mtz82s vaihde/kytkin ongelma

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

mtz82s
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Tammi 2008, 15:46
Paikkakunta: haaparanta

mtz82s vaihde/kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja mtz82s »

minun belaruksessa vm.1977, on tullut ongelmia kytkimen kanssa. toimii joutenkuten kun kone on kylmänä, eli saa vaihteita silmään, mutta kun lämpenee niin ei meinaa saada vaihdetta enään päälle saatikka pois päältä. mikä olisi ratkaisu tähän ongelmaan??? kytkimen säätö? onko minun traktorissa jonkinlaista lunkkaa mistä kytkintä pääsisi tiirailemaan?.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joo eli kuulostais siltä, että kytkin kantaa ts. ei irrota kunnolla. Kun vaihteisto on kylmä -> öljyt jäykät niin pystyy öljy jarruttamaan sen verran että rattaat ei kovin kovasti pyöri. Lämpimänä öljyt ovat notkeammat ja vastustavat vähemmän. Tämä on minun arvaus.

Tuntuuko vapaaliikettä olevan polkimessa kuinka paljon?

Koneen mahan alla on kyllä luukku josta pääsee katsomaan kytkintä. Voi olla että on sitten kytkinkäpälien säädöstä kiinni.
Minski traktor paras traktor!
mtz82s
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Tammi 2008, 15:46
Paikkakunta: haaparanta

mtz82s

Viesti Kirjoittaja mtz82s »

joo, kyllä siinä kytkimessä on paljon vapaa likettä.. nostin kytkin poljinta niin ylös kun vain sain. ps. kytkimen palautus jousi meni rikki, mutta se ei pitäis vaikuttaa itse kytkimeen, vaan pelkästään siihen vapaaliikkeeseen että kykin pysyy ylhäällä eikä makaa päällä. onko kytkimen säätö vaikeaa? tarviiko siihen käyttää ammattimiestä vai onnistuiskohan se mahdollisesti ihan talompoikais taidoilla?.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ensin vois koittaa mitä se sanoo sitä polkimen vivustoa säätämällä. Eli vapaaliikkeen vois säätää pienelleen. Niin että pari senttiä kun poljinta painaa niin sen jälkeen painelaakeri alkaa painattaa käpäliä. Senhän saapi säädettyä sitä yhtä tankoa jatkamalla/lyhentämällä.

Oikeastaan kytkinlevyn kulumisen ei pitäisi kasvattaa vapaaliikettä vaan pienentää sitä. Eli jos kytkin on aikoinaan oikein säädetty, niin tämä ilmiö ei periaatteessa selity normaalilla kulumisella. Voihan siellä olla jotain rikkikin, esim. kytkimen käyttöakseli murtunut.

Ei se käpälien säätö sinänsä niin vaikea ole, vittumainen kylläkin. Se luukku ei nimittäin ole hirveän iso. Ja lukitusmuttereita on vaikea vääntää auki jos on laitettu liian tiukkaan. Lisäksi siinä tarviaa jonkinlaisen tulkin, jolla saa käpälän oikeaan tasoon, vähän haasteellinen tehtävä tönärillä. Mutta kyllä se mahdollista on, jopa ihan talonpoikaistaidoilla, mutta näppärä pitää sormistaan olla.
Minski traktor paras traktor!
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tässäpä kuvia aiheesta.
KuvaKuva
Tuosta se ois sitten ite pääteltävä saako ominnokkineen sääjettyä vai tarviiko apuja, voijaanhan sitä tässä tietenkin käyvä läpi jos heräsi kysymyksiä :)
Viimeksi muokannut EJH10, 15 Tammi 2008, 19:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Se palautusjousi (servojousi) kyllä pitäis saada kuntoon kun poljin "velttona" painaa kokoajan painelaakeria joka taasen rikkouduttuaan johtaa muihin ongelmiin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
mtz82s
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Tammi 2008, 15:46
Paikkakunta: haaparanta

tässähän rupee oikeen itkettään

Viesti Kirjoittaja mtz82s »

Tuntuu mukavalta että täällä on tälläisia ihmisiä jotka auttaa pyytteetömästi näissä minun ongelmissa traktorin kanssa. siitä suuri KIITOS. minun pitäisi viellä keretä alkaa kattoon sitä mun konetta ja yrittää saada sitten siihen apua (luultavasti tarvin).
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Sanokaapa te tietävämmät mikä se on tuon kytkinjarrun vaikutus esim. tuohon vaihteen päälle/poispanon kannalta.
Mulla joskus tahtoo tuo vaihde jäähä tiukasti päälle juuri kriittisessä paikassa esim. polttopuulavan nosto/siirtohommassa.
Oiskohan jarru liian löysällä, ei pysäytä kytkintä vai mitä? Vai eiköhän se kytkin vain irroita kunnolla?
Vaihteet saa suht hyvin päälle kun ei "hättäile heti" kun kytkin on pohjassa
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

antero kirjoitti:Sanokaapa te tietävämmät mikä se on tuon kytkinjarrun vaikutus esim. tuohon vaihteen päälle/poispanon kannalta.
Oikeistaan sen nimi on kytkinakselin jarru ja sen on tehtävä helpottaa liikkeellelähtö vaihteen kytkemistä koneen ollessa paikallaan eli vähentää hammasrattaiden narinaa :)
antero kirjoitti: Mulla joskus tahtoo tuo vaihde jäähä tiukasti päälle juuri kriittisessä paikassa esim. polttopuulavan nosto/siirtohommassa.
Oiskohan jarru liian löysällä, ei pysäytä kytkintä vai mitä? Vai eiköhän se kytkin vain irroita kunnolla?
Vaihteet saa suht hyvin päälle kun ei "hättäile heti" kun kytkin on pohjassa
Epäilen että kytkimen säädössä on sanomista eli kytkin ei irroita kunnolla, katso että vapaaliike on riittävä 40-55 mm hytin lattiatasosta mitatessa ja kytkinakselin jarrun säätö on oikea että ei taas rajoita kytkimen käyttövivuston liikerataa.
EHJ10 laittoi tuolla ylempänä hyvän säätöohjeen :D
Kokeile nyt säätää kytkin ulkopuolelta vivuston säädöillä niin katsotaan sitten eteenpäin että tarviitko lisää ohjeita :)
ps. Painelaakeria täytyisi kanssa muistaa rasvata 240 tunnin välein.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Joo, oon ittekkin ajatellut ja joskus mittonutkin sen pienen luukun kautta kytkinkäpälien välyksiä, kyllä pitäis säätää,yritinkin, mutta loppui usko hommaan. Olivat säätömutterit niin tiukassa etten saanu keveillä konsteilla auki. Ajattelin että, kun ei ole vielä pakko niin en riskeeraa, saattaa tulla huonolla tuurilla suurempi vahinko kuin pieni haitta käytössä.

Jos kytkimen vapaaliike on suuri niin kytkin irroittaa huonommin ja päinvastoin pieni vapaaliike irroittaa paremmin?
Olenko väärässä,,,?? :oops:
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Olet oikeassa, tarkoitin edellisessä viestissä että ensin perussäädöt kuntoon ja jos oireet jatkuu säädöistä huolimatta niin sitten vasta aletaan katsoo luukusta kytkimen sisään ja käpälöiden säätöä tekemään.
Kun sulla oli luukku auki niin oliko luukun päällä mitään irtotavaraa, meinaan että käpälän jousi saattaa joskus katketa ja vaikuttaa tuohon kytkimen irroittavuuteen.
Samoin kytkinakselin boori missä asetelma liikkuu on saattanut ruostua tai muuten tahmaantua niin että kytkimen toiminta takertelee.
Tai käy kun minun yhdessä koneessa missä ei kytkin oikein irroittanut, oli painelaakerin käyttöakseli murtunut keskeltä siten että painoi painelaakeria vinosti käpäliä vasten.
Vika löytyi vasta sitten kun kyseinen akseli meni poikki, vaikka kone oli tuon takertelun takia ollut pari kertaa poikki ja muut osat tarkastettiin ja uusittiin paitsi tuo akseli :lol:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Ei siellä luukun päällä ollut mitään rojua. Muistaakseni mitoin käpälien välit ja heitto oli enempi kuin sallittu 0.5mm jonka vuoksi yritin säätää.
Tietenkin jos välys heittää käpälien välillä niin mielestäni se ei irroita kunnolla, mutta kuinkahan pieni heitto yli tuon 0.5mm;n aiheuttaa jo kytkimen huonon irroittamisen?
Kuitenkin tämä vaihteen kiinnijääminen tapahtuu harvoin ja tietenkin kun on taakkaa siirtämässä etukuormaajalla ja ei olis vara liikutella konetta kumpaankaan suuntaan, yleensä se ykkönen tarttuu kiinni.
Johtuukohan tämä siitä mainitsemastasi takertelusta, kone on ennen minulle tuloa ollut etupäässä pyörityshommissa ja vähäiset ne on nuo minunkin ajot.
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"vaihde jumittaa"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Tarkasta ainakin ,ettei ajovoimanotto ole päällä valintavivusta(vaihdelaatikon päällä) ja kytkentävivusta(oikealla puolella)
Uudemmissa malleissa ei ole kytkentävivuissa kuin kaksi asentoa (vanhemmissa kolme) aiheuttaa vaihteen jumitusta ainakin vetävän peräkärryn kanssa tämä uudempi,koska vetoa EI SAA VAPAALLE kummassakaan kytkentävivun asennossa.
Vastaa Viestiin