Öljyä
Valvoja: pelarusmaisteri
Öljyä
Minun on turha neuvoa vanhaa belarus miestä, mutta neuvon kuitenkin.
Täytä syyläri aivan täyteen ja jätä korkki auki traktori käymään reilulla
tyhjäkäntikierroksilla. Ensikksi jäädytin tulvii voi joku kuplakin tulla niistä ei vielä kannata välittää. Mutta jos jatkossa vielä tulee kuplia ja jos on paha vuoto niin tulee oikein röyhtäisemällä.
Minun 521 belarukseni hukkaa varsinkin rasituksessa nestettä, en tiedä mihin se joutuu. Ei sitä ainakaan alakerrasta löydy.
Kevyellä käytöllä ei vähene.
Täytä syyläri aivan täyteen ja jätä korkki auki traktori käymään reilulla
tyhjäkäntikierroksilla. Ensikksi jäädytin tulvii voi joku kuplakin tulla niistä ei vielä kannata välittää. Mutta jos jatkossa vielä tulee kuplia ja jos on paha vuoto niin tulee oikein röyhtäisemällä.
Minun 521 belarukseni hukkaa varsinkin rasituksessa nestettä, en tiedä mihin se joutuu. Ei sitä ainakaan alakerrasta löydy.
Kevyellä käytöllä ei vähene.
Onkos tuossa belkussa vielä se rasvanippa vesipumpussa? Tuli mieleen että olisi vaseliinista liuennut öljyä nesteen sekaan ja nyt sitä olisi korkin pinnassa. Tosin tuo vaseliini pitäisi tulla stefan läpi vesipumpusta, eikös näin? Tai vähän reilusti joskus rasvattu ja rasvaa tursunnut stefan läpi.
Belarus MTZ 52 -69
Aikoinaan 820:ssä samanlaista oiretta. Varmaan vuoden pari ajelin ja pyyhkäisin korkin välillä puhtaaksi, pikkuhiljaa kuitenkin näytti vuoto lisääntyvän. Otettiin kansi irti ja aluksi ei huomattu vikaa tiivisteessä. Lähempi tarkastelu osoitti kuitenkin lähes huomaamattoman vuotokohdan öljy ja vesikanavan välissä. Kun öljypuolella isompi paine kuin vesitilassa niin tihkui pikkuhiljaa vesitilaan. Uudella tiivisteellä ongelma poistui.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Minusta se rasva ei voi mennä vesitilaan. Ennemmin se tulee juorureiästä pihalle.
Yleensähän tuollainen öljy tulee kannen tiivisteestä, joko palotilasta pakokaaasun mukana tai öljykanavasta. Pienelle vuodolle ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Vuoto tosin yleensä pahenee pikkuhiljaa. Kun kannentiiviste vuotaa tarpeeksi, sen kyllä huomaa, sillä nesteet tulevat korkista pihalle ja kone jää tielle.
Sitten kun vika on korjattu, niin jäähdytysjärjestelmän saa kerralla puhtaaksi öljysta ja noesta kun pistää vesiohenteista pesuainetta ja vettä järjestelmän täyteen. Esimerkiksi litra Wurthin Pinelineä ja loput vettä. Puolen tunnin ajelun jälkeen kun avaa tyhjennystulpan ja laskee letkulla uutta vettä jäähdyttäjään. Itse, kun tuota kokeilin, sain tulemaan mustaa töhnää varsin huomattavan määrän. Sen jälkeen on nesteet pysyneet kirkkaina. Kannentiivisteen vaihdoin tietysti ennen sisäpesua.
Yleensähän tuollainen öljy tulee kannen tiivisteestä, joko palotilasta pakokaaasun mukana tai öljykanavasta. Pienelle vuodolle ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Vuoto tosin yleensä pahenee pikkuhiljaa. Kun kannentiiviste vuotaa tarpeeksi, sen kyllä huomaa, sillä nesteet tulevat korkista pihalle ja kone jää tielle.
Sitten kun vika on korjattu, niin jäähdytysjärjestelmän saa kerralla puhtaaksi öljysta ja noesta kun pistää vesiohenteista pesuainetta ja vettä järjestelmän täyteen. Esimerkiksi litra Wurthin Pinelineä ja loput vettä. Puolen tunnin ajelun jälkeen kun avaa tyhjennystulpan ja laskee letkulla uutta vettä jäähdyttäjään. Itse, kun tuota kokeilin, sain tulemaan mustaa töhnää varsin huomattavan määrän. Sen jälkeen on nesteet pysyneet kirkkaina. Kannentiivisteen vaihdoin tietysti ennen sisäpesua.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Olette varmaan huomannu, että huolto-ohjeet käskee kiristämään sylinterinkannen 1000 tunnin välein? Minun D-240 alko työntämään vedet pihalle pakoputken kautta, sitä tuli ihan ropisemalla. Silloin piti käyttää sitä jatkuvasti pelkästään tyhjäkäynnillä että sai naulaimelle ilmaa ja aattelin että kokeillaan nyt sitten ensin kiristystä kun oli kiirus ja mittarissa oli jo 1300 tuntia. Pultit käänty melkein varttikieroksen ja vuoto loppui siihen paikkaan. Nyt on neljäs vuosi menossa eikä mitään oireita ole vieläkään vaikka kone on joutunu välillä tosi koville, lämmötkin noussu välillä ihan kiehumisen rajoille kovassa rasituksessa. Pelkkä kiristys saattaisi auttaa tohonkin vaivaan. Belaruksen tiivisteet tahtoo olla vähän sellasta räkää että ne painuu aina vaan.
mtz82
Massatiivisteen ominaisuuksia nuo
Sanokaas viisaat mitä eroo on tuolla massa- ja grafiittitiivisteellä?
Kannentiivistettä kannattaa liottaa jäähdytysnesteessä ennen kuin laittaa paikalleen.
Päteekö tuo ohje molempiin tiivisteisiin?
Ja miten tiivistetyypit erottaa toisistaan muuta kuin väristään?
Siinäpä foorumille pähkäiltävää
Sanokaas viisaat mitä eroo on tuolla massa- ja grafiittitiivisteellä?
Kannentiivistettä kannattaa liottaa jäähdytysnesteessä ennen kuin laittaa paikalleen.
Päteekö tuo ohje molempiin tiivisteisiin?
Ja miten tiivistetyypit erottaa toisistaan muuta kuin väristään?
Siinäpä foorumille pähkäiltävää
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Tuollasta liuottamisesta en ole kuullukkaan, mikäs siinä on pointtinaVilske kirjoitti:Massatiivisteen ominaisuuksia nuo
Kannentiivistettä kannattaa liottaa jäähdytysnesteessä ennen kuin laittaa paikalleen.
päteekö tuo ohje molempiin tiivisteisiin?)
Joskus kuumassa vedessä viruttelin korkista tehtyjä tiivisteitä kun ne vanhemmiten kutistui
ja noin ne sai taas alkuperäiseen mittaansa
Re: Öljyä
Jos tarkoitat venttiilikoppaa niin pitää.kronos kirjoitti: Täytyy kokeilla kiristää olen kyllä tuon homman unohtanut Pitääkö välikansi irroitaa että saa kansipultit kiristettyä
Minski traktor paras traktor!
Re: Öljyä
Ööh En ole kyllä kasisatasen kantta ikään purkanu, mutta muitten koneiden kyllä. Ei kai siinä mitää välikansia ole, missään ainakaan nähny ole...kronos kirjoitti:Eikös siinä ole välikansi venttiilikopan alla ja sitten varsinainen kansiTorsti kirjoitti:Jos tarkoitat venttiilikoppaa niin pitää.kronos kirjoitti: Täytyy kokeilla kiristää olen kyllä tuon homman unohtanut Pitääkö välikansi irroitaa että saa kansipultit kiristettyä
Minski traktor paras traktor!
Kyllähän tuosta kannattaa purkaa noi kaikki pois että saa kannen kunnolla kiristettyä, samoin joutuu nostamaan tuon keinuvipuakselin pois jos ei tee sellaista erikoisavainta jolla saa tiukattua sen alta mutteria tai pulttia tosin momenttiin saaminen on vähän vaikeempaan.
Kannenpulttien tai muttereiden kiristys tulisi tehdä moottorin ollessa lämmin.
Muistattehan että sitten kannenpulttia tai mutteria auki sen verran että aukee vähän ja sitten momenttiin kiinni.
Venttiilit on säädettävä kannen kiristämisen jälkeen.
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... ight=kansi
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Starttimoottori avainta varmaan tarkoitat, vipuvartta vaan tulee siintä ja momettiavain näyttää väärin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Tarkistin vielä, kun pieni epäilys hiipi mieleen ja se epäilys piti paikkansa! Suomessa painetuissa ohjekirjhoissa ei ole mainintaa tuosta 1000h kannen kiristämisestä. Ei ainakaan 1989 painetussa Agroman 805/825 ohjekirjassa.
Englanninkielisessä tehtaan painattamassa kirjassa on, se on muutenkin paljon perusteellisempi. Vaikuttaisi siltä että se kiristysohje on tarpeellinen, montakohan tiivistevikaa sillä olisi estetty? Epäilen että kiristäminen on tarpeen nimenomaan sille grafiittitiivisteelle.
Englanninkielisessä tehtaan painattamassa kirjassa on, se on muutenkin paljon perusteellisempi. Vaikuttaisi siltä että se kiristysohje on tarpeellinen, montakohan tiivistevikaa sillä olisi estetty? Epäilen että kiristäminen on tarpeen nimenomaan sille grafiittitiivisteelle.
mtz82
No niin, luulishan sen tuolla onnistuvan. Kerro sitten menikö solmuun vai saitko momenttiinkronos kirjoitti:nyt on kansipulttiavain tehty ei muuta kun kiristelemään http://kronos.kuvablogi.comkronos kirjoitti:Tarkoitan semmosta käyrää hylsyavainta millä pääsee nokkaakselin tai keinuvipuakselin alleVilske kirjoitti:Starttimoottori avainta varmaan tarkoitat, vipuvartta vaan tulee siintä ja momettiavain näyttää väärin.
Minski traktor paras traktor!
"kannenpultit"
Vielä hyvässä maalissa 14vuotta/3000tuntia 826HX