Minä vuonna tulitte "uskoon"?

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Kappas, Hermannikin on Harjun miehiä! Itse olin siellä 1972-1973 (muistaakseni) ja Nikinmaan Heikki ("Nikita") jäi hyvin mieleen. Hyvä tyyppi. Jo silloin mies muistutti, ettei saa aliarvioida Belarusta vaikka me pojat olimme enemmän tilanhoitaja Tasan linjalla, siis 4-tonnisilla metsätöihin juontovinssin kanssa. Hyvä aika ja hyvä koulu, jonka rehtori oli siihen aikaan Severi Hulkonen. Tanttu opetti vielä kyntämään hevosella, fiskarsin kympillä, kun sitä oikein kysyttiin.

Kajaanin Katoi:lle voin rauhoitella, että viestiketjun otsikon "uskoon tulo" on kyllä heitetty vahvalla huumorilla. Jossain vaiheessa tietyt tosiasiat vaan tuppaa loksahtamaan kohdalleen. Markka/euro lienee monille se tärkein kimmoke ja neuvonantaja.

Aamulla oli Vuokkijärven etelärannalla - 36 astetta. Koneet saavat nukkua talviunta tällaisilla kelillä (ns. "kahden hengen ilma").

Terveisin,
Harjun talikkoteknikko
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja katoi »

Pienviljelijä kirjoitti:
Kajaanin Katoi:lle voin rauhoitella, että viestiketjun otsikon "uskoon tulo" on kyllä heitetty vahvalla huumorilla. Jossain vaiheessa tietyt tosiasiat vaan tuppaa loksahtamaan kohdalleen. Markka/euro lienee monille se tärkein kimmoke ja neuvonantaja.
Joo ei mitään hätiä. Kyllä minä huumoria ymmärrän ja senpä vuoksi vastasinkin omalla huumorilla. Todella mainio viestiketju ja eikun lisää vaan tämän tapaista jutustelua.
Sehän tässä on pieni riski aina olemassa kun heittää huumoria niin toinen ei sitä ymmärrä, kun sitä huumorintajua on laidasta laitaan niinkuin huumoriakin.
Kun tuo pakkanen on ajankohtainen niin täällä oli - 36 astetta aamulla.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Eikös se kulahtneemman puoleinen vitsi ollut, että ford- miehet pääsee automaattisesti taivaaseen kärsittyään jo maanpäällisen helvetin. Voihan tätä sovelta myös tänne traktoripuolellekin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja katoi »

=MTZ= kirjoitti:Eikös se kulahtneemman puoleinen vitsi ollut, että ford- miehet pääsee automaattisesti taivaaseen kärsittyään jo maanpäällisen helvetin. Voihan tätä sovelta myös tänne traktoripuolellekin.
Huhhuh kun tuo tieto alkoi helpottaa oloa . Tässähän jo leijuu melkein pilven reunalla .
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

katoi kirjoitti:
=MTZ= kirjoitti:Eikös se kulahtneemman puoleinen vitsi ollut, että ford- miehet pääsee automaattisesti taivaaseen kärsittyään jo maanpäällisen helvetin. Voihan tätä sovelta myös tänne traktoripuolellekin.
Huhhuh kun tuo tieto alkoi helpottaa oloa . Tässähän jo leijuu melkein pilven reunalla .
Eikös belkumiehelle oo jo taivaspaikka varattu ja jos foortti autoja on tullut sompailtua 20 vuotta alkaa mennä jo paratiisin puolelle :D :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Nyt kun tuosta taivailusta aloitte niin mikäs on hitsarin taivaspassi?


Itsellä se belkku uskoon tulo oli joskus 05 tienoilla kun nykyinen 952Gl taloon tuli. Hyvin tyytyväinen olen ollut vaikka rengit on sitä särkenytkin :evil:

Aloittelin minäkin fordilla ensimmäinen traktori millä kunnolla ajoin oli 3000 sarjanen pikku ford.
Sen jälkeen oli ursus 3512 jossa on pätevä numero sarjoitus mikäli oikein muistan, 3 sylinteriä, 51 heppaa, 2 vetävää pyörää. 3514 malli on muuten samanlainen, mutta vetävällä etuakselilla.
Sen kanssa oli ursus 385 jameksen 71 kuormaajalla. Kyseinen kone odottaa nykyään kytkin remppaa ja koneen kunnostusta.
Sitten oli pikku zetor 3511? joka ei ladannut ja jarrut lakkasi toimimasta se seisoi toistavuotta sisällä lämpimässä korjattiin ja linkosin sillä yhden talven ja myytiin pois. Zetorin seisomaan jäädessä taloon tuli pikku
Fiiat 411 hytillä, sillä kiskoin muutaman vuoden liete tonkkaa, pienviljelijä mahtaa olla hyvin savuttavan fiiatin nähnytkin sekin myytiin.
Toisena koneena on nykyään valmet teollisuus mallin kuormaajalla millä olen pääsääntöisesti kiskonut liete tonkkaa, kun en ole belkun renkaita viittinyt kuluttaa.
Niin ja oli yhdessä välissä myös 7710 fordi. Tympeä kone kun neliveto ei ota pakilla, joko kauhalla ojasta pois tai sitten ojan yli ja etuperin toisella puolella ympäri ja uudestaan ojasta yli. Pohjapanssari on välttämätön johtojen ja hyde putkien alla kulkiessa.

Muoks. Muoks. onhan sitä muuten 425 belkku ollut alla parivuotta :D Siinä oli ihmisten mielestä outo vaihdekeppi kun sivuttain liikkui :lol:
Siinä belkussa oli suoraksi muutetut takavanteen kiekot ja kuormaaja joka myytiin jollekkin belkkuun kuormaajaksi, itse kone meni vaihtoon jonnekkin, mutten muista minne ja mihin vaihdossa. Ne orginaalit vanteen levyt on muuten vielä jossain tallessa jos joku on kiinnostunut tai sitten ostan koneen niihin :wink:

Toista pienempää belkkua olen pikku töihin ajatellut hytitön nelikko olisi hyvä.

Viikon huikonen taakse päin huomasin ajaneeni belkulla liki tuhat tuntia mittariin, enkä vielä ole kyllästymäänkään päin :lol:
Ainoa mitä kaipaa välillä on etuakselin lukko ja esitteen lupaamaa taaksepäin olevaa automaattista nelivetoa joka tosin taisi olla propagandaa kuten automaattinen taka-akselinkin lukko?
Viimeksi muokannut Nikuzai, 02 Helmi 2012, 01:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
952Gl isme 140L kuormain
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Itse kai tulin uskoon jo pikkupoikana, kun ajelin vaarin kanssa tuon entisöidyn (siihen aikaan työkuntoisen) T-40:n penkillä ja se tuntui siksi aivan sikahyvältä traktorilta kun penkille mahtui kaksi, ja pystyi istumaan vieressä. Siihen aikaan "ykköskoneena" oli Valmet 565, jossa oli "normaali" penkki eikä siihen mahtunut kyytiin. Sekös harmitti.

Sittemmin isä vaihtoi tuon ym. Valmetin Belarus 505:een, semmoiseen valkokoppiseen, joka oli oikea murheenkryyni mutta saatiin takuuseen uusi. Se vanha reistaili lähinnä jotenkin liittyen huonoon huoltoon ja pikkuvikaan, mitä huoltomies ei huomannut, ja meni tuohon naapuripaikkakunnalle missä se oli käytössä aina 2000-luvulle asti. 1984 taas vaihtui tuo 505 vieläkin talossa olevaan 805:een ja näillä näkymin minä sillä ajelen hautaan asti, kun ei tuntejakaan tule häävin mitään. Pääsääntöisesti konetta käytetään lumen putsaukseen, raskaampiin kuljetuksiin, perunamaan laittoon joka sekin on karppaamisen myötä jääny vähemmälle, sekä satunnaiseen metsäajoon ja naapuriapuun. Onneksi ei tuu tuon enempää ajoa, kun on tuon polttoöljyn hinta noussut ihan perseettömälle tasolle.

Kaikkinensa talossa on siis ollut Belarus, jonkin mallinen, vuoden -69 toukokuulta lähtien. Mitään syytä merkin vaihtamiseen ei siis ole, näillä ajotunneilla varsinkaan. Nykyisellään entisöitävää on kertynyt tuonne jonoksi asti, mutta ehkä joku päivä voisin vielä hommata patakeula-50:sen.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Nikuzai kirjoitti: propagandaa kuten automaattinen taka-akselinkin lukko?
Ainakin 825:ssä on lukolle automaatti-asento olemassa. Hallintavipu oli siis kojetaulussa, niillä kohdin missä esim. uudessa 920:ssä on sammutusnuppi. Vipua vetämällä ja pyöräyttämällä 90 astetta saatiin se lukittumaan tiettyyn asentoon jotka olivat, irti, automaatti ja kytketty. Mikäli jollakin on varmempaa tietoa, niin kertokoon. Itsellä on kone tällähetkellä 80km päässä, niin en pääse varmistamaan nuita asentoja, mutta kuitenkin kyseisestä mallista tämmöinen löytyy. Lienee sitten peruja tuosta näiden uudempien mallien esitteissä.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
kpp-6
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2010, 19:40
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja kpp-6 »

KPP-6 on siinä suhteessa onnellinen mies, että on tullut 2 kertaa "uskoon". Ensinnä pikku poikana maa uskoon ja toinen kerta tapahtui 80 luvulla Ruukin maaseutuoppilaitoksessa ,kun pääsi käyttelemään Belkkuja. Omana veturina ei vielä ole ollut Belaruksia ,mutta katselussa on koko ajan ollut. Ei vain ole päässyt vielä omistamaan yrityksistä huolimatta.
Se on hirviä määrä halakoja, minkä mies päiväsä hakkaa.
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Uskoon tulosta en tiedä :D .Mutta Belkuun törmäsin vahingossa kuten jo toisaalla olen kertonut.Ennen olin vannoutunut Valmet mies mutta niinhän ne kissanpojillakin silmät aukeaa.Eipä kai näissäkään ole oikeaa ja väärää.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Vuonna 1979 oli vuokramaan salaojitus, ja oli tarkoitus levittää piiriojien maat, mutta meidän traktorikalusto oli
majuri ja 165 ferku. Ferkulla aloitin, mutta siitä ei tullut mitään, vaivoin pystyi peruuttaan penkan viereen, levyn kun laski alas niin siinä
pysyi levy ylhäällä pääsi pois. Ostin 1 1/2 vuotta vanhan valkohyttisen 500 sarjan nelivedon. oli nuoresta iästään huolimatta
ajettu huonoon kuntoon,(se olisi oman tarinan aihe). Mutta kyllä alkoi maat levitä, sen kun peruutti penkalle ja painoi levyn
maahan ja ajoi sarkaojasta yli pudotti lastin ja peruutti uutta hakeen.
Kunnostin sen ja - 82 vaihdoin sen 800 sarjan nelivetoon, se oli huonoin meidän belaruksista siinä oli monta tekovikaa aika pian
sen jäkeen ostin 521;sen metsäajoa varten, tein siihen muutoksia, joita nyt harrastuksena riisun ja palautan lähemmäksi
alkuperäistä,- 88 vaihdoin 82 mmallin 826;seen. se on osoittautunut kaikin puolin hyväksi, oli meillä muutaman vuoden
425 Juurikkaan viljelyssä, muuten näppärä ja hyvä, paitsi sen keraaminen kytkin oli sellainen on/ei tyylinen vaihdoin siihen orgaanisen levyn ja sen kytkinkäpälien
säätöpulttien kirteet oli koneistettu niin väljiksi, että ei pitäneet, lopulta hitsasin ne kiini hyvin on palanneet myin sen sisaren
pojalle, lopetettuani viljelyn Vuonna 1995. On meillä vieläkin 251;nen ja 826:nen. Majuri on ollut alusta alkaen ja nyt harraste
traktoreina pikku ferku ja1937 mallin Fodson.
En voi sanoa että olen mitenkään uskoon tullut, mutta kun on tyhjästä alkanut niin markka määräsi valinnat.
MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

Minun "uskoon" tuleminen tapahtui todella nopeasti ja myös budjetin määräämänä. Keväällä 2010 vaimon ideasta tehtiin lapiohommia ja niihin tuskastuneena rupesin "märisemään" että traktorilla nämäkin hiekat olisi helpompi levitellä. Vaimolla ilmeisesti heikko hetki kun totesi, että saat sää traktorin ostaa jos löydät jostain siihen rahat. No en löytäny, piti hieman lainata sukulaiselta.
Heti seuraavalla tauolla nettikonetta tutkimaan ja sieltä edullisinta hytillistä konetta, siihen se sitten rakkauteni lävähti näytölle, Belarus 501, "Loimaan likkoja" :)
Ei muuta kuin soittamaan ja katsomaan, kaveri tempasi belkun käyntiin konehallissa ja multa ja pojalta(5v) melkein ku**t housuun, niin paljon säikähdettiin sitä raudan ääntä.
No kaupat tuli kuitenki, perjantai iltana se lavetilla kuskattiin tien päähän, koska ajamalla se piti tuoda kotipihalle tietysti (poika pelkkää hymyä).
Kun tultiin sisälle niin vaimo arvosteli hankintaani "kauheen ruma", no siitä poika suuttui äidilleen :)
Kevät ja kesä siinä meni tutustuessa ja huoltaessa, täältä sai paljon ohjeita ja manuaaleja kiitos siitä. Hyvä hankinta on ollut, on toiminu loistavasti.
Juuri eilen töissä todettiin "traktorimiesten" keskuudessa, että kyllä Belaruksen osat on edullisia. Tilasin Virosta lämmityslaitteen puhaltimen moottorin.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja er3004 »

=MTZ= kirjoitti:
Nikuzai kirjoitti: propagandaa kuten automaattinen taka-akselinkin lukko?
Ainakin 825:ssä on lukolle automaatti-asento olemassa. Hallintavipu oli siis kojetaulussa, niillä kohdin missä esim. uudessa 920:ssä on sammutusnuppi. Vipua vetämällä ja pyöräyttämällä 90 astetta saatiin se lukittumaan tiettyyn asentoon jotka olivat, irti, automaatti ja kytketty. Mikäli jollakin on varmempaa tietoa, niin kertokoon. Itsellä on kone tällähetkellä 80km päässä, niin en pääse varmistamaan nuita asentoja, mutta kuitenkin kyseisestä mallista tämmöinen löytyy. Lienee sitten peruja tuosta näiden uudempien mallien esitteissä.
Kyllä ptää paikkansa, 825:sä on taka-akselin lukko, joka toimii hydraulisesti ja sijaitsee samalla akselilla jarrujen kanssa. Etupään lukko on kitkalukko sen toiminta
edellytta, että luistava pyöräkin on maakosketuksessa, risti riipunnassa se muuttuu takavetoiseksi
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Saako tota etulukkoa sovitettua suoraan akseliin? vai voisko olla tuuri jotta lukon helyt on perässä paikallaan mut vaijeri puuttuu?
952Gl isme 140L kuormain
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Minä vuonna tulitte "uskoon"?

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Tulkitsen asian niin, että "uskovaisia" on kohtuullisen paljon, mutta lähes yhtä paljon on ateisteja kun eivät kerro minä vuonna oma belkku-innostus alkoi.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Vastaa Viestiin