Öljyä

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Öljyä

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Minun on turha neuvoa vanhaa belarus miestä, mutta neuvon kuitenkin.
Täytä syyläri aivan täyteen ja jätä korkki auki traktori käymään reilulla
tyhjäkäntikierroksilla. Ensikksi jäädytin tulvii voi joku kuplakin tulla niistä ei vielä kannata välittää. Mutta jos jatkossa vielä tulee kuplia ja jos on paha vuoto niin tulee oikein röyhtäisemällä.

Minun 521 belarukseni hukkaa varsinkin rasituksessa nestettä, en tiedä mihin se joutuu. Ei sitä ainakaan alakerrasta löydy.
Kevyellä käytöllä ei vähene.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Onkos tuossa belkussa vielä se rasvanippa vesipumpussa? Tuli mieleen että olisi vaseliinista liuennut öljyä nesteen sekaan ja nyt sitä olisi korkin pinnassa. Tosin tuo vaseliini pitäisi tulla stefan läpi vesipumpusta, eikös näin? Tai vähän reilusti joskus rasvattu ja rasvaa tursunnut stefan läpi.
Belarus MTZ 52 -69
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Aikoinaan 820:ssä samanlaista oiretta. Varmaan vuoden pari ajelin ja pyyhkäisin korkin välillä puhtaaksi, pikkuhiljaa kuitenkin näytti vuoto lisääntyvän. Otettiin kansi irti ja aluksi ei huomattu vikaa tiivisteessä. Lähempi tarkastelu osoitti kuitenkin lähes huomaamattoman vuotokohdan öljy ja vesikanavan välissä. Kun öljypuolella isompi paine kuin vesitilassa niin tihkui pikkuhiljaa vesitilaan. Uudella tiivisteellä ongelma poistui.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Minusta se rasva ei voi mennä vesitilaan. Ennemmin se tulee juorureiästä pihalle.


Yleensähän tuollainen öljy tulee kannen tiivisteestä, joko palotilasta pakokaaasun mukana tai öljykanavasta. Pienelle vuodolle ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Vuoto tosin yleensä pahenee pikkuhiljaa. Kun kannentiiviste vuotaa tarpeeksi, sen kyllä huomaa, sillä nesteet tulevat korkista pihalle ja kone jää tielle.

Sitten kun vika on korjattu, niin jäähdytysjärjestelmän saa kerralla puhtaaksi öljysta ja noesta kun pistää vesiohenteista pesuainetta ja vettä järjestelmän täyteen. Esimerkiksi litra Wurthin Pinelineä ja loput vettä. Puolen tunnin ajelun jälkeen kun avaa tyhjennystulpan ja laskee letkulla uutta vettä jäähdyttäjään. Itse, kun tuota kokeilin, sain tulemaan mustaa töhnää varsin huomattavan määrän. Sen jälkeen on nesteet pysyneet kirkkaina. Kannentiivisteen vaihdoin tietysti ennen sisäpesua.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Olette varmaan huomannu, että huolto-ohjeet käskee kiristämään sylinterinkannen 1000 tunnin välein? Minun D-240 alko työntämään vedet pihalle pakoputken kautta, sitä tuli ihan ropisemalla. Silloin piti käyttää sitä jatkuvasti pelkästään tyhjäkäynnillä että sai naulaimelle ilmaa ja aattelin että kokeillaan nyt sitten ensin kiristystä kun oli kiirus ja mittarissa oli jo 1300 tuntia. Pultit käänty melkein varttikieroksen ja vuoto loppui siihen paikkaan. Nyt on neljäs vuosi menossa eikä mitään oireita ole vieläkään vaikka kone on joutunu välillä tosi koville, lämmötkin noussu välillä ihan kiehumisen rajoille kovassa rasituksessa. Pelkkä kiristys saattaisi auttaa tohonkin vaivaan. Belaruksen tiivisteet tahtoo olla vähän sellasta räkää että ne painuu aina vaan.
mtz82
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Massatiivisteen ominaisuuksia nuo :)
Sanokaas viisaat mitä eroo on tuolla massa- ja grafiittitiivisteellä?
Kannentiivistettä kannattaa liottaa jäähdytysnesteessä ennen kuin laittaa paikalleen.
Päteekö tuo ohje molempiin tiivisteisiin?
Ja miten tiivistetyypit erottaa toisistaan muuta kuin väristään?
Siinäpä foorumille pähkäiltävää :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jamppi
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 08:08
Paikkakunta: heinola

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Vilske kirjoitti:Massatiivisteen ominaisuuksia nuo :)

Kannentiivistettä kannattaa liottaa jäähdytysnesteessä ennen kuin laittaa paikalleen.
päteekö tuo ohje molempiin tiivisteisiin?)
Tuollasta liuottamisesta en ole kuullukkaan, mikäs siinä on pointtina
Joskus kuumassa vedessä viruttelin korkista tehtyjä tiivisteitä kun ne vanhemmiten kutistui
ja noin ne sai taas alkuperäiseen mittaansa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Öljyä

Viesti Kirjoittaja Torsti »

kronos kirjoitti::lol: :lol:Täytyy kokeilla kiristää olen kyllä tuon homman unohtanut :roll: Pitääkö välikansi irroitaa että saa kansipultit kiristettyä :?: :?:
Jos tarkoitat venttiilikoppaa niin pitää.
Minski traktor paras traktor!
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Öljyä

Viesti Kirjoittaja Torsti »

kronos kirjoitti:
Torsti kirjoitti:
kronos kirjoitti::lol: :lol:Täytyy kokeilla kiristää olen kyllä tuon homman unohtanut :roll: Pitääkö välikansi irroitaa että saa kansipultit kiristettyä :?: :?:
Jos tarkoitat venttiilikoppaa niin pitää.
:roll: :roll: Eikös siinä ole välikansi venttiilikopan alla ja sitten varsinainen kansi :?: :?:
Ööh En ole kyllä kasisatasen kantta ikään purkanu, mutta muitten koneiden kyllä. Ei kai siinä mitää välikansia ole, missään ainakaan nähny ole... :roll:
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kuva

Kyllähän tuosta kannattaa purkaa noi kaikki pois että saa kannen kunnolla kiristettyä, samoin joutuu nostamaan tuon keinuvipuakselin pois jos ei tee sellaista erikoisavainta jolla saa tiukattua sen alta mutteria tai pulttia tosin momenttiin saaminen on vähän vaikeempaan.
Kannenpulttien tai muttereiden kiristys tulisi tehdä moottorin ollessa lämmin.

Kuva

Muistattehan että sitten kannenpulttia tai mutteria auki sen verran että aukee vähän ja sitten momenttiin kiinni.
Venttiilit on säädettävä kannen kiristämisen jälkeen.

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... ight=kansi
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

No niin sehän olikin sitten vähän erinäkönen systeemi tuo suoraruiskutteisen kansi kuin mitä d60:ssä. Ei päivää etteikö oppis jotain uutta :P
Eikä tee pahaa ruiskauttaa öljyä niihin kierteisiin löysyttämisen jälkeen.
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Starttimoottori avainta varmaan tarkoitat, vipuvartta vaan tulee siintä ja momettiavain näyttää väärin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Tarkistin vielä, kun pieni epäilys hiipi mieleen ja se epäilys piti paikkansa! Suomessa painetuissa ohjekirjhoissa ei ole mainintaa tuosta 1000h kannen kiristämisestä. Ei ainakaan 1989 painetussa Agroman 805/825 ohjekirjassa.
Englanninkielisessä tehtaan painattamassa kirjassa on, se on muutenkin paljon perusteellisempi. Vaikuttaisi siltä että se kiristysohje on tarpeellinen, montakohan tiivistevikaa sillä olisi estetty? Epäilen että kiristäminen on tarpeen nimenomaan sille grafiittitiivisteelle.
mtz82
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

kronos kirjoitti:
kronos kirjoitti:
Vilske kirjoitti:Starttimoottori avainta varmaan tarkoitat, vipuvartta vaan tulee siintä ja momettiavain näyttää väärin.
:lol: Tarkoitan semmosta käyrää hylsyavainta millä pääsee nokkaakselin tai keinuvipuakselin alle :roll: :roll:
:lol: nyt on kansipulttiavain tehty ei muuta kun kiristelemään :lol: :lol: http://kronos.kuvablogi.com
No niin, luulishan sen tuolla onnistuvan. Kerro sitten menikö solmuun vai saitko momenttiin :wink:
Minski traktor paras traktor!
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"kannenpultit"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Vielä hyvässä maalissa 14vuotta/3000tuntia 826HX
Vastaa Viestiin