820:n ohjauksesta ja moottorista

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja diesel »

Ohjaustehostin/hydeaulinen ohjaus. Pumpun paine n. 70bar ja pumppu pumpaa molemminpuolin mäntää silloin kun ajetaan suoraan ja sama seisoessa moottorin käydessä.
Ohjauspyörällä valitaan kummallepuolelle mäntää menee enemmän öljyä.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja ukki »

Tuollainen takavedon etuakselin keskiputki tuli kerran kaverille virosta. Muuten kaikki hyvin, mutta juuri se kohta, johon sylinterin kiinnike akselin alapuolelle tulee oli koneistamatta. Vietiin koneistamoon, jossa tasojyrsintä ja kierre reikien teko päälle. Hyvä siitä sitten on kuulema tullut.

Edelleenkään en pidä toteemi ohjausta huonona vaihtoehtona. Mutta se pitää olla kunnossa! Jos ei ole kunnossa, niin sitten siitä kyllä riittää riemua :twisted: .


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Aihetta sivuten.

Mistä löytyy 525 belkun ohjauksen öljysäiliö? Itsellä vuotaa hieman ohjaussylinteri, mutta seuraavan kuukauden aikana ei ehtisi sylinteriä korjaamaankaan. Nyt ohjaus alkanut takertelemaan.

Ajot pieniä, joten jos pärjäisi öljyä lisäämällä. Mitä öljyä sinne kuuluu laittaa?

Syksymmällä aikaa korjata.
Belarus 525 -86
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja joksu »

Säiliö keulassa.Täyttö jäähdyttäjän korkin etupuolella .Öljynä käy vaikka 10w30 yleisöljy.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Darksmoke kirjoitti:Aihetta sivuten.

Mistä löytyy 525 belkun ohjauksen öljysäiliö? Itsellä vuotaa hieman ohjaussylinteri, mutta seuraavan kuukauden aikana ei ehtisi sylinteriä korjaamaankaan. Nyt ohjaus alkanut takertelemaan.

Ajot pieniä, joten jos pärjäisi öljyä lisäämällä. Mitä öljyä sinne kuuluu laittaa?

Syksymmällä aikaa korjata.
Nokalta syylärin edestä se "torni". Ite oon käyttäny puhasta hydrauliikka öljyä mutta joku yleisöljyki pitäs toimia
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

suonsyrjä kirjoitti:vickersin lamelli pumpuissa oli aikanaan ohjeistus jotta vain 10w 30 öljyä... syynä hydrauliikka öljyn voitelemattomuus, no öljyt kuulema parantuneet ja uusiin kampeisiin suosituksen mukaisia wetoileta yms.. mutta belkuun olen kyllä hydrauliikka puolelle 10w 30 suosinut
Oon toteemissa käyttäny samaa mitä moottorissa kylmänä vahänaikaa kankea mutta nöyrtyy kyllä pienellä ajolla.

Mutta mitenkä orbitrol ite oon ainaki ajanu vuoden hydrauli öljyllä (sillä halvimmalla) pitäsköhän laittaa 2t öljyä sekaan :lol:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

suonsyrjä kirjoitti:10w 30 öljyäkin niin kovin monen laatuista, kangistelu ongelmaa ei kyllä ohjauksessa... tosin belkun pumpputhan ratas pumppuja, joka ei ihan niin ronkeli voitelustaan kuin lamelli
No kesällä en oo päässy ajelee 520sella :cry: ni en tiedä kangisteleeko mutta alkukeväästä kylminä aamuina oli hieman jähmeä ens alkuun.
Aijai viime kevään puunajot tulee ikävä vanhaa kunnon siroa ja kunnollisia ussr hallintalaitteita :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja johannes »

Oiskos jollakulla ajatuksia siitä, että miten kääntökynkän saa irroitettua? Niin kovin tullut vuosien saatossa kiristettyä sitä mutteria, ettei se meinaa irrota ollenkaan booreiltaan, vaikka mutterin sainkin poies. Olen kiilaillut rautakankea kynkän ja toteemin väliin, ja samalla kuumentanut puhaltimella kynkkää, mutta ei hievahdakkaan. Irroitusöljyä on pistetty litrakaupalla ylhäältä käsin ja hakattu kynkkää lauhduttimen vierestä rautatangolla, mutta ei vaan tipu. Onpahan ainakin selvinny, ettei ohjauksen vipattaminen ole mutterin kireydestä mulla ollut kiinni. Kannattaakohan nyt vaan ruveta ottamaan lauhdutinta irti, että sais toteemin nostettua kynkkineen päivineen, vai oisko joku muu keino ongelman ratkaisemiseksi?
Belarus 820 1982
asova

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja asova »

Minulla tipahti, kun mutterin aukaisi. Oli sopiva, mutttei ei ollut väljäkää. Minulla ohjaus vipatti aivan saatanasti. Auttaako naputtelu kynkän päähän, jossa raidetangot, ylähäältä ja alhaalta vuoronperään, lienet jo varmaan kokeillut. Mielestäni toteemiohjaus kertaa kaikki mahdolliset väljyydet sylinterin päästä renkaan pallonivelille asti. Rakenne on liian monimutkainen, jos vertaa vaikka puhtaaseen sylinteri ohjaukseen. Onko sinulla etuakseli varustettu tuubi ohjauksen mahdollisuudella. Ohjaustahan ei saa eikä tule virabeli osilla rakennella.
asova

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja asova »

Oletko tarkastanut etupyörien aurauskulman? Haritus saa ohjauksesta kevyemmän, mutta siitä tulee samalla epävakaa ja levottoma. Korjauskirja antaa haritukselle 4 -8mm vanteen reunasta mitattuna. Pallonivelien ja laakereiden säädöt tulee poistaa ennen aurauskulman mittaamista ja säätämistä. Eturenkaiden kuntokin vaikuttaa: epätasaiseti kuluneet olkapäät, eri korkuiset jne.. Kuten Todelliset Belkku ihmiset sanoivat, toteemiohjaus oikein huollettuna ja säädettynä on kohtuulisen hyvä. Minskin tehtaan insinöörit ja akateemikot ovat syvällisen harkinnan jälkeen tuohon päätyneet, niin pitäähän sen toimia!
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Tuossa omassa 820 on hieman ärsyttävä "ominaisuus" että maantiellä ratti pyörii hiljalleen vasemmalle ja suoralla tuntuu puoltavan oikealle eli joutuu välillä hivuttaa rattia vasemmalle :roll: :roll:
Eli joku venttiili vissii fuskaa ja päästää öljyä hieman ohjaus-sylinterille tai jotain sinnepäin. Öljynä on maatilan yleisöljy.
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ratin pyöriminen on tosiaa "Ominaisuus". Ei siitä kannata huolestua.


t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

ukki kirjoitti:Ratin pyöriminen on tosiaa "Ominaisuus". Ei siitä kannata huolestua.


t. ukki
Asia selvä :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
rpelarus
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2015, 10:23

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja rpelarus »

Hei. Olisiko kenelläkään räjäytyskuvaa 825 ohjaustehostimen pumpusta? On alkanut vuotaa hydr öljyä. Onko siinä minkälainen "poksi"
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

nokka kone kirjoitti: 25 Touko 2017, 18:38 Tuossa omassa 820 on hieman ärsyttävä "ominaisuus" että maantiellä ratti pyörii hiljalleen vasemmalle ja suoralla tuntuu puoltavan oikealle eli joutuu välillä hivuttaa rattia vasemmalle :roll: :roll:
Eli joku venttiili vissii fuskaa ja päästää öljyä hieman ohjaus-sylinterille tai jotain sinnepäin. Öljynä on maatilan yleisöljy.
Puoltaminen on vaan pahentunut, keväällä on jotain sille tehtävä. Joko joku korjaus tai tiivistesarja tai uus orbi kokoaan.
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin