Sivu 1/1

425 huolia ja murheita

Lähetetty: 30 Kesä 2019, 21:09
Kirjoittaja DexMasZet
Tervehdys foorumille, piti kirjautua tänne, kun tuli perjantaina kotiutettua tämmöinen kampe.
Minusta tuli Belaruksen omistaja vähän sattumalta, "kun sai niin halvalla". 120km päästä kävin ajamalla hakemassa, melko rajusti alkoi belarus ura, kun ikinä ennen tämmöisellä ole ajanut saati edes kopissa istunut. Myyjä näytti miten menee pykälä silmään ja loput opeteltu lennossa. Paljoa enempää ei myyjäkään koneesta tiennyt.
Kuva
Elikkä LTZ-425, Vuosimallia 81.
Muutamia pieniä puutteita ja vikoja löytyy, mm ylimääräiset sähköt on karsittu pois, suunnanvaihtaja ei pelanut ja muuta pientä.
Kuva
Tuossa vioista pahin, eli etuakselin vasen nivel on särkynyt, ja purettu pois. Renkaan puoli on ollut tuommoisella lätkällä tulpattuna ja joku mutteri sötöstetty hitsata, ilmeisesti että ei laakeri karkaa. Vetoakseli liikkuu taas vapaasti päittäin, liekkö se normaalia?
Mitäs tuohon ruvetaan nyt hommaaman että saadaan taas voima menemään pyörälle asti? Selviääkö pelkällä nivelellä vai näkyykö muuta outoa?

Ja sitten lisää kysymyksiä,
Mistä tässä kytketään neliveto päälle? Kaikille muille vivuille on toiminto löytynyt, mutta nelivedon kytkentä vipua en ole löytänyt.

Renkaat tässä lie myös eriparia, takana 15,5-38 ja edessä 10-20. Kun eikös tässä kuulu edessä olla 8,3-20?

Raidetangonpäät on erikoisesti kirittäviä, yhdestä sisemmästä päästä puuttuu se kuppi jolla kiritään, saane niitä jostain vai suosiolla uusi pää kun kolissut väljänä ties kuin kauan?

Ja mistä osia ja huolto tarvikkeita, Suonsyrjältä tietty, mutta muita hyviä kauppoja, tai jopa kivijalka liikeitä Savo-Kainuu akselilla?

Re: 425 huolia ja murheita

Lähetetty: 01 Heinä 2019, 10:56
Kirjoittaja Vilske
Oletkin löytänyt harvinaisemman Fermon hytillä varustetun LTZ-425 traktorin.
Selvennykseksi että Belarusta tuossa ei ole kuin nimi jolla tuota Lipeksin traktoritehtaan tuotosta markkinoitiin.
Tehdas nyttemmin mennyt konkurssiin ja varaosien saanti on olemassa olevien varastojen varassa.
Osia saa esim. Agri-Kymiltä jossa varastossa on joitain vähemmän meneviä artikkeleita sekä Virosta esim. maanviljelijän tavaratalosta.
Tuossa kyseisen puljun tarjontaa LTZ-traktoreihin:
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... aosat.html
Kannattaa katsoa heti alussa nuo LTZ-kuvastot läpi niin löytää varaosanumerot joita voi sitten googlettaa ja etsiä osia sen kautta.

Re: 425 huolia ja murheita

Lähetetty: 03 Heinä 2019, 11:53
Kirjoittaja harmik
meillä jotain osia tuohon traktoriin hyllyssä vielä mm.etuakselin vetoakseli ristikkoineen löytyy heti
voin tarkistella mitä kaikkee on hyllyissä jos oot kiinnostunut osista laitappa vaikka yv:tä
tv:harri/ecuport joensuu

Re: 425 huolia ja murheita

Lähetetty: 08 Heinä 2019, 22:30
Kirjoittaja DexMasZet
Etunapa sieltä oli aikatäydellisesti kappaleina, osat olis tilattu niin saa nelivedon pelaamaan.
Raidetangon päitä ja sisuskaluja vaihtelin, ja kirin sen tangon joka raidetankoja kääntelee kunnolla "toteemiin", niin tuli ihan hyvä ajettava.

Ja sitten semmoinen perus kysymys, että miten tuota kaksitoimista nostolaitetta käytetään? Päivällä kokeilin, mutta en keksinyt miten vivut pitää olla jotta pelaa. Nostolaitetta muuten oon käyttänyt pitämällä sen kaarella olevan vivun ihan takana, ja sitten siitä hyde vipujen luona olevasta vivusta nostsnut ja laskenut, vaan alaspäin ei tunnu siitä painattavan. Pitäis vissiin jostain hommata käyttöohjekirja tähän vehkeeseen, niin näkis öljyjen täytösmäärät ja laadutkin mitä mihinkin pitäisi olla...

Re: 425 huolia ja murheita

Lähetetty: 14 Heinä 2019, 09:37
Kirjoittaja DexMasZet
Nyt olis käyttöohjekirjakin tähän vehkeeseen, vaan öljy laadut ei siitä yllättäen selvinnyt. Vaihteistoon varmaan käy yleisöljy, mutta etuakseliin ja perän vähennys pyörästöihin pitänee olla 80w-90 hypoidi?

Nyt toimii nostolaitekkin kaksitoimisena, kun laittoi sieltä hydraulilohkolta pikku vivun oikein päin.

Re: 425 huolia ja murheita

Lähetetty: 15 Heinä 2019, 14:34
Kirjoittaja ukki
Ainahan sitä voi laitta niitä yleisöljyjä, mutta jos tulee jatkuvaan ajoon, laita sitten koko voimansiirtoon 80w/90 öljyt.

Hyvä, että toiminnot alkavat selvitä.

Varmista nostosylinterin kiinnitys. Väljä murtaa takapanjon.

ukki