Levikepyörät eteen

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja katoi »

Onko mahdollista laittaa levikepyörät eteen takavetoiseen 501 Belkkuun.
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

miksipäs ei olisi
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja katoi »

Onko siihen saatavilla sitä varten tehdyt levikepyörät vai laitetaanko normaalit pyörät. Olisi pehmeällä vähän enempi kantavuutta keulassa kun taakse on jo levikepyörät. Ohjaus menisi varmaankin raskaaksi, mutta käyttö olisi tilapäinen.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Jos on takavetoinen kyseessä, niin voisi olla eräs näkemäni ratkaisu ihan passeli. Isäntä oli laittanut belkkuunsa eteen vanhat peräkärryn pyörät vanteineen. Oli aika muhkean näköiset. Vanteeseen oli sorvari pyöräyttänyt uuden keskiön belkun pulttijaolle. Kertoili ettei enää jää eturenkaiden uria suopellollekkaan kylvön jälkeen.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja Jones »

mtz-50 501 & 526 HX
jymmi
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja jymmi »

Mieluiten sitä leveempää eturengasta laittelet kuin paripyörää.menee se rasitus piste aika kauaksi olka-akselilta ja on vain entistä vinkeempi ajettava. :D
pete50
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 18:37
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja pete50 »

miten käy nelikon,521, välityssuhteen jos vaihtaa eteen leveämmät ja korkeemmat renkaat kun siihen tulee puolitela varustus puunajoa varten turvemaalla
ne etuset on niin kapeat että luulen että upottaa etu päätä.oon miettiny kun etu veto kytkeytyy takapään luistaessa niin ei kait se kytke kun telat ei sudi.
kuormain on jo samoin puolitelavarustus aloitus tosin menee ensi talveen kun tekemistä on niin pal muutakin.jos renkaat ei käy nelikon takia voihan kardaanin aina irrottaa metsäkaudeksi ja menettää neliveto,kait telat riittää pelkästään etenemiseen? :shock:
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Luulen, että enemmän joudut ohjausjarruilla avittamaan kääntymistä jos kytket nelivedon pois päältä.Eteneminen kyllä onnistuu pelkän telavedon avulla.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
pete50
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 18:37
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja pete50 »

lähinnä ne kapeat etuset on askarruttanut esim, pienen ojan ylityksessähäh pienempi pyöränhalkaisija on epäedullisempi ja kapeus myös.jos rakentaisi hydraulisen painotuksen välipyörään niin käsittääkseni sillä saa vaikka keulan ylös,onkos ajokokemusta tämmöisestä. :D
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Laita kahteen suuntaan se hydraulinen keski akseli toimivaksi ja kynkkä siten, että pienellä vaivalla painatuksen sijaan siirtää akselia taakse päin niin on helpompi telat laitella.
Siksi myös nostavaksi, että on parempi käännellä kovalla pohjalla.
Joskus kyselin vanhoilta ukoilta jotka savotoilla oli puoliteloilla ajellut niin kehuivat kaikki nostattavaa keskiakselia lanssilla kääntymisessä.

Joskus tuli kuva vastaan missä oli eteen asennettu kääntävä nostoakseli isoilla pyörillä ja omat etupyörät oli aika kaposet. En välttämättä lähtisi eturenkaiden kokoa suurentamaan ainakaan hirmuisesti leveyttä kyllä passaa lisätä.

Ilman kartaania ajamisesta en kyllä tiedä voi rikkoa nelikon automatiikan jos hakkaa päälle/pois.
952Gl isme 140L kuormain
pete50
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 18:37
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja pete50 »

3 minuuttia ankaraa mietintää ja sitten rupesi sytyttään. eli yksinkertaisesti kun välipyörällä telaa nostattaa niin kääntyy pienemmällä momentilla kuin olisi
koko telan pituus maata vasten jarruttamassa.jos tila riittäisi niin 2 toiminen nostaisi ja painattaisi,ja kynkkä olisi kuin kellon viisari eikö vain? tarttee vielä
fundeerata niin kun yksi presidentti sanoi. ei tartuta ihan heti rälläkkään. :lol:
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Kyllähän se muuten onnistuisi kaks toimisella ja sopivalla vivulla kynkkää kääntäisi, nostovivun voisi laakeroida akselin alle tai päälle riipuen tilan määrästä.

Itse joskus mietin pikku belkkuun laittavani kuorma-auton akselin taakse raskailla ketjuilla varustettuna ja ajovoiman ulos otosta kartaanin. Ylhäällä olisi toiminut takapainona ja alas kun olisi painottanut oli ollut pitoa ketjujen kanssa, eikä olisi tarvinnut ajaa ketjut päällä tiellä.
952Gl isme 140L kuormain
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kahdet etuparipyörät ovat olleet aikoinaan käytössä. Löytyvät vieläkin. Olivat kylläkin neliveto koneissa 825 ja 826, myös takana oli paripyörät. Korvakot etulevyn puttien alle, riimu/pultti kiinnitys, välivanne. Takavedomallissa laittaisin ennemmin isommat etuset, esim. 9.00 tai 10.00 - 20, tai sitten näitä nyky milli kokoja, jotain 300 - 22,5. Kerran olen nähnyt Belaruksessa edessä 12,4 - 24 (takaveto). Jos etunen on levetä, tulee lumesta vastu, jolloin pyöriminen tyssää. Lumessa kapea ja korkea rengas on paras, veti tai oli vetämättä akseli.

Ja sitten ne puolitelat, niitäkin on tullut kokeiltua ja kokemuksesta voin sanoa, että apua niistä on, mutta parhaimman hyödyn saisi jos laittaa ne nelivetoo. Kääntyminen helpottuu, ei tarvitse jatkuvaan jarruja polkea.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
pete50
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 18:37
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja pete50 »

no vedetään vähän happea mietitään vielä ratkaisuja telojen suhteen,jos vain nelikkona ja omilla kumeilla ensiksi teloilla.kiitos vain aivoriihestä .
olisihan tämän voinut eri otsikon allekin laittaa eikä vohkia toisen aihetta,sorry. :shock:
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Levikepyörät eteen

Viesti Kirjoittaja katoi »

ukki kirjoitti:Kahdet etuparipyörät ovat olleet aikoinaan käytössä. Löytyvät vieläkin. Olivat kylläkin neliveto koneissa 825 ja 826, myös takana oli paripyörät. Korvakot etulevyn puttien alle, riimu/pultti kiinnitys, välivanne. Takavedomallissa laittaisin ennemmin isommat etuset, esim. 9.00 tai 10.00 - 20, tai sitten näitä nyky milli kokoja, jotain 300 - 22,5. Kerran olen nähnyt Belaruksessa edessä 12,4 - 24 (takaveto). Jos etunen on levetä, tulee lumesta vastu, jolloin pyöriminen tyssää. Lumessa kapea ja korkea rengas on paras, veti tai oli vetämättä akseli.

t. ukki
Tällä hetkellä on 9 -20 etuset. Lumen vastus ei olisi ongelma minulle kun talvella kuitenkin ajan ensin jäljet ajourille. No nyt näyttää kuitenkin pakkanen pelaavan meikäläisen pussiin ja kohta ei ole kantavuus ongelmaa kapeammallakaan renkaalla.
Nämä uudet ketjut (scs:n) on kyllä mahdottoman hyvät pitämään, joten vetävien renkaiden pidon kanssa ei tule mitään ongelmia. Nelivetotraktorihan se pitäisi olla mutta kyllä Belarus on takaveto traktoreista väitän parhaan vetämään. Oli kesällä kyllä lysti ajella juontokouran kanssa kun ei keula keikkuna ilmassa.
Vastaa Viestiin