osia koneeseen
Valvoja: pelarusmaisteri
osia koneeseen
Tervehdys kaikille!! Onkos kellään hyviä neuvoja mistä ostaa halvalla vm. -83 525:een koneremppaa varten osia. Tarttee kaiketi uudet putket,männät ja laakerit. Rupes huohottaan siihen malliin et ei taida kestää öljyt koneessa. Eikä tässä vielä kaikki, ohjauksessa on noin 3/4 kierrosta tyhjää . Pumppuun vaihdettiin jokunen vuosi sitten jonkin sortin tiiviste setti ja määrämitta annostelija (danfossin tekele tai mikä se mutikan oikee nimi onkaan joka ratin alla on) on tarkistettu ja on kuulemma kunnossa.Tää pumppu remppa meni kyl ihan harakoille,ei mitään hyötyy. Pitäiköhän unohtaa alkuperäinen systeemi ja laittaa orbitrol??
Re: osia koneeseen
Tuoltahan sitä nykyään tilaillaan kun on niin halpaa ja palvelu pelaa http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Onko siinä vielä toteemi käytössä ohjauksessa ? Jos on kannattaa säätää sieltä liiat välykset pois jo sillä häviää paljon klappia ja loppu klappi on usein siellä toteemin alla olevassa ohjausvarressa, jota kiristämällä lähtee välys tai jos ei niin uusi tilalle ja tietysti raidetankojen nivelet kirittävä jos välystä sekä pyöränlaakerien kireys tarkistettava ? Muut 825:n miehet voivat tarkemmin neuvoa. Minä lähden puunajo savottaan (1 m hangessa) muutamaksi päiväksi ja belkku saa laulaa yhtäsoittoa aamusta iltamyöhään ja olen autuaan tietämätön tästä nykyajan sosiaalisesta mediasta kuunnellen vain belkun ja linnun laulua
Onko siinä vielä toteemi käytössä ohjauksessa ? Jos on kannattaa säätää sieltä liiat välykset pois jo sillä häviää paljon klappia ja loppu klappi on usein siellä toteemin alla olevassa ohjausvarressa, jota kiristämällä lähtee välys tai jos ei niin uusi tilalle ja tietysti raidetankojen nivelet kirittävä jos välystä sekä pyöränlaakerien kireys tarkistettava ? Muut 825:n miehet voivat tarkemmin neuvoa. Minä lähden puunajo savottaan (1 m hangessa) muutamaksi päiväksi ja belkku saa laulaa yhtäsoittoa aamusta iltamyöhään ja olen autuaan tietämätön tästä nykyajan sosiaalisesta mediasta kuunnellen vain belkun ja linnun laulua
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 12:21
Re: osia koneeseen
Minä lähden puunajo savottaan (1 m hangessa) muutamaksi päiväksi ja belkku saa laulaa yhtäsoittoa aamusta iltamyöhään ja olen autuaan tietämätön tästä nykyajan sosiaalisesta mediasta kuunnellen vain belkun ja linnun laulua [/quote] Samat harrastukset myös täällä, sillä erotuksellä että ratiopeltorit päässä ja kuunnellaan köröttelyn lomassa musiikkia,antaa kummasti lisää potkua arkiseen aherrukseen.
Re: osia koneeseen
Terve tuloa joukkoon.Onko 525:nen D60 vai 240 moottorillaKane71 kirjoitti:Tervehdys kaikille!! Onkos kellään hyviä neuvoja mistä ostaa halvalla vm. -83 525:een koneremppaa varten osia. Tarttee kaiketi uudet putket,männät ja laakerit. Rupes huohottaan siihen malliin et ei taida kestää öljyt koneessa. Eikä tässä vielä kaikki, ohjauksessa on noin 3/4 kierrosta tyhjää . Pumppuun vaihdettiin jokunen vuosi sitten jonkin sortin tiiviste setti ja määrämitta annostelija (danfossin tekele tai mikä se mutikan oikee nimi onkaan joka ratin alla on) on tarkistettu ja on kuulemma kunnossa.Tää pumppu remppa meni kyl ihan harakoille,ei mitään hyötyy. Pitäiköhän unohtaa alkuperäinen systeemi ja laittaa orbitrol??
Re: osia koneeseen
No niin,tää tupelohan ei ymmärrä mitä toteemilla tarkoitetaan mut ohjaus pumppu on nokassa pystyssä. Kurkkasin lohkosta ja näyttäis olevan D60
Re: osia koneeseen
Niin, kyllä tuon ikäisessä orbitrooli on, siis juuri se kojetaulun sisällä oleva mutikka, toteemi on se korkea pömpeli moottorin edessä, jonka sisällä on ohjausvaihde sekä ohjaustehostin, jonka sylinteriä ohjataan sillä mutikalla, joka on ratinalla. Siellä toteemin sisällä on pysty akseli jonka alapäähän sisemmät raidepäät kiinnittyy ja jota yläpäästä pyöritetään tehostinsylinterillä, hammastangon välityksellä->paljon väljistyviä osia sekä paksu, mutta lyhyt liikkeinen sylinteri...ei hyvä.
Nuo eri osien välykset aiheuttavat tuon mainitsemasi tyhjän ratissa ja paras konsti niiden eliminoimiseksi on asentaa ohjaussylinteri suoraan etuakselille, jolloin kuluvat osat on minimissä sekä ohjaus muuttuu muutenkin paremmaksi ja kevyemmäksi.
Tässä kuvassa näät tehostin sylinterin:
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
ja tässä parempi kuva itse toteemista:
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Tällä foorumilla on kyllä kuvia tuosta etuakselilla olevasta ohjaussylinteristä sekä sen asennuksesta(muistaakseni), jos ei löydy voin ottaa kuvia yhdenlaisesta maahantuojan virityksestä.
Nuo eri osien välykset aiheuttavat tuon mainitsemasi tyhjän ratissa ja paras konsti niiden eliminoimiseksi on asentaa ohjaussylinteri suoraan etuakselille, jolloin kuluvat osat on minimissä sekä ohjaus muuttuu muutenkin paremmaksi ja kevyemmäksi.
Tässä kuvassa näät tehostin sylinterin:
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
ja tässä parempi kuva itse toteemista:
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Tällä foorumilla on kyllä kuvia tuosta etuakselilla olevasta ohjaussylinteristä sekä sen asennuksesta(muistaakseni), jos ei löydy voin ottaa kuvia yhdenlaisesta maahantuojan virityksestä.
Viimeksi muokannut JariS, 14 Maalis 2012, 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: osia koneeseen
Toteemiksi kutsutaan juuri sitä nokassa olevaa korkeaa ohjaustehostinta. Siinä on yläpäässä ohjauksen hydraulisylinteri, joka pyörittää hammastangon avulla toteemin sisällä pystyssä olevaa akselia. Tämän akselin alapäässä on se ohjausvarsi, johon raidetangot tulee kiinni.
Tuossa mallissa pitäisi olla jo orbitrooli, ja sillä ohjataan toteemissa olevaa sylinteriä. Öljynpaineen orbitrooli ja tuo toteemin sylinteri saavat moottorin jakopäässä oikealla puolella olevasta ohjauksen hydraulipumpusta. (on siellä laturin alapuolella).
Korjaus kannattaa aloittaa siitä toteemin alapuolella olevasta vääntövarresta. Jos se on varmasti kiritty ja todettu, ettei pääse luistamaan boorissaan (saattaa kantaa akselissa olevaan olakkeeseen, eikä kiristy pohjaan asti), niin sitten voi seuraavaksi tutkia toteemin yläpäästä onko sylinterin männän ja hammastangon korvakkeet ehjät ja välyksettömät. Samalla voi säätää hammastangon ja pystyakselissa olevan sektoriakselin välyksen kohdilleen. Näihin pääsee käsiksi ottamalla toteemista kannen auki.
Tuossa mallissa pitäisi olla jo orbitrooli, ja sillä ohjataan toteemissa olevaa sylinteriä. Öljynpaineen orbitrooli ja tuo toteemin sylinteri saavat moottorin jakopäässä oikealla puolella olevasta ohjauksen hydraulipumpusta. (on siellä laturin alapuolella).
Korjaus kannattaa aloittaa siitä toteemin alapuolella olevasta vääntövarresta. Jos se on varmasti kiritty ja todettu, ettei pääse luistamaan boorissaan (saattaa kantaa akselissa olevaan olakkeeseen, eikä kiristy pohjaan asti), niin sitten voi seuraavaksi tutkia toteemin yläpäästä onko sylinterin männän ja hammastangon korvakkeet ehjät ja välyksettömät. Samalla voi säätää hammastangon ja pystyakselissa olevan sektoriakselin välyksen kohdilleen. Näihin pääsee käsiksi ottamalla toteemista kannen auki.
Minski traktor paras traktor!
Re: osia koneeseen
Tuossa kuvasarja vuoden 1983 505:n vakioista ohjauslaitteista jollaiset luulisin myös olevan Kane71 525 belkussakin.
http://belkku.galleria.fi/kuvat/danfors+505/
Ohjaustehostimen pumppu sijaitsee sitten laturin alla joka näkyykin yhden kuvan alareunassa.
ps. Torsti olikin jo maininnut asian
http://belkku.galleria.fi/kuvat/danfors+505/
Ohjaustehostimen pumppu sijaitsee sitten laturin alla joka näkyykin yhden kuvan alareunassa.
ps. Torsti olikin jo maininnut asian
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: osia koneeseen
Kiitokset kaikille neuvoista.Arvatenkin kun konetta ja ohjausta käyn ropaamaan,tää palsta on melkoisen kysely tulvan kohteena. Täytynee viikonloppuna puottaa kuormain pois nokalta ja keplotella belkku talliin...ja sit alkaakin arpajaiset,eikäkö