Belaruksen ohjaus.
Valvoja: pelarusmaisteri
Belaruksen ohjaus.
Joo, elikkäs tuli nyt tympäännyttyä lopullisesti 521:n vipattaviin etupyöriin. Ajaminen ysillä oli käytännössä mahotonta, mikäli meinas tiellä pysyä. Tänään sitten purin tehostajasta kannen irti, sekä kiristin rattiakselin ruuvin päätymutteria 2kpm voimalla, niinkuin korjauskirjassa neuvotaan. Samalla käänsin hiukan sitä epäkesko holkkia, vai mikä sen virallinen nimitys nyt onkaan, millä säädetään hammas sektorin ja rattiakselin ruuvin kosketusta.
Kasasin koko paskan, iskin öljyt sisään ja koneen tulille. Kuinka ollakkaan, rattia sai vääntää hampaat irvessä, eikä tapahtunut mitään. Löysäsin vähän sitä epäkesko holkkia, ei auttanut mitään. Annoin sitten koneen pyöriä jonkinaikaa, mikäli jossakin olisi hieman ilmaa vielä. Kiristelin samalla myös kaikki putket, mikäli pumppu tosiaan vetäisi ilmaa niistä. Nyt rattia jaksaa jotenkin jo kääntääkin. Ja eikun testilenkille. Alussa pyörät vipattivat vähän, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen. Sitten kun olin ajanut pari kilometriä, niin vipatus loppui melkeinpä kokonaan. Ohjaus vaan takertelee välillä. Kysymys kuuluukin, kiristinkö jotain liikaa, vai onko vielä katsottava hammasvälykset uudelleen?
Kasasin koko paskan, iskin öljyt sisään ja koneen tulille. Kuinka ollakkaan, rattia sai vääntää hampaat irvessä, eikä tapahtunut mitään. Löysäsin vähän sitä epäkesko holkkia, ei auttanut mitään. Annoin sitten koneen pyöriä jonkinaikaa, mikäli jossakin olisi hieman ilmaa vielä. Kiristelin samalla myös kaikki putket, mikäli pumppu tosiaan vetäisi ilmaa niistä. Nyt rattia jaksaa jotenkin jo kääntääkin. Ja eikun testilenkille. Alussa pyörät vipattivat vähän, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen. Sitten kun olin ajanut pari kilometriä, niin vipatus loppui melkeinpä kokonaan. Ohjaus vaan takertelee välillä. Kysymys kuuluukin, kiristinkö jotain liikaa, vai onko vielä katsottava hammasvälykset uudelleen?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Tuosta kuvauksestasi tuli pari juttua mieleen: Muistitko avata rattiakselin mutteria 2kpm kiristyksen jälkeen (ohjeenmukaan 1/10-1/12 kierrosta), kun se venttiili tarvii sen akselin päittäisliikkeen toimiakseen (ohjeenmukaan n. 1mm), eli jos jää jännitys eli päittäisvälys 0, niin venttiili ei siirry keskiasennosta, eikä tehostusta ole.
Toinen juttu on sitten tuo rattiakselin matopyörän ja sektorin välyksen säätö epäkeskolla. Varsinkin, jos on jo kuluneet matopyörä ja sektori, niin suoraanajoasennossahan eli keskiasennossahan ne suurimmat välykset on, jos säätää epäkeskolla keskiasennossa välyksen makeaksi, niin varmaan takertaa ääriasennoissa, eli kun hakee epäkeskolla välystä sopivaksi, niin pitää pyöritellä ääriasennosta toiseen.
Onkos siinä 521:ssä jo toteemin pystyakselin päittäisvälyksen säätöpultti, jos ei oo, niin kannattaa semmonen tehä.
Toteemiohjaus on haastava laitos, siitä kun tutkii kaikki välykset ja taikoo ne pois niin hyvä siitä tulee
Toinen juttu on sitten tuo rattiakselin matopyörän ja sektorin välyksen säätö epäkeskolla. Varsinkin, jos on jo kuluneet matopyörä ja sektori, niin suoraanajoasennossahan eli keskiasennossahan ne suurimmat välykset on, jos säätää epäkeskolla keskiasennossa välyksen makeaksi, niin varmaan takertaa ääriasennoissa, eli kun hakee epäkeskolla välystä sopivaksi, niin pitää pyöritellä ääriasennosta toiseen.
Onkos siinä 521:ssä jo toteemin pystyakselin päittäisvälyksen säätöpultti, jos ei oo, niin kannattaa semmonen tehä.
Toteemiohjaus on haastava laitos, siitä kun tutkii kaikki välykset ja taikoo ne pois niin hyvä siitä tulee
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Onko välyksiä kuinka paljon toteemin jälkeisissä nivelissä? Raidetangonpääthän taitaa olla säädettäviä. Tarkistitko toteemista tapin jolla mäntä liittyy hammastankoon? Pienikin välys siinä aiheuttaa pyörille suuren liikkeen, koska sylinterin isku on lyhyt. Tappi saattaa olla jopa poikki. Kun säätää sitä epäkeskoa niin kannattaa tunkata pyörät ilmaan tai ottaa r-tangot irti. Ja aina kun kiristää niin pyöritellä ääriasennosta toiseen. Ohjekirjassa taisi olla annettu voima jolla ratin kehältä kääntäen pitäisi pyörät kääntyä. Olikohan se sitten tuo 2 kpm, en muista.
Joka tapauksessa välys menee helposti liian kireälle. Ite säädin sen ohjausventtiilin mutterin ihan kokeilemalla, kiristin, pistin kasaan ja kokeilin tehostaako vielä. Se päittäisvälys kannattaa huomioida niin kuin EJH10 sanoi, se on tärkeä.
Joka tapauksessa välys menee helposti liian kireälle. Ite säädin sen ohjausventtiilin mutterin ihan kokeilemalla, kiristin, pistin kasaan ja kokeilin tehostaako vielä. Se päittäisvälys kannattaa huomioida niin kuin EJH10 sanoi, se on tärkeä.
Pitääpä vielä sitä välyst' tutkia tässä. Raidetankojen päät on kyllä kiristetty siten, että välystä niissä ei ole. Tuota päätymutteria löysäsin hiukan, jotta sokka sopi menemään akselista läpi. Voihan se toki olla, että siellä ei sitä milliä kyllä ole. Kannen päältä kyllä löytyy se säätöruuvi, sen pitäisi olla ihan oikein säädetty ainakin. Mutta pitääpä riehua ne raidetankojen päät vielä irti ja kokeilla sitä epäkeskoa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Helpoimmalla pääsee kun rakentaa hydrostaattisen ohjauksen, se on minun mielipide. Ei tullut sitten ei yhtikäs mitään koko touhusta. Saatiinpahan taas kädet paskaseks ja vaatteet öljyyn. Kyllä rupeaa tympimään tuommoinen, kun raktori on muuten ihan hyvässä iskussa, mutta sitten on aina joku tuommoinen ärsyttävä vika, mille ei käytännössä ole mitään tehtävissä. Tai voi ollakin, mutta ei riitä enää hermot rassata neljättä kertaa päivässä sitä perärutkua.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Oothan muistanu kiristää toteemin alapäästä kynkän mutterin? Sehän se olikin mikä saattoi hyvinkin olla kaiken pahan alku ja juuri. Ja neuvoivat että saa kireelle kun pönkkää avaimen paikalleen ja kääntää pyöriä.
Voihan se tietysti olla että se on koko systeemi vaan niin kulunu, ettei paljoa ole tehtävissä. Perämoottorin kanssa pitää olla hyvät hermot. Sitä pitää rauhallisesti tutkailla sieltä sun täältä... Meinasin kyllä itekkin kypsyä siihen aikoinaan.
Tarkistitko myös sylinterin hammastangon ja pystyakselissa olevan hammashökötyksen välyksen? Välys säädetään ottamalla peltilevyjä pois sitä hammastankoa tukevan laipan alta. Siinä kannattaa myös huomioida että se on eniten kulunut keskeltä.
Eihän rattiakselissa ole suuria väljiä?
Kannattaa varmaan tarkistaa vielä eturenkaiden auraus, aiheuttaa melkoista vikurointia jos on pielessä. Ite laitoin jonkun 5-10 mm aurausta, 60mm sijaan niin ohjaus parani huomattavasti.
Voihan se tietysti olla että se on koko systeemi vaan niin kulunu, ettei paljoa ole tehtävissä. Perämoottorin kanssa pitää olla hyvät hermot. Sitä pitää rauhallisesti tutkailla sieltä sun täältä... Meinasin kyllä itekkin kypsyä siihen aikoinaan.
Tarkistitko myös sylinterin hammastangon ja pystyakselissa olevan hammashökötyksen välyksen? Välys säädetään ottamalla peltilevyjä pois sitä hammastankoa tukevan laipan alta. Siinä kannattaa myös huomioida että se on eniten kulunut keskeltä.
Eihän rattiakselissa ole suuria väljiä?
Kannattaa varmaan tarkistaa vielä eturenkaiden auraus, aiheuttaa melkoista vikurointia jos on pielessä. Ite laitoin jonkun 5-10 mm aurausta, 60mm sijaan niin ohjaus parani huomattavasti.
Sylinterin hammastangon ja hammas sektorin välykseen ei ole koskettukaan, siitä se jäykkyys ei voi johtua. Ohjausvarsi tuntuu olevan melko väljä kyllä, mutta kun nyt ei satu olemaan semmoista 41mm avainta, mikä sinne vielä mahtuisi. Aurauskin on oikea, se on mitattu jo kauan sitten eikä säätöihin ole koskettu.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Jäykkyys johtuu varmasti siitä että että nyt on liian vähän aksiaalivälystä siinä ohjausventtiilissä. Kannattaa säätää samalla kaikki muutkin välykset kohdilleen kun kerran hommaan on ruvennut, eikä kannata ahnehtia sen epäkeskon kanssa, tekee helposti liian jäykän ohjauksesta.
Aina ei muuten kannata luottaa siihen "että on ne kohillaan kun ennenkin on ollu" Kannattaa varmistaa, vaikka luultavasti olisikin säädöt kohdillaan...
Aina ei muuten kannata luottaa siihen "että on ne kohillaan kun ennenkin on ollu" Kannattaa varmistaa, vaikka luultavasti olisikin säädöt kohdillaan...
Vääntiön mutterista kirjoittelin vanhemmallekin "foorumille".
Vääntiön yläpuolelta pitää hioa kulmahiomakoneella pari milliä (2mm) pois koska akselissa on olkapää ja tämä estää kartiopoorien kiristymisen ja alapuolelle lisättävä vastaava prikka joka koskettaa ainoastaan vääntiöön ja mutterin kierteisiin "LOCTITE" liimaa (kierrelukitetta sinistä)
"Ikuinen työ tuo ikuisen nälän"
Vääntiön yläpuolelta pitää hioa kulmahiomakoneella pari milliä (2mm) pois koska akselissa on olkapää ja tämä estää kartiopoorien kiristymisen ja alapuolelle lisättävä vastaava prikka joka koskettaa ainoastaan vääntiöön ja mutterin kierteisiin "LOCTITE" liimaa (kierrelukitetta sinistä)
"Ikuinen työ tuo ikuisen nälän"
Tuota omaa rojektiani vähän tutkailin tuossa päivällä ja tuo ohjauksen kääntövarsi mihin tulee raidetangot kiinni on aikas väljä, heiluu ylös alas 2 senttiä (lyönyt jäähdyttimen pohjaan reiän). Lisäksi se akselinkierre mihin se kiinnitysmutteri tulee on saanut päästä osumaa, jolloin sen mutteri ei tule pois ennen kuin hioo sitä päätä vähäsen.
Kuinka helposti tuosta akselista ja varresta menee boorit pilalle? Ajattelin vaan että tarviiko jostain jäähdyttimen lisäksi metsästää vielä uusi perärutku murikka tai sen akseli ja varsi siihen.
Minkä kokoinen sen lisäprikan reikä pitäisi olla, että sopii tuonne mutterin väliin?
EDIT
Jos jollain on tuollainen ylimääräinen ohjausvaihde ja tuo kääntö varsi niin tarjota saa niitä opiskelija alennuksilla varustettuina
Saattaa olla että niitä tarvii
Kuinka helposti tuosta akselista ja varresta menee boorit pilalle? Ajattelin vaan että tarviiko jostain jäähdyttimen lisäksi metsästää vielä uusi perärutku murikka tai sen akseli ja varsi siihen.
Minkä kokoinen sen lisäprikan reikä pitäisi olla, että sopii tuonne mutterin väliin?
EDIT
Jos jollain on tuollainen ylimääräinen ohjausvaihde ja tuo kääntö varsi niin tarjota saa niitä opiskelija alennuksilla varustettuina
Saattaa olla että niitä tarvii
Belarus MTZ 52 -69