501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Kimmoa kirjoitti: 5) Huomaa sitten että vanha keinuvipuakseli, missä öljyn syöttö keinuvivuille on erillisellä mutkalle väännetyllä putkella, ei enää käy uusiin kansiin, joissa öljy tulee akselin kiinnitystornia pitkin juurikin tästä erosta johtuen. Itse ratkaisin ongelman ostamalla uuden akselin torneineen, sitä kun sai vain komplettina.
Belarus - gruppa korjauskirjassa sivun 34 kuvassa öljyputki on myös 800 sarjan kannessa. Varaosa numero 50-1007102-A keinuvipuakseli venäläisissä varaosakuvastoissa ilmoitetaan käyvän 240 kansiin... Ymmärtääkseni keinivipun päähän laitetaan korkki tai sitten tuo öljyputki nippoineen.
Onko kenelläkään todellista tietoa?
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Etukammiollisia sylinterinkansia ei taida saada kuin Unkarista. Minulla 525 kansi alkaa olla melko heikossa kunnossa, joten tuo suorasuihkuksi muuttaminen tulee ajnkohtaisesksi ensi kesänä.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Uudessa kannessa, joka minulle myytiin alkuperäisenä, ei ollut tuota reikää sille mutkaputkelle. Hankala kuvitella, että tätä todellisempaa tietoa vielä löytyisi. No, ehkä kansia on erilaisia. Kukapa tietää, millaisilla piirustuksilla noita on minäkin viisivuotiskautena tehty. :D
Jos haluaa käyttää vanhaa keinuvipuakselia, voi reiän toki porata, se pitää vaan saada oikealle kohdalle. En tiedä, onko kannet rei'itetty tehtaalla samalla kuosilla kuin 80-luvulla. Minun kokemukseni perusteella vanhan akselin käyttö on huomattavasti suositeltavampaa kuin uuden.


asova kirjoitti: 05 Joulu 2018, 10:18 Kimmoa kirjoitti: 5) Huomaa sitten että vanha keinuvipuakseli, missä öljyn syöttö keinuvivuille on erillisellä mutkalle väännetyllä putkella, ei enää käy uusiin kansiin, joissa öljy tulee akselin kiinnitystornia pitkin juurikin tästä erosta johtuen. Itse ratkaisin ongelman ostamalla uuden akselin torneineen, sitä kun sai vain komplettina.
Belarus - gruppa korjauskirjassa sivun 34 kuvassa öljyputki on myös 800 sarjan kannessa. Varaosa numero 50-1007102-A keinuvipuakseli venäläisissä varaosakuvastoissa ilmoitetaan käyvän 240 kansiin... Ymmärtääkseni keinivipun päähän laitetaan korkki tai sitten tuo öljyputki nippoineen.
Onko kenelläkään todellista tietoa?
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Varaosanumero ei aina tarkoita, että osa varmasti kävisi. Melkoista arpapeliä ja turhauttavaa on Belaruksen korjailu välillä. Tuntuu tuo D60 motti olevan neukkujen todellinen lahja kapitalistisille ja niitä lähellä oleville maille. Neukut itse hylkäsivät etukammiollisen koneen 1970 luvulla vanhanaikaisena ja löyhänä, ottivat käyttöön 80 sarjan suorasuihkumoottorin.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Osittain tästäkin syystä ajelen nykyään Valmetilla.
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Merkkiuskollisuus estää moiset loikkaukset muihin kötöstyksiin. Belkkua on yritettävä tuunata, vaikka hermot menisi.
pellepeloton
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Loka 2014, 21:08

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja pellepeloton »

tuttua touhua itekin tuli tuossa päivää tunattua omaa belkua samoin :P
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

kimmoa kirjoitti: 06 Joulu 2018, 23:33 Osittain tästäkin syystä ajelen nykyään Valmetilla.
Otsikon kans saman ikäryhmän valmeteilla ei tosiaan tarvi jännittää piraattiosista, ison sinappi sarjan voimansiirron osat voi kätevästi ostaa purkaamolta.. tai sitte puuhastelee itse. Uusia ei oo eikä tuu.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuo on 05-sarjaa mutta osin sama homma. Toisaalta osien menekki on marginaalisen pieni verrattuna belkun jatkuvaan remontintarpeeseen, joten uskoisin pärjääväni ihan hyvin. Ja jos vaikka menen hakemaan Valtran tiskiltä keinuvipuakselin niin voin olla melko varma, ettei sitä ainakaan seuraavalla viikolla tarvitse vaihtaa uudelleen.
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja joksu »

Nelisen kymmentä vuotta kokemusta remontti hommista. Voin todeta että Belkulla pärjää jos haluaa ja kykenee jotain tekemään. Kokemusta useista merkeistä. Belkulla pärjää aina halvimmalla. Ja samat hommat saa tehtyä.
Vastaa Viestiin