Belkun startti
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Belkun startti
no tulihan tuolle tartin kokkeelulle hintoo mutta tästä opimme että jos on nuapurin vehkeistä kyse elä luota alakuunkaa kumpaankaa.ja käsitys pelaruksesta sen kun vahvistuu os on moisii kapistuksii samalla kylällä muuta pois
BMC/6 nuhvi KK zetor-25/A 2john deeree 501 pelkku 460 nuhvi ja nappisilimä lada
Re: Belkun startti
Noihin useamman akun kytkentöihin tarkennusta, kun Belkuissa on monenlaisata systeemiä, ja nuo akkuhommat tahtoo olla useimmille vähän henkimaailman juttuja. Tai ainakin niissä tahtoo mennä vähän puurot ja vellit sekaisin.
RINNAKKAIN voi kytkeä vaikka miten monta, ja vaikka erikokoisiakin akkuja ilman mitään erityistä ongelmaa. Lataus ja purkausvirrat tasoittuvat automaattisesti, tietysti kaapeloinnit ja itse akut on oltava kunnossa. Yksi oikosulussa oleva akku voi kyllä purkaa kaikki, koska muut yrittää pitää sitä latingissa.
24V systeemeissä jatkuvassa sarjakytkennässä on ne isommat ongelmat, kun latauskin tapahtuu sarjassa 24v:lla. Akut pitää olla ehdottomasti identtiset ja samankuntoiset, ja "välistä" EI saa vetää. Siis ottaa puolta jännitettä vain toiselta akulta tai lopputulos on varmaakin varmempi, toinen akku tyhjenee ajastaan, ja se aika ei ole suinkaan vuosia. Koska akut on sarjassa, sama latausvirta kulkee molempien kautta ja sen suuruus pienenee täydemmän akun täyttyessä ja vajaampi myös jää vajaaksi. Ja kierre jatkuu ja pahenee aina vaan.
Belaruksen 24V/12V systeemissä tuota ongelmaa ei ole, koska akut ladataan rinnankytkennässä 12V:lla ja tyhjempi latautuu enemmän kunnes ne on yhtä täysiä, napajännitteiden suhteessa. Eikä niissä ole tietenkään tarvettakaan ottaa 12V vain toiselta akulta, kun systeemi on muutenkin 12V.
Toivottavasti tuosta kuvauksesta ymmärtää jotain vähemmän sähkön kanssa tekemisissä olevakin. Työn puolesta paikallisakkujen kanssa "jonkinverran" joudun pelaamaan ja aihepiiri on niin tuttu että sitä on ehkä vähän vaikea "yleisymmärrettävästi" selittää.
RINNAKKAIN voi kytkeä vaikka miten monta, ja vaikka erikokoisiakin akkuja ilman mitään erityistä ongelmaa. Lataus ja purkausvirrat tasoittuvat automaattisesti, tietysti kaapeloinnit ja itse akut on oltava kunnossa. Yksi oikosulussa oleva akku voi kyllä purkaa kaikki, koska muut yrittää pitää sitä latingissa.
24V systeemeissä jatkuvassa sarjakytkennässä on ne isommat ongelmat, kun latauskin tapahtuu sarjassa 24v:lla. Akut pitää olla ehdottomasti identtiset ja samankuntoiset, ja "välistä" EI saa vetää. Siis ottaa puolta jännitettä vain toiselta akulta tai lopputulos on varmaakin varmempi, toinen akku tyhjenee ajastaan, ja se aika ei ole suinkaan vuosia. Koska akut on sarjassa, sama latausvirta kulkee molempien kautta ja sen suuruus pienenee täydemmän akun täyttyessä ja vajaampi myös jää vajaaksi. Ja kierre jatkuu ja pahenee aina vaan.
Belaruksen 24V/12V systeemissä tuota ongelmaa ei ole, koska akut ladataan rinnankytkennässä 12V:lla ja tyhjempi latautuu enemmän kunnes ne on yhtä täysiä, napajännitteiden suhteessa. Eikä niissä ole tietenkään tarvettakaan ottaa 12V vain toiselta akulta, kun systeemi on muutenkin 12V.
Toivottavasti tuosta kuvauksesta ymmärtää jotain vähemmän sähkön kanssa tekemisissä olevakin. Työn puolesta paikallisakkujen kanssa "jonkinverran" joudun pelaamaan ja aihepiiri on niin tuttu että sitä on ehkä vähän vaikea "yleisymmärrettävästi" selittää.
mtz82
Re: Belkun startti
Tuo sarjaankytkettyjen akkujen kesto tuli vuosi sitten todettua itekkin käytännössä. Tuossa patrollissa kun on 24 voltin järjestelmä ja entinen omistaja oli vaihtanut toisen akun uuteen. Tarkoitus mulla oli vaihtaa kumpikin akku siihen, mutta kun auto oli seisonnassa, niin arvelin että kyllä se tuon vajaan vuoden vielä menee niin laitan uudet akut sitten kun otan ajoon.
Rupes käymään huonoksi se vanhempi akku syksyn mittaan ja joutu välillä apuvirtaa antamaan heikompaan akkuun. Pari kuukautta kun meni niin ei ollut se uudempi pari vuotias akkukaan enää kovin hääppöisessä kunnossa
Monessa mielessä hieno systeemi tuo belaruksen 12/24v, on koitettu yhdistää molempien järjestelmien hyvät puolet ja melko hyvin onnistuttukin.
Muistaakseni käyttöohjekirjassa silti neuvotaan välillä vaihtamaan akkujen paikkaa keskenään?
Rupes käymään huonoksi se vanhempi akku syksyn mittaan ja joutu välillä apuvirtaa antamaan heikompaan akkuun. Pari kuukautta kun meni niin ei ollut se uudempi pari vuotias akkukaan enää kovin hääppöisessä kunnossa
Monessa mielessä hieno systeemi tuo belaruksen 12/24v, on koitettu yhdistää molempien järjestelmien hyvät puolet ja melko hyvin onnistuttukin.
Muistaakseni käyttöohjekirjassa silti neuvotaan välillä vaihtamaan akkujen paikkaa keskenään?
Minski traktor paras traktor!
Re: Belkun startti
Sarjaankytkennässä kannattaa vaihtaa akkujen järjestystä esim kerran vuodessa, sillä +-puolen akku latautuu enemmän kuin --puolen! Vanhan BJ40:sen kans joskus tuli mittailtua latausjännitteitä yms ja (muistaakseni) +-puolen akun ja --puolen akun jännite-ero oli karvan alle 1V (auto käynnissä, ilman virrankuluttajia päällä)! Ja saman olen huomannut kuorma-autossa, lähempänä laturia oleva akku antaa korkeamman jännitteen. Mikäli tarvii ottaa suoraan 12 sarjaankytketyistä akuista, niin parempi vaihtoehto on mainitsemani +-puoli, tosin maadotuksen joutuu ottamaan suoraan akulta...mtz82 kirjoitti:Noihin useamman akun kytkentöihin tarkennusta, kun Belkuissa on monenlaisata systeemiä, ja nuo akkuhommat tahtoo olla useimmille vähän henkimaailman juttuja. Tai ainakin niissä tahtoo mennä vähän puurot ja vellit sekaisin.
RINNAKKAIN voi kytkeä vaikka miten monta, ja vaikka erikokoisiakin akkuja ilman mitään erityistä ongelmaa. Lataus ja purkausvirrat tasoittuvat automaattisesti, tietysti kaapeloinnit ja itse akut on oltava kunnossa. Yksi oikosulussa oleva akku voi kyllä purkaa kaikki, koska muut yrittää pitää sitä latingissa.
24V systeemeissä jatkuvassa sarjakytkennässä on ne isommat ongelmat, kun latauskin tapahtuu sarjassa 24v:lla. Akut pitää olla ehdottomasti identtiset ja samankuntoiset, ja "välistä" EI saa vetää. Siis ottaa puolta jännitettä vain toiselta akulta tai lopputulos on varmaakin varmempi, toinen akku tyhjenee ajastaan, ja se aika ei ole suinkaan vuosia. Koska akut on sarjassa, sama latausvirta kulkee molempien kautta ja sen suuruus pienenee täydemmän akun täyttyessä ja vajaampi myös jää vajaaksi. Ja kierre jatkuu ja pahenee aina vaan.
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu!?
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
- Paikkakunta: Tampere
Re: Belkun startti
Mulla on 521sessä 60A 12V akku.Belkku lähtee sillä 20 asteen pakkasella
erinomaisesti käymään. Mielestäni akun koolla ei ole käynnistyvyyteen paljon merkitystä muuta kun silloin
jos pelit ei ole kunnossa. Pienempi akku on aina täynnä vähemmällä ajolla.
Jos virtavehkeitä on käytössä paljon,niin ampeeritunneilla on tietty merkitystä.
erinomaisesti käymään. Mielestäni akun koolla ei ole käynnistyvyyteen paljon merkitystä muuta kun silloin
jos pelit ei ole kunnossa. Pienempi akku on aina täynnä vähemmällä ajolla.
Jos virtavehkeitä on käytössä paljon,niin ampeeritunneilla on tietty merkitystä.
Re: Belkun startti
Niin iltaa vaan. Startti lopetti yhteistyön kokonaan. Käytetty vasta auki ja puslat vaihdettu. Asentajan mukaan muuta ongelmaa ei ollut. Toimi muutaman viikon ja nyt polttopuunteko loppui kerralla. Solenoidin navat yhdistämällä pyörähti vain kerran, muuten pelkkiä kipinöitä. Akut hyvät 2x100 ampeeria. Traktori 425 vm.-87 . Startti on alkuperäinen. Alkaa kärsivällisyys loppua. Kysyisin että sopiiko Magneton-startti tähän 425.seen suoraan paikoilleen ilman minkäänlaisia muutostöitä??? Joku kirjoitti että Agrin starteilla ei tee mitään. Onko kellään myydä toimivaa starttia? Mikä tyyppi tarkalleen sopiiko magnetosta?? Vai onko viisaampi ostaa agrilta??? Olis kiirekin....Markus kirjoitti:On täällä varmaan muutamillakin, kyseessä lienee Magneton-merkkinen startti. Itseltänikin tuollainen löytyy. Kävin talvella ostamassa Saue:sta, Sauko AS -nimisestä puljusta (20km Tallinnasta ja melko helppo löytää). Hintaa oli noin 150€. Pyörähtää 426:n kone ainakin ihan uskomattoman hienosti käyntiin ihan missä tahansa kelissä. Startin asennuksen jälkeen en ole ladannut laturilla akkuja kertaakaan, vaikka belkku on seissyt välillä toistakuukautta pakkasessakin. Vanhalla, alkuperäisellä startilla akkuja sai tuollaisen jälkeen latailla aina. Ja starttauksen jälkeen ampeerimittari nousee noin puolet vähemmän kuin alkuperäisellä startilla. Ainiin, ja puolipuristusvipuunkaan ei tarvitse koskea, vanhalla startilla täytyi käytännössä aina.
Voisin itseasiassa tehdä pienen starttausvideonkin Youtubeen jahka ehdin
Re: Belkun startti
Itse asensin eilen 805:een Magnetonin ja alku vaikuttaisi lupaavalta, vaikka ei se kyllä yhtä rajusti pyöritä kuin alkuperäinen 24V:llä. Nyt etuna oli se että tarvitaan vain yksi akku, ja tuo startti oli paljon halvempi vaihtaa kuin uusia molemmat isot akut.
12/24-vaihtokytkimestä piti ottaa ne akkujen välikaapelit pois, syöksevät nimittäin tulta jos ne jättää vaan laatikkoon kerälle. Lisäksi vaihtokytkimelle menevät 2 keltaista johtoa pitää yhdistää toisiinsa, ennenkun herätevirta toimii kunnolla. Aika helppo homma kun vaan malttoi ottaa kytkentäkaaviot kouraan.
12/24-vaihtokytkimestä piti ottaa ne akkujen välikaapelit pois, syöksevät nimittäin tulta jos ne jättää vaan laatikkoon kerälle. Lisäksi vaihtokytkimelle menevät 2 keltaista johtoa pitää yhdistää toisiinsa, ennenkun herätevirta toimii kunnolla. Aika helppo homma kun vaan malttoi ottaa kytkentäkaaviot kouraan.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 10 Touko 2010, 18:50
Re: Belkun startti
Tuli ostettua tallinnasta "magneton startti" eli liettuassa tehty alennusvaihteella oleva startti. Maksavat siellä n.74€, yllätyin hinnasta kun täältä luin että maksaisvat 150€. Alkuperäinen magneton maksoi 122€ mutta joka kaupassa sanoivat että liettuan vehje on yhtä hyvä. Ainoastaan saukolla oli yksi magneton mallina jos joku haluaa "alkuperäisen" mutta myyvät pääasiassa liettualaista. Siitä kokemukset on ollu hyviä ja samaa mieltä olivat jokaisessa kaupassa.
Saa nähdä miten tuo sitten toimii mutta kehuivat että tuolla selviää vaikka henkilöauton akulla, ei tarvitse helevetin isoa akkua.
Saa nähdä miten tuo sitten toimii mutta kehuivat että tuolla selviää vaikka henkilöauton akulla, ei tarvitse helevetin isoa akkua.
Re: Belkun startti
ostin Saue liikkeestä alennusvaihteellisen startin ,siinä roottori
hajoaa oikosulkien virtapiirin 30:n starttauksen jälkeen
hajoaa oikosulkien virtapiirin 30:n starttauksen jälkeen
Re: Belkun startti
24 voltin startissa meneekö solenoidille 24 volttia vai 12 volttia,toimii molemmilla jännitteillä,kun olen kokeillut
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 10 Touko 2010, 18:50
Re: Belkun startti
Oliko vihreessä paketissa oleva liettualainen?belmatti kirjoitti:ostin Saue liikkeestä alennusvaihteellisen startin ,siinä roottori
hajoaa oikosulkien virtapiirin 30:n starttauksen jälkeen
Kehuivat kyllä noita monessa kaupassa. Onko muilla hajonnu?
Re: Belkun startti
Vai että on Liettuassa startit noin halpoja Minkähän verran siellä maksaa alkuperäiset startit? Kävin Kaunasissa joulukuussa ja samalla olisi sieltä tuollaisen startin voinut matkaan etsiä
Belarus MTZ 52 -69
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 10 Touko 2010, 18:50
Re: Belkun startti
Nuo hinnat mitä laitoin ovat Tallinnan hintoja. Sauko AS myy liettualaista alennusvaihteellista 74€ hintaan ja orkkis tsekkiläinen magneton 122€. Alkuoeräinen startin järkäle maksoi n. 150€.tapsa 86 kirjoitti:Vai että on Liettuassa startit noin halpoja Minkähän verran siellä maksaa alkuperäiset startit? Kävin Kaunasissa joulukuussa ja samalla olisi sieltä tuollaisen startin voinut matkaan etsiä
Re: Belkun startti
Hankin belarukseen uuden startin releen kun vanha oli palasina kirjaimellisesti ja nyt on vähän ongelmia tuon kytkennän kanssa kun ei nuo tekstit oikeen ala avautua.
onko jollain ollut samanlaista relettä? kokemuksia? Ja osisko joku kertoa mikä napa kytketään mihinkin?
Kiitokset etukäteen.
-Ville
onko jollain ollut samanlaista relettä? kokemuksia? Ja osisko joku kertoa mikä napa kytketään mihinkin?
Kiitokset etukäteen.
-Ville
Re: Belkun startti
No tervetuloa vaan joukkoon
Minkäs mallinen belkku siellä pihalla seisoo ja onko alkup.laturi ja onko 2kpl akkuja?
Tämä on varmaan ns.salamaraudan korvike joka on akkujen välissä, eikös?
Kyllähän tuolla kuvalla pitäis onnistua jos on 24v startti? Eli tuo jossa lukee "lichtmaschine" 12v on laturi ja jossa lukee "anlasser" 24v on startti kuva keskellä on tuo ite rele,
akuissa ja releessä 30 on plus ja 31 on miinus
Releessä lukeva teksti tarkoittaa sulaketta.
Jatkakoon joku kun en kerinny enempää selvitellä mutta nuo kaavion numerothan ymmärtää jokainen sähköheppu esim huippu sähkäri EJH10 ! ! ! !
Minkäs mallinen belkku siellä pihalla seisoo ja onko alkup.laturi ja onko 2kpl akkuja?
Tämä on varmaan ns.salamaraudan korvike joka on akkujen välissä, eikös?
Kyllähän tuolla kuvalla pitäis onnistua jos on 24v startti? Eli tuo jossa lukee "lichtmaschine" 12v on laturi ja jossa lukee "anlasser" 24v on startti kuva keskellä on tuo ite rele,
akuissa ja releessä 30 on plus ja 31 on miinus
Releessä lukeva teksti tarkoittaa sulaketta.
Jatkakoon joku kun en kerinny enempää selvitellä mutta nuo kaavion numerothan ymmärtää jokainen sähköheppu esim huippu sähkäri EJH10 ! ! ! !
mtz-50 501 & 526 HX