425:n (D144) ennakonsäätö

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

425:n (D144) ennakonsäätö

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Kun on ruvennut verme työntää ketunhätää; sinertävää tyhjäkäynnillä (haisee rikkaalle), harmaata kierroksia nostaessa ja isommin polkastaessa mustaa.. Ajossa kaiken sekamelskaa :lol: Kone on kyllä aivan liian kevyellä käytöllä - talven ensilinkouksia tehdessä yleensä työntää pimeällä mukavasti karstankipinöitä :oops:

Ennenkuin lähden tienpäälle röörejä availemaan ajettelin suuttimet käyttää penkissä ja tarkistaa ruikupumpun ajoitus. Vaan korjausohjekirjassa sanotaan ennakonsäädöstä, että "suoritetaan kuten 500/800 sarjoissa, s. 55 - 57"

Kysymys kuuluukin, mitähän siellä lukee kuvineen? Ennakko ja kohdistus merkit löytyvät kyllä 425:n ooppuksesta..

Ja sama koskee ilmausta, s. 54.. :roll:
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ennakon säätö D37M- (taikka D144-) moottoriin meni kutakuinkin niin, että kierrät sen kampiakselin remmisiivassa olevan ajoitusmerkin sen indikaattorin kohdalle. Pidä huolta, että kierrät OIKEAN ajoitusmerkin, niitä kun on kolme: VMT, NMT ja D37MT lukee ainakin mulla omassani. Tuo D37MT on se oikea ja sen tunnistaa siitäkin, että se on niiden kahden linjasta vähän sivussa. Ne kaksi muuta siis ovat tasan puolen kierroksen välein ja tuo ruiskutuksen ajoitusmerkki on sitten vähän sivussa.

Sen jälkeen pumpun säätörattaasta pultit irti, ykköspytyn suutinputkijuntturiin jollain tapaa kiinni lasiputki, jossa on millin, puolentoista reikä, ja käsin pyörität pumppua niin että sinne putkeen tulee polttoainetta (kaasu täysin auki). Sitten, kun siellä on näkyvissä polttoaineen pinta, niin kierrät pumppua niin että pinta yhtäkkiä nousee n. millin, taikka oikeastaan vieläkin vähemmän. Sitten siihen kohtaan jätät pumpun (ole tarkkana, pyrkii kääntämään itseään riippuen, miten pumppuelementtien jouset on puristuksissa) ja etit sieltä pulttireiästöstä 2 vastakkaista reikää, joihin saat pultit kierrettyä. Sitten kopat kasaan, putket kiinni, pata tulille ja kuuntelet + katselet, miten toimii.

Itse säädin kyllä korvakuulolta sekä tuon T-40:n että 805:n. 805:een ois voinu laittaa ehkä vähän enemmänkin ennakkoa siihen nähden, mitä korva suositteli, mutta kyllä se kivasti kiskoo 3m:n äestä nopean puolen 8:lla eikä työnnä valtavasti savuakaan. Syöttöön tässä ei oo kajottu. T-40 mulla on museokoneena, joten sen tehoa ei ole optimoitu, ja tuon ilmajäähdytteisen koneen ääni nyt kuulostaa melko lailla karkeammalta muutenkin, kun ei oo vesivaippaa vaimentamassa.

Ottaako tuo sun 425 muuten 1800 vai 2000 r/min vakiona? Onko sen kampiakselissa vastapainot?
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jäi kommentoimatta, että tuo savu ei välttämättä ajoituksista johdu. Jos N-järvellä asut, niin hae Eestistä suutinkärjet. Eivät maksa paljon mitään. Ne paikalleen ja avautumispaineet 200bar, niin avot, toimii hienosti. Tein tuon omaani. Moottorin ääni kuulostaa huomattavasti terveemmältä kuin vakioasetuksin.

Ja mustaa sen kuuluukin työntää, kun kuormittaa. Nämä vanhat padat eivät ole mitään euronormiekolatistettuja paskoja, vaan miehekkäitä vehkeitä. :D Teho kun syntyy polttoaineesta. Ilma ei pala.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Auttaisikohan tuo avautumispaineen nosto tuohon 800 sarjalaiseenkin, kun on ilmennyt juuri tuota epämääräistä savua? Itselläni tulisi ainakin mieleen se, että paineen ollessa liian alhainen, polttoaine ei sumutu kunnolla ja palaa näinollen epätäydellisesti -> kevyessä ajossa karstoittuu ja savuttaa kevyesti kokoajan. Paineet on muistaakseni säädetty siihen 180 bariin, ennen niiden ollessa 175 baria. Ei tuossa mitään konevikaa tunnu olevan, hieman vaan itseäni tuo savutus häiritsee.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Eiköhän tuo auta siinäkin. Nosta painetta ja säädä ajoitus vastaavasti. Uudempiin koneisiin tuli muuten 5-reikäiset suuttimet. Periaatteessa saisit koneesta tehokkaamman niillä, ja säätämällä sitten perusajoitusta hieman myöhemmälle.

Jos into riittää, vaihdata paikallisessa dieselkorjaamossa pumpun elementit pari milliä suurempaan. Niin ne superturbo-Mersujenkin rakentajat tekee. Minulla oli ennen vanisitikka 1.9D-koneella, ja siinä ainakin pumpun nestepään vaihto 8 -> 11mm aikaansai huomattavasti kivemman käyntiäänen ja melkoisen tehonlisän, jonka kyllä huomasi perstuntumallakin. Savutus ei silti lisääntynyt.

Tuohon traktoriin muuten tein kansiin kanavat. Muotoilin ne uudelleen, avarsinkin vähän, ja lyhensin venttiilinohjureita etteivät ne tuki kanavia. Sitten moottorikoneistamo hioi venttiilit ja koneisti istukat vielä paremmin virtaavaksi. Ajotuntuma on mykistävä verrattuna vakio D37M-koneeseen. Kun kiekat ylittää jonkin 1100-1200, savutus lakkaa liki kokonaan ja on kuin turbo tulisi peliin mukaan. Nestejäähdytteinen pata voisi olla vaparinakin melko mielenkiintoinen, kun nuo kanavat vaan silottelisi kunnolla....
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Perhana, sain juuri kuulla, että paineet olikin ruuvattu 200 bariin. Eli käytännössä mitään ei ole enää tehtävissä. 5 reikäiset kärjethän tuossa on. Nelospytyssä oli alunperin 4 reikäinen, mutta vaihdettiin sekin 5 reikäiseen.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vilske
Viestit: 2954
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

kimmoa kirjoitti:
Tuohon traktoriin muuten tein kansiin kanavat. Muotoilin ne uudelleen, avarsinkin vähän, ja lyhensin venttiilinohjureita etteivät ne tuki kanavia. Sitten moottorikoneistamo hioi venttiilit ja koneisti istukat vielä paremmin virtaavaksi. Ajotuntuma on mykistävä verrattuna vakio D37M-koneeseen. Kun kiekat ylittää jonkin 1100-1200, savutus lakkaa liki kokonaan ja on kuin turbo tulisi peliin mukaan. Nestejäähdytteinen pata voisi olla vaparinakin melko mielenkiintoinen, kun nuo kanavat vaan silottelisi kunnolla....
Todella mielenkiintoista että tulee jo hidaskiertoiseen dieselkoneeseenkin noin paljon hyötyä imukanavien viimeistelystä.
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

"Perhana, sain juuri kuulla, että paineet olikin ruuvattu 200 bariin. Eli käytännössä mitään ei ole enää tehtävissä. 5 reikäiset kärjethän tuossa on. Nelospytyssä oli alunperin 4 reikäinen, mutta vaihdettiin sekin 5 reikäiseen. "

No voi koettaa nostaa vielä paineita lisää. Taikka sitten vaan tutkia että onko joku suutin huonokuntoinen, eli ei tee kunnon sumua taikka sitten paine on pudonnut. Ja voihan se ajoituskin olla myöhäisellä.

Ja kyllä ne kanavat auttaa, ainakin hieman. Eihän kyse oo kierrosluvusta, vaan kaasun virtausnopeudesta. Jos kiertääkin hitaasti, on mäntä senverta isompi kanavan poikkipinta-alaan nähden että ilma menee kuitenkin aika liukkaasti. :D Lisäksi tuon D37M-koneen pakokanava oli ihan perseestä vakiona: ohjari tukki virtauspinta-alasta melkein yli puolet. Venttiilien hionnalla taas saadaan aikaan virtauksen radikaali paraneminen vajaalla venttiilinnousulla, eli se tavallaan muuttaa nokka-akselia aggressiivisemmaksi. Sen huomaa siitä, että tyhjäkäynnin tuntumassa ei tunnu enää olevan yhtä paljoa voimaa. Mutta sitä vartenhan traktorissa on vaihteisto. Ja säädin sitten tosiaan syöttöä vain sen verran että jaksaa 9:nnellä vaihteella ottaa täydet kierrokset 2.7-metrisellä Kronoksella pottupellon äestyksessä. Turboa kun ei tuohon vehkeeseen viitsi laittaa , kun se on tarkoitus viimeistään ensi kesään mennessä saada museokuntoon.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

kimmoa kirjoitti:"Perhana, sain juuri kuulla, että paineet olikin ruuvattu 200 bariin. Eli käytännössä mitään ei ole enää tehtävissä. 5 reikäiset kärjethän tuossa on. Nelospytyssä oli alunperin 4 reikäinen, mutta vaihdettiin sekin 5 reikäiseen. "

No voi koettaa nostaa vielä paineita lisää. Taikka sitten vaan tutkia että onko joku suutin huonokuntoinen, eli ei tee kunnon sumua taikka sitten paine on pudonnut. Ja voihan se ajoituskin olla myöhäisellä.
Niin, ennakosta en tiedä oikein, tiettävästi siihen ei ole ikinä koskettu, että ei olisi muutettu. Ei kait se jären mukaan itestäänkään muutu, ellei ole sitten Ivan käynyt yöllä hyvänä käytännön pilana raplaamassa säätöjä.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos marsilaiset jätetään pois laskuista, niin myös osien luonnollinen kuluminen vääntää ennakkoa myöhäiselle. Onko koneella paljonkin ajettu? Eihän kulumisen vaikutus kovin dramaattinen voi olla, mutta ehkäpä siinä on nyt se kamelin selkä katkennut, eli justiinsa sevverta mennyt että savutus alkaa, varsinkin jos on ollut uutena säädetty siihen "rajalle".

Tein aikanaan konerempan isävainaan Saabiin, ja 180000 ajettuna koneen jakoketju oli niin venynyt, etteivät nokka-akseleitten ajoitusmerkit enää tulleet ihan kohdalleen. Ei kuitenkaan niin paljoa, että olisi voinut pistää ketjun seuraavaan hammaskoloon.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

oikeita tunteja se on pyörinyt jotain 5000 ja vähän päälle. Nämä mittaritunnit kun eivät pidä paikkaansa, ellei sitten kone pyöri täysillä kierroksilla koko ajan.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Kiitokset kimmoa'lle säätöneuvoista...
Pumpussa kaikki plommit paikoillaan, että ei kait ruuvailtu syöttöä.
Runtumittarin anturista puuttuu osia kuitenkin. Peltiväkkärä pumpun puolessa on, mutta anturin akselin lovesta puuttuu "ropelli". Ei ole toiminut minusn käyttöaikana - 1930 h tuntuu pysyvän :D

Suuttimien kärkienhinnoista vielä; mikä mahtaa olla hintataso Eestinmaalla? Kysely päällä Suomen Käyttökoneesta (Rajamäki) - taitaa siellä olla vironyhteydet kanssa :roll:

Onkos kukaan värkännyt itse säätöpenkkiä, mistä keksis sopivan pumpun :shock:
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Eestin hintoja en muista enää, mutta ei ne osat siellä juuri mitään maksaneet. Jos meet reissuun, niin Tallinnasta 25km Pärnuun päin on Saue-niminen pikkupaikka. Siellä on AS Sauko, jolta löytyy melkein osa kuin osa. Sitten on "Traktoriäri", jossa on vielä paljon halvempaa, mutta valikoimat aika pienet.Noiden luulisi löytyvän molemmista. Saukolla selviää suomeksi, vaikka vastauskielenä niiden taholta on eesti, traktoriärissä pitää puhua venäjää.

Jos itse kasaat kärjet noihin, ei paineiden säätö dieselkorjaamolla maksa paljoakaan.

Jos muuten kaipaat siihen traktoriisi moottoriin palikoita, niin tuon entisöintiprojektin myötä on jäänyt moottorinosaa: ainakin ruiskutuspumppu ja kannet. Viilaa noilla siihen pataan lisää tehoa ja vähemmän savua.
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Do-dih..
Nyt vasta tuli koskettua pikku-belkun pumpun ennakkoon.
Aiemmin tuli katottua venttiilien välykset - liekö koskaan tarkistettu, kun pahimmillaan oli reilusti yli millin (melkein jopa 2) 0,3 mm sijaan. Tai sitten venakoneisto todellakin kulunut. Käynti ääni muuttui heti asiallisemmaksi (vaimeammaksi).
Tuprutus ei vaan kadonnut varsinkin maantiellä ylämäissä :oops:

Laiskuuttani en vielä jaksanut tarkistaa pumpunajoitusta, vaan kokeilin pykälällä myöhästää ajoitusta. Ääni pehmeni vieläkin. Seuraavaksi käännän toiseen suuntaan eli ennakkoa alkup. enempi, seuraavaan pykälään.. Oikeastaan tarkistan ajoituksen lasiputken kanssa, ja ennakko sen mukaan. :lol:

Ei muuta, mutta kun kampuran siivapyörällä on kolmen viivan sijaan 5 :shock:
Toinen kummastuttanut havainto on se, että pumpun ajoitus pultteja kiristäessä pumpun ratas kierty vielä melkein 1/4-kierrosta :roll: - palautui kuin jousivoimalla :roll: ... Onko tuo tavanomaista ratasjakopäälle :?: Vai pahast kulunut...
Saakohan ajoitusta tarkaksi lainkaan?
Vilske
Viestit: 2954
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kuis koneesi nyt käy :?:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin