Sivu 1/1

500 sarjan lämpöongelmat

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 10:35
Kirjoittaja Rokressi
Tuli tämmöinen mieleen, että miksi suositellaan vaihtamaan uudemman mallinen termostaattikotelo termostaatteineen. Eikö lämpöongelmat ja kannentiivisteen palamisriski vain kasva? Alkuperäisellä termostaatilla mittarilämmöt pysyvät kait siinnä 50-60 astetta ja uudella kotelolla 70-80 astetta. Miksi tuo uusi malli olisi tuohon vanhaan koneeseen parempi, jos jätetään hytin lämpötila talvella huomiotta?

Re: 500 sarjan lämpöongelmat

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 20:41
Kirjoittaja ukki
Minun käsityksen mukaan 50/500 kannentiivisteiden palaminen johtuu yksin omaan lämpömittarin anturin sijoitus paikasta. Sehän on syylärin yläosassa, siis termostaatin jälkeen ja vieläpä melkein nestepinna yläpuolella.

Siinä vaiheessa, kun mittari näyttää 80 C, on moottorin lämmöt jo kerinnyt n. 100 C. Tämä polttaa kannentiivisteen. Onhan siinä termarissa kotelossa pieni vuotoreikä, mutta jos siihen samaan syssyyn on kaidin unohtunut kiinni, on "soppa jo valmis"!!

Viimeisissä malleissa on mittarin anturi jo siirretty kannen takapäähän. Jos termostaatti toimii, kestää se 50/500 tämän uuden mallin termostaatti kotelon/termostaatin asennuksen. Kotelossa on myös paikka mittarin anturille, joten siihen voi asentaa anturin.

Sitä en ole kokeillut, sopiiko se mekaanisen mittarin anturi siihen uuteen termostaatti koteloon?

Miksi olisi parempi?

Moottori toimii hyvin, kun lämmöt ovat kohilla ja kuluminen moottorissa on pienenpää.

t. ukki

Re: 500 sarjan lämpöongelmat

Lähetetty: 05 Helmi 2019, 16:22
Kirjoittaja asova
Mielestäni vanhalla termostattikotelolla oli ongelmana jäähdytyksen jääminen sisäiselle kierrolle,josta seurasi kannetiiviste vaivat. Lämpömittarin anturi oli vielä syylärin yläosassa. Pienikin nestemäärän puutos aiheutti, että lämpömittari ei näyttänyt kuin noin 50 C, jos sitäkään. Talvi käytössä nesteen lämpötila sasis olla hyvinkin reilut 80 astetta, kone ja kuski saavat paremmin lämpöä.
Jotenkin tuntuu, että koko termostaattia ei tuossa alkuperäisessä konsruktiossa ole ollut. Kiehuvat vedet kylmään koneeseen ja kaihtimella säädelty lämpöjä. Lämpömittarin anturin paikka on tuota käyttöä ajatellen oivallinen. Illalla laskettu vedet pihalle.Venäläisillä oli loimet vielä moottori päällä talvella.

Re: 500 sarjan lämpöongelmat

Lähetetty: 17 Helmi 2019, 10:37
Kirjoittaja Vornanen
Vaihdoin äskettäin kannentiivisteen vaihdon yhteydessä tuon uuden mallisen termostaattikotelon. Aluksi 70 asteinen termostaatti ja lämmöt jää kuudenkympin tuntumaan. Sitten vaihdoin 87 asteisen. Nyt ei nouse sitä vertaa vaan jää neljänkympin tuntumaan. Ei tuosta mittarista tiedä, mutta kylmänä käy. Mikä on oikea termostaatti 525 progressiin?

Halkaisijaa 63mm saa varmaan paikallisesta harakiristä parempi laatuisena länsimaiselta valmistajalta. Missähän autossa olisi vastaava?

Vornis

Re: 500 sarjan lämpöongelmat

Lähetetty: 17 Helmi 2019, 17:23
Kirjoittaja b6790012
missä se anturi on kiinni .omaani laittoin sen termostaattikoteloon .lämmöt noin 82 astetta.aikasemmin anturi oli jäähdyttimessä eikä mittari noussut edes vihreälle.kone on 525 tk6 turbo cooleri 6 lapasellaropelilla .syötöt on vakiot.

Re: 500 sarjan lämpöongelmat

Lähetetty: 17 Helmi 2019, 17:26
Kirjoittaja Vornanen
Mulla anturi on kannen takaosassa. Laitoin uuden anturin vaikka vanhakin tuntui toimivan. Mikä termostaatti?

Re: 500 sarjan lämpöongelmat

Lähetetty: 17 Helmi 2019, 17:31
Kirjoittaja b6790012
en etes katsonut termostaati merkintöjä vaan heitin paikalleen.

Re: 500 sarjan lämpöongelmat

Lähetetty: 17 Helmi 2019, 17:58
Kirjoittaja Vornanen
Kaubamajasta saa vaan 70 asteista ja kotelon mukana tulevaa 87 asteista. Mallin kanssa saa varmaan kirkolta..