belaruksien kaikien mallien, myös uudempien mallien vinkit

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

belaruksien kaikien mallien, myös uudempien mallien vinkit

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vanhat sekä uudet belarusmallit kuuluvat vinkkien piiriin.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Kokeiltiin tuossa eräs päivä aika kätevää karstanpoisto konstia, joka tunnetaan kansankeskuudessa vesiruiskutuksena.

Homma toimii siis siten, että ilmanpuhdistin ruuvataan kokonaan irti, jolloin imusarjaan jää suora yhteys. Sitten tarvitaan kompressori ja suoja-aineen levitys pistooli. Pistoolista ruuvataan säiliö irti ja sen tilalle laitetaan vesisanko, noin 5 litraa riittää. Seuraavaksi kone isketään tulille. Kierroksia on hyvä olla noin 1500-1700rpm. Eipä siinä muuta, kuin sumuttelemaan vettä imusarjaan. Aluksi moottori saattaa pitää pahaa ääntä ja rykiä, mutta ajan mittaa vettä saa ruveta suihkuttamaan jatkuvalla syötöllä. Karstat lähtevät takuuvarmasti. Mikäli traktori ei ole kovin raskaassa työssä, eli moottoriöljyt eivät pääse kuumentumaan kunnolla, on syytä vaihtaa tämän toimenpiteen jälkeen moottoriöljyt.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
esko101
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013, 19:15

Re: belaruksien kaikien mallien, myös uudempien mallien vink

Viesti Kirjoittaja esko101 »

Uskaltaako tän tehdä oikeesti???
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: belaruksien kaikien mallien, myös uudempien mallien vink

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Kyllä tuon ainakin itse uskalti aikoinaan tehdä. Toimenpide suoritettiin kokeilumielessä ja tulokset olivat yllättävän hyvät. Karsta oli muodostunut siitä syystä, että polttoainelinjaan oli jäänyt rypsiöljyä, jonka glyseroli oli päässyt lämmittämättömänä karstoittamaan moottoria. Raskaita töitä ei tuohon aikaan ollut tarvista tehdä, enkä katso järkeväksi tuhlata polttoöljyä terveisten ajamiseen.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vastaa Viestiin