Etukardaanin pultit 526 HX

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

vk526
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja vk526 » 04 Marras 2018, 22:21

Belarus täysin uusi tuttavuus minulle mutta sellasen kanssa tässä nyt pitäsi alkaa lumihommia tekemään.. Tänään etuakselin öljyhuoltoa tehessä havaittin että molempien kartaanien kaikki pultit löysässä, tämähän kuuluu olevan belarukselle yleinen ongelma mutta nyt pitäsi kehittää siihen hyvä ratkasu jos ei sellasta löydy sitten jo valmiina, ? selasin pikasesti läpi kaikki tämän palstan aiheet, en löytäny mitään oleellista, itellä mielessä nyt että uusii kaikki pultit ja laittaa nyloc mutterein ja siihen vielä puhtaaseen kierteeseen keskiluja loctite niin oliskohan se jo jotakin? Nyt näyttää nuo nykyset pultit olevan muutenkin aika sekalaista seurakuntaa, osassa on jousiprikat, osassa ei, ja pultinkannat on eri kokosia välillä 14-17 mm. Kertonee siitä että niitä on putoillu ihan irti astikin.. No mutta kuitenkin, kokemuksia ja ohjeita kaivataan.

rommari
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 10:51
Paikkakunta: mikkeli

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja rommari » 04 Marras 2018, 22:55

itelläni oli sama vika mut loppu talvella ku laitoin kovemmat pultit nylokilla ja liimalla kiini. oon suunitellu itelleni "boori" kardaaneita ku tuntuu tuo ravistus tulevan noista jäykistä akseleista(voin olla myös väärässä)

Vilske
Viestit: 2904
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja Vilske » 05 Marras 2018, 06:44

vk526 kirjoitti:
04 Marras 2018, 22:21
Belarus täysin uusi tuttavuus minulle mutta sellasen kanssa tässä nyt pitäsi alkaa lumihommia tekemään.. Tänään etuakselin öljyhuoltoa tehessä havaittin että molempien kartaanien kaikki pultit löysässä, tämähän kuuluu olevan belarukselle yleinen ongelma mutta nyt pitäsi kehittää siihen hyvä ratkasu jos ei sellasta löydy sitten jo valmiina, ? selasin pikasesti läpi kaikki tämän palstan aiheet, en löytäny mitään oleellista, itellä mielessä nyt että uusii kaikki pultit ja laittaa nyloc mutterein ja siihen vielä puhtaaseen kierteeseen keskiluja loctite niin oliskohan se jo jotakin? Nyt näyttää nuo nykyset pultit olevan muutenkin aika sekalaista seurakuntaa, osassa on jousiprikat, osassa ei, ja pultinkannat on eri kokosia välillä 14-17 mm. Kertonee siitä että niitä on putoillu ihan irti astikin.. No mutta kuitenkin, kokemuksia ja ohjeita kaivataan.
Venäläisessä sandardissa pulttien avainkoot ei mene aivan kuten täällä ollaan totuttu, kartaaniin kannattaa jättää se 14mm kannalla oleva pultti ristikon puolelle ja kiertää siihen 10mm nylocin sillä 17mm avainkoolla kyseisen pultin jatkoksi ja näin olen omissa belkuissa saanut kartaanit pysymään kiinne. Käsikopelolla ja silmämääräisesti oon seurannut laippojen tiukkuuksi moottoriöljyn määrää tarkastaessa.
rommari kirjoitti:
04 Marras 2018, 22:55
itelläni oli sama vika mut loppu talvella ku laitoin kovemmat pultit nylokilla ja liimalla kiini. oon suunitellu itelleni "boori" kardaaneita ku tuntuu tuo ravistus tulevan noista jäykistä akseleista(voin olla myös väärässä)
Eikö ylikuormakytkimen päittäisliuku riitä etuakselin puoleiselle kartaanille?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

rommari
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 10:51
Paikkakunta: mikkeli

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja rommari » 05 Marras 2018, 07:49

juu voi piisata. mutta ajattattelin tuolla kokeilla vähentääkö se kartaanien ravistusta,kun tuo irti vatkaaminen ihmetyttää :shock:

Vilske
Viestit: 2904
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja Vilske » 05 Marras 2018, 08:59

rommari kirjoitti:
05 Marras 2018, 07:49
juu voi piisata. mutta ajattattelin tuolla kokeilla vähentääkö se kartaanien ravistusta,kun tuo irti vatkaaminen ihmetyttää :shock:
Ettei oo kartaani vääntynyt maakosketuksessa tai ristikot kuluneet.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

vk526
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja vk526 » 05 Marras 2018, 16:14

Eli nuo on varmaan sitten alkuperäsiä pultteja ne 14 kannalla olevat, no, pitää tutkia niitten kunto, ja jos ok, niin jättää ne ja laittaa vain uudet mutterit nyloc ja liiman kanssa.. mutta osa tässäkin on jo vaihdettu, kun on 17 kanta pultissa ja mutterissa. (löytyy myös kokoa 15 mm.) Kokeillaan näillä eväillä, katotaan miten alkaa pysymään.

rommari
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 10:51
Paikkakunta: mikkeli

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja rommari » 06 Marras 2018, 17:26

pakko se on uskoo viisaampia, kartaani on korvistaa "hiukan" vääntynyt :evil:

vk526
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja vk526 » 06 Marras 2018, 22:08

no tässä mun tapauksessa kun traktori on tullut perikunnalta, niin ei ole mitään tietoa mitä sille on mahd. sattunut matkan varrella, ainut tieto on että maataloushommissa se on ollut, nyt meillä lumikoneena.

Petri
Viestit: 146
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja Petri » 10 Marras 2018, 21:12

Suosittelen kyllä alkuperäisen mallisia osakierre/hienokierrepultteja. Suonsyrjä tai mvtavaratalo. Kummallakin ominaisuudella on merkitystä; tavan pultteja tuli kokeiltua ja muutaman tuhon jälkeen hankin ihan oikeita...

vk526
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: Etukardaanin pultit 526 HX

Viesti Kirjoittaja vk526 » 13 Marras 2018, 20:27

Ok, pitää alkaa katella ne alkuperäset pultit jostakin, mutta kai se loctite niiden kanssa varmaan olisi ok.?

Toinen vähän tuohon etuakseliin liittyvä juttu mikä mielessä, ei nyt vielä ajankohtanen mutta keväällä pitäsi mennä sillä koneella n. puolimetriseen rantaveteen nostamaan laituria paikalleen, mitenkähän nuo etuakselin öljytilat suhtautunee sellaseen hommaan,?,.., Onko olemassa jotain ennaltaehkäsevää konstia ettei sinne järvivesi pääsis tai sitten että mitä tuon projektin jälkeen on tarpeen tehdä, kun en nyt ole saanut selvää noista huohotus ym. systeemeistä, että onko niitä ja miten ne mahtaa ottaa itteensä tuollasessa hommassa vaiko eikö ota..?

Jostain kuulin sellasen virityksen että etuakseliston huohotusreikiin oli laitettu letkut ja vedetty ne lähes konepellin päälle asti, nyt pitää vain paikallistaa että missä ne huohaimet fyysisesti sijaitsee...

Vastaa Viestiin