526HX ulosoton pantojen säätö?

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

526HX ulosoton pantojen säätö?

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Alla lisää tekstiä.
Viimeksi muokannut vk526, 21 Tammi 2020, 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: 526HX ulosoton pantojen säätö?

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Ulosoton pantojen säätö on aivan simppeli homma kun vain alkaa ja tekee, turhan pitkään minäkin tappelin luistavan ulosoton kanssa ja nyt kun sen homman tein niin ei tunnu missään vaikka painasi lingon kanssa lähes puolimetriseen hankeen. Ainoa hankala homma on sen luukun pulttien avaus minkä alla ne säätöpultit on, siinä joutuu vähän taiteilemaan. No sitten kun sen luukun saa pois niin kun ulosottovipu on pois päältä eli jarruasennossa niin silloin pitopannan ruuvi on aivan löysällä, sitä kirrasin ensin 7 kierrosta, se oli liikaa, ei jaksanut käsivoimin vetää käyttövipua taakse, sitten pari kierrosta takasin päin niin sattu justiinsa kohalleen, nyt on pitoa niin että riittää mutta irrottaa kuitenkin. Jarrupantaa löysäsin samalla pari kierrosta niin pysähtyy esim. linko pehmeämmin, ei tule sellasia iskuja mitkä voi hajottaa paikkoja, että jos jotain epäilyttää tuo homma itse tehdä niin ei muuta kun rohkeasti vaan säätämään ja sen kun vain katsoo että pois päällä- asennossa on pikkusen löysää säädössä niin ei sitten suotta hinkkaa kitkapintoja. Nyt vaikka vetää lingon täyteen lunta ja sitten ulosoton päälle niin moottorin kierrokset vain hetkeksi laskee mutta kyllä lähtee lumi lentämään. Onneksi oli vielä säätövaraa muutenhan se olisi tullu pantojen vaihto eteen.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 526HX ulosoton pantojen säätö?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tälläisen ohjeella oon itse säätänyt pannat.

Kiritään seuraavasti: kansi takaa auki. kiritää sitä majavan häntä ruuvia joka kiristyy helposti (käsin), vipu jarru asennossa= ei pyöri. Laitetaan vipu pitoasentoo=pyörii, nyt kiritää sitä ruuvia joka helpoiten pyörii (käsin). näin jatketaan ja säädetää lopuksi vipujen kulmat, että vipu pysyy ns. pohjassa ja ylhäällä. jarru puoli saa olla hitaasti pysähtyvä (aseli pyörii hitaasti, ei pysähdy kuin seinään). tietenkin pannat pitää olla kunnossa.

Kiitokset ohjeesta nimimerkille "ukki" :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: 526HX ulosoton pantojen säätö?

Viesti Kirjoittaja vk526 »

No suurin piirtein näin tein, kuten sinunkin ohjeessa, vivun kulmia ei tarvinnut säätää, sen liikerata vähän lyheni, muuten ok.löytyy helposti pito ja jarruasento.tuosta jarrupannasta aivan samaa mieltä ei kannata kovin tiukalle sitä laittaa, esim. Mun käytössä sillä ei mitään virkaa vaikka säätäsi kokonaan pois käytöstä, helpottasi nivelakselin asennustakin kun ainakaan 526 ssa ei mitään varsinaista vapaa asentoa ole.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 526HX ulosoton pantojen säätö?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Asentaessa painavia ja hankalasti kytkettäviä nivelakseleita traktoriin kannattaa tietenkin sammuttaa Belarus ja kääntää ulosoton käsivipu pito eli pyöritysasentoon silloin traktorin puoleinen ura-akseli pyörii vapaasti ja nivelakseli on helppo kytkeä traktoriin :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: 526HX ulosoton pantojen säätö?

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Nyt en ihan ymmärtänyt tuota viimeistä, siis käsittääkseni se veto siihen ulosottoakseliin mihin nivelakseli kiinnitetään, tulee suoraan moottorin vauhtipyörästä jonkin laisen alennusvaihteen kautta kylläkin, pannoilla vain kytketään siihen veto tai jarru päälle.? Miten silloin on mahollista että pitoasennossa pyörisi vapaasti, kun pitäsi kai moottorin pyöriä silloin mukana ja se tuskin kovin kevyesti pyörii käsivoimilla siitä akselin tumpista.? Voi olla että ymmärsin jotain väärin.??

No nyt kuitenkin säätöjeni jälkeen 3 kertaa käyny linkoamassa ja toimii hienosti, ja jarrupannan löysääminen oli myös hyväksi, nyt linko pyörii muutaman kierroksen jarruasennossa, ei pysähdy kuin "seinään" mutta pysähtyy kuitenkin.
Sumi-
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Huhti 2017, 06:56

Re: 526HX ulosoton pantojen säätö?

Viesti Kirjoittaja Sumi- »

Jatkan tähän samaan keskusteluun. Laitoin uuden pitopannan ja nyt ku pitopannan säätää tiukalle ja jarru vähän löysemmälle niin kahvan liikerata menee tosi pieneksi. Kokeilin säätää "pommin" luona olevaa tankoa mutta ei sillä saa pelkästään semmosta pykälää mitä se oli ennen. Jos jättää pannat löysälle nii saa sen pykälän siihen mutta sitte taas luistaa. Onko vielä jotain muuta säätöä? Korjauskirjasta en löytänyt tankojen säädöstä mitään. Traktori on 525 vm.85

Edit. Ku ulosoton kahvasta väänti ennen pannan vaihtoa (en muista kumpaan asentoon) nii hytin alapuolella oleva rauta kopsahti tankkiin mikä oliki jo melko montulle painunut.

Tätä on ollu melkoinen seppä ollu joskus laittamassa. Ohjaustehostajan letkuki oli ilmastointiteipillä "korjattu"
Viimeksi muokannut Sumi-, 03 Helmi 2020, 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 526HX ulosoton pantojen säätö?

Viesti Kirjoittaja asova »

Venläisllä sivuilla on terkemmin VOA pantojen säätöohjeet. Belarukset on monesti korjattu mutu tuntumalla. Se kai liittyy tähän "raktori" merkkiin oleellisesti.
Vastaa Viestiin