilmaputki 240-1003220 OR. 28,07 1 28,07
Tulppa 240-3707200 3,64 1 3,64
Kannen mutteri 50-1003104 1,52 4 6,08
Öljypumpun pyörä 240-1005033-01 *42 12,05 1 12,05
Kampiakselin hammaspyörä z-20 240-1005030-A OR 14,61 1 14,61
Polttoaineputki 240-3707130-B OR 2,45 1 2,45
Hehkutulppa EFP-8101500 OR. 25,55 1 25,55
Liitin M10x1 L-20/25mm 240/36-1104787 0,47 1 0,47
Hätävaijeri 70-1024300 OR. 5,45 1 5,45
Öljypumppu 240-1403010 Z-36 OR 31,26 1 31,26
Yhteensä 946,93

Re: 525 murheita

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 11:34
Kirjoittaja Rakkaudesta lajiin
Meillä oli kansipahvin vaihdon jälkeen normaalia, että hieman tihutteli nestettä ylivuotorännistä. Järjestelmässä ilmeisesti hieman ilmaa. Ajan kanssa on kuitenkin loppunut ja korkki auki käyttäminen tietty edesauttaa ilmaamista. Taisi nesteiden pöhinät loppua siihen, kun jouduin antamaan oikein rankasti kenkää koneelle. Ja traktori siis 525 D-50 kannella. Jos vaihdat kannen uudempaan, niin olisin halukas ostamaan vanhan. Kannen kiristin pahvin vaihdossa 20- kiloon, poiketen suomenkielisen kirjan 16 kilosta.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 12:02
Kirjoittaja asova
Sama havainto kannentiivisteen vaihdon osalta ilma taskuja tuntuu olevan vieläkin. Kiristän nuo pultit sinne 20 kiloon. Aikaisemmin oli vedetty aivan järjettömiin momentteihin. Avatessa osa kannenpulteista tuli kierteiden kanssa. V-coililla sai parsia logia. Olen samaa meltä belkulle kenkää ja lopuksi "legaa", jos ei tottele.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 12:10
Kirjoittaja asova
Lumen linkous pienellä vaihteella on sikäli huonoa, kun rasittaa kytkintä ja voimansiirtoa turhankin kohtuuttomasti, koska vääntö taitaa olla lähes suurimillaan siellä 1500 rpm alueella.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 12:39
Kirjoittaja kimmoa
Mikäli teho hukkuisi väärin säädettyihin pantoihin, kuten aiemmin esitettiin, pitäisi vaihteistoöljyn suunnilleen savuta, sen verran voimaa moottorista tulee. Johonkinhan sen tehon on mentävä ja tässä tapauksessa se teho ei tunnu menevän sinne työkoneeseen asti.

Tuntuuko moottori tiellä ajaessa suunnilleen yhtä virkulta kuin mitä se on aikoinaankin ollut? Tästä voisi päätellä jotain moottoritehosta. Voimako ei siis riitä edes hitaalla kakkosella (kaavion 3:nen) lingon vetoon? Ei D60-moottori kyllä niin laiska ollut omien muistikuvieni mukaan. Ihan hyvin veti 3-metristä äestä aikanaan.

Tuo suunnitelma käyttää kinu-/ukrainaosia moottoriremppaan kuulostaa lähinnä veren kaivamiselta nenästään. Hinnanero alkuperäisiin minskiläisiin ei niin suuri ole että ainakaan itse viitsisin ruveta tappelemaan toimimattoman romun kanssa. Kiina ja Ukraina on ainakin mun kokemuksien perusteella osoittautuneet maiksi, mistä mitään toimivaa ei ole ikinä tullut (pl. votka jälkimmäisen kohdalla). En usko noilla osilla saavutettavan edes tuota 500h peruskorjausväliä, mikä sekin kyllä jo on aika heikko esitys, mutta alkuperäisosilla siihen voi päästä. Eihän se sinunkaan aikasi ilmaista ole ja vaikka olisikin, ajan käyttää huomattavasti mieluummin kiikkutoolissa istuen ja kissaa rapsutellen/kaljaa juoden sen sijaan että pajottaa belarusta pahimmillaan taivasalla nenänpää jäässä ja äänihuulet käheäksi kirottuna. :D Eikö zetorin remppa olisi se fiksuin vaihtoehto jos se jaksaa lingon vetää? Onhan se huomattavasti käteenkäyvämpi kuin belkku, ehkä vaihdekeppiä lukuunottamatta.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 16:47
Kirjoittaja asova
Tuosta ajankäytöstä voidaan aina olla niin montaa mieltä. Olen kyllä omasta mielestäni ehtinyt kaljaa kitata ja aikalailla pitkästyäkin. Korjausolosuhteet on mielestäni ne ratkaisevat tekijät. Tälläpäin tuo ilmasto on perseestä lähes koko vuoden enkä omista lämmintä korjaustilaa niin kaikenlainen korjailu on tympeätä suureman osan vuotta. Varmaan on varaosien laadussa on isoja eroja ja karvaitten omakohtaisten kokemuksien jälkeen alka viimeistään arvostamaan parempaa laatua. Kauppamajan "alkuperäisillä" osilla taitaa tuo summa kivuta tuonne reiluun 2000€. Näilläkin sivuilla on epäilty etteivät nekään täytä ns. tehdaslaatua. Mutta olisi mukavaa kuulla (lukea) miten näitä moottori konvertointeja on tehty ja minkälaiset on kokemukset. Erityisesti lista tarvittavista osista olisi hyvä saada.
PS. Omalle työlle en laske mitään arvoa, koska se on joka tapauksessa arvotonta.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 17:01
Kirjoittaja asova
Minunkin 525 1983 on sosialistisen työn taidon näyte. Eikö ne purkaneet ennen Konelalla traktorit osiin ja kokosivat ne uudellen sekä vaihtoivat epäkurantit osat uusiin. Jostain syystä tuolle neukku(venäläiselle) laadulle en anna korkeata arvosanaa.

Re: 525 murheita

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 19:30
Kirjoittaja Storm1
Alkuun tulee mieleen, että onko kansi plaanattu, jos on auki käyny.

Itsellä 52:nen täytenä käyttökoneena d-50:sellä alkuperäsellä kannella. Moottorin vääntömaksimi 1100 ja 1300 välissä. Ei lykkää kiusatessakaan mustaa putkesta. (pyörittäessä kenttäsirkeliä) Jos tuntuu ponnettomalta katson ensimmäisenä polttoaine suodattimet, seuraavana venttiilivälykset (vaatii säädön joka kevät). Venttiilit kului loppuun omasta n.15 000 tuntiin vaikka piti säädöissään. Venttiilit oli uponnu istukkaan n. 3mm, joten tehonpuute tuntui ja savu oli mustaa kun reiät aukeni vajaana. Ilmanputsarin mennessä tukkoon omassa on savuun tullut heti pari pykälää tummempi sävy.

Sekä 52:sen d-50:n , että superin d-60:n avatessa molempien kansi vaati plaanauksen. Molemmat oli 0,2mm selkäviä, vaikka kummassakaan ei ennen avausta kansipahvivikoja ollut. Belkkuun tarjotaan myös kansipahveja ilman teflon renkaita. Liekö tällä osuutta, kun toisesta ilman tefloneita ollut antautui venttiiili remontin jälkeen. (kirinyt kanssa 20 kiloon)

Moottorin teho ja vääntö riittää luistattamaan 120hv spektattua kitkakytkimellistä ulosottoakselia tehdas asetuksella ilman omien pantojen luistoa kenttäsirkeli käytössä. Pannat ei luista myöskään yli 850nm vääntöä antavalla hydraulimoottorilla saparovetoa ryömintänä käytettäessä. Ja ovat edelleen alkuperäiset 60-luvulta.

Haaveilin itse kanssa suorasuihku muutoksesta, mutta käynnistyvyys ja teho on ollut parahultain riittävä kaikkeen, kunhan on huollot tehnyt ja vennttiilit pitäny säädöissään. Mutta jos katsois 30 000 tunnin kohdalla uudestaan.